zaldouchw32PROGRAMPROFILAKTYKI.doc

(70 KB) Pobierz
PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA

 

 

PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH DLA GMINY OLKUSZ

NA ROK  2007.

 

Obowiązek opracowania i uchwalenia programu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych, a także prowadzenie działań związanych
z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu, należy do zadań własnych gminy i wynika z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tekst jednolity  Dz.U. z 2002r. Nr 147 poz. 1231 z późn. zm.).

 

W szczególności zadania te obejmują :

1.       zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych

od alkoholu, 

2.       udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej  i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

3.       prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,

4.       wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych,  służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,

5.              podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.13¹

              i  15 ustawy oraz  występowanie przed sądem w charakterze  oskarżyciela publicznego,

6.              wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów

              integracji społecznej.

Cele programu :

1              Cele globalne :

- przeciwdziałanie powstawaniu nowych problemów alkoholowych na terenie gminy;

- zmniejszenie rozmiarów aktualnie istniejących problemów; zapobieganie negatywnym

następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie poprzez wspieranie czynników

chroniących

2              Cele jednostkowe :

-tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje, 

do powstrzymywanie się od spożywania alkoholu (m.in. kształtowanie silnej więzi

rodzinnej, wzmacnianie skłonności do respektowania norm i wartości).,

-zmniejszenie indywidualnych zagrożeń zdrowotnych i ekonomicznych wynikających z

nadużywania alkoholu;

-obniżenie ryzyka wystąpienia uzależnień ; działalność informacyjno-edukacyjna,

- zmniejszenie ilości wypadków przy pracy i na drogach będących konsekwencją   

spożywania alkoholu; działanie na rzecz trzeźwości w miejscu pracy;

-zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa środowiska rodzinnego; przeciwdziałanie

przemocy w rodzinie

 

I DIAGNOZA STANU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Alkoholizowanie się dzieci i młodzieży jest najbardziej typowym objawem demoralizacji, a potencjalne szanse stania się ofiarą lub sprawcą przestępstwa związane są z piciem alkoholu w ilościach przekraczających próg nietrzeźwości. W 2004 r. został zatrzymany nieletni w wieku 9 lat będący pod wpływem alkoholu. Świadczy to o obniżaniu się wieku inicjacji alkoholowej (50 % uczniów szkół podstawowych przyznaje, że miało kontakt z alkoholem przed 12 rokiem życia).

Przyczyną spożywania alkoholu przez młodzież i dzieci jest wychowywanie się w środowisku, w którym istnieje atmosfera akceptacji nadmiernego spożywania alkoholu. Młodzi ludzie spotykają się z tym zjawiskiem nie tylko w domu, ale także w miejscach publicznych.

Analizując utrzymujące się tendencje przestępczości nieletnich można wymienić: zachowania agresywne; brutalność działania; działanie przestępcze dla zabicia czasu bądź z chęci akceptacji ze strony grupy rówieśniczej; wykorzystywanie przewagi nad pokrzywdzonym, wynikające z racji wieku, siły lub przynależności do grupy subkulturowej. Częściej niż w latach ubiegłych przemoc wśród dzieci i młodzieży zgłaszana jest przez szkoły.

 

W MONITORINGU problemów alkoholowych Miasta i Gminy Olkusz, przeprowadzonym   na populacji 900 os. nieletnich i 500 os. dorosłych, a także badaniach przeprowadzonych w okresie X – XI 2004 r. w losowo wybranych szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na terenie Gminy Olkusz zwraca uwagę :

-stanowisko i przyzwolenie rodziny na spożywanie alkoholu (uczniowie szkół     

podstawowych i gimnazjów głównie piją alkohol w swoim domu, najczęściej w

towarzystwie swoich rodziców),

-możliwość łatwego nabywania napojów alkoholowych przez nieletnich (powszechna

dostępność punktów sprzedaży, beztroska sprzedawców- 50% ankietowanych twierdzi, że

nie ma trudności z zakupieniem piwa),

-pojawienie się zjawiska picia alkoholu na terenie szkoły (ok. 5% ankietowanych przyznaje

się do takich zachowań); wraz ze wzrostem wieku zacieranie się różnicy pomiędzy piciem

alkoholu przez chłopców i dziewczęta,

-niedocenianie wagi problemów alkoholowych przez nauczycieli wśród dzieci i młodzieży,

co przekłada się na nikłą zauważalność faktu picia alkoholu na terenie szkoły (podczas gdy

przyznaje się do tego 5% uczniów szkół podstawowych, 15,3 %  gimnazjalistów i 27 %

uczniów szkół ponadgimnazjalnych),

-niska wiedza dzieci i młodzieży na temat samego alkoholu (przeświadczenie, że alkohol

zawarty w piwie jest mniej szkodliwy, niż zawarty w wódce- 40% ankietowanych),

-fakt, iż dzieci i młodzież mają już za sobą doświadczenie upojenia alkoholowego (50%

ankietowanych, z czego co dziesiąta osoba, nawet kilkanaście razy w życiu),

-regularne picie alkoholu przez nieletnich (przyznaje się do tego 7% ankietowanych, a co

trzeci pytany ma kilku znajomych, którzy piją alkohol co najmniej raz w tygodniu),

-picie alkoholu z kolegami i koleżankami (60% ankietowanej młodzieży), niejednokrotnie u

siebie w domu,

-wychowanie  dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym (co piąte ankietowane dziecko

było świadkiem przykrej sytuacji spowodowanej upojeniem alkoholowym, któregoś z

rodziców, a co trzecie co najmniej raz w tygodniu widzi jak któreś z rodziców pije lub jest 

pod wpływem alkoholu, zwraca uwagę również fakt, iż uczniowie wychowujący się w

rodzinach pijacych, piją częściej, więcej i częściej się upijają),

-  wzrost spożycia alkoholu przez rodziców w opinii dzieci i młodzieży.

Niestety, dorośli również nie posiadają wiedzy na temat szkodliwego wpływu alkoholu na

młody organizm.

Prawie wszyscy rodzice (97% ankietowanych) uważają, że zakup piwa powinien być możliwy od 16 roku życia, choć aż 60% pytanych uważa, że w ostatnich latach znacznie wzrosła liczba młodzieży nadużywającej alkoholu. Co trzeci ankietowany dorosły uważa, że alkohol zawarty w piwie jest mniej groźny niż w wódce. Dorośli przyzwalają również na spożywanie alkoholu przez nieletnich w domu i w swoim towarzystwie. Świadczy to o niewiedzy rodziców na temat tego, iż nawet niewielka ilość spożywanego alkoholu może być szkodliwa. Nie zdają sobie oni sprawy z faktu, iż dziecko może interpretować taką sytuację jako ogólne przyzwolenie na picie, a także, że w ten sposób obniżają u dziecka poczucie ryzyka i negatywnych konsekwencji związanych z piciem alkoholu.

 

II  ŚRODKI DO REALIZACJI ZADAŃ.

Środki do realizacji programu pochodzą z opłat za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

W celu inicjowania działań w zakresie zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz powołuje Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Za udział w posiedzeniu ustala się wynagrodzenie dla członków Komisji w wysokości 10% najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników, ogłaszanego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie zawartej z Gminą umowy cywilno-prawnej.

Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Olkusz realizowany jest przez Urząd Miasta i Gminy oraz przez Ośrodek Pomocy Społecznej.

W celu zapewnienia sprawnej realizacji zadań Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz powołuje Pełnomocnika ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom.

Urząd zapewnia środki materialne i techniczne dla działalności w/w Pełnomocnika i Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

III PODSTAWOWE KIERUNKI DZIAŁAŃ.

Realizacja programu – oparta na 6 zadaniach określonych w ustawie.

1              Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych 

              od alkoholu:

-              działanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych skierowane do

              osób uzależnionych od alkoholu w celu zmotywowania ich do podjęcia leczenia

              odwykowego:

-              współpraca z istniejącą Placówką Odwykową współfinansowania zajęć  

              pozaprogramowych

-          finansowanie dodatkowych zajęć terapeutycznych dla pacjentów uzależnionych i współuzależnionych  (też z dziećmi) od alkoholu;

-              dążenie do porozumienia międzygminnego, mającego na celu rozbudowę Poradni

Odwykowej celem wydłużenia jej czasu pracy, a co za tym idzie zwiększenie dostępności;

-          prowadzenie Punktu Informacyjno – Konsultacyjnego dla Osób Uzależnionych i Ofiar

Przemocy w Rodzinie;

-          dofinansowanie szkoleń i kursów podnoszących kwalifikację w zakresie pracy
z osobami uzależnionymi, współuzależnionymi (w tym dziećmi) oraz ofiarami przemocy (różne grupy zawodowe min. członkowie komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policja, straż miejska, pedagodzy, nauczyciele, pielęgniarki szkolne, pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi;  różne miejsca szkoleń wg  potrzeb);

-          doposażenie placówek istniejących, współpracujących w ramach działań profilaktycznych i zadań prewencyjnych (min. Klub Abstynenta, Punkt Informacyjno-Konsultacyjny, świetlice i kluby socjoterapeutyczno- wychowawczo - opiekuńcze, Zespół ds. Prewencji Kryminalnej i Nieletnich KPP, Pogotowie Opiekuńcze) w sprzęty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć i działań;

-          terapeutyczne i alternatywne zajęcia dla dzieci i młodzieży (finansowanie zajęć, sprzętu np. materace, tablice, meble, artykuły papiernicze; też w sprzęt informatyczny  itp.),

-          pokrycie bieżących kosztów działalności Klubu Abstynenta i Punktu Informacyjno –

Konsultacyjnego (energia i woda, budynek przy ul. Szpitalnej 9),

-          współpraca z Ośrodkiem Profilaktyki Uzależnienia od Alkoholu oraz Pobytu

Nietrzeźwych w Jaworznie w postaci partycypacji w jego kosztach utrzymania.

-          prenumerata czasopism i zakup materiałów dydaktycznych (Klub Abstynenta,

pedagodzy szkolni, Punkt Informacyjno – Konsultacyjny i inne placówki wg potrzeb ),

-          dofinansowanie zajęć terapeutycznych odbywających się w trakcie trwania obozów, kolonii i warsztatów terapeutycznych;

 

2              Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy

              psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą  w  rodzinie.

-              tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy;

-              tworzenie i wspieranie pracy zespołów ds. przeciwdziałania przemocy;

 

-          prowadzenie Punktu Informacyjno – Konsultacyjnego dla Osób Uzależnionych

i Ofiar Przemocy w Rodzinie (dyżury specjalistów, organizacja grup wsparcia, ew. telefonu zaufania itp.).

-          tworzenie i współfinansowanie (wg potrzeb) i utrzymanie (w tym drobne remonty) świetlic i klubów oraz prowadzenie grup socjoterapeutyczno – wychowawczo - opiekuńczych dla dzieci i młodzieży dotkniętych współuzależnieniem, przemocą oraz patologią.

-          współpraca z istniejącymi placówkami i instytucjami (w tym organizacjami pozarządowymi i środowiskami wzajemnej pomocy) mogącymi udzielić pomocy ofiarom przemocy w rodzinie oraz współpraca z innymi gminami celem zawarcia porozumienia mającego za zadanie utworzenie ośrodka wsparcia dla ofiar przemocy

-          doposażenie ww. placówek i ewentualnie instytucji pomagających w sprzęty i materiały niezbędne przy udzielaniu pomocy i do prowadzenia zajęć;

-          telefoniczne konsultacje specjalistyczne – psycholog, prawnik, lekarz, grupy wsparcia,

              grupy terapeutyczne dla osób doznających przemocy domowej, grupy dla sprawców

przemocy, dla rodziców dzieci uzależnionych i inne wg potrzeb;

-          dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych zwiększających kompetencje osób

pomagających.

-          współpraca i organizacja szkoleń dla poszczególnych grup zawodowych związanych

z pomocą osobom doznającym przemocy oraz opracowanie strategii dla sprawców

przemocy ( programy terapeutyczno-korekcyjne).

-               organizacja narad i konferencji dotyczących przemocy w rodzinie.

 

3              Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie

rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności

dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych oraz dzieci z rodzin dysfunkcyjnych objętych opieką Ośrodka Pomocy Społecznej.

- organizowanie i prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowo –

wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, a także dla ich

rodziców. (np. II Elementarz, NOE, Debata, Odlot, Spójrz inaczej, itp. – realizacja wg

potrzeb – cały rok ), organizowanie konkursów profilaktycznych w szkołach, mających na

celu zaangażowanie dużych grup społecznych i poszerzenie wiedzy na temat uzależnień i ich

przeciwdziałaniu;

-organizowanie autorskich programów profilaktycznych (kompletny scenariusz zajęć,

profesjonalnie przygotowani realizatorzy), też profilaktycznych spektakli teatralnych;

-prowadzenie i dofinansowanie programów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z grup

ryzyka (obozy lub kolonie terapeutyczne w oparciu o pisemny program zajęć

terapeutycznych lub profilaktycznych)

-dofinansowanie zielonych kolonii i innych form wypoczynku (kolonie, zimowiska,

wycieczki) przede wszystkim dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem uzależnień oraz

w ramach promowania sportu jako zajęć alternatywnych;

- prowadzenie zajęć psychokorekcyjnych w placówkach przeznaczonych dla dzieci

z grup ryzyka, w szczególności dla dzieci z rodzin uzależnionych (tj. Zespół Placówek

Opiekuńczo – Wychowawczych, grupy dziecięce przy Klubie Abstynenta,  świetlice i kluby

socjoterapeutyczno- wychowawczo - opiekuńcze, Pogotowie Opiekuńcze);

- współfinansowanie zajęć pozalekcyjnych w tym sportowych jako szeroko pojętej

profilaktyki dla dzieci i młodzieży przede wszystkim wywodzących się z rodzin z    

problemem alkoholowym. Zajęć sportowych, uczących sportowej postawy, indywidualnego

podejście do drugiego człowieka, a nie agresji. Takie zajęcia jako spójny projekt

merytoryczny obejmujący w równym stopniu zajęcia seminaryjno-warsztatowe z

zakresu profilaktyki jak i zajęcia sportowe.

- dofinansowanie dożywiania dzieci i młodzieży biorących udział w pozalekcyjnych

programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych oraz dzieci z rodzin

dysfunkcyjnych objętych opieką Ośrodka Pomocy Społecznej.

- dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy terapeutycznej

z dziećmi z rodzin alkoholowych oraz umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych –

organizowane dla pedagogów, psychologów, nauczycieli itp. wg potrzeb,

-prowadzenie lokalnych i regionalnych kampanii edukacyjnych na tematy związane
z profilaktyką uzależnień,

- współpraca z instytucjami kultury (m. in. MOK, biblioteki) w tematyce profilaktyki

uzależnień (doposażenie w sprzęt potrzebny do prowadzenia zajęć; dofinansowanie

programów profilaktycznych itp.)

-wspieranie i dofinansowanie działań podejmowanych przez kluby sportowe i inne podmioty

w zakresie organizacji imprez (np. rekreacyjno-sportowych w tym obozów sportowych) dla

dzieci i młodzieży oraz dorosłych, które mają wyraźny cel profilaktyczny promujący

zdrowy styl życia;

-remont basenu w Szkole Podstawowej nr 2 w Olkuszu jako obiektu docelowych

zajęć sportowych i rekreacyjnych dla uczniów szkoły oraz społeczności lokalnej;

-współfinansowanie budowy nowych i remontów już istniejących obiektów sportowo-

rekreacyjnych i edukacyjnych (np. ścieżek rowerowych) w celu stworzenia miejsc

umożliwiających mieszkańcom Olkusza zdrowe spędzanie wolnego czasu ( zajęcia

alternatywne)

w celu  stworzenia miejsc umożliwiających mieszkańcom Olkusza zdrowe spędzanie

wolnego czasu (zajęcia alternatywne);

- wspieranie działań podejmowanych przez lokalne koalicje trzeźwościowe (np. imprezy

mające wyraźne odniesienia profilaktyczne nie tylko odbywające się bez udziału alkoholu,

ale w szczególny sposób eksponujących ten fakt),

-organizowanie badań i sondaży opinii, lokalnych diagnoz i ekspertyz pozwalających ocenić

aktualny stan problemów alkoholowych,

- podejmowanie działań interwencyjnych wobec firm prowadzących promocję

i reklamę napojów alkoholowych, w szczególności skierowaną do młodzieży,

- kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Olkusz

-organizowanie kompleksowych szkoleń dla różnych środowisk (np. szkolenie sprzedawców

alkoholu),

- zorganizowanie i prowadzenie stałego systemu informacji np. działań podejmowanych na

terenie gminy na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

4              Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych zwracających się o taką pomoc, a służących swą działalnością rozwiązywaniu problemów alkoholowych ( np. Klub Abstynenta).

- wynagrodzenie za pracę gospodarza w Klubie Abstynenta

- sfinansowanie programów wspierających proces zdrowienia osób uzależnionych

(realizowanych po zakończonym leczeniu w placówce odwykowej np. warsztat radzenia

sobie ze stresem, trening komunikacji małżeńskiej itp.)

- włączenie organizacji pozarządowych do wykonywania zadań wynikających z realizacji

Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

-współpraca z innymi organizacjami i jednostkami działającymi na rzecz rozwiązywania

problemów alkoholowych;

-  zakup materiałów i pomocy oraz zatrudnienie osób niezbędnych do realizacji zadań ujętych

w Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

5              Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez finansowanie pobytu w Centrach Integracji

              Społecznej osób uzależnionych od alkoholu po zakończonym (udokumentowanym)

              programie psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego.

 

IV KONTROLA PUNKTÓW  SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH.

1              Kontrolę punktów sprzedaży napojów alkoholowych prowadzić będą :

- Członkowie Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych lub osoby upoważnione

przez Burmistrza Miasta i Gminy Olkusz

- Straż Miejska

2              Z przeprowadzonych kontroli każdorazowo sporządza się protokół.

3              O stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowościach będzie pisemnie powiadamiany 

              Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz.

4...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin