z-boczona historia kina.txt

(94 KB) Pobierz
{1}{1}25.000
{551}{654}Nie stawiajmy sobie pytania:|"Czy nasze ��dze s� zaspokojone?"
{728}{798}Ale: "Sk�d wiemy, czego po��damy?"
{819}{940}W ludzkich ��dzach nie ma nic|spontanicznego, naturalnego.
{947}{998}Nasze ��dze s� sztuczne.
{1009}{1069}Trzeba nas uczy� po��dania.
{1145}{1238}Kino jest najbardziej|perwersyjn� ze sztuk.
{1251}{1334}Nie daje ci tego, czego po��dasz,|ale m�wi, jak po��da�.
{1394}{1522}Z-BOCZONA HISTORIA KINA
{1575}{1693}Przedstawia filozof i psychoanalityk Slavoj Zizek
{1743}{1865}Cze�� I
{2057}{2177}Podobasz mi si�,|ale to nie wystarczy.
{2202}{2326}KOBIETY BEZ PRZYSZ�O�CI (1931 )
{2348}{2434}Zapomnia�em. Twoja matka|zaprosi�a mnie na kolacj�.
{2441}{2531}- Przynie� lody.|- Czekoladowe czy waniliowe?
{2541}{2597}- Czekoladowe.|- Dobrze.
{2607}{2698}Ten cudowny fragment|"Kobiet bez przysz�o�ci"
{2701}{2822}zawiera komentarz o magicznej|sztuce kina w samym filmie.
{2829}{2937}Zwyk�a dziewczyna z klasy pracuj�cej mieszka|w ponurym prowincjonalnym miasteczku.
{2944}{3050}Nagle znajduje si� w sytuacji,|w kt�rej sama rzeczywisto��
{3057}{3137}odtwarza magiczne doznanie filmowe.
{3148}{3289}Dziewczyna podchodzi do tor�w,|przeje�d�a poci�g, i jest tak, jakby
{3304}{3432}rzeczywista osoba stoj�ca|obok wolno jad�cego poci�gu
{3504}{3642}zmieni�a si� w widza|obserwuj�cego magi� na ekranie.
{4669}{4704}Napije si� pani?
{4748}{4806}Prosz� nie odchodzi�. Zagl�da pani?
{4823}{4875}B��d. Prosz� wsi��� i wygl�da�.
{4891}{4972}Ogl�damy rzeczywist�,|zwyczajn� scen�,
{4979}{5069}na kt�r� nak�ada si�|wewn�trzna przestrze� bohaterki,
{5076}{5133}przestrze� jej fantazji.
{5138}{5258}Cho� wi�c jest tu rzeczywisto��:|poci�g, dziewczyna,
{5263}{5366}to cze�� rzeczywisto�ci w jej percepcji|- i w naszej, widz�w,
{5369}{5503}zostaje wyniesiona na magiczny poziom,|staje si� ekranem jej marze�.
{5507}{5570}To jest sztuka filmowa|w najczystszej formie.
{5576}{5737}MATRIX (1999)
{5742}{5847}Twoja ostatnia szansa.|Nie b�dzie odwrotu.
{5866}{5946}We�miesz niebiesk� kapsu�k�|- i koniec historii,
{5963}{6038}obudzisz si� w swoim ��ku,|b�dziesz wierzy�, w co chcesz.
{6044}{6124}We�miesz czerwon�|- i zostaniesz w Krainie Czar�w,
{6135}{6208}a ja poka�� ci,|jak g��boka jest kr�licza nora.
{6413}{6502}Wyb�r mi�dzy niebiesk�|a czerwon� kapsu�k�
{6507}{6601}wcale nie jest wyborem|mi�dzy iluzj� a rzeczywisto�ci�.
{6604}{6693}Oczywi�cie, matrix jest maszyn� fikcji,
{6698}{6823}ale ta fikcja porz�dkuje|nasz� rzeczywisto��.
{6826}{6949}Zabieraj�c z rzeczywisto�ci|fikcj�, kt�ra ni� rz�dzi,
{6953}{7016}stracisz sam� rzeczywisto��.
{7032}{7135}Chc� trzeci� kapsu�k�!|Jaka jest trzecia kapsu�ka?
{7164}{7284}Z pewno�ci� nie jest to transcendentalna|kapsu�ka umo�liwiaj�ca fa�szywe,
{7286}{7407}fast-foodowe prze�ycie religijne,|ale kapsu�ka, dzi�ki kt�rej
{7430}{7523}postrzega�bym nie rzeczywisto��|ukryt� za z�udzeniem,
{7529}{7624}lecz rzeczywisto�� w samym z�udzeniu.
{7642}{7805}Gdy co� staje si� zbyt traumatyczne,|zbyt gwa�towne, a nawet radosne,
{7830}{7938}to niszczy wsp�rz�dne naszej rzeczywisto�ci.|Musimy wi�c to zbeletryzowa�.
{8324}{8428}PTAKI (1963)
{8432}{8504}Oto, jak nale�y podchodzi� do horror�w:
{8510}{8602}"Wyobra�my sobie t� sam� histori�,|ale bez elementu grozy".
