Praca socjalna – metoda pracy z grupą
1.Metoda pracy z grupą
2.Cechy pracy z grupą
3. Typologia grup ze względu na Funkcje – Leonard Brown
1) Grupy socjoedukacyjne – tworzy się je dla celów wychowawczych. Istotą tych grup jest uczenie się właściwych interakcji społecznych w miejsce tych zachowań, które utrudniają normalne funkcjonowanie społeczne.
2) Grupy terapeutyczne - służą osiąganiu celów zmiany indywidualnej. Terapeuta koncentruje się na wspieraniu zmian w zachowaniach jednostek, ale dba o rozwój więzi grupowych.
3) Grupy robocze- tworzone są one w placówkach służb socjalnych jako grupy zadaniowe do rozwiązywania problemów wynikające z pracy placówek.
4) Grupy akcji społecznej- organizuje się je wśród dyskryminującej niepomyślnej polityce
4. Linearny model procesu grupowego
1. * Tworzenie grupy
A. Należy zacząć działania jeszcze przed pierwszym spotkaniem grup
v Poznanie środowiska
v Rozpoznanie celów
v Sprawy organizacyjne
B. Na początku prowadzenia grupy istotne jest ułatwić poznanie się osób, wyjaśnienie celu tworzenia grupy, określenie praw i obowiązków członków, program i metody pracy, rozpocząć kształtowanie norm i wartości istotnych dla grupy, współodpowiedzialność
C. Nieoczekiwanie zjawiska – kilki uniemożliwiające integracje i działania grupy, skłonności do podporządkowania( możliwość narzucenia celów przez pracownika), chęć dominacji jednych uczestników nad innymi ( „ zajmowanie stanowisk”)
2. *Stabilizacja jej struktury i norm
A. Ukształtowane tutaj normy będą decydowały o efektywności realizowania celów
B. Na tym etapie członkowie podejmują działania, które mają im zapewnić pożądane miejsce w strukturze grupy.
C. Pojawia się zhierarchizowanie grupy ze względu na zakres wpływu na innych
3.* Realizacja jej celu
A. Jest to najbardziej produktywny i oczekiwany etap działania grypy ( grupa jest zintegrowana)
B. Grupa jest tu swoistym „ demokratycznym mikroświatem”
C. Grupa jest samorządna i samodzielna
4.*Ocena efektów działania i decyzja o dalszym istnieniu lub rozwiązaniu grupy.
A. Ocena efektów działania jest stałym elementem korygującym działania grupy ze względu na cl
B. Oceny należy dokonywać ustanie, ale również na papierze( kwestionariusze, ankiety, testy.)
C. Należy uczestników przygotować na moment rozwiązania grupy
5. Modele pracy z grupą
1.* Model celów społecznych
Ø Powstają z powodu społecznie określonych interesów. Obejmuje on małe grupy społeczne i służy osiąganiu społecznych celów ( czystość, bezpieczeństwo)
Ø Zadania pracownika socjalnego: uświadomienie celów, identyfikacja z celem, czuwanie nad „ demokratycznym” przebiegiem działań w grupie.
2.*Model celów naprawczych
Ø Model zorientowany terapeutycznie i klinicznie. Celem jest poprawa w funkcjonowaniu, pomoc w znalezieniu odpowiednich instytucji.
Ø Zadaniem pracownika jest ułatwić interakcje między członkami grupy. Pomaganie jednostkom we właściwym funkcjonowaniu w społeczeństwie
3.*Model celów wzajemnych
Ø W tym modelu jednostka jest istotą tworzoną i modyfikowaną przez jej stosunki i interakcje społeczne. Nacisk się kładzie na zaangażowanie w proces stosunków międzyludzkich
Ø Zadaniem pracownika jest mediacja i ułatwienie zaspokojenia potrzeb zbiegających się w grupie
Anime07