Kodeksy III - Focjusz.txt

(621 KB) Pobierz
FOCJUSZ 
BIBLIOTEKA 
TOM III 
KODEKSY 223 � 237 
EDYCJA KOMPUTEROWA: WWW.ZRODLA.HISTORYCZNE.PRV.PL 
MAIL: HISTORIAN@Z.PL 
MMIV � 

2 
T�umaczenie i opracowanie: Oktawiusz Jurewicz 

3 
WYKAZ AUTOR�W 
OM�WIONYCH W T. 3 �BIBLIOTEKI" 
Diodor z Tarsu 
Efrem z Amidy 
Eulogiusz 
German 
Memnon 
Metody 
Sofroniusz z Jerozolimy 
Stefan Gobar 
�Kodeksy" 
223 
228. 229 
225. 226. 227. 230 
233 
224 
234. 235. 236. 237. 
231 
232 

4 
WYKAZ SKR�T�W 
ACO Acta Conciliorum Oecumenicorum, ed. E. Schwartz, Strassburg 
1914 nn. 
Beck H.G. Beck Kirche und theologische Literatur im byzantinischen 
Reich, M�nchen 1959 (Byzantinisches Handbuch im Rahmen des 
Handbuchs der Altertumswissenschaft, t. 1, cz. 2). 
CB Corpus Bonnense � Corpus scriptorum historiae Byzantinae, editio 
emendatior et copiosior, consilio B.G. Niebuhrii C.F. instituta, 
Bonn 1828-1897. 
Cod. Codex lub Codices (�Kodeks" lub �Kodeksy") Biblioteki Focjusza. 
EK Encyklopedia Katolicka, t. I-V, Lublin 1989. 
FGH Die Fragmente der griechischen Historiker, wyd. F. Jacoby, t. I-II, 
Berlin 1923-1926. 
FHG Fragmenta Historicorum Graecorum, wyd. C. M�ller, 5 tom�w 
Paris 1841, 1848, 1849, 1851, 1870. 
GCS Die griechischen christlichen Schriftsteller der ersten (drei) Jahrhunderte, 
Berlin 1897 nn. 
gr. grecki, po grecku. 
Hunger H. Hunger Die hochsprachliche profane Literatur der Byzantiner, t. 
I-II, M�nchen 1978 (Byzantinisches Handbuch im Rahmen des 
Handbuchs der Altertumswissenschaft, t. l, cz. 5: t. 2, cz. 5). 
Jurewicz O. Jurewicz Historia literatury bizanty�skiej, Wroc�aw 1984. 
Krumbacher K. Krumbacher Geschichte der byzantinischen Litteratur von Justinian 
bis zum Ende des ostr�mischen Reiches (527-1453), M�nchen 
1897, N.York 1958. 
lac. �acina, po �acinie. 
Mansi J.D. Mansi Sacrorum conciliorum nova et amplissima collectif), 
Florentiae-Venetiis 1759 nn. 
PG J.P. Migne Patrologiae cursus completus. S�ries Graeca, 1-161, 
Parisiis 1857-1866. 
PL J.P. Migne Patrologiae cursus completus. S�ries Latina, 1-217, 
Parisiis 1844 nn. 
R.E. Pauly-Wissowa Real-Encyklop�die der classischen Altertumswissenschaft, 
Stuttgart 1893 nn. 

5 
SCh Sources Chr�tiennes, wyd. H. de Lubac, J. Danielem, C. Mond�sert, 
Paris 1942 nn. 
Sinko T. Sinko Literatura grecka, t. I, cz. 1, Krak�w 1931; t. I, cz. 2, 
Krak�w 1932; t. II, cz. 1, Krak�w 1947; t. II, cz. 2, Krak�w 1948; 
t. III, cz. 1, Krak�w 1951; t. III, cz. 2, Wroc�aw 1954. 
SWP J.M. Szymusiak, M. Starowieyski S�ownik wczesnochrze�cija�skiego 
pi�miennictwa, Pozna� 1971 (Staro�ytna my�l chrze�cija�ska, 
pod red. J.M. Szymusiaka, t. II). 

6 
�KODEKSY" 223-237 
223 208b 
Przeczytali�my dzie�o Diodora1, biskupa Tarsu2, Przeciw przeznaczeniu2, 
zawarte w o�miu ksi�gach i pi��dziesi�ciu trzech rozdzia�ach. Autor ukazuje si� 
w nich prawdziwie religijny, nie b��dzi w kwestiach wiary �wi�tej w Syna 
Bo�ego, kt�r� napastuje zapami�ta�e szale�stwo Nestoriusza. Dowody, jakimi 
si� pos�uguje, przeprowadza w�a�ciwie i z talentem, stara si� obali� argumenty 
ludzi wierz�cych w przeznaczenie, jednak miejscami zu�ywa swe si�y na walk� 
z pozorem, gdy� nie precyzuje stanowiska przeciwnik�w w spos�b jasny i 
dok�adny. St�d te� cz�sto mo�e si� wydawa�, �e zwalcza innych wrog�w, a nie 
tych, z kt�rymi prowadzi wojn�. Mimo to rozwa�ny krytyk nie mo�e stawia� 
autorowi zarzutu z powodu jego nieudanych pod tym wzgl�dem napa�ci, tam 
bowiem, gdzie usi�uje zwalczy� b��dny pogl�d na przeznaczenie, nale�y go 
uzna� za zas�uguj�cego na szacunek i wdzi�czno��. 
1 Diodor z Tarsu (Antioche�czyk, ok. 330 - ok, 393) - biskup Tarsu od 387, wzmiankowany 
ju� w Cod. 18, 85, 102. Kierownik antioche�skiej szko�y egzegetycznej Pisma �wi�tego, 
pos�uguj�cej si� metod� podw�jnej interpretacji, dos�ownej i historycznej (por. H. 
Langkammer [w:] EK t. I, kol. 647), nauczyciel Jana Chryzostoma (Cod. 25, 86, 172, 174) 
i Teodora Antioche�czyka (Cod. 4, 38, 81), obro�ca nicejskiego symbolu wiary (por. Cod. 
15, 88); SWP, s. 119-120; E. Kania Diodor z Tarsu [w:] EK, t. III, kol. 1332; C. Robert 
Diodor os [57] Bischof von Tarsos [w:] R.E. IX.H1b. (1903) kol. 713-714. R. Abramowski 
Untersuchungen zu Diodor von Tarsos, Zeitschrift f�r die Neutestamentliche Wissenschaft, t. 
30 (1931), s. 250; Der theologische Nachlass des Diodor, tam�e, t. 42 (1949), s. 19-69; W. 
Jaeger Studia in Photium, Rheinisches Museum, t. 103 (1960), s. 168-171; J. Quasten Initiation 
aux Peres de l'Eglise, t. 3, Paris 1963, s. 558-564. 
2 Tars (gr. Torsos, Tarsoi, dzi�. Tarsus) g��wne miasto Cylicji po�o�one w dolnym biegu 
rzeki Kydnos (dzi� Tarsus Cayi w p�d. Turcji). Za�o�one w X/IX w. przed Chr., le�a�o ko�o 
wa�nego traktu handlowego zwanego Wrotami Cylickimi; od 64 r. przed Chr. stolica prowincji 
rzymskiej Cylicji; od VII w. po Chr. pod w�adz� Arab�w; zdobyte przez krzy�owc�w, 
nale�a�o do Ma�ej Armenii. Miejsce urodzenia Paw�a Aposto�a. 
3 Focjusz podaje najprawdopodobniej tytu� skr�cony (Peri heimarmenes); tytu� pe�ny, 
podany w Liber Suda (pod has�em: Diodoros) brzmi: Kata astronomon kai astrologon kai 
heimarmenes. Dzie�o zachowane jedynie w niniejszym wyci�gu Focjusza (wyd. PG 33, kol. 
1546-1628; w wersji �ac. Contra astronomos et astrologos et fatum: PL 48, kol. 1148-1149); 
por. P. Doli De Diodori Tarsensis libro Kata heimarmenes, Dissertationes Bonn 1923; D. 
Amand Fatalisme et liberie dans I'Antiquite grecque, Louvain 1945; Ch. Sch�ublin Diodor 
von Tarsos [w:] Theologische Realenzyklop�die Bd. VIII Berlin-New York, 1981, s. 763-767. 
O przeznaczeniu patrz te� Cod. 237 [311 b nn.]. 

7 
W pi��dziesi�tym pierwszym rozdziale zmierza jednocze�nie do zachwiania 
i obalenia wiary w przeznaczenie oraz do zniszczenia herezji Bardesanesa4. Jest 
ona na wp� szalona i w po�owie tylko opracowana, gdy� uwalnia dusz� od 
przeznaczenia i od stawiania tak zwanych horoskop�w astrologicznych, pozostawiaj�c 
jej woln� wol�, z drugiej za� strony podporz�dkowuje j� w�adzy cia�a 
i tym rzeczom, kt�re jej dotycz� - mam na my�li bogactwo, ub�stwo, chorob�, 
�ycie i �mier�, a tak�e sprawy od nas niezale�ne. Wszystko to jego herezja uwa�a 
za dzie�a przeznaczenia. Tego w�a�nie Bardesanesa w spos�b jasny i dobitny 
zwalcza Diodor, cz�owiek niezwykle gorliwy i rozmi�owany w nauce. Wykazuje 
on, �e Bardesanes ujawnia w swoich wywodach po�ow� b��du o przeznaczeniu, 
w rzeczywisto�ci natomiast potwierdza go ca�kowicie, poniewa� - jego zdaniem 
- wi�kszo�� dozna� i czynno�ci cielesnych przebiega i dokonuje si� zazwyczaj pod 
wp�ywem dzia�ania oraz wsp�dzia�ania duszy, jak i dzi�ki jej przyzwoleniu. 
W pierwszej ksi�dze autor dokona� og�lnego przegl�du kwestii dotycz�cych 
tak�e przeznaczenia i przyczyn, kt�re pozwoli�y omawianej herezji na swobodne 
rozprzestrzenienie si�, po czym wyst�pi� przeciw g�oszonemu pogl�dowi, jakoby 
�wiat nie zosta� stworzony (hipoteza o przedwieczno�ci �wiata, s�dzi�, da�a pocz�tek 
herezji o przeznaczeniu). Na tym sko�czy� pierwsz� ksi�g�, lecz nie poniecha� 
tej spornej kwestii r�wnie� w ksi�dze drugiej. Dlatego w dziesi�tym rozdziale, 
dowodz�c, �e �wiat, jak i cz�owiek go zamieszkuj�cy, zosta� stworzony, przyst�pi� 
do mniej wi�cej tego rodzaju argumentacji: 
Poniewa� ka�da [209a] jednostka ludzka, jak twierdzi�, jest zniszczalna i ulega 
rozk�adowi, a zarazem odradza si�, jest rzecz� oczywist�, �e r�wnie� jej natura 
zmierza do tego samego rozk�adu i trwa jedynie w kolejno nast�puj�cych po sobie 
jednostkach. Tak wi�c to, co jest przedwieczne, nie zawiera w sobie niezniszczalno�ci 
rozumianej jako nast�pstwo jednostek po sobie, lecz posiada j� samo w sobie 
i w swym w�asnym bycie. To, �e �wiat zosta� stworzony, jasno wynika z faktu, 
�e r�wnie� zosta�y stworzone istniej�ce w nim substancje pierwotne: ogie�, woda, 
ziemia, powietrze. Ka�da z owych substancji kolejno ginie i odradza si�. Natomiast 
to, �e ziemia jest zniszczalna, wyp�ywa w spos�b oczywisty st�d, �e r�wnie� 
cz�owiek i pozosta�e istoty �yj�ce ulegaj� zniszczeniu zmieniaj�c si� w ziemi�; 
4 Bardesanes (syryjski Bar Daisan, 154 - ok. 222) - zhellenizowany teolog, pisarz i herezjarcha; 
za�o�y� w�asn� gmin� wyznawc�w (bardesanici). Zwolennik gnostycyzmu i szko�y 
Walentyna (patrz Cod. 120 przyp. 3), polemizowa� z Marcjonem (patrz Cod. 96 przyp. 37); 
g�osi� chrystologi� doketyczn� (wed�ug kt�rej Jezus Chrystus mia� cia�o pozorne, nie podlegaj�ce 
cierpieniom i �mierci gr. dokema - poz�r) o wolnej woli cz�owieka, ale tylko poza 
konieczno�ciami istniej�cymi w jego naturze; gwiazdy otrzyma�y, wed�ug niego, od Boga 
moc wp�ywania na �ycie ludzkie i t� moc nazwa� on Przeznaczeniem. G��wne jego dzie�o 
astrologiczne, zatytu�owane O Przeznaczeniu, znane w ca�o�ci z odnalezionego w 1885 r. 
r�kopisu, wydali W.E. Cureton Spicilegium Syriacum, London 1885 i F. Nau [w:] Patrologia 
Syriaca, Paris 1907, I, 2, s. 490-658 (z przek�adem francuskim). Zwalcza� go �w. Efrem (Cod. 
196); SWP, s. 85; J. Quasten 1264; Krumbacher, s. 661-662; H.H. Schaeder B. von Edessa in 
der �berlieferung der griechischen und syrischen Kirche, Zeitschrift f�r Kirchengeschichte, 
Stuttgart 51 (1932), s. 21-73. 

8 
obr�cenie si� w ziemi� stanowi bowiem dow�d tego, �e wszystko, co �yje, 
pochodzi z owej zniszczalnej ziemi. Zreszt� i teraz jeszcze wiele istnie� 
powstaje dzi�ki tej zmianie i zniszczeniu. Jak�e zatem mog�oby pozosta� 
niezniszczalne to, co ulega zmianie, nawet je�liby nie wykazywa�o w spos�b 
absolutnie oczywisty swej zniszczalno�ci? Ka�da bowiem zmiana jakiego� 
bytu, kt�ry ju� od jakiego� czasu istnieje w naturze, oznacza przede wszystkim 
wy��czenie go z poj�cia niezniszczalno�ci. Je�li cz�owiek by�by przedwieczny, 
to jak�e m�g�by podlega� w�adztwu przeznaczenia czyli losu5. To, co nie 
jest stworzone, nie wymaga jakiego� innego bytu dla swojego w�asnego istnienia. 
Je�li kto�, zmuszony oczywisto�ci� fakt�w, wyznaje, �e wszystko, co �yje na 
ziem...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin