Manewry na drodze - przecinanie sie kierunkow ruchu i pierwszenstwo przejazdu.doc

(240 KB) Pobierz

 

KONSPEKT ZAJĘĆ

 

 

 

1.      Prowadzący: Paweł Szustkiewicz

2.      Nazwa formy kształcenia: Kurs na prawo jazdy kat. B

3.      Typ zajęć: Teoretyczne

4.      Przedmiot nauczania: Prawo o ruchu drogowym

5.      Temat zajęć: Manewry na drodze – przecinanie się kierunków ruchu i pierwszeństwo przejazdu.

6.      Cel ogólny: zapoznanie z różnymi rodzajami skrzyżowań i zasadami ustalania pierwszeństwa przejazdu .

7.      Cele operacyjne:

zna różne rodzaje skrzyżowań,

zna zasady ustalania pierwszeństwa na skrzyżowaniach,

zna hierarchię sygnałów i znaków drogowych,

zna zasady właściwego pokonywania różnego rodzaju skrzyżowań,

zna zasady pokonywania skrzyżowań zgodnie z prawidłową techniką kierowania pojazdem,

zna związek pomiędzy poznawanymi zasadami ruchu drogowego a ich praktycznym zastosowaniem    w ruchu drogowym,

zna zasady bezpiecznego zachowania się na drodze,

właściwie rozumie i interpretuje przepisy ruchu drogowego i świadomie zachowuje się na drodze.

8.      Metody kształcenia: wykład, pogadanka, pokaz, dyskusja

9.      Środki dydaktyczne:

ustawa „prawo o ruchu drogowym”,

           rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych

komputer ,

rzutnik multimedialny,

plansze przedstawiające: znaki drogowe, sytuacje drogowe, skrzyżowanie równorzędne, skrzyżowanie ze znakami drogowymi, skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, skrzyżowanie o ruchu okrężnym

plansza „Hierarchia znaków i sygnałów drogowych”,

tablica magnetyczna z zestawem różnych rodzajów skrzyżowań, makiety

CD PRAWKO B „CREDO” – testy i nauka.

tablica, flamastry, wskaźnik, testy

10.  Miejsce zajęć: sala wykładowa

11.  Czas zajęć: 2x45 min.

 

Przebieg zajęć

I Część wstępna   (15 min)

 

1.      Przywitanie i sprawdzenie listy obecności

2.      Pogadanka powtórzeniowa

Przypomnienie podstawowych pojęć : droga, uczestnik ruchu,  pieszy, jezdnia, pas ruchu, pojazd samochodowy, kierujący, kierowca, szczególna ostrożność, ustąpienie  pierwszeństwa,  wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, skrzyżowanie, pojazd uprzywilejowany

Przypomnienie hierarchii znaków i sygnałów drogowych

            Pytania sprawdzające stan wiedzy z poprzednich zajęć („zmiana pasa ruchu i kierunku jazdy”):

Z jakiego miejsca na jezdni można skręcać w prawo, a z jakiego w lewo?

Jaki pas należy zająć po skręcie w prawo?

Jaki pas należy zająć po skręcie w lewo?

Podaj zasady sygnalizowania manewrów skrętu?

 

II Część główna   (2x35min)

 

Podanie nowego tematu i zapisanie go na tablicy

 

PRZECINANIE SIĘ KIERUNKÓW RUCHU

 

OGÓLNE ZASADY ZACHOWANIA SIĘ KIERUJĄCYCH W SYTUACJI PRZECINANIA SIĘ KIERUNKÓW RUCHU

 

Wszędzie tam, gdzie przecinają się kierunki ruchu uczestników ruchu drogowego, przepisy jednoznacznie regulują pierwszeństwo. Kierunki ruchu pojazdów mogą przecinać się z kierunkami ruchu:

 

innych pojazdów,

pojazdów szynowych (przejazdy kolejowe i tramwajowe),

pieszych – przejścia dla pieszych, drogi dla pieszych, chodniki

rowerzystów – przejazdy dla rowerzystów, drogi dla rowerzystów

 

Wszędzie, gdzie następuje przecięcie się kierunków ruchu należy zachować szczególną ostrożność i stosować się do określonych zasad. Zachowanie szczególnej ostrożności oznacza w tej sytuacji dostosowanie prędkości, a w razie potrzeby zatrzymanie pojazdu oraz baczną obserwację zbliżających się pojazdów i otoczenia drogi

 

Kierujący powinien także zająć właściwy do dalszej jazdy pas ruchu oraz ustalić pierwszeństwo przejazdu i sygnalizować zamiar skrętu, jeżeli ma być wykonany. Kierujący powinien to uczynić już w fazie zbliżania się do skrzyżowania.

 

Trzeba tez podkreślić, że poruszanie się drogą z pierwszeństwem przejazdu nie zwalnia kierującego zbliżającego się do skrzyżowania od zachowania szczególnej ostrożności.

 

Na dzisiejszych zajęciach zajmiemy się przecinaniem się kierunków ruchu pojazdów czyli poznamy zasady ruchu pojazdów na skrzyżowaniach.

 

U S T A W A

 z dnia 20 czerwca 1997 r.

Prawo o ruchu drogowym

Oddział 7
Przecinanie się kierunków ruchu

      Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

      2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

      3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.

      4. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

2) rozdzielania kolumny pieszych.

      Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

      2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

      3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;

2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;

3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

       4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.

      5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.

      6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.

      7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.

      Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

      2. (uchylony).14)

      3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.

      4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

      Art. 28. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

      2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

      3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

      4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

      5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

      6. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

ZASADY PIERWSZEŃSTWA NA SKRZYŻOWANIACH RÓWNORZĘDNYCH 

(bez znaków, lub ze znakiem A-5)

 

KOLEJNOŚĆ PRZEJAZDU

 

-pojazdy uprzywilejowane, bez względu na to z której strony nadjeżdżają,

-pojazdy szynowe ( bez względu na to, z której strony nadjeżdżają),

-pojazd nadjeżdżający z prawej strony (mający swoją prawą stronę wolną),

-skręcając w lewo, ustępujemy również pierwszeństwa jadącym z kierunku przeciwnego na wprost ,

-skręcając w lewo, ustępujemy pierwszeństwa jadącym z kierunku przeciwnego w prawo.

 

Przypominamy znaki drogowe, które spotkać można na skrzyżowaniach i przed skrzyżowaniami:

(zwracamy uwagę na znaki wyróżniające się kształtem od pozostałych)

 

A5 – skrzyżowanie dróg;

A6a – skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach;

A6b – skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie;

A6c – skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie;

A6d – wlot drogi jednokierunkowej z prawej strony;

A6e – wlot drogi jednokierunkowej z lewej strony;

A7 – ustąp pierwszeństwa;

B20 – stop;

C12 – ruch okrężny;

D1 – droga z pierwszeństwem.

 

 

 

ZASADY PIERWSZEŃSTWA NA SKRZYŻOWANIACH PODPORZĄDKOWANYCH

 

KOLEJNOŚĆ PRZEJAZDU

 

-pojazdy uprzywilejowane, bez względu na to z której strony nadjeżdżają,

-pojazdy będące na drodze z pierwszeństwem przejazdu,

-pojazdy skręcające w prawo i jadące na wprost przed pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwnego    kierunku ruchu skręcającym w lewo (dotyczy pojazdów wyjeżdżających a dróg względem siebie równorzędnych)

 

Analiza plansz „Sytuacje na drodze”

 

PIERWSZEŃSTWO „ŁAMANE”

 

Droga z pierwszeństwem nie zawsze jednak musi przebiegać na wprost. Często się zdarza, że prowadzi w prawo lub w lewo. Informują o tym tabliczki T6a i T6c.

 

 

Droga z pierwszeństwem oznaczona jest na tej tabliczce gruba linią a droga podporządkowana linią cienką. Tabliczki te zależnie od drogi, na której stoją występują ze znakami D1 lub A7.

 

 

Po tych znakach oraz po ustawieniu tabliczek zorientować się możemy jaka jest nasza pozycja na tym skrzyżowaniu i jaka będzie kolejność przejazdu.

 

Gdy na skrzyżowaniu oznakowanym przy pomocy tych znaków i tabliczek przecinają się kierunki ruchu pojazdów, to obowiązują  następujące zasady pierwszeństwa:

 

1.      Jeżeli jeden z pojazdów nadjeżdża z kierunku oznaczonego linią szerszą (droga z pierwszeństwem), a drugi z kierunku  oznaczonego linią  węższą (droga podporządkowana), to pierwszeństwo ma pierwszy pojazd, nawet jeżeli ten drugi jest pojazdem szynowym.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin