Plan współpracy z rodzicami dzieci 5 i 6 – letnich
z grupy „Żuczki”
w roku szkolnym 2007/2008
„ Dorosły to nie ktoś, kto „ulepi” dziecko
wg jakiegoś wzoru lub ideału,
ale ktoś, kto pomaga mu rozwijać się,
ujawniać swoje możliwości.”
WSTĘP
Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dzieci.
Współpraca ta nie dotyczy tylko rodziców. Jeżeli dzieckiem zajmują się dziadkowie lub dorastające rodzeństwo, wówczas ich także trzeba traktować jak partnerów. Jeśli do przedszkola trafiają dzieci z domu dziecka, należy z ich wychowawcami nawiązać bliskie porozumienie.
Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczanie i wychowania.
Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Nie chodzi tylko o doskonalenie działań wychowawczych jedynie w stosunku do dzieci tzw. trudnych czy zaistniałych w grupie sytuacji konfliktowych. Stosowane w praktyce różnorodne formy współpracy, dotyczą spraw związanych z wychowaniem wszystkich dzieci bez wyjątku. Należą one do codziennych oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu i przysługuje im taka sama ranga jak zajęciom dydaktycznym.
Środowisko rodzinne w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka, stąd konieczne jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu. Zadaniem wychowawcy jest pomoc, wspieranie i troska o spójność wysiłków wychowawczych domu i przedszkola oraz pomoc dziecku w pokonywaniu trudności w procesie jego rozwoju.
Nauczyciel znając dziecko i posiadając odpowiednią wiedzę psychologiczno – pedagogiczną, ukierunkowuje pracę rodziców, ukazując wszelkie nieprawidłowości i nowe metody wychowawcze.
Wpływów rodziny nie można ignorować. Któż inny jak nie rodzic jest „kopalnią wiedzy” o własnym dziecku, z której nauczyciel czerpie informacje niezbędne do indywidualnej pracy z dzieckiem. Od współdziałania tych dwóch środowisk zależą efekty rozwojowe dzieci.
Aby przedszkole zyskało miano „naszego przedszkola” konieczne staje się wypracowanie takiego modelu współpracy z rodzicami, gdzie obie współpracujące strony będą miały poczucie współdecydowania w sprawach ważnych dla wychowania i kształcenia dziecka. Różne formy współpracy z rodzicami powinny być więc najkorzystniejsze z punktu widzenia potrzeb dzieci, w zakresie poznawania świata, rzeczy, ludzi, przeżywania wartości.
CEL OGÓLNY :
· wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE :
· poznanie oczekiwań rodzica względem placówki i nauczycieli
· dążenie do jednolitości oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych przedszkola i środowiska rodzinnego
· wszechstronny rozwój dziecka
· nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami
· wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych
· włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola
· zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola
· podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację
· przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
· promocja placówki w środowisku lokalnym
1. Organizacja spotkań z rodzicami.
· Spotkanie organizacyjne
· Spotkania indywidualne – podczas przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
wrzesień 2007
na bieżąco
2. Pedagogizacja
rodziców.
· Przeprowadzenie pogadanek na temat:
- „Wpływ telewizji na rozwój dzieci w wieku przedszkolnym”
- „Rola zabawy w rozwoju dziecka”
- „Karać czy nagradzać swoje dziecko?”
- „Agresja w przedszkolu”
· Umożliwienie dostępu do fachowej literatury pedagogicznej
· Spotkania ze specjalistami różnych dziedzin w celu wzbogacania wiedzy pedagogicznej i zdobywania wiedzy na temat rozwoju i zdrowia dzieci.
3. Współpraca z rodzicami w celu podnoszeniu poziomu nauczania.
· Prowadzenie zajęć otwartych, połączonych z dyskusją
· Włączanie rodziców do terapeutycznej pomocy dzieciom.
· Konsultacje z nauczycielem:
- rozmowy indywidualne
- rozmowy indywidualne z inicjatywy rodziców
· Pedagogizacja rodziców w celu ujednolicenia wychowania dziecka w domu i w przedszkolu ( tematy dotyczące ogólnych założeń planu pracy, warunków prawidłowego rozwoju dziecka)
· Prowadzenie kącika dla rodziców ( aktualne gazetki na tematy wychowawcze, prezentacja nauczonych treści – wiersze, piosenki, zapoznanie z tematami kompleksowymi)
· Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów twórczości dziecięcej
· Informowanie o postępach dziecka w nauce i zachowaniu .
w miarę potrzeb
aktualizowanie
co miesiąc
4. Współudział nauczyciela i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci.
· Informowanie rodziców o możliwości korzystania z pomocy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
· Kierowanie dzieci do poradni za zgodą rodziców.
· Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych
5. Współudział rodziców w pracach na rzecz przedszkola.
· Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola:
- pomoc w organizowaniu uroczystości przedszkolnych, konkursów, wycieczek
- pomoc w przygotowaniu rekwizytów i kostiumów do inscenizacji
- pomoc w wykonaniu strojów karnawałowych
- pomoc w wyposażeniu kącików tematycznych
- dostarczanie materiałów potrzebnych do zajęć
- sponsoring
- darowizny na rzecz przedszkola
6. Czynny udział w życiu przedszkola.
· Udział członków rodzin w uroczystościach przedszkolnych
· ...
Chomis.Antonio