„Ćwiczenia i sportowe zabawy
to sprawności podstawy”
/aktywność ruchowa w młodszym wieku szkolnym/
Opracowanie:
mgr Katarzyna Buś
mgr Beata Jewiarz
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP .................................................................................... s. 3
II. CELE EDUKACJI MOTORYCZNO – RUCHOWEJ .................. s. 3
III. FORMY I METODY STOSOWANE
W EDUKACJI RUCHOWEJ …....................................................... s. 4
IV. TOKI JEDNOSTEK METODYCZNYCH ..................................... s. 5
V. OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ........................................................ s. 8
VI. OCENIANIE ............................................................................ s. 9
VII. SZCZEGÓŁOWE TREŚCI NAUCZANIA
KLASA I ........................................................................................ s. 10
KLASA II ........................................................................................ s. 14
KLASA III .................................................................................... s. 18
VIII. PROPOZYCJE GIER I ZABAW RUCHOWYCH ............. s. 22
IX. ĆWICZENIA ŚRÓDLEKCYJNE .................................................. s. 23
LITERATURA .......................................................................................... s. 25
I. WSTĘP
Działania szkolne winne być realizowane zgodnie z „Podstawami programowymi kształcenia ogólnego” z dnia 15 lutego 1999 DzU nr 14.
Cele edukacji szkolnej na I etapie oprócz kształtowania
- umiejętności słuchania, mówienia, pisania, czytania, rachowania
- umiejętności obserwacji i doświadczania rzeczy, zjawisk społecznych, przyrodniczych, kulturowych
- postaw i systemów wartości do samego siebie oraz otaczającego nas środowiska społecznego, kulturalnego i naturalnego
mają za zadanie również
- stymulowanie działań na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa.
W życiu każdego człowieka podstawowymi formami aktywności są praca, nauka i zabawa. W młodszym wieku szkolnym dominuje zabawa. Zabawy są przejawem aktywności dzieci, wyrazem ich zainteresowań, przeżyć, wyobraźni, znajomości otoczenia, umiejętności ekspresji. Zaś gry i zabawy ruchowe opierają się na różnych rodzajach aktywności ruchowej oraz mają swoje reguły i określone ramy. Dlatego też wychowanie fizyczne w klasach I – III opiera się przede wszystkim na grach i zabawach ruchowych.
I. CELE EDUKACJI MOTORYCZNO – RUCHOWEJ
Celami ogólnymi są:
- rozwijanie podstawowych cech motorycznych,
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała
- kształtowanie aktywności ruchowej niezbędnej w różnych przejawach aktywności dziecka : utylitarnej, zdrowotnej, rekreacyjnej i sportowej.
Cele szczegółowe:
- stymulowanie harmonijnego rozwoju organizmu
- rozwijanie sprawności fizycznej /siła , szybkość, wytrzymałość, skoczność/
- kształtowanie koordynacji / zwinność, zręczność, równowaga/
- wyposażenie uczniów w elementarną wiedzę dotyczącą rozwoju fizycznego, zasad higieny osobistej
- poznanie w praktyce zasad i reguł gier zespołowych.
II. FORMY I METODY STOSOWANE W EDUKACJI RUCHOWEJ
Formy organizacyjne pracy z uczniami na zajęciach wychowania fizycznego:
A/ formy podziału uczniów
B/ formy porządkowe
C/ formy prowadzenia zajęć
ad A/
- zastępy stałe – ustalane na dłuższy okres czasu
- zastępy sprawnościowe – według poziomu sprawności i wydolności uczniów
- zastępy sprawnościowe zmienne – tworzone w zależności od stopnia sprawności dla różnych dyscyplin lub realizowanych zadań
- drużyny – stosowane przy rozgrywkach
- pary – stosowane przy ćwiczeniach wymagających współpracy – pomocy drugiego współćwiczącego
ad B/
- ustawienia podstawowe – zorganizowanie grupy /np. szereg, rząd, dwuszereg/
- ustawienia ćwiczebne – stosowane w celu przeprowadzenie ćwiczenia /np. obwód koło, rozsypka/
- odliczanie oraz zwroty – służą do przemieszczania się w miejscu i podziały zespołu na mniejsze grupy
ad C/
- forma frontalna – wszyscy jednocześnie wykonują ćwiczenie
- forma zajęć w zastępach – zastępy wykonują inne zadanie ruchowe lub w trybie równoległym
- forma stacyjna – wykonywanie ćwiczeń jedno za drugim lub wyścigi rzędów
- forma obwodu ćwiczebnego – ćwiczenia na stanowiskach
- forma indywidualna – indywidualizacja wymagań /dostosowanie ćwiczeń do indywidualnych możliwości ucznia/
Najczęściej stosowane metody nauczania na zajęciach ruchowych w klasach I – III:
- metoda naśladowcza – ścisła : odtwarzanie ruchu pokazanego przez nauczyciela
- metoda zabawowo – naśladowcza: naśladowanie zwierząt, zjawisk przyrodniczych, czynności ludzi itp.
- metoda zabawowa – klasyczna zabawa oparta na fabule lub przepisach gry
- metoda bezpośredniej celowości ruchu /zadaniowa/: wykonywanie prostych zadań ruchowych /cel znany jest nauczycielowi/
- metoda problemowa : rozwiązywanie sytuacji ruchowej, uczeń podejmuje próby rozwiązania zadania ruchowego spełniając warunki wyjściowe podane przez nauczyciela
- metody twórcze :
ü metoda opowieści ruchowej – odtwarzanie ruchem usłyszanych treści
ü metoda gimnastyki twórczej /ekspresyjnej/ R. Labana – odzwierciedlanie ruchem nastrojów, przeżyć /pantomima, gest, mimika/ z muzyką lub bez
ü metoda K.Orffa – korelacja ruchu z rytmem i muzyką
III. TOKI JEDNOSTEK METODYCZNYCH
· wg. M. Bondarowicza /tok klasyczny/
1. Ćwiczenia porządkowo – wychowawcze
2. Zabawa lub gra o charakterze ożywiającym
3. Zabawa lub gra orientacyjno – porządkowa
4. Zabawa lub gra na czworakach
5. Zabawa lub gra z mocowaniem /dźwiganiem/
6. Zabawa lub gra bieżna lub skoczna
7. Zabawa lub gra rzutna kopna albo z podbijaniem
8. Zabawa lub gra skoczna o mniejszym natężeniu
9. Ćwiczenia korektywne
10. Zabawa uspokajająca
11. Ćwiczenia porządkowo – wychowawcze
· Tok zajęć – zabawy i gry ruchowe
Część toku
Rodzaj zabaw, gier i ich kolejność
Część I
wstępna
1. Zabawa /gra/ orienatcyjno – porządkowa
2. Ćwiczenia kształtujące RR, NN i tułowia
3. Zabawa ze śpiewem lub ćwicząca refleks, spostrzegawczość
Część II
główna
1. Zabawa bieżna lub na czworakach
2. Zabawa rzutna
3. Zabawa bieżna lub skoczna
4. Zabawa o charakterze równoważnym, zwinnościowym lub zręcznościowym
5. Zabawa z mocowaniem lub dźwiganiem
Część III
końcowa
1. Pląsy i korowody
2. Zabawa o charakterze uspokajającym
· Tok zajęć – mini gry sportowe
1. Zabawa lub ćwczenie orienatcyjno – porządkowa
2. Gra /zabawa/ ożywiająca
3. Ćwiczenia kształtujące RR, NN i tułowia
4. Bieg i chód na zmianę
1. Elementy techniki i taktyki gry
2. Fragmenty gry lub gra uproszczona
3. Gra szkolna lub właściwa
4. Indywidualne ćwiczenia techniki gry
1. Ćwiczenia lub zabawa o charakterze uspokajającym
3. Marsz uspokajający
· Tok zajęć – lekkoatletyka
fikandor