{8608}{8675}To daje nam podstaw� do rozwa�a�.
{8749}{8800}Jeste�my w Bodega Bay,
{8803}{8883}gdzie toczy si� akcja|"Ptak�w" Hitchcocka.
{9065}{9222}"Ptaki" to film o m�odej,|bogatej, obytej dziewczynie
{9224}{9302}z San Francisco,|kt�ra zakochuje si� w facecie,
{9329}{9369}jedzie za nim do Bodega Bay,
{9374}{9459}i odkrywa, �e on mieszka z matk�.
{9476}{9549}To nie moja sprawa,|ale kiedy sprowadzasz tak� dziewczyn�...
{9552}{9593}- Kochanie?|- Tak?
{9604}{9680}Sam poradz� sobie|z Melanie Daniels.
{9693}{9781}Oby� tylko wiedzia�, czego chcesz.
{9823}{9856}Dobrze to wiem.
{9863}{9955}Dalej jest typowe|edypalne zagmatwanie,
{9963}{10029}kazirodcze napi�cie|pomi�dzy matk� a synem.
{10035}{10131}Syn jest rozdarty mi�dzy|zaborcz� matk� i natarczyw� dziewczyn�.
{10148}{10222}- Co si� z nimi dzieje?|- l z wszystkimi ptakami?
{10226}{10304}- Gdzie postawi� kaw�?|- Na stole.
{10307}{10413}Pospiesz si�. Panna Daniels|na pewno chce ju� wraca�.
{10419}{10477}Zosta� na noc, Melanie.
{10485}{10535}Na g�rze mamy wolny pok�j.
{10538}{10637}Najwa�niejsze pytanie o "Ptaki"|jest g�upie i oczywiste:
{10641}{10696}Dlaczego ptaki atakuj�?
{10876}{11011}Nie mo�na powiedzie�, �e ptaki nale��|do naturalnej struktury rzeczywisto�ci.
{11022}{11119}Jest raczej tak,|jakby wtargn�� obcy wymiar,
{11127}{11208}kt�ry dos�ownie rozrywa rzeczywisto��.
{11285}{11371}My, ludzie, nie rodzimy si�|przystosowani do rzeczywisto�ci.
{11379}{11484}�eby�my zachowywali si� normalnie,|wchodzili w relacje z innymi lud�mi
{11488}{11542}�yj�cymi w przestrzeni|rzeczywisto�ci spo�ecznej,
{11548}{11625}wiele musi si� wydarzy�.|Powinni�my zosta� usytuowani
{11632}{11681}w symbolicznym porz�dku itd.
{11688}{11819}Gdy nasze miejsce w symbolicznej|przestrzeni zostanie zak��cone,
{11823}{11860}rzeczywisto�� si� rozpada.
{11951}{12022}Zaproponuj�|wyja�nienie psychoanalityczne:
{12044}{12155}ataki ptak�w to oczywi�cie|gwa�towne dzia�anie
{12163}{12254}matczynego superego,|postaci matki
{12260}{12333}staraj�cej si� zapobiec|zwi�zkowi seksualnemu.
{12360}{12440}Ptaki s� zatem kazirodcz� energi�.
{12513}{12582}Co ja robi�?|Przepraszam, ju� dobrze.
{12741}{12843}My�l� jak Melanie!|Wiecie, co teraz my�l�?
{12864}{12924}"Chc� przelecie� Mitcha!"|To w�a�nie my�la�a.
{12928}{12994}Przepraszam!
{13002}{13097}Myl� mi si� kierunki.
{13347}{13392}PSYCHOZA (1960)|Pani Bates!
{13392}{13434}PSYCHOZA (1960)
{13726}{13837}Jeste�my w piwnicy|domu matki z "Psychozy".
{13854}{13963}Zwr��my uwag�|na rozk�ad przestrzenny.
{13994}{14093}Akcja toczy si� na trzech poziomach:
{14119}{14201}na pi�trze, na parterze i w piwnicy.
{14219}{14353}Tak jakby odzwierciedla�y 3 poziomy|ludzkiej subiektywno�ci.
{14394}{14442}Parter to ego.
{14451}{14522}Norman zachowuje si� tam|jak normalny syn,
{14551}{14626}panuje nad nim to,|co zosta�o z jego normalnego "ja".
{14672}{14722}Na g�rze jest superego.
{14784}{14910}Matczyne.|Superego uciele�nia tu zmar�a matka.
{14917}{15013}Nie, mamo. Przynios� co� na g�r�.
{15017}{15106}Wybacz, ch�opcze,|ale jeste� �mieszny,
{15109}{15179}wydaj�c mi polecenia!|Prosz�, mamo.
{15181}{15251}Nie schowam si� w piwnicy na soki!
{15255}{15305}My�lisz, �e jestem soczysta?
{15331}{15430}W piwnicy jest id,
{15477}{15571}zbiornik zakazanych pop�d�w.
{15611}{15741}Zinterpretujmy wi�c|scen� ze �rodka filmu,
{15752}{15853}gdy Norman znosi matk�,
{15858}{15975}a raczej, jak dowiadujemy si� na ko�cu,|jej mumi�, cia�o, szkielet,
{15983}{16041}z pi�tra do piwnicy.
{16047}{16132}Nie zrobisz tego wi�cej! Wyjd�!
{16159}{16235}- Kaza�am ci wyj��!|- Zanios� ci�.
{16247}{16367}Jest tak, jakby przeni�s� j�|w swoim umy�le,
{16370}{16487}jako czynnik psychiczny,|z superego do id.
{16489}{16546}Postaw mnie!
{16595}{16708}Oczywi�cie p�ynie z tego wniosek|om�wiony ju� przez Freuda,
{16713}{16809}�e superego jest �ci�le powi�zane z id.
{16813}{16887}Matka najpierw protestuje,|jako uciele�nienie w�adzy:
{16889}{16976}"Jak mo�esz mi to zrobi�? Nie wstyd ci?
{16980}{17108}To piwnica na soki!"|l od razu staje si� obsceniczna:
{17111}{17162}"My�lisz, �e jestem soczysta?"
{17164}{17269}Superego nie jest czynnikiem etycznym.|To czynnik obsceniczny,
{17274}{17384}bombarduje nas rozkazami|niemo�liwymi do wykonania, szydzi z nas,
{17387}{17503}gdy, co oczywiste,|nie mo�emy spe�ni� jego ��da�.
{17505}{17589}im bardziej go s�uchamy,|tym wi�ksze poczucie winy w nas budzi.
{17594}{17724}W dzia�aniu superego zawsze jest|element obscenicznego szale�stwa.
{17798}{17899}KACZA ZUPA (1933)
{17955}{18057}Cz�sto znajdujemy|odniesienia do psychoanalizy
{18062}{18153}zawarte w relacjach mi�dzy postaciami.
{18176}{18242}Na przyk�ad trzej bracia Marx,
{18245}{18337}Groucho, Chico, Harpo.
{18346}{18424}To jasne, �e Groucho,|najbardziej lubiany,
{18426}{18529}nerwowy i nadpobudliwy, to superego.
{18534}{18608}Zajmuje du�o miejsca. Pani te�!
{18612}{18698}Podobno maj� pani� rozjecha�|i postawi� tu biurowiec.
{18703}{18816}Niech pani jedzie taks�wk�.|Albo wyjdzie oburzona.
{18820}{18866}Ca�y czas pani m�wi!
{18869}{19000}Chico, racjonalny, egoistyczny|i wyrachowany, to ego.
{19036}{19135}Jeste� oskar�ony o zdrad�.|Grozi ci rozstrzelanie.
{19139}{19193}- Sprzeciw!|- Ty si� sprzeciwiasz?
{19198}{19274}- Na jakiej podstawie?|- Nie mam innego pomys�u.
{19281}{19310}Podtrzymuj� sprzeciw!
{19314}{19453}Najwi�kszy dziwak to Harpo.|Jest niemy. Nic nie m�wi.
{19459}{19596}Zdaniem Freuda, pop�dy s� milcz�ce.|On nie m�wi. Oczywi�cie jest id.
{19619}{19659}Co�cie za jedni?
{19686}{19723}Co robicie w moim pokoju?
{19728}{19786}To m�j wsp�lnik. Nie m�wi.|Jest g�uchoniemy.
{19789}{19879}MA�PI INTERES (1931 )
{19886}{19959}I w ca�ej swojej|radykalnej niejednoznaczno�ci.
{20106}{20175}U Harpo dziwi zw�aszcza to,
{20178}{20295}�e jest niewinny jak dziecko,|spragniony przyjemno�ci.
{20300}{20375}Lubi dzieci, bawi si� z nimi itd.
{20378}{20522}Ale jednocze�nie|jest op�tany przez jakie�
{20525}{20621}pierwotne z�o, zachowuje si� agresywnie.
{20625}{20739}Jedyne w swoim rodzaju po��czenie|ca�kowitej deprawacji i niewinno�ci
{20744}{20809}- o to w�a�nie chodzi w id.
{20816}{20869}Zejd� ze sto�u!
{20886}{20931}Wariat!|Przesta�!
{21194}{21348}EGZORC YSTA (1973)|- Dr KIein?|- Tak, a to dr Taney.
{21353}{21430}Jest coraz gorzej.|Chod�my na g�r�.
{21433}{21480}- Konwulsje?|- Coraz silniejsze.
{21483}{21582}G�os nie jest|namacaln� cz�ci� cia�a.
{21591}{21692}Wydobywa si�|z jakiego� miejsca w ciele.
{21722}{21767}Mamo, prosz�!
{21773}{21893}Zr�b co�! Pali mnie!
{21898}{21945}Kiedy rozmawiamy|z innym cz�owiekiem,
{21950}{22050}zawsze wyst�puje minimalny|efekt brzuchom�wcy,
{22055}{22130}jakby opanowywa�a nas|jaka� obca si�a.
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin