Temat: „My dzieci mamy swoje prawa, ale obowiązki również”.
Cele, dziecko:
zna własne prawa
umie dostrzegać potrzeby tworzenia praw i obowiązków
potrafi dostrzegać potrzeby innych
Metody: praktyczna, problemowa, ruchowa.
Forma: zespołowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD z piosenką Majki Jeżowskiej, kredki – pastele, kolorowe kartki papieru, ilustracje przedstawiające prawa dzieci.
Przebieg :
1. Powitanie w kole
– przesłanie iskierki przyjaźni – wprowadzenie w dobry nastrój.
2. Czytanie opowiadania, historyjki:
Jest to śmieszna kraina, w której kiedyś było bardzo wesoło, wszyscy zgodnie się bawili, każdy mógł włączyć się do zabawy. Do niedawna można było się tu bezpiecznie bawić, aż któregoś dnia na Wyspę przypłynął chłopiec o imieniu Alex. Postanowił, że dzieci, które nie są podobnego niego – mają inny kolor skóry, inny kolor włosów, nie mogą się z innymi bawić. Alex to bardzo duży i silny chłopiec, często krzyczy na inne dzieci, które się go boją i słuchają. Na placu zabaw, co dzień jest mniej dzieci, bo Alex nie pozwala im się bawić.
3. Co można zrobić, żeby pomóc tym dzieciom?
Dzieci proponują różne rozwiązania.
Jak czuły się dzieci, kiedy Alex nie pozwalał im się bawić?
4. Podanie do informacji dzieci, że istnieje organizacja, która dba o dzieci i broni ich wtedy, gdy jest im źle.
Organizacja ta nazywa się UNICEF powstała po II wojnie światowej, aby pomóc dzieciom, które straciły rodziców, były głodne i nie miały gdzie mieszkać. Dziś też są dzieci, które są głodne, chore, nie mają domów, nie mogą się uczyć. UNICEF wysyła do tych krajów lekarzy, nauczycieli, żywność i ubrania. Polskie dzieci, gdy jest im źle mogą się zwrócić o pomoc do Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Jeśłi czujecie się źle traktowani, skrzywdzeni, powiedzcie nam nauczycielkom lub komuś zaufanemu.
5. Słuchanie wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego
- Zwróćcie uwagę, jakie prawa dziecka przedstawione są w wierszu ”O prawach dziecka”
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
Więc je, na co dzień i od święta,
Spróbujcie dobrze zapamiętać.
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, aby każdy uznał moje prawa
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wierszu poukładały, prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.
6. Rozmowa na temat przeczytanego wiersza.
Co to są prawa?
Kto ma swoje prawa?
Jakie prawa mają dzieci?
Czy potrzebne są prawa dla dzieci?
Jakie prawo jest najważniejsze?
7. Omówienie niektórych praw przedstawionych na ilustracjach:
a. Prawo do zabawy i nauki
b. Prawo do miłości i zrozumienia
c. Prawo do schronienia
d. Prawo do wolności
e. Prawo do życia bez przemocy (zdrowia i dobrobytu)
8. Zabawa taneczna: „Podróż do krainy prawa do zabawy”.
Wybranie ulubionych zabawek. Zabawa przy piosence M. Jeżowskiej, „Kolorowe dzieci” Omówienie prawa do zabawy, zwrócenie uwagi na obowiązek odłożenia zabawek na miejsce, po skończonej zabawie.
9. Przypomnienie dzieciom, że mają nie tylko prawa, ale i obowiązki.
a. Przestrzegać umów zawartych z nauczycielkami (KONTRAKT)
b. Przestrzeganie praw innych dzieci
10. Słuchanie krótkich rymowanek i dopasowanie ich do prawa lub obowiązku:
a. Lalki, auta, misie, piłki
Są dla chłopca i dziewczynki
b. Gdy masz gardło chore
To spotkaj się z doktorem
c. Smutny ten kto ma zmartwienie
Więc czasami łzami się zaleje.
d. Dobra rada
Że bawić się w łazience nie wypada.
e. Jeśli głośno krzyczysz
Znaczy, że z innymi się nie liczysz.
11. Pożegnanie : Iskierka przyjaźni
II część
12. Rysowanie na temat : Moje prawa i obowiązki
Każde dziecko otrzymuje kartę pracy ze Słońcem praw (żółta kartka)lub obowiązków (zielona kartka).
- format kartki A5 z napisem u góry „Ja mam prawo do”, lub „Ja mam obowiązek aby.”
Po narysowaniu jednego z praw lub obowiązków dzieci przypinają swoje prace wokół koła tworząc z prac „Słońce praw i obowiązków”
13. Pożegnanie : Iskierka przyjaźni
1
chomiczyca86