Szmaragdowa Tablica.pdf

(156 KB) Pobierz
KOMENTARZ DO
SZMARAGDOWEJ TABLICY HERMESA
Oryginał angielski © 1996 Rawn Clark
Wersja polska © 2006 FranzBardon.pl
Prolog
Szmaragdowa Tablica (SzT) Hermesa jest podstawą zachodniej myśli i praktyki
alchemicznej, jakie znamy dzisiaj. Alchemia jest generalnie praktycznym zastosowaniem
filozofii hermetycznej, w przeciwieństwie do powszechnego postrzegania jej jedynie za żądzę
złota. W moim komentarzu będę badał SzT jako określenie hermetycznej i alchemicznej
filozofii.
Dokładne pochodzenie SzT jest owiane tajemnicą. Opinie wielce się różnią, od naukowej
teorii, że pochodzi ona z wczesnego okresu alchemii arabskiej, do spekulacyjnej fantazji o
pochodzeniu atlantejskim. Oryginalny dokument nie przetrwał i mamy jedynie do czynienia z
jego tłumaczeniami. Dostępnych jest rzeczywiście kilka różnych tłumaczeń SzT, a ja
zdecydowałem się użyć XII wiecznego łacińskiego tłumaczenia Steele i Singel (1928:p.492). 1
Jednakże w tekście komentarza ciągle odnoszę się do mojej biblioteczki tłumaczeń (w sumie
14), gdyż każda różnica w doborze słów skutkuje lekko odmienną interpretacją. Próbowałem
zlać znaczenie wielu z nich w moim komentarzu tej konkretnej wersji.
W ciągu ostatnich 200 lat odkryto kilka arabskich tłumaczeń i przeniesiono je na angielski.
Jedna z tych arabskich wersji zawiera tekst twierdzący, że SzT jest testamentem osoby
nazywanej „Balinas”, która weszła do jaskini i zobaczyła Hermesa siedzącego w niej i
trzymającego „szmaragdową” (co oznacza „zielony kamień”, a nie że był to akurat szmaragd)
tablicę, na której były zapisane pewne słowa w starożytnym syryjskim. Najwyraźniej, Balinas
opuścił jaskinię i następnie spisał (albo przekazał ustnie) to, co zobaczył wyryte na tablicy
Hermesa. Niezależnie od tego, czy ta historia jest prawdziwa czy nie, to te słowa
poprzedzając SzT wartościowym mitologicznym obrazem: wewnętrznym poszukiwaniem
znaczenia.
1 W niniejszym opracowaniu użyto wersji łacińskiej, której przekład na polski został dostosowany do niniejszego
komentarza. Tekst łaciński, jak również i angielskie tłumaczenie, na którym opiera się ten komentarz są podane
na końcu, by umożliwić własne porównanie. [przyp. tłum.]
1
SZMARAGDOWA TABLICA HERMESA
1) PRAWDZIWE, BEZ FAŁSZU, PEWNE I NAJPRAWDZIWSZE :
2) TO, CO JEST NA DOLE JEST JAK TO, CO NA GÓRZE; I TO, CO JEST NA
GÓRZE JEST JAK TO, CO JEST NA DOLE, BY CZYNIĆ CUD JEDNEJ RZECZY .
3) I JAK WSZYSTKIE RZECZY ISTNIEJĄ Z JEDNEGO, MEDYTUJĄCEGO
JEDNEGO, TAK WSZYSTKIE URODZONE RZECZY Z TEJ STRONY JEDNEJ
RZECZY ISTNIEJĄ Z ADAPTACJI .
4) JEJ OJCEM JEST SŁOŃCE, JEJ MATKĄ KSIĘŻYC ;
5) WIATR NIESIE JĄ W SWOIM ŁONIE; KARMI JĄ ZIEMIA .
6) TUTAJ JEST OJCIEC WSZELKIEJ CUDOWNOŚCI CAŁEGO ŚWIATA .
7) JEGO MOC JEST PEŁNA JEDYNIE GDY ZWRÓCONA KU ZIEMI. ODDZIELA
ZIEMIĘ OD OGNIA, SUBTELNE OD GĘSTEGO, PRZYJEMNIE, Z WIELKĄ
ZDOLNOŚCIĄ .
8) WZNOSI SIĘ Z ZIEMI DO NIEBA, PONOWNIE SCHODZI NA ZIEMIĘ I
PRZYJMUJE MOC GÓRY I DOŁU .
9) TAK POSIĄDZIESZ CHWAŁĘ CAŁEGO ŚWIATA. DLATEGO WSZELKI
MROK OD CIEBIE UCIEKNIE .
10) TU JEST NAJSILNIEJSZA SIŁA WSZELKIEJ SIŁY; GDYŻ ZWYCIĘŻA
WSZELKIE SUBTELNE RZECZY, PRZENIKA WSZELKIE RZECZY STAŁE .
11) TAK ZOSTAŁ STWORZONY ŚWIAT .
12) Z TEGO POWSTANĄ ZDUMIEWAJĄCE ADAPTACJE, NA KTÓRE JEST TO
SPOSÓB .
13) ZATEM JESTEM NAZYWANY HERMES POTRÓJNIE-UKORONOWANY
(TRISMEGISTUS), POSIADAJĄC TRZY CZĘŚCI FILOZOFII (MĄDROŚCI)
CAŁEGO ŚWIATA .
14) KOMPLETNE JEST TO CO MÓWIŁEM O DZIAŁANIU SŁOŃCA .
**************************
2
Komentarz
1) PRAWDZIWE, BEZ FAŁSZU, PEWNE I NAJPRAWDZIWSZE .
Szmaragdowa Tablica (SzT) rozpoczyna się od stwierdzenia, że jej słowa są uniwersalnie
prawdziwe. Istnieje bardzo wiele poziomów Prawdy, a SzT określa tutaj, że jej słowa mają
zastosowanie do wszystkich tych poziomów. W ten sposób, SzT daje nam klucz, dzięki
któremu możemy testować nasze rozumienie jej słów… jeśli na jakimkolwiek poziomie
naszego doświadczenia te słowa nie brzmią prawdziwie, to nasze rozumienie musi zostać
rozszerzone.
2) TO, CO JEST NA DOLE JEST JAK TO, CO NA GÓRZE; I TO, CO JEST NA
GÓRZE JEST JAK TO, CO JEST NA DOLE, BY CZYNIĆ CUD JEDNEJ RZECZY .
Tutaj SzT definiuje JEDNĄ RZECZ jako Nieskończone Kontinuum. Zwrot GÓRA (bądź
jakiekolwiek z jego różnych tłumaczeń) ustanawia dwie koncepcje: 1) punkt startowy dla
którego istnieje GÓRA ; oraz 2) nieskończony kierunek do góry. Zwrot DÓŁ , podobnie,
ustanawia: 1) punkt startowy, dla którego istnieje DÓŁ ; i 2) nieskończony kierunek do dołu.
Stwierdzenie, że TO, CO NA GÓRZE JEST JAK TO, CO JEST NA DOLE , i vice versa,
umieszcza je w continuum podobieństwa. To tworzy Nieskończone Kontinuum z tylko jedną
RZECZĄ jasno zdefiniowaną – Środkiem, z którego GÓRA i DÓŁ rozciągają się w
nieskończoność.
W Nieskończonym Kontinuum, Środek ma miejsce (zachodzi) w każdym kim, czym, kiedy,
gdzie i dlaczego. Wzdłuż Kontinuum nie ma miejsca, z którego GÓRA i DÓŁ nie
rozciągałyby się w nieskończoność, a zatem na równi. W tym sensie, Nieskończone
Kontinuum jest JEDNĄ RZECZĄ .
Nazywam tę JEDNĄ RZECZ : Jaźnią . Zawiera ona wszystkie RZECZY i wszystkie nie-
RZECZY , i jest być może najobszerniejszym i najpotężniejszym Kontinuum, jakie możemy
przyjąć. Takie Kontinuum umieszcza nas w relacji do ptaka na drzewie, do innej osoby, do
substancji nad którą pracuje się w laboratorium alchemicznym, do Archanioła, do różnych
aspektów naszej osobowości, do rzeki, do generalnie wszystkiego co tylko możemy sobie
wyobrazić.
Wewnątrz Kontinuum nie istnieje coś takiego jak CUD , gdyż to słowo implikuje zajście
wychodzące poza Prawa Natury. Z punktu widzenia Hermetyzmu, rzeczy, które uznajemy za
cuda są jedynie takim sposobem współgrania Praw Natury, jakiego nie rozumiemy, a nie
takim, który łamie te Prawa. Mając to na uwadze, stwierdzenie SzT o CUDZIE JEDNEJ
RZECZY wskazuje, że jedynie na poziomie całego Nieskończonego Kontinuum istnieje
prawdziwa cudowność i prawdziwość; oraz że wszystko, co robimy tutaj wewnątrz
Kontinuum, jest jedynie manipulacją Prawami Natury.
3) I JAK WSZYSTKIE RZECZY ISTNIEJĄ Z JEDNEGO, MEDYTUJĄCEGO
JEDNEGO, TAK WSZYSTKIE URODZONE RZECZY Z TEJ STRONY JEDNEJ
RZECZY ISTNIEJĄ Z ADAPTACJI .
3
Ustanowiwszy Nieskończone Kontinuum Jaźni – JEDNĄ RZECZ – SzT zwraca się teraz ku
dyskusji nad tworzeniem życia wewnątrz tego Kontinuum. SzT przyjmuje JEDNEGO za
„Wszelki Umysł” i stwierdza, że wszystkie RZECZY powstają z MEDYTACJI
(kontemplacji) tego JEDNEGO . Każda z tych RZECZY , wewnątrz Kontinuum Jaźni, jest
samo-świadomym aspektem JEDNEGO , Wszelkiego Umysłu, odzwierciedlającym moc
JEDNEGO i musi ona działać według metod JEDNEGO . Zatem, tak jak JEDEN „robi”
RZECZY poprzez MEDYTACJĘ , te RZECZY muszą następnie „zrodzić” to, czego pragną,
poprzez podobny proces – ADAPTACJĘ procesu wykonywanego przez JEDNEGO .
4) JEJ OJCEM JEST SŁOŃCE, JEJ MATKĄ KSIĘŻYC ;
5) WIATR NIESIE JĄ W SWOIM ŁONIE; KARMI JĄ ZIEMIA .
6) TUTAJ JEST OJCIEC WSZELKIEJ CUDOWNOŚCI CAŁEGO ŚWIATA .
SzT opisuje teraz ten „adaptowany” proces tworzenia. Jako że odnosi się to do wszystkich
rzeczy, to moja niniejsza dyskusja z konieczności będzie w stanie objąć jedynie kilka
aspektów zastosowań tego procesu.
Użyte jest tutaj zobrazowanie ludzkiego procesu tworzenia ( OJCIEC , MATKA , ŁONO ,
KARMIENIE ), który jest równocześnie skorelowany z geocentrycznymi symbolami
( SŁOŃCE , KSIĘŻYC , WIATR/POWIETRZE , ZIEMIA ). Można to przedstawić poprzez
równanie:
( OJCIEC/SŁOŃCE + MATKA/KSIĘŻYC + WIATR/ŁONO + ZIEMIA/KARMIENIE )
= równe jest =
OJCIEC WSZELKIEJ CUDOWNOŚCI CAŁEGO ŚWIATA
OJCIEC/SŁOŃCE :
Jest to archetyp Mocy (przeciwnej do Formy), światła (przeciwnego do ciemności), Ognia
(przeciwnego do Wody), myśli (przeciwnej do materii fizycznej). Jest połową biegunowości –
jego istnienie wskazuje na równoczesne istnienie drugiego bieguna ( MATKA/KSIĘŻYC ).
Moc, energia, kreatywna intencja, Umysł, Jod – niezależnie od poziomu stosowanego przez
ten archetyp, zawsze szuka on ekspresji poprzez Formę. W sensie hermetycznym, każda
wibracja szuka ekspresji poprzez poziomy wibracji, które są bezpośrednio pod nią. Zatem
każda wibracja jest ekspresją tej, która leży nad nią, a równocześnie wyraża siebie poprzez
poziomy leżące pod nią. Kreatywny proces nakreślony w tej części SzT jest „skierowanym do
dołu” przejściem Mocy do Formy („ruch do góry” od Formy do Mocy przychodzi później).
Nasienie OJCA odszukuje jajeczko MATKI i rytm SŁOŃCA (12) jest związany z ZIEMIĄ
rytmem KSIĘŻYCA (13); Indywidualność wyraża się poprzez osobowość; mentalne
natchniewa astralne; światło poznaje siebie jedynie przenikając ciemność; Chokmah wkracza
do Binah.
MATKA/KSIĘŻYC :
Jest to archetyp Formo-wania. Jest to ciągły ruch energii w dół skali wibracji, wyrażając się
poprzez coraz gęstszą manifestację. Otrzymuje ona promienie SŁOŃCA , zmienia je i
4
odzwierciedla ZIEMI ; owija swoje ŁONO dokoła jajeczka, które pochwyciło nasienie; jest
pierwszym He z Jod-He-Wa-He; Binah przekształconym przez nasienie Chokmah, z jej stanu
Mrocznej Sterylnej Matki do Jasnej Zapłodnionej Matki.
Tworzenie jest głównie Dziełem MATKI i jest to ukazane przez następne symbole, które są
aspektami archetypu MATKI .
WIATR/ŁONO :
W klasycznym hermetycznym ujęciu Elementów, Powietrze jest postrzegane jako produkt
Ognia i Wody, reprezentujący ich syntezę. Powietrze działa jako pośrednik pomiędzy Ogniem
i Wodą i w efekcie jest tworzone przez ich interakcję. Każde z nich wskazuje na istnienie
wszystkich trzech – istnieją one jedynie w połączeniu. Jeśli przyjmiemy Ogień jako „kierunek
do góry”, a Wodę jako „kierunek do dołu”, to Powietrze byłoby stanem nie-ruchu, środkiem
pomiędzy nimi dwoma. Powietrze nie posiada własnego ruchu, jednak przyjmuje wszelki
ruch na nim odciskany. W równaniu SzT, ruch wywierany na Powietrze jest skierowany do
dołu. Tutaj Powietrze jest WIATREM pokazując stojącą za nim Moc i podkreślając, że jest
ono ekspresją tej Mocy. Ta ekspresja działa jako ŁONO , niosąc kreację poprzez ciążę do
narodzin. Powietrze wyraźnie działa tutaj jako pośrednik skierowanej do dołu Mocy w jej
przyrastaniu Formy.
W terminologii kabalistycznej jest to Tiphareth jako produkt Chokmah i Binah; lecz w swym
aktywnym, skierowanym do dołu, przepływie ku Malkuth. Wa z IHVH w swym aspekcie
poszukiwania skierowanej do dołu ekspresji poprzez ostatnie He. Jest to włączenie innych
planetarnych wpływów do naszego ziemskiego doświadczenia poprzez cykle Słońca i
Księżyca. Jest to Jaźń Indywidualności „świadomości Adepta”, która wyraża się poprzez
osobowość i ciało fizyczne.
ZIEMIA/KARMIENIE PIERSIĄ :
Ogień + Woda + Powietrze = Ziemia, jest powszechną koncepcją relacji Elementów, lecz na
poziomie archetypowym. Jednak praktycznie i funkcjonalnie, Ziemia jest doświadczana jako
indywidualny Element, tak samo jak Ogień czy Woda. Jest to archetyp samej Formy. Gdzie
Woda ma tendencje ku Formie, to Ziemia jest produktem tej tendencji, ostatecznym ubraniem
nadanym Mocy w jej zejściu w ekspresję. ZIEMIA pielęgnuje kreację, dając jej stałą i
niezależną formę.
Jest to Tiphareth ubrany w Yesod i ukazujący się w Malkuth. Ostatnie He z IHVH. Jest to
Jaźń Indywidualności wyrażona poprzez osobowość wewnątrz ciała fizycznego.
OJCIEC WSZELKIEJ CUDOWNOŚCI CAŁEGO ŚWIATA
Te połączone cztery Elementy plus Piąty – świadoma uwaga twórcy – skutkują niezależnym
życiem. SzT symbolizuje to tutaj opisując rezultat jako OJCA , który sprowadza nas do
początku naszego równania, tak jak Uroboros odnajdujący swój koniec w swoim początku, w
nieskończonym cyklu odkrywania siebie. Ten powstający OJCIEC ma tworzyć WSZELKĄ
CUDOWNOŚĆ ŚWIATA . Zauważ różnicę pomiędzy CUDOWNOŚCIĄ , a CUDEM , co
wskazuje, że wewnątrz Kontinuum, OJCIEC posłuszny jest Prawom Natury.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin