Socjologia Religii - Ćwiczenia - opracowanie całości.pdf

(149 KB) Pobierz
Socjologia Religii
Berger „Święty Baldachim”
·
wraz z Luckmannem podobne pojęcia
·
Procesy społeczne dzieli na:
o Instytucjonalizacja- mechanizm, który rodzi się przez powtarzalność pewnych
gestów zachowań interpretacji, które stają się nawykowe tworząc typizacje.
Człowiek daje kierunek swoim działaniom.
o Legitymizacja – społecznie zobiektywizowana wiedza służącą wyjaśnieniu
porządku społecznego
·
Religia w postaci w jakiej jest społecznie dostępna składa się z dwóch sil
o Doświadczenia religijne
o Społecznych dążeń do ustabilizowania rzeczywistości
·
U źródła tradycji religijnych leży doświadczenie innej rzeczywistości przeciwstawiane
codziennej i ja kwestionujące. Objawia się człowiekowi jako od niego nie zależna i do
której on sam zależy
·
Wiara rel. Wynikająca z doświadczenia czy tradycji wyrasta z przekonania o istnieniu
innej rzeczywistości transcendentujacej codzienność
·
Wysiłek społeczny idzie w kierunku zinstytucjonalizowania doświadczenia jako anty
społecznego. Dlatego musi być ograniczone i obwarowane zakazami.
·
Religia ma obejmować swym zasięgiem wszystkie inne dziedziny życia społ. Lokuje
zjawiska ludzkie w kosmicznych ramach odniesień. Jej Głowna funkcją
podtrzymywanie i legitymizowanie świata społecznego, tym samym zapobieganie
anomii społecznej i obrony przed chaosem.
·
Koncepcja świętego kosmosu i Nomosu
o Święty kosmos- ostateczne uprawomocnienie się nomosów
o Nomos- porządek doświadczeń jednostki, zestaw uprawomocnień
rzeczywistości stanowi nomos społeczeństwa kompletny zestaw sądów,
wartości, które grupie społecznej zapewniają trwałość
·
Legitymizacje społeczne (religijne) tworzą struktury wiarygodności, które podzielane
przez grupę zapewniają jej solidarność. Zmienia się to pod wpływem pluralizmu
religijnego (element modernizacji)
·
Cechy różniące społ. Współczesne od tradycyjnego: pluralizm, rozwój
technologiczny, natężenie komunikacji.
·
Pluralizm zmienia zakres doświadczeń wobec których staje jednostka. W miejsce
pewności i oczywistości konieczność konfrontacji z odmiennymi i konkurencyjnymi
wizjami świata. Wiąże się to z refleksją poprzedzoną przez relatywizacje.
Społeczeństwo losu wyboru.
·
Obiektywny porządek nie jest dany, pewny, ugruntowanie własnych doświadczeń
człowiek może znajdować tylko w sobie, w subiektywnym świecie. Następuje wtedy
uniwersalizacja herezji. W społ wyboru każdy musi wybierać, nowoczesny człowiek z
konieczności jest heretykiem
·
Alienacja – jej instrumentem religia, świat zupełnie obcy, stwarzany przez kogoś
innego. Istotą jej narzucanie wytworzonemu przez człowieka światu fikcyjnej
nieuchronności czego konsekwencją fałszywe pojmowanie empirycznej historii i
biografii jako osadzonych w ponad empirycznych koniecznościach.
·
[Mead] Problem podwojenia świadomości
o I – podmiotowe indywidualne
o Me – przedmiotowe do ról społecznych
906575066.007.png 906575066.008.png 906575066.009.png 906575066.010.png
 
·
Świadomość fałszywa
·
Heretycki imperatyw Heretykiem jest ktoś, kto z tradycji wybiera tylko jej
elementy, a resztę odrzuca. Tego typu wybory są nieuniknione w sytuacji, gdy żadna z
religijnych tradycji, żadne z wierzeń nie jest oczywiste samo przez się. Dzisiaj każdy
musi dokonywać wyborów, nawet wtedy gdy określa siebie jako ortodoksyjnego
wyznawcę tej czy innej tradycji. Ta wolność zarazem staje się brzemieniem.
·
[138 str.] pojęcie złej wiary – forma fałszywej świadomości, zaburza dialektykę,
zastępuje wybór zmyślonymi koniecznościami, jednak może stac się obrona przed
anomia. Nie musi być powodowana przez religie
·
Religia – mistyfikuje, utwierdza iluzoryczną autonomie wytworzonego przez
człowieka świata oraz jego projekcje w jednostkowej świadomości
·
Religia przejawem transcendentnego świata
·
Dezalienacja – od świata przeznaczenia do świata wyboru
·
Instrumenty legitymizujące dezalienacje, inspirowane religia
·
Pojęcie Maji świat złudzenia nie będącego odbiciem wyższego porządku
·
Sekularyzacja – modernizacja pociąga za sobą sekularyzacje, później to odwołał
(eurosekularyzm)
·
Sekularyzacja – proces, dzięki któremu sektory społeczeństwa i kultury wyzwalają
się spod dominacji instytucji i symboli religijnych. nie jest tożsama z utrata wiary, ani
zanikiem potrzeb religijnych. Jest to proces neutralny, który dokonuje się
samoczynnie. Towarzyszy mu sekularyzacja świadomości coraz więcej ludzi
widzi świat i swoje życie bez potrzeby religijnych uzasadnień
·
[168 str.] Proces sekularyzacji:
1) Transcendentalizacja Bóg poza światem, odczarowanie świata
2) Historyzacja odniesienie się do historii dlaczego pewien ład jest, z czego
wynika. Indywidualizacja historii – proces ten popychają do przodu ludzkie
jednostki, a nie herosi.
3) Racjonalizacja etyki odarcie z oddziaływań magicznych w życiu codziennym
·
Inne środki sekularyzacji, nie religijne:
o Komunizm, nacjonalizm
o Procesy ekonomiczne, kapitalizm
o Cywilizacja techniczna
·
Katolicyzm zatrzymał proces sekularyzacji przez postać Jezusa i sakramenty
·
Upatrywał bodźca sekularyzacyjnego w samym fakcie istnienia kościoła definiuje
wszystko co nim nie jest jako świeckie
·
Sekularyzacja jest procesem, dzięki któremu globalne społeczeństwo dokonuje
reorganizacji swych struktur, wyznaczając im wyspecjalizowane funkcje. Nowe
wyspecjalizowane struktury sa w swej istocie niezależne od instytucji religijnych.
·
Społeczne znaczenie religii wynika z jej funkcji legitymizacji porządku społecznego
poprzez tworzenie struktur wiarygodności, nadawanie tożsamości jednostce, ochronę
przed anomia dzięki wprowadzaniu powszechnego porządku znaczeń, transcendencja
codzienności .
·
Według Bergera proces sekularyzacji wiąże się z narastaniem pluralizmu, który jego
zdaniem, jest społeczno-strukturalnym odpowiednikiem sekularyzacji świadomości
stanowiąc jednocześnie <odbicie> procesów zachodzących w infrastrukturze
współczesnych społeczeństw.
·
Sekularyzacja, zdaniem Bergera, prowadzi do demonopolizacji tradycyjnych religii,
co powoduje przeniesienie instytucji religijnych ze sfery życia publicznego do
prywatnego.
·
Prywatyzacja religii sprawia, iż sacrum we współczesnych społeczeństwach staje się
elementem prywatnego wyboru i to na tak wielka skale, iż powoduje narastanie
zjawiska powszechnej herezji
·
Choć zdaniem Bergera procesy modernizacji przyczyniają się do marginalizacji
Kościołów i religii, stosują one potrójna strategie przeciwdziałania:
1) Dedukcyjna- poprzez potwierdzenie tradycji, ochronę przeszłości;
2) Redukcyjna- dostosowanie się do modernizacji przez przejmowanie jej
narzędzi intelektualnych i pragmatycznych;
3) Indukcyjna- przez odwołanie się do podstawowych doświadczeń religijnych
aby na ich podstawie dokonywać twórczej reafirmaci rzeczywistości
społecznej.
·
Kolejność sekularyzacji: Gospodarka prawo rodzina
·
Przy pojęciu odwołuje się do niemieckiej teologii protestanckiej [początek V
rozdziału]
Leger „Religia jako pamięć”
·
Religia metaforyczna – coś co przypomina religię ale nią nie jest. Nie odwołuje się
do świata sacrum. Wynikiem Emancypacji różnych dziedzin ludzkiej działalności
spod wpływu instytucji religijnych. Doprowadziła do pojawienia się nowego typu ich
religijnego funkcjonowania. Pozwala dostrzec istotną różnicę między religiami
historycznymi i świeckimi. opiera sie na uznaniu „modalności wierzenia”. Modalność
ta pozwala dostrzec, że przemiany, jakie zachodzą współcześnie w religiach
instytucjonalnych nie prowadzą do ich wymazania lecz wcielenia w nowoczesną
kulturę. Dokonuje się to ma drodze spirytualizacji i intelektualizacji wiar
·
Apokaliptyczni neorolnicy – osoby, które zrezygnowały z miejskiego zgiełku,
obawiali się apokaliptycznej wizji katastrofy ekologicznej (okres zimnej wojny).
Założyli wspólnotę – komunę
·
Czy możliwe powstanie nowego tworu religijnego w nowoczesności ?
·
Innowacje religijne w nowoczesności
·
Religijny lutnik:
o Lutnik nie religijny, kwestia pokrycia powierzchni
o Religijny lutnik ten który potraktuje ją jako niezbywalny obowiązek, będzie
ciągle odtwarzał
·
Tradycja ważna na tyle na ile jest żywa, a nie na ile jest starsza
·
Różnica miedzy religia, a wierzeniami
·
Wierzenie „zbiór przekonań indywidualnych i zbiorowych, które nie podlegają
weryfikacji, eksperymentom ale które służą nadawaniu sensu i spójności
subiektywnemu doświadczeniu tych, którzy uznają je za własne
·
Wierzenie odwołuje się do przeszłości, ma perspektywę przyszłości dlatego tworzy
ciągłość i daje przeszłości transcendentny autorytet, przez co legitymizuje
teraźniejszość
·
Definicja religii Religia jest ideologicznym, praktycznym i symbolicznym
wyznacznikiem, przez którego pryzmat jest tworzona, utrzymywana, rozwijana i
kontrolowana (indywidualna i zbiorowa) świadomość przynależności do pewnej
szczególnej linii wyznaniowej (tradycji)/ szczególny rodzaj organizacji i
funkcjonowania wierzenia
·
Religię konstytuuje pamięć i tradycja (tradycja wg niej odwołuje się do transcendencji
i osadzenia tradycji na linii czasu.).
906575066.001.png
·
to „zbiór wyobrażeń, obrazów, teoretycznej i praktycznej wiedzy,
zachowań, postaw itd., które społeczeństwo przyjmuje w imię koniecznej ciągłości
między przeszłością a teraźniejszością.
Tradycja stradycjanolizowana
Tradycja
– ciągłość wyposaża społeczeństwo w narzędzia
interpretowania przeszłości.
Tradycja tradycjonalizująca
- umożliwia przyswajanie i reinterpretację
teraźniejszości, a nawet legitymizację innowacji- tradycja dynamiczna i twórcza.
·
Figury współczesnych form religijności:
Pielgrzym
- „wierzę w coś, ale nie wiem w co” wędruje przez różne formy
religijnych zaangażowań, jest w ciągłym ruchu, aktualizuje się w określonej
daną chwilą wspólnocie.
Konwertyta
- jest się nim z istoty, czyli krótko- „jestem niewierzący, potem w
jakąś tradycję uwierzę, ale potem ją zaneguję i się zwracam ku innej”.
Wspólna cecha obu tych koncepcji jest zwrócenie się ku jednostce.
· Sport jako taki nie jest religia, może być nośnikiem pewnych treści, Nie jest religia ale
posiada pewien potencjał
· Duch wspólnoty
· Tropi religijne impulsy w nowoczesności
· Autentycznie religijne formy nowoczesności:
o Definicja pasuje do rzeczywistości , pomoże znaleźć potencjały religijne
o Metaforyzacja religii mowa o spirytualizacji
o Folkloryzacja religii proces dotykający religie historyczne, który polega na
tym, że są one nieznacznie tylko zaangażowane w tworzenie zbiorowych
znaczeń. Otacza się je pewnym szacunkiem jako relikty przeszłości, nie mają
wpływu na realne życie zbiorowości.
o Sekularyzacja związana z rodzajem amnezji kulturowej.. Kruszenie się
zbiorowej pamięci kulturowej na środowiska pamięci. Nie ma już tradycji, nie
ma jednej pamięci zbiorowej. Współczesne społeczeństwa to społeczności z
rozproszoną pamięcią. Powody:
· tendencja do rozszerzania i homogenizacji (rozmycie
partykularyzmów)
· fragmentacja w nieskończoność, czyli atomizacja społeczna (wielu
grup, z których żadna nie może stworzyć jednoczącej pamięci)
o Dziś jednostka tworzy pewną linię wyznaniową, a nie przyjmuje jej jako daną
z góry.
· „Wszystko może być religią, ale nie wszystko nią jest i nie to samo jest religią dla
różnych ludzi” .
Beckford „Teoria społeczna a religia”
·
Mówił o sekularyzacji
·
Jest wiele sekularyzacji w zależności od kraju itp.
·
Krytykował Bergera w kontekście pluralizmu
·
Uważał, że obecne dywagacje nad tym pojęciem jałowe, potrzeba zredefiniowania
starych
·
Poprawia teorie Bergera eurosekularyzacja
·
Polemika z najważniejszymi postaciami socjologii religii
·
Rozwija mniej popularne teorie, które rozwija jako alternatywne
906575066.002.png 906575066.003.png 906575066.004.png 906575066.005.png 906575066.006.png
 
o Społeczeństwo postemocjonalne obecnie zimno emocjonalne, brak
odpowiednich mediów przekazywania tych emocji [Mestrović]
o Teoria reprywatyzacji religii Casanovy jej krytyka przez Beckforda [95-99],
religia nie rezygnuje ze sfery publicznej, czasami religia karta przetargowa w
sprawach politycznych
Religia w Polsce nie sprywatyzowana, a odgórnie ograniczana. Historyczna
możliwość, a nie konieczność
·
Globalne upolitycznieni religii
·
Badał wiezienia, pastorzy protestanccy i inni duchowni mniejsze prawa od
chrześcijańskich.
·
Tam gdzie jest jakaś dominująca religia, łatwiej wpływać na inne, gdy tolerancyjna
będzie im lepiej ( w teorii)
·
Tam gdzie dwie dominujące, te mniejsze mogą skorzystać
·
Największym problemem pluralizmu jego wartościowanie
Beyer „ Religia a Globalizacja”
·
Nawiązuje do Luhmanna systemu komunikacji
·
Tam gdzie nie ma komunikacji, kończy się społeczeństwo i albo nie ma nic albo
zaczyna się inne społeczeństwo
·
Dyferencjacja społeczeństw:
o Funkcjonalna kiedy tworzą się systemy i są w pewnym sensie od siebie
zależne – teoria cząstkowa
o Stratyfikacyjna jeden podsystem dominuje nad wszystkimi
·
Profesjonalizacja działań społecznych eksperci są uprzywilejowani
·
Jednym z częściowych systemów nauka
·
[str. 79] endogenne przechodzenie do ogólnego dostępu
·
Czynniki hamujące: status gospodarczy, finansowy rodziny, podział na centrum i
peryferia
·
Wg. Luhmanna człowiek nie jest zainteresowaniem socjologii
·
Ludzie należą do środowiska sytemu, ale nie są w samym systemie
·
Ich motywy zdają się nie być istotne poza sensem komunikacyjnym
·
Bardzo ezoteryczna opinia
·
Ludzie są systemami cybernetycznymi
·
System edukacji np. jest systemem opartym na opozycji binarnej prawda – fałsz
system prawa – opozycja sprawiedliwość, nie sprawiedliwość
System komunikacji religijne immanencja – transcendencja
·
Systemy cząstkowe maja zdolności do usamodzielnienia się – autopojetyzm , ludzie
również
·
Każdy z tych systemów dąży do tego by się zamknąć gdyby jednak do tego doszło to
byłby koniec dlatego jest komunikacja
·
Def religii ma za zadanie absorpcje nadmiaru kontyngencji (dlatego jest tak, a nie
inaczej)
·
Cały świat mieści się w pojęciu immanencji
·
Globalizacja społeczeństwa nie doprowadziła do śmierci boga lecz diabła
·
Podział na religie:
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin