poradnik_jacek strzemieczny.pdf

(1666 KB) Pobierz
387955840 UNPDF
387955840.023.png 387955840.024.png 387955840.025.png 387955840.026.png 387955840.001.png 387955840.002.png 387955840.003.png
 
387955840.004.png 387955840.005.png
 
387955840.006.png 387955840.007.png 387955840.008.png
 
387955840.009.png
 
387955840.010.png
 
387955840.011.png
 
387955840.012.png
 
387955840.013.png 387955840.014.png
 
387955840.015.png 387955840.016.png 387955840.017.png 387955840.018.png 387955840.019.png 387955840.020.png 387955840.021.png 387955840.022.png
Jak organizować i prowadzić gimnazjalne
projekty edukacyjne
Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów
i opiekunów projektów
JacekStrzemieczny
Szanowni Państwo, Dyrektorzy i Nauczyciele Gimnazjów
Przekazujemy Wam materiały informacyjne dotyczące pracy z uczniami w gimnazjum metodą projektów.
Nowa podstawa programowa stawia przed szkołą zadanie rozwijania umiejętności i postaw, warunkują-
cych sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Wyrażają to zarówno zapi-
sy dotyczące głównych celów edukacyjnych, jak i wymagań ogólnych oraz szczegółowych związanych
z poszczególnymi przedmiotami.
Zgodnie z nową podstawą programową szkoła między innymi ma uczyć:
• umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywa-
nia problemów,
• tworzenia wypowiedzi: jej przygotowania i publicznego wygłaszania.
Uczniowie mają:
• poznać i zrozumieć zjawiska spotykane w otaczającym szkołę świecie, sprawnie komunikować się
z innymi ludźmi i umieć wspólnie działać,
• przygotować się do wykonywania różnych zadań, które życie osobiste, uczestnictwo obywatelskie
i praca zawodowa stawiają przed dorosłym człowiekiem.
Obecny system sprawdzania osiągnięć uczniów opiera się na systemie egzaminów zewnętrznych.
W przypadku gimnazjum, poza możliwościami tego systemu znajduje się sprawdzenie wielu kompe-
tencji, które szkoła ma kształcić. Szczególnie dotyczy to kształtowania umiejętności i postaw związa-
nych z pracą zadaniowo-projektową, umiejętnościami współdziałania i pracy zespołowej, inicjatywno-
ścią i kreatywnością.
Realizacja nowej podstawy programowej wymaga wprowadzenia do systemu edukacyjnego elementów,
które wpłyną na osiągnięcie wskazanych w podstawie programowej celów.
Skuteczną metodą kształcenia kompetencji, potrzebnych do pełnienia w przyszłości pożądanych ról oso-
bistych, społecznych i zawodowych jest realizowanie przez zespół uczniów projektu edukacyjnego opi-
sanego jako systematyczne, długoterminowe przedsięwzięcie prowadzone przez zespół uczniów pod
opieką nauczyciela, na które składają się planowanie, wykonanie i publiczna prezentacja osiągniętych
efektów.
Wprowadzenie metody projektu, umocowanej w prawie oświatowym jako obowiązkowej i powszech-
nej, wymaga ustalenia w szkole odpowiednich sposobów organizacji pracy. Pomocne w sprostaniu temu
wyzwaniu powinny być dwa poradniki, które powstały w ramach projektu Wdrożenie podstawy programo-
wej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjne-
go . Zawierają one praktyczne wskazówki dotyczące organizacji i prowadzenia projektów edukacyjnych
w szkołach oraz propozycje dokumentacji szkolnej napisane przez autorów specjalizujących się w tema-
tyce projektów uczniowskich i konsultowane z dyrektorami szkół mających duże doświadczenie w pracy
tą metodą.
Wielu nauczycieli, w dużej liczbie szkół pracowało z uczniami metodą projektów, również podczas reali-
zowania poprzednio obowiązującej podstawy programowej, zarówno podczas realizowania programów
poszczególnych przedmiotów, jak w ramach pracy wychowawcy klasy. Chodzi jednak o to, aby metoda
ta stała się powszechna. Dlatego informacja o pracy projektowej ma znaleźć się na świadectwie każdego
ucznia. Jeśli tak się zdarzy, że konkretny uczeń podczas swojej nauki w gimnazjum będzie uczestniczył
w większej liczbie projektów, możemy pozwolić mu wybrać, który – jako najlepiej odpowiadający jego
zainteresowaniom, najbardziej interesujący – ma być wymieniony na jego świadectwie.
Każde gimnazjum otrzyma dwa komplety poradników, kolejne egzemplarze będzie można pobrać ze
stron Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. Będą tam także zamieszczane inne opracowania wspo-
magające nauczycieli i dyrektorów szkół, w tym przykłady dobrych praktyk.
Liczę, że materiały, które zostały przygotowane, okażą się pomocne i ułatwią wprowadzenie projektu
edukacyjnego szerzej do praktyki szkolnej.
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin