biura-podrozy-globalny-kodeks-etyki.pdf

(219 KB) Pobierz
GLOBALNY KODEKS ETYKI W TURYSTYCE –
Czym jest i jak go wprowadzać?
GLOBALNY KODEKS ETYKI W TURYSTYCE
Czym jest i jak go wprowadzać?
Czym jest Kodeks Etyki w Turystyce?
1. Globalny Kodeks Etyki w Turystyce, zwany dalej Kodeksem Etyki , to zbiór
podstawowych zasad, którego celem jest wskazywanie drogi podmiotom
uczestniczącym w rozwoju turystyki tj.: administracji centralnej i regionalnej,
społecznościom lokalnym, jednostkom organizacyjnym branŜy turystycznej, jak
równieŜ turystom krajowym i zagranicznym, tak aby rozwój ten odbywał się w sposób
stabilny i odpowiedzialny. Kodeks Etyki odnosi się teŜ do zjawisk związanych z
handlem, bezpieczeństwem i problemami humanitarnymi, które oddziałują w
róŜnorodny sposób na turystykę.
2. Kodeks Etyki został przyjęty 30 października 1999 roku przez Zgromadzenie Ogólne
Światowej Organizacji Turystyki ( WTO ), rezolucją A/RES/406(XIII). Kodeks składa
się z preambuły, zasad (art. 19) oraz z mechanizmu jego wdraŜania (art.10).
3. Kodeks Etyki uzupełnia Protokół, który obejmuje dwa główne aspekty procesu
wdraŜania. Część pierwsza Protokołu zatytułowana jest: „Światowy Komitet ds. Etyki
w Turystyce (zwany dalej Światowym Komitetem ) organ odpowiedzialny za
interpretację, wprowadzanie i ocenę Globalnego Kodeksu Etyki w Turystyce”.
Formułuje on warunki mające wpływ na działalność i zakres kompetencji Światowego
Komitetu. Ta część Protokołu została zatwierdzona we wrześniu 2001 roku przez
Zgromadzenie Ogólne WTO rezolucją A/RES/438(XIV).
4. Część druga Protokołu odnosi się do mechanizmu rozstrzygania sporów. NaleŜy
zwrócić uwagę, iŜ ta część Protokołu nie została jeszcze zaaprobowana przez
Zgromadzenie Ogólne WTO. WciąŜ jest dyskutowana w ramach Światowego
Komitetu, który ma przedłoŜyć swoje propozycje w tym zakresie na XVI posiedzeniu
Zgromadzenia Ogólnego WTO w 2005 roku.
Adresaci Kodeksu Etyki
5. Kodeks Etyki, generalnie, dotyczy wszystkich podmiotów sfery turystyki niezaleŜnie
od tego czy są oni członkami Światowej Organizacji Turystyki czy teŜ nie. Kodeks
Etyki adresowany jest więc do władz, organizacji, jednostek indywidualnych, takich
jak:
Administracja rządowa,
Władze regionalne odpowiedzialne za rozwój turystyki,
Przedsiębiorstwa, zrzeszenia, samorządy gospodarcze,
Pracownicy, zarówno etatowi, jak i pracujący na zlecenie,
Związki zawodowe związane ze sferą turystyki,
Instytucje finansowe, wspomagające projekty turystyczne,
Społeczności lokalne przyjmujące turystów,
PodróŜujących, w tym podróŜnych biznesowych, a takŜe odwiedzających,
1
906670086.005.png
 
GLOBALNY KODEKS ETYKI W TURYSTYCE –
Czym jest i jak go wprowadzać?
Inne podmioty mające wpływ na rozwój turystyki, w tym: organizacje
pozarządowe specjalizujące się w turystyce, bezpośrednio związane z
projektami dot. turystyki i podaŜą usług turystycznych,
Media, przede wszystkim specjalizujące się w zagadnieniach związanych z
podróŜowaniem.
6. PowyŜsze podmioty, niezaleŜnie od swego członkostwa w WTO, są wzywane, aby w
swej działalności dobrowolnie kierowały się zasadami ujętymi w Kodeksie Etyki.
NaleŜy jednak podkreślić, Ŝe w pierwszej kolejności, moralna odpowiedzialność za
wdraŜanie Kodeksu Etyki, od czasu zatwierdzenia go przez Zgromadzenie Ogólne
WTO, naleŜy do członków tejŜe organizacji.
Nieobligatoryjność Kodeksu Etyki
7. Kodeks Etyki nie jest prawnie wiąŜącym dokumentem, a jego akceptacja jest
dobrowolna.
8. Art.10 Kodeksu zapewnia jego dobrowolne wprowadzanie poprzez uznanie roli
Światowego Komitetu, do którego moŜna swobodnie kierować sprawy związane ze
stosowaniem i interpretacją Kodeksu Etyki. Procedury w tym zakresie nie zostały
jeszcze przyjęte.
9. Postanowienia Kodeksu mogą być wprowadzane do „odpowiednich ustaw, przepisów
i zasad działania”, do czego Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (w
swojej rezolucji A/RES/56/212) wezwało rządy państw i sektor turystyczny. Tego
rodzaju przepisy, odnoszące się do Kodeksu Etyki i zaadoptowane na poziomie
krajowym lub branŜowym, byłyby wiąŜące, co jednak nie zmieniałoby dobrowolnej
natury Kodeksu Etyki.
10. Ponadto, naleŜy zwrócić uwagę, iŜ rezolucja A/RES/406/(XIII) zapewnia „stałe
dostosowywanie postanowień Kodeksu Etyki do rozwoju światowej turystyki” i „do
zmieniających się warunków stosunków międzynarodowych”. KaŜda zmiana Kodeksu
Etyki winna zyskać aprobatę Zgromadzenia Ogólnego WTO. Propozycje zmian mogą
być przedkładane przez Radę Wykonawczą i jej organy, sekretarza generalnego lub
Światowy Komitet.
Światowy Komitet
11. Światowy Komitet został powołany zgodnie z art.10 Kodeksu Etyki. Jedenastu
członków Komitetu i ich następcy, zostało desygnowanych i wybranych w 2002 roku
i na początku 2003 roku przez komisje regionalne WTO i Radę Biznesu WTO. Z
jedenastu członków Komitetu, sześciu reprezentuje członków zwyczajnych, jeden
członków stowarzyszonych, a czterech członków afiliowanych.
2
906670086.006.png
 
GLOBALNY KODEKS ETYKI W TURYSTYCE –
Czym jest i jak go wprowadzać?
12. Pierwsze posiedzenie odbyło się 25 i 26 lutego 2004 roku w Rzymie.
Przewodniczącym Komitetu został wybrany M. Diego Cordovez, były zastępca
sekretarza generalnego Narodów Zjednoczonych, a obecnie minister spraw
zagranicznych Ekwadoru. Jego kandydatura została zgłoszona przez sekretarza
generalnego WTO.
13. Zgromadzenie Ogólne WTO określiło, iŜ Światowy Komitety będzie działał na trzech
płaszczyznach, jako:
Organ odpowiadający za promocję, upowszechnianie Kodeksu Etyki,
Organ odpowiedzialny za ocenę i monitorowanie wprowadzania Kodeksu
Etyki,
Organ rozstrzygający sprawy związane ze stosowaniem lub interpretacją
postanowień Kodeksu Etyki.
14. W celu efektywnego sprawowania powyŜszych funkcji, Światowy Komitet, podczas
swojego pierwszego spotkania, podjął dwie decyzje. Pierwsza to przeprowadzenie
szerokiej kampanii informacyjnej dotyczącej Kodeksu Etyki, a druga to: zebranie
informacji wśród członków Światowej Organizacji Turystyki na temat stanu
wdraŜania Kodeksu Etyki. Wyniki tych badań pozwolą Światowemu Komitetowi
zidentyfikować obszary i środki wprowadzania Kodeksu Etyki, które naleŜy
doskonalić.
15. Dodatkowo, parametry wdraŜania, zgodne z głównymi zasadami Kodeksu Etyki, będą
przygotowane i rozpowszechnione, aby przygotować i wspierać członków Światowej
Organizacji Turystyki w zakresie praktycznego wprowadzania Kodeksu Etyki.
Jak wprowadzać Kodeks Etyki?
16. Przyjęcie zobowiązań wynikających z Kodeksu Etyki i stosowanie się do jego zasad
zaleŜy od samodzielnej decyzji kaŜdego podmiotu i uczestnika związanego z
rozwojem turystyki.
17. Istnieją róŜne sposoby wprowadzania Kodeksu Etyki. Uczestnicy mogą wybrać
odpowiednią dla siebie formę spośród niŜej wymienionych:
WyraŜenie swojej formalnej akceptacji i poparcia dla Kodeksu Etyki,
Wprowadzanie zasad Kodeksu Etyki do aktów prawnych, albo
wykorzystywanie ich jako podstawę przy wprowadzaniu przepisów krajowych,
Włączenie istotnych postanowień Kodeksu Etyki do uregulowań umownych,
Odnoszenie się do postanowień Kodeksu Etyki w swych własnych kodeksach
lub regulaminach.
Akceptacja Kodeksu Etyki
18. Powiadomienia o formalnej akceptacji, przyjęciu, stosowaniu zasad Kodeksu Etyki,
zgłaszanie uwag do Kodeksu Etyki lub jego głównych zasad, naleŜy kierować do
sekretariatu Światowego Komitetu.
3
906670086.001.png
 
GLOBALNY KODEKS ETYKI W TURYSTYCE –
Czym jest i jak go wprowadzać?
19. Komitet będzie informował sekretarza generalnego WTO o państwach i
organizacjach, które notyfikowały formalnie swoją akceptację Kodeksu Etyki, jak
równieŜ na temat środków przedsięwziętych w celu wprowadzenia Kodeksu Etyki.
PowyŜsze raporty będą równieŜ regularnie przedkładane Radzie Wykonawczej i
Zgromadzeniu Ogólnemu WTO.
Upowszechnianie Kodeksu Etyki
20. Tekst Kodeksu Etyki jest dostępny na stronach internetowych Światowej Organizacji
Turystyki ( http://www.worldtourism.org/code_ethics/eng.html ). Od jego przyjęcia w
1999 roku, Kodeks Etyki rozpowszechniany był w pięciu oficjalnych językach
Organizacji (arabskim, angielskim, francuskim, rosyjskim i hiszpańskim).
21. Zgodnie z rezolucją A/RES/406(XIII), państwaczłonkowie Światowej Organizacji
Turystyki zobowiązane są do publikacji i jak najszerszego upowszechniania Kodeksu
Etyki.
22. W celu dotarcia do jak największej liczby lokalnych podmiotów, zaleca się aby organa
rządowe zajmujące się rozwojem turystyki oraz inne organizacje powiązane z
turystyką zadbały o przetłumaczenie Kodeksu Etyki na języki narodowe. Tłumaczenia
powinny być rejestrowane w sekretariacie Światowego Komitetu.
23. Tłumaczenia Kodeksu Etyki dostarczone do sekretariatu drogą elektroniczną będą
następnie udostępnione na ww stronach Światowej Organizacji Turystyki.
24. Podmioty sektora prywatnego są, na równi z sektorem państwowym, wzywane do
upowszechniania Kodeksu Etyki wśród swoich partnerów.
Dodatkowe zalecenia
25. Zaleca się aby krajowe administracje turystyczne wyznaczyły odpowiednią osobę,
która byłaby zorientowana w zakresie stopnia wdraŜania Kodeksu Etyki w danym
kraju. Jej zadaniem byłaby współpraca ze Światowym Komitetem, a w szczególności
z przedstawicielem Światowego Komitetu reprezentującym komisję regionalną, do
której naleŜy jego/jej krajowa administracja turystyczna.
4
906670086.002.png 906670086.003.png
 
GLOBALNY KODEKS ETYKI W TURYSTYCE –
Czym jest i jak go wprowadzać?
GLOBALNY KODEKS ETYKI W TURYSTYCE
My, członkowie Światowej Organizacji Turystyki (WTO), przedstawiciele
światowego przemysłu turystycznego, delegaci Państw, terytoriów, przedsiębiorstw,
instytucji i organizacji, zebrani na Zgromadzeniu Ogólnym w Santiago, Chile, 1
października 1999 r.,
Potwierdzając cele określone w artykule 3 Statutu Światowej Organizacji Turystyki
oraz świadomi „decydującej i głównej” roli tej organizacji, przyznanej przez Zgromadzenie
Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych, w promowaniu i rozwijaniu turystyki, a przez
to w sprzyjaniu rozwojowi gospodarczemu, porozumieniu międzynarodowemu, pokojowi,
dobrobytowi oraz powszechnemu poszanowaniu i przestrzeganiu praw człowieka i
podstawowych wolności wszystkich ludzi, niezaleŜnie od rasy, płci, języka czy religii;
Głęboko wierząc, Ŝe turystyka stanowi Ŝywotną siłę w słuŜbie pokoju oraz Ŝe sprzyja
przyjaźni i porozumieniu między narodami świata dzięki zapewnieniu moŜliwości
bezpośrednich, spontanicznych i równoprawnych kontaktów męŜczyzn i kobiet o odmiennych
kulturach i stylach Ŝycia;
Włączając się w uzasadnione dąŜenia do trwałego pogodzenia ochrony środowiska
naturalnego, rozwoju gospodarczego i walki z ubóstwem, sformułowane przez Narody
Zjednoczone na Szczycie Ziemi w 1992 r. w Rio de Janeiro i wyraŜone w uchwalonym
wówczas programie działań – Agenda 21;
Biorąc pod uwagę szybki i stały, tak w przeszłości jak i w przewidywalnej
przyszłości, rozwój turystyki wypoczynkowej, biznesowej, kulturowej, pielgrzymkowej i
zdrowotnej oraz jej wpływ, zarówno pozytywny, jak i negatywny, na środowisko, gospodarkę
i społeczeństwo krajów nie tylko wysyłających, ale równieŜ przyjmujących turystów,
społeczności lokalne i rdzenną ludność oraz na stosunki międzynarodowe i handel;
Mając na celu promowanie odpowiedzialnej, zrównowaŜonej i ogólnie dostępnej
turystyki
w
ramach
powszechnego
prawa
do
wypoczynku
i
podróŜowania,
przy
poszanowaniu wyborów społeczeństw wszystkich narodów w tym zakresie;
Będąc jednocześnie przekonani, Ŝe światowy przemysł turystyczny w całości ma
wiele do zyskania poprzez działanie w środowisku sprzyjającym gospodarce rynkowej,
indywidualnej przedsiębiorczości i wolnemu handlowi, a takŜe poprzez działania mające na
celu podnoszenie dobrobytu i zwiększanie zatrudnienia;
W głębokim przekonaniu, Ŝe odpowiedzialna i zrównowaŜona turystyka, pod
warunkiem przestrzegania określonych zasad i przepisów, daje się w pełni pogodzić z rosnącą
liberalizacją warunków handlu usługami, w jakich działają przedsiębiorstwa z tego sektora,
oraz Ŝe moŜliwe jest pogodzenie w ramach sektora turystycznego gospodarki z ekologią,
ochrony środowiska z rozwojem oraz otwarcia na handel międzynarodowy z ochroną
toŜsamości społecznej i kulturowej;
Mając na uwadze, Ŝe przy takim podejściu wszyscy uczestnicy rozwoju turystyki, a
więc władze krajowe, regionalne i lokalne, przedsiębiorstwa, stowarzyszenia, pracownicy,
organizacje pozarządowe i inne jednostki organizacyjne branŜy turystycznej, a takŜe środki
masowego przekazu, społeczności lokalne goszczące turystów, jak i sami turyści, odgrywają
5
906670086.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin