3.2.1. Instruktarz.pdf

(129 KB) Pobierz
ANALIZA PORÓWNAWCZA.
-Analizę przeprowadamy według klucza, czyli poszczególnych podpunktów:
a) kompozycja,
b) światłocień,
c) kolorystyka,
d) środki wyrazu.
-Staramy się używać fachowych pojęć z dziedziny plastyki, zawatych poniżej.
-Nie jest konieczne aby opisać kazdy z podpunków, jeżeli czegoś nie jesteśmy pewni lub nie
potrafimy jednoznacznie określić to nie wspominamy o tym. Pamiętajmy, ze za kazdy z
podpunktów komisja przyznaje max. 6pkt, tak więc wystraczy tyle poprawnych informacji,
ile jest przyznawanych punków w danym podpunkcie.
(6 podpunktów pod obrazem A i 6 pod obrazem B).
-Nie należy używać sforumować tj: wydaję mi się, być może, chyba itp.
-Analiza porównawcza musi być rzeczowa i konkretna, daleka od formy eseju.
1) KOMPOZYCJA
1.1 kształt obrazu pola : prosotkąt/owal/ kwadrat itp.
Pion/poziom.
1. 2 podział komozycji : rozproszona, wertykalna (podzielona pionami), horyzontalna
(podzielona poziomami)
1.3. otwarta/ zamknięta : otwarta: dostrzegamy tylko fragment przedmiotu, coś „wychodzi”
poza obraz,
zamknęta: cała rzecz, przemiot obrazu mieści się na nim.
1.4 zwarta/ luźna : zwarta: elementy są ze sobą połaczone, przylegają do siebie, tworzą całość
Luźna: elementy nie są połacząne, są rozmieszczone chaotycznie.
1. 5 statyczna/ dynamiczna : statyczna: kompozyja nie wykazuje ruchu, przeważają linie
pionowe i poziome
dynamiczna: kompozycja wykazuje rucj, przeważają linie skośne
1.6 oparta na: pionach i poziomach/ diagonalna / oparta na łukach :
Oparta na pionach i poziomach: przeważają linie w pionie i poziomie,
Diagonalna: przeważają linie skośne
Oparta na łukach: przeważają łuki i półłuki.
1.7 symetryczna/ asytmetrycza :
Symetryczna: kopozycja posiada oś symetrii, ilość elementów po obu stronach obrazu jest
podobna, czujemy że „środek cieżkości obrazu” znajduje się na środku kompozycji.
Asymnetryczna: kopozycja nie posiada oś symetrii, ilość elementów po obu stronach obrazu
jes różna, czujemy że „środek cieżkości obrazu” znajduje się na lewej lub prawej stronie
kompozycji.
1.8 horyzontalna/ wertykalna/ piramidalna:
Horyzontalna: przeważają poziomy, elementy, postaci występują w jednej linii
Wertyklana: przeważają piony
Piramidalna: postaci można wpisać w trójkąt (renesans włoski)
1. 9 ilość planów kompozycji : jedno/dwu/wielo- planowa.
1.10 rodzaj użytej perspektywy : linearna/ powietrzna/ malarska.
p. linearna: jednozbiegowa, geometryczna,
p. powietrzna: barwy blędną wdal
p. malarska: barwy ciepłe występują bliżej, chłodne na dalszych planach.
907158611.001.png
1.11 Dominanta : element który dominuje na obrazie, opsujemy co to jest, czy znajduje się w
centrum, czy jest przesunięte w lewo/ prawo itd.
1.12 Horyzont : wyraźny, nieokreślony, podwyższony, obniżony
1.13 Ruch kompozycji : dośrodkowy/ odśrodkowy/ wielokierunkowy:
Dośrodkowy: elementy obrazu „ciągna” do środka,
Odśrodkowy: elementy obrazu „ciągną” od środka dzieła.
Wielokierunkowy: nie można jednoznacznie określić ruchu w obrazie.
1.14 Figury i ich zależność : jednofugurowa/ wielofigurowa/ wyodrębnione/ splecione
2) KOLORYSTYKA:
3.1 Gama kolorów : szeroka/ wąska
Szeroka: kolory ciepłe i zimne
Wąska: Kolory ciepłe lub zimne, których jest przewaga
3.2 Kolor nasycony/ stonowany.
3.3 Występowanie kolorów: czystych/ złamanych
k. czyste: pochodne barw podstawowych
k. złamane: szare, biele, czerni.
- kolor który przeważa.
3.4 Dominanta kolorystyczna : elementy wyróżniający się ze wzgl na swoją barwę.
3.5 Perspektywa malarska : jest/ nie ma
3.6 Kolor lokalny : jest/ nie ma: zabieg polegający na ściemnieniu danego koloru w cieniu
względem oświetlonego.
3.7 Dywizjonizm : jest/ nie ma, zabieg polegający na nakładaniu farby plamami czystych
kolorów, efekt widoczny tylko z pewniej odległości, char. dla impresjonizmu i
postimpresjonizmu.
3.8 Koloryzm : jest/nie ma; gra barw przeważana nad kompozycją, jest celem artysty, char dla
XX miedzywojennego w Polsce.
3) ŚWIATŁOCIEŃ:
2.1 Żródło światła: widoczne/ niewidoczne = spoza obrazu
Jeżeli widać je np. Lampa, słońce to widoczne, w innych przypadkach niewidoczne
2.2 Naturalne/ Sztuczne
2.3 Punktowe/ Rozproszone:
Punktowe: na daną partie obrazu,
Rozproszone: rozprowadzone równomiernie po całym dziele
2.4 Najjaśnieszy/ Najciemniejszy punkt : należy je określić.
2. 5 Modelunek: mocny/ delikatny : czyli określenie różnicy w kolorze między tym co
oświetlone a nie oświetlone.
2.6 Wystepowanie głębi malarskiej /jej brak = płaszczyznowość.
Czy mamy wrażenie, iż dzieło posiada trzeci wymiar, czy zastosowano perspektywę
malarską.
2.7 Efekty malarskie : jeżeli są to je wypisujemy:
a) Bliki – refleksy świetlne wyst np na zakończenach stołu, ubraniach, bardzo jasne cz.
Elementów, mocno oświetlone.
b) Noktrum – pejzaż wieczorem
c) Luminizm – gra świateł przypisywana Caravaggio i jego nasladowcą
d) Maniera tenebrosa – ciemne tło i wydobyte jasnym światłem postaci Rembrandt
4) ŚRODKI WYRAZU:
4.1 realizm/ idealizm
4.2 kontur/ brak konturu.
4.3 widoczny dukt pędzla,
4.4 ruch postaci/ miminka widoczna,
4.5 ekspresja/ impresja,
4.6 nastrój: okreslić jaki np melancholijny, tajemniczy itd
4.7 zachowanie gł postaci
4.8 spokój, ruch, dynamizm
4.9 synteza formy
4.10. deformacja/ uproszczenie kształtów.
4.11. dbałość/ brak dbałości o szczegół
5) WNIOSKI:
W tej części wypowiedzi piszemy ogólne podsumowanie analizy. Krótko streszczamy
podobieństwa i różnice. Należy zwrócić tu uwagę na podobieństwo tematów, a przede
wszystkim na różnicę/podobieństwo w epokach, w których one powstały. Najczęściej
piszemy, że dzieła mają podobną tematykę, lecz jej przedstawienie jest różne, co wynika z
tego, iż powstały w innej epoce (podajemy te epoki).
Copyright by matt_111.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin