WSTĘP DO SOCJOLOGII – wykłady dr D. Motakrok akademicki 2010/2011
WYKŁAD – 1 III 2011
egzamin będzie pisemny, pytania tylko z wykładów – ocena z ćwiczeń – osobna część składowa oceny ogólnej
Zygmunt Bauman, Timothy May – „Socjologia”
Anthony Giddens „Socjologia” PWN
Piotr Sztompka „Socjologia”, Znak 2006
Jerzy Szacki „Historia myśli socjologicznej” PWN (nowe wydanie)
socjologia – nauka o społeczeństwie, o tym, co społeczne
Georg Simmel – konsekwencja faktu, że człowiek na świecie nie jest sam
społeczeństwa – nie sprowadza się do grupy ludzi
triada, diada, pojedynczy człowiek
Arystoteles – człowiek istotą społeczną = polityczną
istota poza społeczeństwem to zwierzę albo bóg
nowa nauka na stary temat
è akademicki – max 150 lat
è ale każdego od zawsze to interesowało
korzenie socjologii:
1) wiedza potoczna – założenia, hipotezy, charakter fragmentarystyczny, potoczny, subiektywny
2) Breugel, Balzac – sztuka
3) filozofia społeczna, polityczna
Platon „Państwo”, Machiavelli „Książę”
historiografia „Wojna peloponeska”
„Państwo Boże” Augustyn
filozofia oświecenia
Parsons – stwierdza, że cała socjologia jest szukaniem odpowiedzi na pytanie postawione pod koniec XVII wieku – w jaki sposób funkcjonuje społeczeństwo
człowiek często opisywany jako istota kierująca się instynktem, impulsem, uczuciem, kaprysem – w związku z tym ludzie, znalazłszy się w jednym miejscu, powinni zrobić „armagedon”, ale jednak istnieje społeczeństwo
Hobbes, Locke
Emil Durkheim – widział Rousseau pierwszego socjologa „Umowa społeczna”
Monteskiusz
A. Comte – 1830-1842 – „Kurs filozofii pozytywnej”
łac. socius – wspólnota
logos – nauka, wiedza
socjologia – nauka o tym, co wspólne
PRAWO TRZECH ETAPÓW (wg Comte’a)
stadia rozwoju społeczeństwa
1) teologiczna faza (religijna, iluzoryczna)
2) racjonalizm (metafizyka/abstrakcja)
3) faza pozytywna – wiedza oparta o doświadczenie – ukoronowaniem tego będzie socjologia
ogólność, złożoność, doniosłość praktyczna
pod socjologią była biologia
przejął z biologii terminologię
np. rodzina podstawową komórką społeczną (dla niego to było dosłowne)
anatomia, fizjologia
dotychczas religia była spoiwem społecznym, teraz ma ją zastąpić socjologia
(teeeraaaaz wszyyyyscyyyy bęęęędzieeeemyyy uczyyyyć sięęę soooocjooolooogiiiii……….! buhahaha)
religia i dogmat zastąpione przez pracę naukową
instytucjonalizacja socjologii – dodanie jako przedmiot akademicki
USA – Chicago
1892 – pierwsza katedra
Francja – Emil Durkheim (filozof) – 1895
Niemcy – Max Weber (ekonomista) – 1919
Dla nich specjalnie utworzone katedry w Europie
Simmel, Tonnies – Towarzystwo Socjologiczne, gazeta
Florian Znaniecki, Poznań 1920 – katedra
„Przegląd Socjologiczny” – pierwszy redaktor
Stefan Czarnowski (szkoła Durkheima) – „Chłop polski w Ameryce”
analiza epistolograficzna – na podstawie listów, wspomnień, pamiętników
religia – społeczeństwo
Karol Marks
socjologia powstaje poprzez pryzmat pytania o losy religii w społeczeństwie
antropologia kulturowa – Wielka Brytania – Malinowski
Po co socjologia?
· celem wykształcenia socjologicznego jest rozumienie, analizowanie społeczeństwa
· antidotum przeciwko determinizmowi, fatalizmowi – coś ma przyczyny, więc można to zmienić
· pada mit absolutnej wolności, człowiek produktem społecznym
Socjologia to nauka (wg Durkheima):
· pozytywna – opis tego, co widać, jak to się działo
· kumulatywna – teoria średniego zasięgu (ograniczona, uogólniona) i pluralizm metodologiczny, wielość paradygmatów, nic nie odrzuca
normatywność – teologia, filozofia
przeciwstawienie Arystotelesa i Platona (ten pierwszy badał strukturę państw helleńskich, zbadał dane i porównywał – i doszedł do wniosku, że najlepszym ustrojem jest ustrój Aten – nastawienie socjologiczne; ten drugi – Platon – wyszedł od tezy, jakie państwo jest najlepsze)
refleksja normatywna – Morus („Utopia”), Augustyn („Państwo boże”)
teoria socjologiczna – rusztowanie wokół domu – z rusztowania lepiej widzieć, co jest w środku
teoria – gr. oglądanie, badanie
narzędzie badawcze służące zrozumieniu
teoria naukowa – system uporządkowanych twierdzeń, spełniający kryteria naukowości, funkcjonujący w danej nauce
definicja Piotra Sztompki:
dostarcza wyjaśnienia wiedzy opisowej, ukierunkowuje dalsze badania
pojęcie – gr. przykład, wzór, zestaw założeń
paradygmat – perspektywa, z której patrzymy na fakty; decyduje o tym, jakie pytania zadajemy, co stawiamy w środku
WYKŁAD – 8 III 2011
Podział ze względu na stopień złożoności teorii
prawidłowości empiryczne – coś, co zdarza się częściej np. w Europie częściej mężczyźni popełniają samobójstwa niż kobiety à mini-prawo, ale trudno przewidzieć
proroctwo ukierowane na przeszłość
nikt nie przewidział upadku komunizmu
w Chinach od zawsze częściej kobiety popełniają samobójstwo niż mężczyźni
teoria / hipoteza ad hoc – przypuszczenie na temat prawidłowości, niepowiązane z całym paradygmatem, sposobu widzenia społeczeństwa
taką hipotezę trzeba zbadać
teoria średniego zasięgu – obszar obowiązywania jest ograniczony
termin stworzony przez Roberta Mertona
stworzył ją przeciwko tworzeniu teorii dotyczących całego społeczeństwa (teoria podwyższonej kompleksowości) /mają w sobie coś religijnego, bo trzeba w nie uwierzyć – nie można ich sprawdzić/
- niesprawdzalne, oderwane od danych empirycznych (trudno je podważyć)
- odnosi się do specyficznych rzeczy, a nie chcą opisać całego społeczeństwa
- związany z konkretnymi zjawiskami
PARADYGMATY:
1) krytyczno-historycznymaterialistyczno-krytyczna teoria społeczeństwa (Marks)- analizują społeczeństwo poprzez stosunki produkcji, pryzmat pracy- powstała w celu krytyki i zmiany sytuacji społecznej- zmiana, konflikt- kładzie duży nacisk na to, że społeczeństwo jest ciągle w ruchu, nie jest jednolite- budują teorię makrokosmiczne
2) paradygmat systemowy (socjologizm) – Durkheim- zajmują się teoriami systemowymi, społecznymi- system, struktura, funkcja- też makrosocjologia, nie małe społeczności- metody ilościowe
3) jednostka i jej motywacje – Max Weber- metoda: makrosocjologia- uważany za najbliższy empirii- najbardziej płodny przy badaniu religii- istotą jest obserwacja społeczeństwa, znalezienie koncepcji łączącej badania empiryczne
Emil Durkheim (Francuz) – kontynuator linii socjologii pozytywistycznej, wychodzi od koncepcji Comte’a, jego poglądy ewoluowały, na koniec życia jego poglądy nie przypominały C.
syn rabina
on odszedł od religii, był agnostykiem
na początku wyraźnie pod wpływem scjentyzmu
pracował na uniwersytecie w Bordo w 1895 roku – początek dziedziny naukowej (akademickiej)
studiował nauki humanistyczne w Berlinie – uczył się psychologii mas
oskarżono go o germanizację francuskiej nauki
1902 – wykłada na Sorbonie, Katedra socjologii
Szkoła durkheimowska:
- M. Mauss (siostrzeniec)
- A. van Gennep „Obrzędy przejścia”
- M. Halbwacks „Społeczne ramy paięci”
D. jest nieustannym źródłem inspiracji
- Stanisław Czarnowski w Polsce
zmarł w 1917 roku i popadł w zapomnienie
ponownie odkryty po II wojnie światowej, po sukcesach Levi-Straussa
I wojna – była szokiem dla socjologii, część naukowców zmarła, reszta wyemigrowała do Ameryki
socjologia stała się pragmatyczna – metody ilościowe, statystyki, opinia publiczna
II wojna – dobiła socjologię
odrodziła się dopiero w latach 60.
Durkheim odrzucił skrajność naturalizmu, np. że znajdzie ogólne prawa
nurt, który stworzył, określa się mianem socjologizmu
· naturalizm – prawa społeczne nie różnią się od praw przyrody
· holizm – swoistość rzeczywistości społecznej
· sui generis – jedyny przedstawiciel danego gatunku, społeczeństwo jest syntezą sui generis – byt społeczny jest inny od pojedynczych jednostek (cechy społ. mają wpływ na jednostkę – determinizm)
· antypsychologizm – odrzucenie wyjaśnień jednostkowych, wiara, że socjologia to wszechnauka, podstawowa nauka społecznaprzezwyciężenie ewolucjonizmu
· organicyzm i funkcjonalizm – traktowanie społeczeństwa jako organizmu, posiadający funkcjonalne organy
eufunkcjonalne (gr. „Eu” – dobry) ≠ dysfunkcjonalne
D. postulował powiązanie badania faktów z ich wyjaśnieniem
wyjaśnienie czym innym niż rozumienie
fakty społeczne wyjaśniamy poprzez fakty społeczne, nie biologiczne ani klimatyczne, ani psychologiczne, ani też fizjologiczne
àwyjaśniać tylko na tej samej płaszczyźnie
Rozpatrywać jako rzeczy – tylko to, co jesteśmy w stanie zbadać
DZIEŁA
· „Samobójstwo”
· „O podziale pracy społecznej”
· „Socjologia”
· „Zasady metody socjologicznej”
· „Elementarne formy życia religijnego”
„Samobójstwo”:
- analiza empiryczna
- korzystał z meldunków policyjnych, kronik, statystyk, księgi parafialne
WNIOSKI:
- więcej samobójstw jest wśród mężczyzn niż wśród kobiet – dzisiejsza socjologia to potwierdza
- częściej protestanci niż katolicy
- samotni niż żonaci
- bogaci niż biedni
Hipoteza średniego zasięgu:
Prawdopodobieństwo popełnienia samobójstwa jest większe, gdy jednostka nie jest zintegrowana z grupą
integracja
samobójstwa fatalistyczne – nie przypisują wartości życiu
M. Mauss – samobójstwo na rzecz społeczeństwa – altruistyczne wśród Eskimosów – gdy jest mało jedzenia w zimie starsi ludzie wychodzą na mróz, żeby zostało więcej jedzenia dla dzieci i wnuków
1846 – grupa osadników dowodzona przez George’a Donnera wyruszyła z Utah do Kalifornii, w górach w przełęczy Sierra Nevada utknęli – zjadali zwłoki zmarłych z zimna towarzyszy, żeby przeżyć
Donal Perty(???) – 1860 – podróżowali do Kanady i utknęli w górach w przełęczy, nie mieli dość zapasów i się zjadali
fakty społeczne – wierzenia, skłonności i praktyki grupy
przekonania aksjonormatywne – nakierowane na wartości i normy
wartość monogamia: norma małżeństwa tylko dwóch osób
- podzielane przez wszystkich członków
- jednostka nie może się wyrwać
- wywierają presję na jednostkę (przymus)
socjolog powinien się starać o obiektywizm
obiektywizm ≠ wolność od wartościowania – występuje głównie przy naukach przyrodniczych
rozpatrywać jako rzeczy społeczne
przyczyny wśród wcześniejszych faktów społecznych
wyjaśnienie – poszukiwanie bezpośrednich przyczyn, np. przyczyny deszczu
wyjaśnienie (Durkheim) ≠ rozumienie (Weber)
obiektywizm (Durkheim – pozbyć się ich) ≠ wolność od wartościowania (Weber – uświadomić)
holizm metodologiczny ≠ indywidualizm metodologiczny, koncentruje się na indywiduum
OPOZYCJE, ANTAGONIZMY, PRZECIWIEŃSTWA
opozycja jednostka-społeczeństwo
solidarność mechaniczna – solidarność organiczna
sacrum-profanum
D. był przekonany, że człowiek składa się przeciwności
kompleks homo duplex
KLASYCZNIE
DURKHEIM
człowiek jest istotą biologiczną, zaliczałby się do królestwa zwierząt, gdyby nie ta druga część (ciało i psychika według Durkheima są zwierzęce !!! )
społeczeństwo jest domeną kultury, religii, pozwala człowiekowi uczestniczyć w świecie wartości i pojęć
zwierzęta rządzone przez instynkty, czyli wewnętrznie, a ludzie sterowani są zewnętrznie
sfery antagonistyczne – prowadzą ze sobą wojnę
człowiek wkraczając w życie religijne bierze na siebie drugą naturę
religia – społeczny kit, podstawa
podstawy religii – wytwarzają się w czasie rytuałów
ludzie w społeczeństwie funkcjonują inaczej niż jednostkowo
w idei bóstwa społeczeństwo czci samo siebie
è solidarność mechaniczna – w małej społeczności każdy zna każdego, każdy człowiek jest elementem większego organizmu, ale każdy robi to samo
- po przekroczeniu pewnej ilości ludzi następuje dyferencjacja / zróżnicowanie funkcjonalne – ludzie pełnią dla siebie różne funkcje à SOLIDARNOŚĆ ORGANICZNA
WYKŁAD – 22 III 2011
paradygmat –
holistyczny (analiza społeczeństwa jako całości)
indywidualizm metodologiczny (skupienie uwagi na jednostce)
KAROL MARKS...
wiaroznawstwo