Układ hamulcowy naprawa.pdf

(487 KB) Pobierz
154167430 UNPDF
1.Hamulec zasadniczy Fiata 126p
1.pedał hamulca; 2.dźwignia hamulca pomocniczego; 3. zbiorniczek płynu hamulcowego; 4.pompa hydrauliczna; 5
włącznik światła tylnego stop; 6.cylinderek hamulca koła przedniego; 7. cylinderek hamulca koła tylnego; 8 złączka
przewodów hamulcowych kół przednich; 10. okładziny cierne hamulców kół tylnych; 11 przewody ciśnieniowe; 12
przewody elastyczne;13.ciegno elastyczne
Hamulec zasadniczy, bębnowy z samoczynną regulacją luzu między szczęką a bębnem jest
uruchamiany dwoma niezależnymi obwodami hydraulicznymi ( jeden koła przednie, drugi koła
tylne ).
Zasadnicze zespoły układu hamulca zasadniczego to:
- pompa hamulcowa ( dwusekcyjna )
- przewód ciśnieniowy
- przewód elastyczny
- cylinderki rozpierające kół przednich i tylnych.
Zapas płynu mieści się w zbiorniku płynu hamulcowego o dwóch komorach połączonych z
154167430.008.png
sekcjami pompy.
DWUSEKCYJNA POMPA HAMULCOWA
A i B sekcje pompy; C i D szczeliny ; 1.pierścień uszczelniający; 2,3 łączniki zasilania; 4,5
prowadniki tłoka; 6 sprężyna powrotna; 7,8 pierścienie uszczelniające; 9,10 pierścienie dystansowe;
11,12 sprężyny dociskowe; 13 korek pompy; 14,15 śruby ustalające prowadników; 16 pierścień
uszczelniający
Sekcja A uruchamia cylinderki rozpierające kół przednich, sekcja B kół tylnych. W przypadku
utraty szczelności jednej z sekcji, druga z nich zapewnia hamowanie kół jednej osi. Płyn ze
zbiornika napływa do poszczególnych sekcji przez łączniki 2 i 3. Przemieszczanie się tłoka 5
zgodnie z kierunkiem pokazanym na rysunku, powoduje najpierw zamknięcie szczeliny C
przepływu cieczy do sekcji A. Dalsze przemieszczanie się tłoka 4 powoduje wzrost ciśnienia w
sekcji A, które działając na powierzchnię czołową tłoka 4 powoduje jego przemieszczenie się , a
następnie zamknięcie szczeliny D .W wyniku przesunięcia pierścienia uszczelniającego 8 wzrasta
ciśnienie w sekcji B. Ciśnienie wytworzone w sekcji A i B jest proporcjonalne do siły nacisku na
pedał hamulca . Po zwolnieniu nacisku na pedał hamulca tłoki wracają samoczynnie do
pierwotnego położenia. Płyn pod ciśnieniem wytworzonym w pompie przepływa stalowymi
przewodami do cylinderków rozpierających kół.
Cylinderki rozpierające kół
1 tłoczek; 2 popychacz; 3 uszczelka; 4 sprężyna z miseczkami; 5 korpus; 6 osłona; 7 kapturek
odpowietrznika; 8 odpowietrznik; 9 końcówka doprowadzenia płynu hamulcowego
Układ cierny hamulców kół przednich składa się ze szczęk z przyklejonymiokładzinami1, sprężyn
154167430.009.png 154167430.010.png
ściągających 2 i samoczynnych regulatorów luzu między okładzinami a bębnem 4.
Układ hamulców kół przednich
1 szczęka hamulcowa; 2 sprężyna ściągająca szczęki4 układ samoregulacji luzu; 6
bęben hamulcowy z piastą
Bęben hamulcowy stanowi jednolity odlew z piastą kół przednich. Układ cierny
hamulców składa się z takich samych elementów jak w kołach przednich szczęk
hamulcowych, sprężyn ściągających i samoczynnych regulatorów luzów.
Układ hamulców kół tylnych
1 szczęka hamulcowa; 2 sprężyna ściągająca szczęki
3 podpora szczęk; 4 układ samoregulacji luzu
5 bęben hamulcowy
154167430.011.png 154167430.001.png
Bęben hamulcowy kół tylnych nie stanowi jednak jednolitego odlewu z piastą koła. Układ cierny
hamulca nie wymaga regulacji luzu szczęk hamulcowych ze względu na samoczynną regulację. Luz
między okładziną a bębnem hamulcowym jest uzależniony od wartości luzu między drążonym
sworzniem urządzenia samoczynnej regulacji szczęk a sworzniem tarczy hamulcowej.Ścieranie się
okładzin hamulcowych zwiększa luz między sworzniami , gdyż cylinderek rozpierający szczęki
pokonuje siły tarcia, występujące między podkładkami ciernymi a środnikiem. Wartość tych sił
tarcia jest ustalona naciskiem sprężyny założonej na sworzeń drążony ( tulejką) . Po pokonaniu sił
tarcia szczęka zostaje przesunięta bliżej bębna i jej luz ograniczony jest luzem między sworzniem
drążonym, a sworzniem tarczy hamulcowej.
6.Dane techniczne układu hamulcowego Fiata 126p
Dane charakterystyczne
Opis i wartości liczbowe
hamulec zasadniczy( nożny)
bębnowy, hydrauliczny, sterowany układem dwuobwodowym z
rozdziałem na koła przednie i tylne
Bębny hamulcowe
- średnica bębnów przód i tył
170,1 - 170,4 mm
-max średnica wewnętrzna
bębna po naprawie
171,4 m
Okładziny cierne
- długość w rozwinięciu
180 mm
- szerokość
30 mm
- grubość
4,2 - 4,5 mm
- minimalna dopuszczalna
grubość okładziny
1,5 mm
Regulacja luzu między
szczękami a bębnem
samoczynna
Średnica cylindra pompy
hamulcowej
19,05 mm
Średnica cylindrów
hamulcowych
23,81 mm
- kół przednich
15,87 mm
- kół tylnych
Płyn hamulcowy DOT-3 etykietka niebieska lub R3 PN-70/C-40005
Hamulec pomocniczy bębnowy, mechaniczny działający na koła tylne, uruchamiany
dźwignią ręczną
3.Budowa dwuobwodowego hydraulicznego układu uruchamiającego
154167430.002.png 154167430.003.png 154167430.004.png
hamulce.
Budowa dwuobwodowego hydraulicznego układu uruchamiającego hamulce
różni się od budowy jednoobwodowego tym, że zastosowano w nim dwa niezależne
od siebie obwody uruchamiające hamulce przednich i tylnych kół oraz pompę
hamulcową, składającą się z dwóch niezależnych pomp działających na oddzielne
obwody. Jedna z nich połączona jest z przewodami obwodu przednich kół , a druga z
przewodami obwodu hamulców kół tylnych.
4. Typowe niedomagania układu hamulcowego Fiata 126p.
Objawy
Przyczyna
Sposób naprawy
Zablokowany pedał
hamulca
1. uszczelki gumowe
pompy hamulcowej są
zestarzałe
1. zdemontować cały układ hamowania ,
oczyścić wszystkie części gumowe.
Odpowietrzyć układ[
2. prowadnik tłoka
zablokowany
2. Oczyścić cały układ hamulcowy.
Odpowietrzyć
3. zatarty tłok pompy
hamulcowej
3.wymontować pompę, tłok, usunąć
korozje. Sprawdzić szczelność pompy
4. zatarty pedał
hamulca
4.Wymontować pedał, przeczyścić tuleje,
nasmarować i zmontować
Miękki pedał
hamulca
1. zapowietrzony
układ
hamulcowy
1.odpowietrzyć układ
2. skontrolować szczelność
przewodów elastycznych,
stalowych, i połączeń Usunąć
nieszczelności przez wymianę
uszkodzonych części lub
dokręcenie połączeń
2.Nieszczelności
układu
hydraulicznego
3.uszkodzone
pierścienie
uszczelniające w
pompie lub
cylindrach
3. wymontować pompę lub
cylinderki . Wymienić
uszczelniacze
154167430.005.png 154167430.006.png 154167430.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin