Zarządzanie Zasobami Ludzkimi.pdf

(166 KB) Pobierz
Zarządzanie Zasobami Ludzki...
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 1
http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/druk.php?p=&strona=biul_rep16&...
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 1 (2H1)
Elżbieta Malec
Wykładowca w Instytucie Zarządzania Zasobami Ludzkimi POU
Celem modułu Zarządzanie Zasobami Ludzkimi I jest przekazanie wiedzy w zakresie zasad
i procedur zarządzania zasobami ludzkimi organizacji, obejmujących takie obszary procesu
kadrowego, jak: planowanie zasobów pracy, rekrutacja i selekcja pracowników, wynagradzanie,
ocenianie, szkolenie i rozwój kadry, rozwiązywanie konfliktów organizacyjnych.
Przed przypomnieniem podstawowych zagadnień, które należy opanować, aby zdać egzamin
z tego modułu kilka słów na temat formalnych wymagań związanych z egzaminem. Trwa on
180 minut, czyli 3 godziny zegarowe. W tym czasie trzeba odpowiedzieć pisemnie na wybrane
z otrzymanego arkusza egzaminacyjnego pytania. Należy odpowiedzieć na 4 z 6 możliwych do
wyboru pytań. Pytania dotyczą teoretycznych podstaw i modeli realizacji określonych obszarów
polityki kadrowej oraz przykładów praktycznych rozwiązań. Wymagane w pytaniach
rozwiązania teoretyczne są dokładnie opisane w obowiązkowym podręczniku do modułu
(podręcznik na płycie CD „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi I”). Odniesienie do praktyki
wymaga zazwyczaj opisu rozwiązań wykorzystywanych w znanych studentom firmach.
Podstawy polityki personalnej. Planowanie zasobów pracy
Podstawowe pojęcia:
zarządzanie zasobami ludzkimi
polityka personalna,
planowanie zasobów pracy,
płynność zasobów pracy.
Przygotowując się do egzaminu należy zwrócić uwagę na wartości, które powinna uwzględniać
polityka kadrowa , funkcje i zakres odpowiedzialności działu personalnego (HR)
w organizacji, etapy planowania zasobów pracy oraz procedury wykorzystywane przy tym pro-
cesie.
Ważna jest także znajomość pojęcia płynność zasobów pracy (przepływ, przemieszczanie
się pracowników do i z danej organizacji lub jej podsystemów) oraz przyczyn tej płynności.
Planowanie zasobów pracy polega naokreśleniu, jakie potrzeby w zakresie zasobów
ludzkich w bliższej i dalszej przyszłości będzie miała dana organizacja oraz na przygotowaniu
działań, które w skuteczny sposób doprowadzą do zaspokojenia tych potrzeb. Tego typu
działania powinny dotyczyć obszarów pozyskiwania, kierowania i kształcenia pracowników
w sposób optymalny dla zachowania racjonalnej, potrzebnej i właściwie wykorzystywanej ich
liczebności w danej organizacji.
Wśród najczęstszych przyczyn płynności wymienia się: niewłaściwy dobór pracowników, złe
warunki pracy, przejście pracownika na emeryturę, zmianę miejsca zamieszkania pracownika,
problemy zdrowotne, niską wydajność pracy, zwolnienia w ramach reorganizacji, macie-
rzyństwo.
1 z 5
2009-09-21 13:57
212273817.004.png 212273817.005.png 212273817.006.png
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 1
http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/druk.php?p=&strona=biul_rep16&...
Rekrutacja i selekcja
Dwa podstawowe pojęcia z zakresu problematyki omawianej na II warsztatach modułu ZZL I to
rekrutacja i selekcja . Chociaż są to procesy silnie ze sobą powiązane, należy pamiętać, że
nie są one tożsame: rekrutacja nie jest synonimem selekcji, a selekcja – rekrutacji. Rekrutację
możemy określić jako proces przyciągania przez organizację wystarczająco dużej liczby
kandydatów do pracy, w celu wykonania ich racjonalnej selekcji.
Selekcja stanowi proces zbierania i uzupełniania informacji o kandydatach do pracy,
zainteresowanych pracą na wakującym stanowisku w organizacji i wybór najodpowiedniejszego
spośród nich, czyli takiego, którego kwalifikacje, wiedza i umiejętności w najwyższym stopniu
są spójne z wymaganiami danego stanowiska pracy.
Etapy rekrutacji i selekcji związane są z wykorzystywaniem różnych metod i technik służących
zarówno do przyciągania zainteresowanych pracą kandydatów, jak też ich wyboru. Ważnym
dokumentem, który może być wykorzystywany także w innych obszarach procesu kadrowego,
jest opis stanowiska pracy, czyli pisemny rejestr zadań i obowiązków na danym stanowisku
pracy, wskazujący usytuowanie stanowiska w strukturze organizacyjnej firmy oraz powiązania
z innymi stanowiskami.
Jeśli firma nie ma sporządzonych opisów stanowisk, przed ich wykonaniem musi zebrać
wszelkie niezbędne informacje o pracy i wymaganiach na danym stanowisku, czyli wykonać
analizę stanowiska pracy . Opisy stanowisk powinny być uaktualniane i także ten proces
bywa poprzedzany analizą. Wśród form rekrutacji możemy wyróżnić rekrutację szeroką
(ogólną) i rekrutację segmentową (wyspecjalizowaną) oraz rekrutację bezpośrednią
i pośrednią. Biorąc pod uwagę źródła rekrutaci wyróżniamy rekrutację wewnętrzną
i zewnętrzną.
Przy sporządzaniu charakterystyki osobowej kandydata można wykorzystać plan 7 punktów
Rodgera , obejmujący:
predyspozycje fizyczne,
osiągnięcia,
poziom predyspozycji intelektualnych,
specjalne uzdolnienia,
zainteresowania,
cechy osobowości,
dyspozycyjność.
Zebrane dzięki temu informacje mogą być pomocne nie tylko przy podejmowaniu decyzji
o wyborze kandydata, ale także przy uzupełnianiu informacji, np. podczas rozmowy
kwalifikacyjnej. Rozmowa kwalifikacyjna to jedna z częściej wykorzystywanych metod
selekcyjnych. Podczas selekcji wykorzystywane są także różnego rodzaju testy selekcyjne,
sprawdzanie referencji, metoda ośrodka oceny ( Assessment Center ).
Wynagradzanie pracowników
Jak skutecznie wynagradzać pracowników, by nie tylko utrzymać ich w organizacji, nagrodzić
za ich pracę, ale i przyciągnąć innych do organizacji? Od właściwie prowadzonej polityki
płacowej, dobrze ukształtowanego systemu wynagradzania zależy motywacja pracowników
oraz to, ile wysiłku będą wkładać w wykonywaną pracę. Na system wynagradzania danej
organizacji wpływa wiele różnorodnych czynników zewnętrznych (np. warunki rynku pracy,
działania rządu) i wewnętrznych (np. koszty pracy, wydajność, zmiany organizacyjne).
Do płacenia wynagrodzenia pracodawca jest zobligowany prawem: za wykonywaną przez
pracownika pracę należy płacić wynagrodzenie. Wynagrodzenie musi być też płacone w relacji
do jakości pracy i pełnionej przez pracownika funkcji.
2 z 5
2009-09-21 13:57
212273817.007.png
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 1
http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/druk.php?p=&strona=biul_rep16&...
Istnieje wiele typów wynagrodzeń:
materialne – pieniężne i niepieniężne,
merytoryczne,
polityczne,
rozwojowe,
społeczne,
kulturowe.
Wartościowanie pracy poprzez ocenę (wycenę) treści pracy, jej wartości dla przedsiębiorstwa
z uwzględnieniem trudności pracy daje podstawę do w miarę obiektywnego zróżnicowania płac
oraz kształtowania poziomu i relacji zasadniczych stawek płacowych. Do metod
wartościowania pracy należą metody jakościowe, np. szeregowanie (ranking) stanowisk,
klasyfikowanie stanowisk oraz metody ilościowe: analityczne i analityczno-punktowe (np.
AWP).
Ocena pracowników
Ocena formalna pracownika jest metodą okresowej ewaluacji pracy i uczestnictwa, obejmującą
ilościowe i jakościowe aspekty jego organizacyjnego funkcjonowania.
Ocena spełnia funkcję informacyjną, motywacyjną, decyzyjną, ewaluacyjną i rozwojową.
Wdrożenie systemu ocen formalnych powinno być poprzedzone poinformowaniem
i przygotowaniem pracowników do tego procesu. W procesie oceniania powinny być ustalone
podstawowe cele oceny (np. korekcyjny, stabilizujący, rozwojowy), kryteria oceny (efek-
tywnościowe, behawioralne, kwalifikacyjne), podmioty oceny, zasady oceniania, metody
i narzędzia oceny. Po przeprowadzeniu ocen ważna jest informacja zwrotna dla ocenianych,
przekazana indywidualnie podczas rozmowy ewaluacyjnej. Ustalane są też wnioski
i podejmowane decyzje kadrowe.
Do metod wykorzystywanych do oceny pracowników należą: ilościowe standardy pracy,
punktowe skale ocen, oceny opisowe, testy, metoda wydarzeń krytycznych, skale
behawioralne, zarządzanie przez cele, ranking, metoda rozkładu normalnego, porównywanie
parami. Nieprawidłowe przygotowanie procesu oceniania może doprowadzić do pojawienia się
błędów przy ocenie pracownika.
Do najczęściej pojawiających się błędów związanych z ocenianiem należą m.in:
efekt pierwszeństwa,
efekt świeżości,
efekt aureoli (halo),
efekt rogów diabelskich,
wpływ nastroju oceniającego,
wpływ podobieństwa ocenianego do oceniającego,
uprzedzenia,
zbyt łagodny lub zbyt surowy styl oceniania,
tendencja do uśredniania.
Szkolenie i rozwój
Szkolenie to systematyczny rozwój postaw, wiedzy i umiejętności niezbędnych do
prawidłowego wykonywania pracy. Cykl szkolenia w ramach realizowanej w organizacji polityki
szkoleniowej obejmuje takie etapy jak: analiza potrzeb szkoleniowych, planowanie celów
szkolenia, przygotowanie programu szkolenia (z określeniem czasu, miejsca, kosztów,
3 z 5
2009-09-21 13:57
212273817.001.png
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 1
http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/druk.php?p=&strona=biul_rep16&...
uczestników, metod, prowadzących szkolenie, itp.), planowanie metod oceny szkolenia,
realizacja szkolenia, ocena szkolenia, modyfikacja programu szkolenia. Identyfikacji potrzeb
szkoleniowych służą: ocena efektywności pracowników, analiza wymagań stanowiska, analiza
organizacyjna, przegląd zasobów ludzkich.
Wśród form i metod oceny szkolenia możemy wyróżnić: egzamin końcowy – zdawany przez
uczestników szkolenia po jego zakończeniu, pracę końcową – pisaną przez uczestników
szkolenia przy wykorzystaniu wiadomości i umiejętności uzyskanych dzięki szkoleniu, spraw-
dzian testowy – sprawdzający wiadomości i umiejętności uczestników, formularz bezpośredniej
oceny po szkoleniu – zestaw pytań związanych ze szkoleniem, na podstawie których
uczestnicy sami oceniają szkolenie i zmiany, które w sobie dostrzegają, analiza dokumentów
(formularzy systemu ocen pracowniczych) i ścieżek kariery pod kątem skuteczności polityki
szkoleniowej, analiza efektywności pracy osób przeszkolonych i nieprzeszkolonych, ocena
szkolenia przez zewnętrznych konsultantów. Przygotowując się do egzaminu warto też
przypomnieć sobie, jakie korzyści ze szkoleń wynikają dla pracownika oraz organizacji.
Konflikty organizacyjne
Podstawowe pojecie – konflikt organizacyjny może być definiowane jako spór dwóch lub więcej
członków albo grup wynikający z konieczności dzielenia się ograniczonymi zasobami albo
pracami lub zajmowania odmiennej pozycji, różnych celów, wartości lub spostrzeżeń (Stoner,
Wankel). Konflikt organizacyjny można ująć też krócej, jako wynik braku zgody pomiędzy
poszczególnymi pracownikami, grupami roboczymi lub wydziałami (Griffin).
Przygotowując się do egzaminu warto zwrócić uwagę na zmiany, jakie zaszły w poglądach na
konflikt organizacyjny: jak w tradycyjny sposób postrzegano konflikt, a jak postrzegany jest
konflikt we współczesnej organizacji. Aby skutecznie rozwiązywać konflikty nie wystarczy
wiedza na temat istoty, rodzajów, przyczyn czy skutków konfliktów – trzeba też wiedzieć, w jaki
sposób rozwiązać konfikt, jaką strategię zastosować. Pięć podstawowych strategii
rozwiązywania konfliktów to: unik, łagodzenie, atak, kompromis i kooperacja. Skuteczność
każdej z wymienionych strategii jest inna, za najskuteczniejszą uznawana jest strategia
kooperacji (współpracy).
Najistotniejsze zagadnienia modułu Zarządzanie Zasobami Ludzkimi I
Podstawy polityki personalnej. Planowanie zasobów pracy: definicje zarządzania
zasobami ludzkimi, polityki personalnej, planowania zasobów pracy, płynności zasobów
pracy; funkcje działu ZZL, funkcje polityki kadrowej organizacji, etapy planowania zasobów
pracy, funkcje planowania, przyczyny i skutki płynności zasobów pracy, sposoby analizy
i statystycznego ujmowania płynności.
Rekrutacja i selekcja: definicje rekrutacji, selekcji, analizy i opisu stanowiska pracy;
źródła rekrutacji, formy rekrutacji, metody rekrutacji i selekcji, etapy rekrutacji i selekcji,
elementy analizy i opisu stanowiska pracy, plan 7 punktów Rogera, elementy anonsu
rekrutacyjnego, typy rozmów kwalifikacyjnych i zasady ich przeprowadzania, błędy
rekrutacji i selekcji i ich skutki.
Wynagradzanie pracowników: definicje wynagrodzenia, wartościowania pracy;
składniki wynagrodzenia, typy wynagrodzeń, zasady wynagradzania, istota systemu
kafeteryjnego, cele i elementy polityki płacowej organizacji, czynniki wpływające na system
wynagrodzeń, metody wartościowania pracy.
Ocena pracowników: definicja oceny formalnej; funkcje oceny pracowników, korzyści
wynikające z oceny, rodzaje ocen pracowniczych, cele oceniania, elementy systemu ocen
pracowników, etapy wprowadzania systemu ocen, kryteria oceny, podmioty oceny, metody
i techniki oceny, ocena 360°, metoda ośrodka oceny ( Assessment Center ), rozmowa
ewaluacyjna, błędy popełniane przy ocenianiu.
Szkolenie i rozwój: definicja szkolenia; typy szkoleń, sposoby identyfikacji potrzeb
szkoleniowych, elementy programu szkolenia, formy i metody szkolenia, ocena
4 z 5
2009-09-21 13:57
212273817.002.png
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 1
http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/druk.php?p=&strona=biul_rep16&...
efektywności programów szkoleniowych, korzyści wynikające ze szkolenia pracowników.
Konflikty organizacyjne: definicja konfliktu organizacyjnego; rodzaje konfliktów,
przyczyny (źródła) konfliktów organizacyjnych, tradycyjne i współczesne poglądy na
konflikt, funkcje konfliktów, skutki konfliktów, sposoby rozwiązywania konfliktów (strategie).
5 z 5
2009-09-21 13:57
212273817.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin