poradnik_jacek strzemieczny.pdf
(
1666 KB
)
Pobierz
387955840 UNPDF
Jak organizować i prowadzić gimnazjalne
projekty edukacyjne
Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów
i opiekunów projektów
JacekStrzemieczny
Szanowni Państwo, Dyrektorzy i Nauczyciele Gimnazjów
Przekazujemy Wam materiały informacyjne dotyczące pracy z uczniami w gimnazjum metodą projektów.
Nowa podstawa programowa stawia przed szkołą zadanie rozwijania umiejętności i postaw, warunkują-
cych sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Wyrażają to zarówno zapi-
sy dotyczące głównych celów edukacyjnych, jak i wymagań ogólnych oraz szczegółowych związanych
z poszczególnymi przedmiotami.
Zgodnie z nową podstawą programową szkoła między innymi ma uczyć:
• umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywa-
nia problemów,
• tworzenia wypowiedzi: jej przygotowania i publicznego wygłaszania.
Uczniowie mają:
• poznać i zrozumieć zjawiska spotykane w otaczającym szkołę świecie, sprawnie komunikować się
z innymi ludźmi i umieć wspólnie działać,
• przygotować się do wykonywania różnych zadań, które życie osobiste, uczestnictwo obywatelskie
i praca zawodowa stawiają przed dorosłym człowiekiem.
Obecny system sprawdzania osiągnięć uczniów opiera się na systemie egzaminów zewnętrznych.
W przypadku gimnazjum, poza możliwościami tego systemu znajduje się sprawdzenie wielu kompe-
tencji, które szkoła ma kształcić. Szczególnie dotyczy to kształtowania umiejętności i postaw związa-
nych z pracą zadaniowo-projektową, umiejętnościami współdziałania i pracy zespołowej, inicjatywno-
ścią i kreatywnością.
Realizacja nowej podstawy programowej wymaga wprowadzenia do systemu edukacyjnego elementów,
które wpłyną na osiągnięcie wskazanych w podstawie programowej celów.
Skuteczną metodą kształcenia kompetencji, potrzebnych do pełnienia w przyszłości pożądanych ról oso-
bistych, społecznych i zawodowych jest realizowanie przez zespół uczniów projektu edukacyjnego opi-
sanego jako systematyczne, długoterminowe przedsięwzięcie prowadzone przez zespół uczniów pod
opieką nauczyciela, na które składają się planowanie, wykonanie i publiczna prezentacja osiągniętych
efektów.
Wprowadzenie metody projektu, umocowanej w prawie oświatowym jako obowiązkowej i powszech-
nej, wymaga ustalenia w szkole odpowiednich sposobów organizacji pracy. Pomocne w sprostaniu temu
wyzwaniu powinny być dwa poradniki, które powstały w ramach projektu
Wdrożenie podstawy programo-
wej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjne-
go
. Zawierają one praktyczne wskazówki dotyczące organizacji i prowadzenia projektów edukacyjnych
w szkołach oraz propozycje dokumentacji szkolnej napisane przez autorów specjalizujących się w tema-
tyce projektów uczniowskich i konsultowane z dyrektorami szkół mających duże doświadczenie w pracy
tą metodą.
Wielu nauczycieli, w dużej liczbie szkół pracowało z uczniami metodą projektów, również podczas reali-
zowania poprzednio obowiązującej podstawy programowej, zarówno podczas realizowania programów
poszczególnych przedmiotów, jak w ramach pracy wychowawcy klasy. Chodzi jednak o to, aby metoda
ta stała się powszechna. Dlatego informacja o pracy projektowej ma znaleźć się na świadectwie każdego
ucznia. Jeśli tak się zdarzy, że konkretny uczeń podczas swojej nauki w gimnazjum będzie uczestniczył
w większej liczbie projektów, możemy pozwolić mu wybrać, który – jako najlepiej odpowiadający jego
zainteresowaniom, najbardziej interesujący – ma być wymieniony na jego świadectwie.
Każde gimnazjum otrzyma dwa komplety poradników, kolejne egzemplarze będzie można pobrać ze
stron Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Będą tam także zamieszczane inne opracowania wspo-
magające nauczycieli i dyrektorów szkół, w tym przykłady dobrych praktyk.
Liczę, że materiały, które zostały przygotowane, okażą się pomocne i ułatwią wprowadzenie projektu
edukacyjnego szerzej do praktyki szkolnej.
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
Plik z chomika:
Rodeo123
Inne pliki z tego folderu:
zadanie na poszukiwanie informacji w internecie.doc
(22 KB)
Kodeks SP 6.doc
(28 KB)
Ankieta dla uczniów.doc
(268 KB)
Ankieta dla nauczycieli.doc
(213 KB)
tekst Gosi.doc
(27 KB)
Inne foldery tego chomika:
♫ SŁUCHOWISKA DLA DZIECI ♫
Abecadło
Afryka
Aktywność artystyczna
Andrzejki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin