Szkolenia, staże i inne formy wspierania podnoszenia kwalifikacji bezrobotnych. Dane statystyczne 2004-2008.pdf

(2006 KB) Pobierz
zam 789 okl_uz.cdr
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
DANE STATYSTYCZNE
2004-2008
177909421.002.png 177909421.003.png 177909421.004.png
SPIS TREŚCI
1. Usługi i instrumenty szkoleniowe ........................................
2
2. Środki funduszu pracy przeznaczane na szkolenia, staże
i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy .......................
4
3. Uczestnictwo w szkoleniach organizowanych
przez urzędy pracy .................................................................
6
4. Struktura szkolonych bezrobotnych .....................................
8
5. Udział osób przeszkolonych w wybranych grupach
klientów urzędów pracy ........................................................
11
6. Kierunki szkoleń organizowanych przez urzędy pracy .......
13
7. Instytucje szkoleniowe realizujące szkolenia
dla bezrobotnych i poszukujących pracy ..............................
18
8. Staże i przygotowanie zawodowe w miejscu pracy ..............
20
9. Udział przedstawicieli z grup defaworyzowanych na rynku
pracy w programach aktywizacji zawodowej ........................
22
10. Dodatkowe formy wsparcia osób bezrobotnych
zainteresowanych podnoszeniem kwalifikacji zawodowych ...
24
– 1 –
177909421.005.png
1.
USŁUGI
I INSTRUMENTY
SZKOLENIOWE
Dane zawarte w publikacji zostały opracowane na podstawie spra-
wozdań statystycznych MPiPS „O rynku pracy”, większość z nich po-
chodzi z załącznika nr 4 ww. sprawozdania. Publikacja obejmuje okres
statystyczny od 2004 do 2008 r., tj. okres przed nowelizacją ustawy
z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy 1
i odnosi się do wcześniejszych rozwiązań, tj.:
1. Zarejestrowanym osobom bezrobotnym powiatowy urząd pracy mógł
zaoferować bezpłatne szkolenie trwające do 12 miesięcy, a w przypad-
ku osób bez kwalifikacji zawodowych – do 24 miesięcy:
Ö osoba bezrobotna mogła zostać skierowana na szkolenie grupowe
organizowane przez urząd pracy lub szkolenie przez siebie wska-
zane,
Ö do 25 roku życia uczestnik szkolenia otrzymywał stypendium
w wysokości 40% zasiłku, powyżej 25 roku życia – dodatek szko-
leniowy w wysokości 20% zasiłku,
Ö urząd pracy mógł uczestnikowi szkolenia sfinansować koszt do-
jazdu, zakwaterowania i wyżywienia , jeżeli odbywało się ono poza
miejscem zamieszkania tej osoby,
Ö osoba bezrobotna uczestnicząca w szkoleniu, samotnie wycho-
wująca dziecko do lat 7, uprawniona do świadczeń z pomocy
społecznej mogła otrzymać zwrot kosztów opieki nad dzieckiem,
do wysokości połowy zasiłku;
2. Osoby bezrobotne mogły otrzymać dofinansowanie kosztów egza-
minów oraz kosztów uzyskania licencji (do wysokości 50% prze-
ciętnego wynagrodzenia) lub kosztów studiów podyplomowych (do
wysokości 75%);
3. Osoby, które chciały podjąć zatrudnienie wymagające szczególnych
kwalifikacji mogły otrzymać nieoprocentowaną pożyczkę szkoleniową
na sfinansowanie kosztów specjalistycznego szkolenia – do wysokości
400% przeciętnego wynagrodzenia;
4. Osoby bezrobotne do 25 roku życia, bez kwalifikacji zawodowych
(szkoła podstawowa, gimnazjum lub liceum ogólnokształcące), po-
chodzące z rodzin uprawnionych do świadczeń z pomocy społecz-
nej, miały prawo do stypendium na kontynuowanie nauki (w trybie
niestacjonarnym). Stypendium wynosiło 50% kwoty zasiłku i przy-
znawane było na okres 12 miesięcy (mogło być przedłużone);
5. Zarejestrowanym osobom bezrobotnym powiatowy urząd pracy
mógł także zaoferować połączone ze stypendium w wysokości 140%
zasiłku:
Ö staże u pracodawcy , do 12 miesięcy – dla osób do 25 roku życia,
Ö przygotowanie zawodowe w miejscu pracy , do 6 miesięcy – dla
osób w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy;
6. Pracodawcy, którzy utworzyli Fundusz szkoleniowy mogli z urzędu
pracy otrzymać:
Ö częściowe (do 50%) dofinansowanie kosztów specjalistycznego
szkolenia pracowników zagrożonych zwolnieniami (pod warun-
kiem pozostawienia ich w zatrudnieniu),
1 Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.
– 2 –
 
Ö częściowe, do 80% przeciętnego wynagrodzenia, dofinansowanie
kosztów szkolenia pracownika na urlopie szkoleniowym (co naj-
mniej 22 dni), jeśli zatrudnili w tym czasie bezrobotnego (w części
refundowane było też wynagrodzenie tego bezrobotnego).
Z dniem 1 lutego 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 grud-
nia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy i innych ustaw 2 , umożliwiająca realizację nowej polityki rynku pra-
cy w zmieniającej się sytuacji społeczno-gospodarczej kraju. Polityka
ta ukierunkowana jest na stymulowanie rozwoju zasobów ludzkich,
które nabiera szczególnego znaczenia wobec pojawiających się zagrożeń
związanych z istotnym pogarszaniem się sytuacji gospodarczej.
Jednym z ważnych celów wprowadzanych zmian jest ułatwianie pod-
wyższania kwalifikacji zawodowych osobom bezrobotnym, poszukują-
cym pracy i pracownikom w wieku 45 lat, tj. osobom znajdującym się
w stosunkowo trudnej sytuacji na rynku pracy. Osoby te mogą skorzystać
z bezpłatnych usług szkoleniowych świadczonych przez urzędy pracy
– na nowych, korzystniejszych warunkach.
Podstawowy zakres usług szkoleniowych świadczonych przez po-
wiatowe urzędy pracy nie uległ zmianie w stosunku do stanu prawne-
go sprzed 1 lutego 2009 roku, natomiast rozszerzono dostępność tych
usług dla nowych grup klientów urzędów pracy, a także znacząco zwięk-
szono pomoc finansową na podnoszenie kwalifikacji. Zatem oferta urzę-
du pracy w zakresie usług szkoleniowych obejmuje:
– skierowanie na szkolenie do instytucji szkoleniowej, opłacenie kosz-
tów szkolenia i wypłacanie stypendiów (przed nowelizacją – dodatków
szkoleniowych) uczestnikom szkoleń,
– udzielenie pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia,
– dofinansowanie kosztów egzaminów oraz kosztów uzyskania li-
cencji,
– dofinansowanie kosztów studiów podyplomowych oraz po noweliza-
cji, wypłacanie stypendiów uczestnikom tych studiów.
Od 1 lutego 2009 r. z pełnego wachlarza wszystkich usług szkolenio-
wych świadczonych przez urzędy pracy, tj. skierowania na szkolenie,
sfinansowania egzaminów i kosztów licencji, pożyczek szkoleniowych
oraz sfinansowania kosztów studiów podyplomowych, mogą skorzystać
dodatkowo następujące grupy beneficjentów:
– żołnierze rezerwy,
– osoby pobierające rentę szkoleniową,
– uczestnicy Centrów Integracji Społecznej,
– osoby podlegające ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym
zakresie na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolni-
ków jako domownik lub małżonek rolnika, jeżeli zamierzają podjąć
zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub działalność gospodarczą poza
rolnictwem,
– pracownicy oraz osoby wykonujące inną pracę zarobkową w wieku
45 lat i powyżej.
2 Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33.
– 3 –
 
Ponadto urzędy pracy nadal realizują, na nowych warunkach, inne
programy rynku pracy służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych
bezrobotnych, tj.:
– przydzielanie stypendiów na kontynuowanie nauki w średniej szko-
le dla dorosłych albo w szkole wyższej w trybie niestacjonarnym –
dostępne dla bezrobotnych z rodzin ubogich,
– kierowanie do odbycia stażu u pracodawcy i wypłacanie uczestnikom
stypendiów; staże po nowelizacji dostępne są dla wszystkich grup
bezrobotnych pozostających w szczególnie trudnej sytuacji na rynku
pracy (zlikwidowano instrument przygotowanie zawodowe w miejscu
pracy),
– organizowanie przygotowania zawodowego dorosłych, według pro-
gramu kształcenia realizowanego głównie u pracodawcy i kończące-
go się egzaminem sprawdzającym (po formie krótszej trwającej 3–6
miesięcy) lub egzaminem na tytuł zawodowy/czeladniczy (po formie
dłuższej trwającej 12–18 miesięcy).
Urzędy pracy mogą też dodatkowo wspierać osoby korzystające
z usług szkoleniowych i innych programów, refundując im koszty prze-
jazdów, wyżywienia i zakwaterowania. Osoby zarejestrowane w powia-
towym urzędzie pracy mogą skorzystać z usług doradców zawodowych
oraz specjalistycznych badań psychologicznych i lekarskich umożliwia-
jących pozyskanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu
albo kierunku szkolenia.
Nowe regulacje prawne, powinny przyczynić się do zwiększenia
uczestnictwa osób dorosłych w uczeniu się przez całe życie.
* * *
2.
ŚRODKI
FUNDUSZU
PRACY
PRZEZNACZANE
NA SZKOLENIA,
STAŻE
I PRZYGOTOWA-
NIE ZAWODOWE
W MIEJSCU
PRACY
Na sfinansowanie szkoleń w 2008 roku urzędy pracy przeznaczyły
z Funduszu Pracy 280,3 mln zł, co daje średnio kwotę 1699 zł nakła-
dów na jedną osobę, która ukończyła tę formę aktywizacji. Inwestycje
w kwalifikacje w porównaniu z 2004 r. zwiększyły się ponad dwukrot-
nie. W stosunku do roku 2007 nakłady zwiększyły się o ponad 24%,
a środki przeznaczone średnio na jednego przeszkolonego wzrosły także
prawie o 10%.
Systematycznie wzrastały również nakłady na staże i przygotowanie
zawodowe w miejscu pracy. Na staże dla młodych osób przeznaczono
w 2008 roku 919,4 mln zł, a na przygotowanie zawodowe w miejscu
pracy dla pozostałych grup w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pra-
cy 349,9 mln zł. Oznacza to wzrost nakładów w ciągu ostatnich czte-
rech lat (od wprowadzenia tych form) o ponad 50% w przypadku staży
i o ponad 80% w przypadku przygotowania zawodowego w miejscu
pracy.
– 4 –
177909421.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin