Rebel-Times-19.pdf

(7215 KB) Pobierz
Rebel Times
93766676.010.png
Rebel Times
Wstępniak
Witam Was serdecznie Drodzy
Czytelnicy
Wydawca: REBEL.pl
Tym razem chlubny przywilej
zapełnienia tego fragmentu magazynu
przypadł mi w udziale - zapewne w
charakterze prima aprillisowego żartu.
Od razu uprzedzam, będzie inaczej niż
zwykle.
Fajnie jest się oderwać na chwilę od codzienności i zajrzeć do
świata wyobraźni. Niestety, coraz większa liczba ludzi pozbywa
się do niej klucza, a szkoda. Kiedy się rodzimy, otaczający nas
świat zachwyca i fascynuje. Nie pamiętacie tego, ale popatrzcie
na dzieci - zwłaszcza te najmłodsze. One pochłaniają otoczenie
wszystkimi zmysłami. Potem ludzie dorastają i to, co ich otacza
już im nie wystarcza - wtedy rozpoczyna się eksploracja
wyobraźni. A ta nie zna granic. I bardzo dobrze! Bo dzięki niej
możemy odpoczywać, bawić się i trwać zanurzeni w szarości
dnia codziennego. Niestety, z czasem ludzie zapominają o tym
małym elemencie, przytłacza ich rzeczywistość i odziera z
fascynacji. Wszystko powszechnieje, a wyobraźnia ląduje w
pomieszczeniu, „kiedy indziej” lub „w tym wieku nie wypada”.
Redaktor naczelny:
Tomasz 'Sting' Chmielik
Zastępca redaktora naczelnego:
Marcin 'ajfel' Zawiślak
Korekta stylistyczna i merytoryczna:
Michał 'de99ial' Romaniuk
Redakcja:
Dominika 'jestem_wredna' Rycerz
Andrzej 'Ejdżej' Jakubiec
Piotr 'Żucho' Żuchowski
Marcin 'Master Mario' Bożek
Mateusz 'Darcane' Nowak
Michał 'de99ial' Romaniuk
Moim zdaniem ważne jest, aby nie zapominać o tym małym
dziecku, które mieszka w każdym z nas. Należy je pielęgnować i
pamiętać o świecie wyobraźni, tak, aby nadal wszystko nas
fascynowało. Nie dziecinnieć i nie zachowywać się jak
szczeniak, ale odkryć w sobie na nowo tą zdolność fascynacji
otoczeniem i nie tylko. Na pewno wiele z opisywanych w tym
numerze produktów może Wam w tym pomóc. To tylko kwestia
wyboru tego właściwego.
Bartosz 'Finn' Kubera
Grafika, skład:
Marcin 'ajfel' Zawiślak
Współpracownicy:
Oneiros – polski serwis Świata Mroku (oneiros.pl)
Bartosz 'Kastor Krieg' Chilicki
Arkady Saulski
Rafał Cholewa
Zapraszam Was do lektury najnowszego numeru RT i
zachęcam do ponownego odkrywania w sobie małego dziecka,
zafascynowanego otoczeniem i bogactwem wyobraźni. I oby to
dziecko żyło do końca naszych dni - czego sobie i Wam życzę.
________________________________________________________________
Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz
zmiany tytułów. Materiałów nie zamówionych, nie zwracamy. Przedruk
z gazety dozwolony jest jedynie za pisemną zgodą wydawcy. Redakcja
nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo
odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeśli ich treść lub forma są
sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz interesem
wydawcy [art. 36 pkt 4 Prawa Prasowego].
Czekamy na Wasze opinie i komentarze. Kierujcie je na nasz adres:
sklep@rebel.pl
2
93766676.011.png 93766676.012.png 93766676.013.png 93766676.001.png
Kwiecień 2009
Jak oceniamy
Każdy produkt opisywany na łamach Rebel Times poddajemy ocenie według przedstawionego niżej schematu:
Ocena Wykonania w skali od 1 do 10 obejmuje jakość wydania (zarówno trwałość jak i estetyka wykonania, jakość
ilustracji, poziom redakcji etc). Przez Miodność rozumiemy jakość i elastyczność zasad gry, pomysł i ogólną
atrakcyjność produktu. Cena w skali od 1 do 10 to stosunek podanej w nawiasie ceny produktu do jego faktycznej
wartości – czyli szacunkowe określenie, na ile naszym zdaniem warto grę kupić. Redakcja Rebel Times stara się pisać
wyłącznie o grach godnych uwagi, niemniej niekiedy cena dobrego produktu może okazać się wyjątkowo wygórowana
lub atrakcyjna – to właśnie obrazuje trzeci element oceny.
WYKONANIE
MIODNOŚĆ
CENA
10 w swojej klasie produkt należy do
ścisła czołówka w swojej klasie,
świetnie zrealizowany dobry pomysł
można kupować w ciemno -
choćby dla samego posiadania
9 świetne wykonanie, ale mamy
bardzo grywalny, dopracowany
produkt
prawdziwa okazja, podobne gry są
zwykle znacznie droższe
8 dobre wykonanie, choć jest się do
dobra grywalność, choć mamy kilka
drobnych zastrzeżeń
dobra, atrakcyjna cena
czego przyczepić
7 przeciętne wykonanie; mamy kilka
niezła grywalność, ale mamy kilka
istotnych zastrzeżeń
przeciętna cena tego typu tytułów
istotnych zastrzeżeń
6 wykonanie rozczarowuje, mamy
produkt ciekawy, ale pod wieloma
względami niedopracowany
za wysoka, taki produkt powinien
kosztować nieco mniej
5 wykonanie poniżej ogólnie
jeżeli nawet były dobre pomysły, to
zrealizowano je tutaj źle
stanowczo za wysoka, za takie gry
płaci się znacznie niższe kwoty
4 słabe wykonanie niewarte swojej
nie sądzimy, byś zechciał zagrać w
to więcej niż dwa razy
ponoć są gry, których zakup jest
jeszcze mniej opłacalny
3 kiedyś udało nam się znaleźć coś
kiedyś udało nam się znaleźć coś
gorszego
kompletne nieporozumienie; taniej
zrobisz to domowymi metodami
2 ścisła czołówka najgorzej
podobno istnieje coś gorszego, ale
nie spotkaliśmy się z tym
nie bierz tego nawet za darmo!
1 domowymi sposobami dziecko
ścisła czołówka najgłupszych i
najmniej dopracowanych gier świata
nie bierz tego nawet za dopłatą!
zrobiłoby to lepiej
3
wąskiego grona najlepiej
wykonanych
drobne zastrzeżenia
poważne zastrzeżenia
przyjętych standardów
ceny
gorzej wydanego
wykonanych gier świata
93766676.002.png 93766676.003.png
Rebel Times
Nr 19, Kwiecień 2009
Spis treści
43 Nigdy nie ufaj maszynom
Neuroshima
51
Piekło i szpada
Monastyr
2 Wstępniak
... czyli jak zwykle kilka słów o numerze
3 Jak oceniamy
… czyli jak rozumieć wystawione noty
5 Małe zmiany w galaktyce
Brood War
11 Odkrywcy Nowego Świata
Carcassonne Mayflower
15 Ahoj, szczury lądowe!
Piraci
19 Karty, lochy i potwory
Dungeoneer: Grobowiec Króla
Nieumarłych
25 W szponach szaleństwa
Hero Immortal King: Den of Dementia
29 Tonące owce
Land Unter
32 Ja nie pozwalam!
Veto!
36 Za siedmioma górami...
Once Upon A Time
57
W imię Sigmara!
Warhammer
62
Plany na maj
czyli: co w następnym numerze?
39
Bezsenność
w Szalonym Mieście
Kiedy Rozum Śpi
4
93766676.004.png 93766676.005.png 93766676.006.png
Kwiecień 2009
StarCraft: Brood War
Małe zmiany
w galaktyce
Zdania na jej temat są podzielone. StarCraftowi nie
brakuje fanów, którym bardzo przypadła do gustu
złożona, dość nowatorska mechanika rozgrywki.
Okazało się jednak, że dla wielu osób produkt ten
okazał się sporym rozczarowaniem. Gra skazana jest
na porównania do Twilight Imperium, innej dużej
gry wydawnictwa Fantasy Flight Games. Oba tytuły
są z złożenia strategiami, w których gracze walczą o
dominację w galaktyce. Wydaje mi się, że właśnie
fanów Twilight Imperium planszowy StarCraft
rozczarował najbardziej. TI to gra o galaktycznych
podbojach, intrygach, ekonomii, handlu i polityce,
podczas gdy StarCraft to strategia wojenna.
Owszem, mamy tu element rozwoju
technologicznego i rywalizacji o bazę surowcową –
wszystko jednak tylko po to, by przygotować
większą, skuteczniejszą armię do rozprawienia się z
rywalami. StarCraft ma jeden silny atut: rozgrywka
z łatwością daje się przeprowadzić w ciągu trzech
godzin, co w przypadku bardziej złożonej TI raczej
się nie zdarza.
Mechanika StarCrafta jest bardzo oryginalna, ale
niektóre rozwiązania wzbudzają kontrowersje.
Pomysłowy mechanizm stosu rozkazów zwykle
zbiera pochwały, chociaż to dość abstrakcyjny
element taktyki. Najczęściej wskazywanym
niedociągnięciem StarCrafta są nierówne i
nieskalowalne specjalne warunki zwycięstwa –
element niedopracowany do tego stopnia, że dość
powszechna stała się opinia, iż gra działa lepiej gdy
całkowicie się go pominie. Sporo kontrowersji
wzbudza także dość losowy i mało elastyczny
mechanizm rozgrywania bitew. Za ciekawostkę
należy uznać fakt, iż równie często spotykam się ze
stwierdzeniami, że StarCraft dobrze oddaje klimat
komputerowego pierwowzoru, jak i z dokładnie
odwrotnymi opiniami.
Gra planszowa StarCraft,
stworzona na podstawie
kultowej gry komputerowej,
miała premierę jesienią 2007
roku. Głośno było o niej na wiele
miesięcy przed premierą,
bowiem wszystkie zapowiedzi
wskazywały na to, że szykuje się
bardzo ciekawa gra strategiczna, osadzona w
wyjątkowym, mającym wielu fanów uniwersum.
Recenzję tej gry prezentowaliśmy na łamach RT tuż
przed premierą, w drugim numerze naszego
magazynu.
Po co wspominam o atutach StarCrafta i najczęściej
wskazywanych niedociągnięciach? Przedmiotem tej
recenzji jest dostępny od kilku miesięcy pierwszy
dodatek do gry. Zazwyczaj od tego typu rozszerzeń,
oprócz urozmaicenia przebiegu rozgrywek, oczekuje
się poprawienia tego, co w podstawowej grze nie
działało najlepiej. Przyjrzyjmy się jak pod tym
względem wypada Brood War.
5
93766676.007.png 93766676.008.png 93766676.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin