symptomy_7-10_lat.pdf

(83 KB) Pobierz
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
Wiek młodszy szkolny 7-10 lat (kl. I-III):
Lp Obszar
diagnozy
Objawy
1. motoryka
duża
Mała sprawność ruchowa całego ciała: dziecko ma trudności z
nauczeniem się jazdy na dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach,
nartach oraz niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach wf,
np. może mieć trudności z wykonaniem układów gimnastycznych.
2. motoryka
mała
Obniżona sprawność ruchowa rąk: nieopanowane w pełni czynności
samoobsługowe związane z ubieraniem się, myciem i jedzeniem;
Trudności z używaniem nożyczek.
3. koordynacj
a
wzrokowo-
ruchowa
Trudności z rzucaniem piłki do celu i chwytaniem.
Dziecko brzydko i niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze,
zagina „ośle uszy”, zbyt mocno przyciska ołówek, długopis, ręka szybko
się męczy, pisze wolno.
Trudności z rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur
geometrycznych.
4. funkcje
słuchowo-
językowe
Trudności z zapamiętywaniem (np. tabliczki mnożenia, wierszy),
szczególnie sekwencji (np. nazwy miesięcy, litery w alfabecie).
Wadliwa wymowa, przekręcanie złożonych wyrazów, używanie
sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym.
Trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących
stosunki przestrzenne: nad pod , za przed , wewnątrz na zewnątrz .
Wadliwa wymowa, częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie
głosek i sylab, asymilacje głosek, np. sosa lub szosza ), błędy
gramatyczne.
Trudności z pamięcią fonologiczną, sekwencyjną: zapamiętywaniem
wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie;
trudność z zapamiętywaniem nazw, mylenie nazw zbliżonych
fonetycznie; trudność z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w
serie i sekwencje, jak nazwy dni tygodnia, pór roku, nazwy miesięcy.
Trudności z nazywaniem i zapamiętaniem liter alfabetu, cyfr,
powtarzaniem z pamięci szeregu słów oraz szeregów cyfrowych
(złożonych z pięciu cyfr).
Trudności z szybkim wymienianiem nazw np. wszystkich znanych
owoców, szeregu słów.
Wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków.
Trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia.
5. funkcje
wzrokowe
Trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich
syntetyzowaniem w całość, na przykład podczas układania mozaiki
według wzoru; trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa
obrazki, z odróżnianiem kształtów podobnych (np. figur geometrycznych,
liter m n , l t ł ) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni
(np. liter p b d ).
6. lateralizacj
a
Utrzymująca się oburęczność.
7. orientacja Trudność z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i
42311094.001.png 42311094.002.png
w
schemacie
ciała i
przestrzeni
określanie ich terminami: prawe- lewe.
Trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie.
Pisanie liter i cyfr zwierciadlanie i/ lub zapisywanie wyrazów od strony
prawej do lewej.
Trudności w orientacji w czasie, np. z określaniem pory roku, dnia,
godziny na zegarze.
9. czytanie Trudności w czytaniu:
- wolne tempo, prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z
wtórną syntezą słowa), ale mało błędów;
- bardzo szybko czyta, lecz popełnia przy tym wiele błędów;
- niewłaściwe i słabe rozumienie przeczytanego tekstu.
10. pisanie Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem
rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej: trudność z
zapamiętaniem kształtu rzadziej występujących liter, o skomplikowanej
strukturze ( F , H , Ł , G ); mylenie liter podobnych pod względem kształtu:
l t ł , m n ; mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w
przestrzeni: p b d ; popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów.
Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem
rozwoju spostrzegania słuchowego dźwięków mowy oraz opóźnieniem
pamięci słuchowej i mowy: mylenie liter odpowiadających głoskom
podobnym fonetycznie (np. głoski z s , w f , d t , k g ), trudności z
zapisywaniem zmiękczeń, mylenie głosek i j , głosek nosowych ą om , ę
en , nagminne opuszczanie, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter i
sylab; pisanie wyrazów bezsensownych; bardzo nasilone trudności
podczas pisania ze słuchu (dyktanda).
* Współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większą
pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem ryzyka dysleksji.
8. orientacja
w czasie
42311094.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin