5.Ankieta.pdf

(257 KB) Pobierz
Microsoft Word - 5.Ankieta
5.Ankieta
Ankieta albo kwestionariusz to zestaw pytań o opinie lub preferencje przeznaczony do wypełnienia przez
pojedynczą osobę. Pytania te mogą dotyczyć m. in. oceny określonego produktu, usługi lub profilu ich użytko-
wników. Ankiety służące badaniu opinii zwykle są anonimowe, ponieważ ich autorom zależy na szczerości
odpowiedzi. Ankieta personalna lub kwestionariusz osobowy zawiera pytania o dane biograficzne danej osoby
i jest wypełniana zwykle na żądanie zakładu pracy lub władz. Ankiety zawierają pytania, które wymagają: wyboru
jednej z kilku podanych odpowiedzi, krótkiej jednowyrazowej odpowiedzi, udzielenia odpowiedzi za pomocą
równoważnika zdania lub argumentacji, wyrażonej za pomocą pełnego zdania lub zdań (najczęściej są to pytania
zaczynające się od wyrazu pytającego „dlaczego").
Przykład 1 .
Zapoznaj się z fragmentem kwestionariusza wizowego ( http://www.state.gov) ,
przeznaczonego dla osób ubiegających się o wizę umożliwiającą pobyt w
Stanach Zjednoczonych. Przeczytaj dokładnie pytania. Wskaż, na które
pytania należy odpowiedzieć równoważnikiem zdania, pełnym zdaniem, a które
wymagają udzielenia krótkiej, jednowyrazowej odpowiedzi.
Wskazówki
Każdy Polak ubiegający się o wyjazd
do USA musi ubiegać się o wizę
pobytową (nonimmigrant visa). Za
pomocą kwestionariusza wizo-
wego, którego fragment znajduje
się obok, Urząd Imigracyjny gro-
madzi dane o osobach, które mają
czasowo przebywać na terenie
USA.
Komentarz
W tym fragmencie kwestionariusza
widoczne są różne formy odpo-
wiedzi na pytania:
• zaznaczenie właściwej opcji
yes/no (29,30),
• odpowiedzi za pomocą
równoważników zdań (20-22, 24-
26,28-30),
odpowiedzi całym zdaniem (27).
Przykład 2.
Przeczytaj krótką ankietę, którą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
zamieściło na swojej stronie internetowej i odpowiedz na pytania.
1. What is your opinion about public transport 2. Have you ever travelled without a ticket?
• Never, I always have a valid ticket on me
Komentarz
Jest to przykład ankiety, w której
podano warianty odpowiedzi.
Twoim zadaniem jest wybrać ten,
który jest najbliższy Twojej ocenie.
• Sufficient
• A few times -1 just forgot
• OK, but there could be more routes
• Sometimes -1 count on luck
• underground is a must in Cracow
• | always travel without a ticket
• Very bad - it requires major changes
• I do not use Cracow public transport
418739663.004.png
Wskazówki
Przykład 3.
Wypełnij poniższą ankietę dotyczącą oceny komunikacji miejskiej w Twoim mieś
cie. Czy zawiera ona pytania zamknięte czy otwarte?
Ankieta obok nie zawiera wa-
riantów odpowiedzi. Twoje odpo-
wiedzi powinny być krótkie, a rów-
nocześnie wyczerpujące.
Komentarz
Przykład 4.
Przeczytaj pytania o opinię na temat różnych produktów oraz udzielone odpo-
wiedzi. Zmień odpowiedzi tak, aby w bardziej zwięzły sposób wyrażały Twoją
opinię.
W odpowiedzi na pytanie o
opinię raczej nie używa się
zwrotów wprowadzających
opinię, spójników łączników
stosowanych przy wyliczaniu
argumentów.
418739663.005.png 418739663.006.png
Przykład 5.
Przeczytaj poniższe polecenie do zadania. Czy udzielone w nim odpowiedzi są
•wyczerpujące i przejrzyste? Czy zgadzasz się z zaproponowaną oceną zada-
nia?
Chodzisz na kurs języka angielskiego, którego wszyscy uczestnicy zamierzają
podjąć studia za granicą. Udziel odpowiedzi na pytania ankiety przygotowanej
przez Twojego nauczyciela, które dotyczą:
• kierunku, jaki zamierzasz studiować,
• Twojego dotychczasowego wykształcenia związanego z wybranymi
studiami,
• Twoich planów po ukończeniu studiów,
• szczegółów finansowania studiów i życia podczas pobytu za granicą.
Na pytania kwestionariusza od-
powiedziano używając zarówno
równoważników, jak i pełnych zdań.
Odpowiedzi są wyczerpujące i kon-
kretne. Udzielono odpowiedzi na
wszystkie pytania. Rozwiązanie za-
dania nie zawiera błędów języko-
wych ani ortograficznych.
TREŚĆ
POPRAWNOŚĆ RAZEM
Inf. 1
Inf. 2
Inf. 3
Inf. 4
1 pkt
1 pkt
1 pkt
1 pkt
1 pkt
5 pkt.
418739663.007.png 418739663.001.png 418739663.002.png
Zadania
Wskazówki
Zadanie 1 . (5 pkt.)
Twoi koledzy w ramach zadania domowego przygotowali ankietę, której celem
jest ocena lekcji języka angielskiego prowadzonych w szkole. Udziel odpowiedzi
na pytania w ankiecie, wyrażając swoją opinię na temat:
•liczby godzin języka angielskiego w tygodniu,
• podręcznika, z którego się uczysz,
• sposobu prowadzenia lekcji,
• oceny swoich postępów w nauce.
Wykonując poszczególne zadania,
wypełnij ankietę, a następnie odłóż
napisany przez siebie tekst. Wróć
do niego dopiero nazajutrz, kiedy
możesz przystąpić do samooceny.
Przeczytaj jeszcze raz polecenie,
a następnie swój tekst. Upewnij się,
czy zawiera on wszystkie wymie-
nione informacje. Staraj się spoj-
rzeć krytycznym okiem na język
wypowiedzi. Sprawdź w słowniku
te wyrazy, które budzą Twoją
wątpliwość.
Zadanie 2. (5 pkt.)
W ramach międzynarodowego projektu Twoja klasa pocztą elektroniczną
otrzymała od partnerów włoskich kwestionariusz dotyczący ochrony środowiska
w Waszych domach. Wypełniając ankietę, odpowiedz na następujące pytania:
• Co robicie ze śmieciami?
• Z jakich środków transportu (najczęściej) korzysta się w Twoim domu?
• W jaki sposób oszczędzacie energię?
• Co robicie, aby ograniczyć zużycie wody?
Teraz zapoznaj się z przykładowym
tekstem umieszczonym w kluczu.
Pamiętaj, że nie jest to jedyne moż-
liwe wykonanie zadania - można
napisać wiele bardzo dobrych teks-
tów, które będą poprawnie realizo-
wały dany temat! Zmień szczegóły
w poleceniu, wymyślając nowe in-
formacje, a następnie - wykorzys-
tując użyteczne zwroty i wyraże-
nia z tekstu w kluczu - zredaguj
nową wypowiedź. Staraj się zmie-
ścić w limicie czasowym. Na napisa-
nie tekstu - krótkiej formy użytko-
wej - możesz przeznaczyć maksy-
malnie 20 minut. Ponownie odłóż
to zadanie i po pewnym czasie oceń
się sam.
Zadanie 3. (5 pkt.)
W prywatnej szkole angielskiego Twoi koledzy wyszli z inicjatywą emitowania
muzyki w czasie przerw w zajęciach. Ułożyli kwestionariusz i zwrócili się z prośbą
o jego wypełnienie przez wszystkich uczestników zajęć. Udziel odpowiedzi na
następujące pytania:
• Jakiej muzyki słuchasz, gdy chcesz się zrelaksować?
• Czy grasz na instrumencie?
• Czy chciałbyś/chciałabyś, aby grano muzykę na przerwach?
• Czy muzykę na przerwach powinno się grać głośno?
Zadanie 4. (5 pkt.)
Na lotnisku zaginął Twój bagaż. Wypełnij zgłoszenie o jego zaginięciu. Podaj
następujące informacje:
• kiedy zauważyłeś/zauważyłaś zaginięcie bagażu,
• jak wyglądał Twój bagaż,
• co Twój bagaż zawierał,
•jaka jest przybliżona wartość bagażu.
Uwaga
W poleceniu do zadania dotyczą-
cego krótkiej formy użytkowej,
zamieszczonym w arkuszu I, znaj-
duje się następująca informacja:
Nie podawaj swoich prawdziwych
danych osobowych. W zadaniu nie
jest określony limit słów. Oceniana
jest umiejętność zwięzłego prze-
kazu informacji określonych w po-
leceniu (4 punkty) i poprawność
językowa (1 punkt).
Zadanie 5. (5 pkt.)
Po krótkim pobycie w B&B (Bed and Breakfast) w małej miejscowości w Walii
właścicielka poprosiła Cię o wypełnienie kwestionariusza. Udziel odpowiedzi
na następujące pytania:
• Jak oceniacie Państwo jakość naszych usług?
• Co sądzicie Państwo o podawanym u nas śniadaniu?
• Co sądzicie Państwo o atrakcjach w naszej okolicy?
• W jaki sposób dowiedzieli się Państwo o naszym hotelu?
418739663.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin