Światło mijania.docx

(12 KB) Pobierz

 

Autor: Krzysztof Nizio (cobra)

krzysztof_nizio@wp.pl

Montaż kontrolki świateł mijania w Audi B3/B4

Od 17 kwietnia 2007r obowiązują przepisy o całodobowej konieczności poruszania się pojazdem mechanicznym z włączonymi światłami mijania a ja całkiem niedawno i przypadkowo stałem się posiadaczem płytki kontrolek z B4 z wbudowaną kontrolką świateł mijania. W związku z tym postanowiłem wykonać u siebie takową kontrolkę świateł.

Najpierw rozebrałem zegary, i dostałem się do kolorowej płytki z ikonkami. Wyciąłem z niej 1 kontrolkę (u mnie akurat była to kontrolka CAT, która była nieaktywna - zaślepiona, bez żarówki). Na jej miejsce wkleiłem wyciętą ikonkę świateł mijania z podobnej płytki, w której był symbol świateł mijania. Wszystko skleiłem bezbarwną taśmą (od wewnętrznej strony).

Ponieważ wiele razy przyszło mi wyciągać zegary, postanowiłem zdjąć kierownicę - to znacznie ułatwiło mi wyjmowanie i montowanie zegarów w kokpicie - nie jest to jednak warunkiem koniecznym. Ale klucz nasadowy 24mm był pod ręką, więc nie było problemu z jej demontażem.Następnie zająłem się znalezieniem odpowiednich przewodów, do których mógłbym podłączyć żarówkę od kontrolki. Idąc od wybranej żarówki (pierwsza od lewej, na samym dole), a dokładniej od górnego miejsca styku żarówki) na płycie głównej doszedłem do 3 pinu od góry z prawej strony wtyczki żółtej. Jest tam akurat pin nie podpięty do żadnego kabla. Podłączyłem do niego cienki przewód, a jego drugi koniec podłączyłem do grubego kabla żółtego (może też być żółty z czarnym paskiem) wychodzącego ze skrzynki bezpiecznikowej (zielone złącze w okolicach bezpiecznika 10-11 - ściślej powiedziawszy to pod pod nimi) - jest to przewód po bezpieczniku zasilający żarówki w lampach (żółty odpowiada za prawą stronę, żółty z czarnym paskiem za lewą stronę). Miałem już + po załączonych światłach mijania i załączonej stacyjce. Na tym samym kablu, przy wyłączonych światłach mijania, a przekręconej stacyjce pojawia się -. Skutkiem czego gdy podłączyłem tylko ten 1 (górny styk) do tego przewodu, kontrolka zapalała się po przekręceniu kluczyka, a gasła po włączeniu świateł mijania. Uznałem jednak, że taki sposób informowania mnie o włączonych (a raczej wyłączonych) światłach jest mało satysfakcjonujący, więc przeszedłem do kolejnego etapu.

Brakowało mi jeszcze - , gdyż 2 złącze do żarówki bezpośrednio po przekręceniu stacyjki zasilane jest także +. Postanowiłem więc ostrym narzędziem odciąć ścieżkę do gniazda stykowego z żarówką (dolny styk) i poprowadzić tam niezależną masę. masę podłączyłem z sąsiedniej żarówki podświetlającej licznik. Dodatkowo na wszelki wypadek zdecydowałem się dać diodę prostowniczą, która zezwala na przepływ prądu (w tym wypadku to jest masa) tylko w 1 stronę. Teraz zostało tylko wszystko polutować, czego wcześniej nie polutowałem, złożyć i zamontować na swoim miejscu.

Dodam jeszcze tylko, że na dolnym styku w wybranej żarówce w normalnych warunkach po zapłonie pojawia się +, więc wystarczyłoby znaleźć - który pojawiałby się po włączonych światłach mijania. Szukałem go w przełączniku od świateł (pająk) ale tam zamiast minusa pojawia się chyba +, nie mogłem w każdym bądź razie go zlokalizować. Oto końcowy efekt, kontrolka zaświeca się dokładnie wtedy, gdy świecą światła mijania (krótkie). Gdy zapalam światła drogowe (długie), kontrolka gaśnie. Kontrolka nie gaśnie, gdy załączam chwilowe światła drogowe (tzw błyski).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin