diagnostyka silnika spalinowego z wtryskiem.pdf

(3764 KB) Pobierz
P O L I T E C H N I K A W A R S Z A W S K A
P O L I T E C H N I K A W A R S Z A W S K A
INSTYTUT MASZYN ELEKTRYCZNYCH
Zakład Konstrukcji Urządzeń Elektrycznych
INSTRUKCJA ĆWICZENIA LABORATORYJNEGO
Temat:
"Diagnostyka silnika spalinowego z wtryskiem"
Do użytku wewnętrznego
Laboratorium Systemów Pomiarowych i Diagnostycznych Pojazdów Samochodowych
Warszawa 24 marca 2003 r.
opracował : dr inż. Jarosław Paszkowski
Spis treści:
1. Wprowadzenie
4
1.1 Program ćwiczenia
4
1.2 Wiadomości podstawowe
4
2. Nissan Almera
5
2.1 Identyfikacja pojazdu.
5
2.2 Podstawowe parametry
6
2.2.1 Dane techniczne
6
2.2.2 Schemat sterowania silnika
7
2.2.3 Elementy układu sterowania w przedziale silnika
8
2.2.4 Schemat połączeń elektrycznych sterowania silnika
9
3. System sterowania silnika Nissan ECCS
10
3.1 Opis działania systemu .
10
3.2 Funkcje sterujące
10
3.2.1 Wytwarzanie sygnałów sterujących
10
3.2.2 Podstawowe czynności urządzenia sterującego
11
3.3 Przetwarzanie danych.
16
3.3.1 Sygnały wejściowe
16
3.3.1.1 Przygotowanie sygnału
17
3.3.1.2 Przetwarzanie sygnału
17
3.3.1.3 Pamięć stała programu
17
3.3.1.4 Dynamiczna pamięć danych
17
3.3.2 ASIC
17
3.3.2.1 Moduł nadzoru
17
3.3.3 Sygnały wyjściowe
18
3.3.3.1 Sygnały włączające
18
3.3.3.2 Sygnały PWM
18
3.3.4 Komunikacja wewnątrz sterownika
18
3.3.4.1 Samodiagnostyka
18
3.3.4.2 Zintegrowana diagnostyka
20
3.4 Podstawowy sygnał inicjujący zapłon.
21
3.4.1 Czujnik położenia wału korbowego
21
3.4.1.1 Sprawdzanie sygnału prędkości obrotowej
22
3.4.1.2 Sprawdzanie sygnału czujnika położenia wału korbowego
23
3.4.1.3 Podłączenie ekranu czujnika położenia wału korbowego
23
3.5 Zapłon.
23
- -
2
3.5.1 Układ zapłonowy
24
3.5.2 Końcówka mocy układu zapłonowego.
24
3.5.3 Czas przepływu prądu przez uzwojenie pierwotne cewki (czas zwarcia).
24
3.5.4 Cewka zapłonowa
25
3.5.5 Rozdzielacz WN
25
3.5.5.1 Kondensator układu zapłonowego
26
3.5.5.2 Czujnik spalania stukowego
26
3.6 Wtrysk benzyny.
27
3.6.1 Opis ogólny
27
3.6.2 Jednopunktowy wtrysk benzyny (SPI)
28
3.6.3 Wielopunktowy sekwencyjny wtrysk benzyny (MPI)
29
3.6.4 Masowy przepływomierz powietrza z „gorącym drutem".
29
3.6.5 Czujnik temperatury powietrza.
31
3.6.6 Czujnik temperatury płynu chłodzącego.
31
3.6.7 Czujnik położenia przepustnicy (potencjometr).
34
3.6.8 Wyłącznik ciśnieniowy układu wspomagania kierownicy.
36
3.6.9 Regulacja prędkości biegu jałowego
37
3.6.9.1 Krzywka „szybkiego" biegu jałowego
37
3.6.9.2 Zawór regulacyjny prędkości obrotowej biegu jałowego
37
3.6.9.3 Grzałka korpusu przepustnicy (tylko modele SPI)
39
3.6.10 Przekaźniki
40
3.6.11 Ciśnieniowy układ zasilania w paliwo.
41
3.6.12 Regulator ciśnienia paliwa.
42
3.7 Katalizator i oczyszczanie spalin.
44
3.7.1 Sonda lambda
44
3.7.1.1 Badanie sondy lambda.
45
3.7.2 Układ recyrkulacji gazów wydechowych (EGR)
47
3.7.2.1 Zawór regulacyjny filtra z węglem aktywnym
48
3.7.3 Recyrkulacja gazów wydechowych (EGR)
49
4. Procedura badania silnika
50
4.1 Diagnoskop CONSULT - II.
50
5. Uwagi końcowe.
53
6. LITERATURA
54
- -
3
1. Wprowadzenie
1.1 Program ćwiczenia
Ćwiczenie to obejmuje swoim zakresem ocenę diagnostyczną silnika o zapłonie iskrowym
wewnętrznego spalania. Diagnozowaniu podlegać będą:
¾ Elementy instalacji z wtrskiem paliwa
1.2 Wiadomości podstawowe
Badania diagnostyczne wykonywane w okresie użytkowania samochodu mają na celu
obiektywne określenie stanu technicznego elementów wyposażenia, bądź całego
samochodu, bez konieczności demontażu tych elementów. Badania te, przeprowadzane
zwykle w stacjach obsługi samochodów lub w autoryzowanych stacjach diagnostycznych.
Polegają na sprawdzeniu stanu technicznego wyposażenia samochodu metodami
pośrednimi. Budowane przyrządy diagnostyczne są ciągle udoskonalane, żeby umożliwić
całkowicie obiektywną ocenę badanego elementu wyposażenia i aby rola człowieka
obsługującego przyrząd diagnostyczny była ograniczona tylko do odczytywania wskazań
przyrządów, gdyż wnioski oparte na subiektywnej ocenie badającego nie dają pewności co
do ich słuszności.
Do badań diagnostycznych wykorzystuje się proste przyrządy (takie jak wskazówkowe
mierniki kąta wyprzedzenia zapłonu, wskaźnikowe lub z odczytem cyfrowym mierniki:
napięcia, mocy, prędkości obrotowej, pojemności elektrycznej akumulatora itp.),
przeznaczone do oceny stanu technicznego tylko określonych elementów lub obwodów
wyposażenia elektrycznego, oraz uniwersalne zestawy diagnostyczne, zawierające wszystko
to co jest niezbędne do diagnostyki wielu elementów lub obwodów wyposażenia
elektrycznego samochodu i jego silnika. Zestaw diagnostyczny umożliwia zatem
wszechstronną ocenę stanu technicznego i skraca czas badania pojazdu.
Badania diagnostyczne przeprowadza się okresowo lub w przypadku niesprawności pojazdu.
Na ich podstawie powinna być podejmowana decyzja o dopuszczeniu do dalszej eksploatacji
lub też konieczności dokonywania czynności regulacyjnych albo naprawczych. Dzięki
okresowym badaniom diagnostycznym uzyskuje się wzrost niezawodności pojazdu.
W wielu autoryzowanych stacjach obsługi stosuje się diagnoskopy i urządzenia pomiarowe
dostosowane do określonych typów pojazdów , konkretnych modeli lub danej marki. Takie
rozwiązanie przyczynia się do opracowania algorytmów pomiarowych diagnozowanego
pojazdu i otrzymania jednoznacznej diagnozy przy użyciu jednego urządzenia pomiarowego.
Efektem zastosowania diagnoskopów stało się skrócenie czasu pomiaru wartości
diagnozowanej , oraz jednoznaczne określenie miejsca i przyczyny występującej usterki. Aby
obsługiwać tego typu przyrządy pomiarowe nie trzeba znać technik komputerowego pomiaru
wielkości diagnozowanych , a tylko być obeznanym z obsługą urządzenia.
Niniejsze ćwiczenie pozwala zapoznać się z nowoczesną techniką samochodową oraz z
diagnostyką przy użyciu jednego z najnowocześniejszych diagnoskopów na rynku.
Podstawowym celem jest ocena prawidłowości działania silnika.
Na podstawie badań przeprowadzonych przy użyciu diagnoskopu CONSULT II możemy
stwierdzić poprawność działania poszczególnych podzespołów pojazdu NISSAN ALMERA.
Dzięki możliwości rejestracji wyników pomiarowych istnieje możliwość porównania ich z
przeprowadzonymi badaniami w warunkach laboratoryjnych w dowolnych odstępach czasu.
- -
4
Istnieje też możliwość przeprowadzenia pomiarów w teście drogowym w rzeczywistych
warunkach użytkowania pojazdu co daje wyobrażenie o zmianach parametrów wpływających
na pracę pojazdu.
2. Nissan Almera
2.1 Identyfikacja pojazdu.
¾ Tabliczka znamionowa.
Tabliczka znamionowa jest przynitowana w środku górnego pasa przegrody czołowej
(miejsce A) w przedziale silnika. Zawiera podstawowe dane samochodu w następującej
kolejności.
1. Numer homologacji europejskiej (wg ECE).
2. Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN).
3. Dopuszczalna masa całkowita samochodu.
4. Dopuszczalna masa całkowita samochodu z przyczepą (z hamulcem).
5. Maksymalna masa przypadająca na oś przednią.
6. Maksymalna masa przypadająca na oś tylną.
7. Kod typu pojazdu.
8. Kod koloru nadwozia.
9. Kod koloru pokrycia tapicerskiego wnętrza.
10. Model.
¾ Numer identyfikacyjny pojazdu.
Siedemnastoznakowy numer identyfikacyjny pojazdu VIN (miejsce B) jest wybity na
przegrodzie czołowej obok tabliczki znamionowej. Numer ten występuje także na tabliczce
znamionowej.
Rys 2.1 Miejsca umieszczenia tabliczki znamionowej (A) i numeru identyfikacyjnego pojazdu
(B) w przedziale silnika
- -
5
78603133.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin