NASZA MAŁA STABILIZACJA 2.doc

(212 KB) Pobierz
TADEUSZ DREWNOWSKI- LITERATURA OLSKA 1944- 1989

TADEUSZ DREWNOWSKI- LITERATURA OLSKA 1944- 1989. PRÓBA SCALENIA

NASZA MAŁA STABILIZACJA 2- c.d.

 

****************************************************************

BIEGUN BEZ NAZWY

-                    sztuka światowa:

o        nowa paryska awangarda teatralna „teatr absurdu”

o        „neoawangarda”-

§         kierunki

·         pop-art

·         malarstwo materii

·         sztuka zerowa

·         sztuka nieokreślona

·         sztuka konceptualna

·         alleateryzm

·         happening

·         hiperrealizm

·         muzyka dodekafoniczna

§         w stosunku do awangardy 1910- 1930

·         zwrócenie uwagi na to co odrzucone przez współczesną sztukę

·         w stosunku do awangardy były to tematy poboczne

§         twórcy:

·         Marcel Duchamp

·         Anonin Artaud- twórca teatru okrucieństwa

·         James Joyce

·         Kurt Schwitters- dadaista

§         wpływy:

·         powstanie społeczeństwa konsumpcyjnego

·         kultura obrazkowo- muzyczna

·         Marshal McLuhan „sam przekaz jest przesłaniem (ideologicznym)”

·         młodzieżowe ruchy kontestatorskie

§         sprzeciw wobec:

·         arcydziełu

·         konteplacji i katharsis

·         podważenie dogmatu sztuki jako jednego z niewielu pozostałych absolutów

§         postmodernizm- tendencje zwracania się przeciw dotychczasowej sztuce

§         modernizm- sztuka od przełomu antypozytywistycznego

o        niewystarczalność religii, marksizmu i egzystencjalizmu

-                    krytycy o poezji lat 60-tych:

o        Kwiatkowski i Wyka- podział na racjonalizm i irracjonalizm→ nie wytrzymuje jednak czasu, w większości oparty o osobę Harasymowicza

o        Błoński 1973- wyróżnienie linie Przybosia i linii Miłosza→ niezgoda Sławińskiego, Balcerzana i Lama

o        Edward Balcerzan Polaryzacja sztuki poetyckiej- wyznaczeni Przyposia i Różewicza (zanegowanie wiary w słowo poetyckie, dręczący wstyd pisania)

§         rozróżnienie na podstawie zaufania do literatury w ogóle

 

-                    charakterystyka:

o        wpływ światowych tendencji

-                    twórcy:

o        Tadeusz Różewicz

o        Miron Białoszewski

o        Tymoteusz Karpowicz

 

TADEUSZ RÓŻEWICZ

-                    historia:

o        przed 1939- zafascynowanie Awangardą Krakowską i Przybosiem

o        wojna- znika wiara w poetykę estetyzującą i elitarną

o        po X 1956- uogólnienie, odejście od obsesji wojny; obserwacja industrializacji

§         poezja pop-artu

§         bohater- anonim, człowiek masowy

§         nowe realia i nowomowa

-                    charakterystyka:

o        prekursor i adept neoawangardy

o        związany z nowoczesnymi malarzami krakowskimi (tzw. Grupa Krakowska)

o        demaskowanie „małej stabilizacji”- ślamazarność, zanik moraliów i horyzontów duchowych

-                    metoda:

o        prozaizacja

o        stworzenie wiersza poawangardowego (M. Dłuska)

pop- art

o        zwyrodniałe formy wiersza

o        antywiersz, antypoezja

o        agresywna forma

-                    tematyka:

o        pustka nowej cywilizacji

o        brak, śmierć Boga

o        współczesność (obrazowana przez śmietnik i szczura)poeta śmietników jest bliżej prawdy niż poeta chmur (Opowiadanie dydaktyczne)

-                    twórczość:

o        Zielona róża 1961-nowa industrializacja, rosną miasta

o        Non-stop- shows- poemat, przedstawienie nowoczesnego molocha- metropolii zachodnioeuroejskiej

o        Spadanie czyli o elementach wertykalnych i horyzontalnych w życiu człowieka współczesnego 1963

§         poemat

§         ukazanie niewinności niegdysiejszych upadków człowieka i jego dzisiejszych ogromnych

o        Nic w płaszczu Prospera 1962

§         Nic przenika cały świat, ale jest szczególnie niebezpieczne w płaszczu władzy- Prospera

 

****************** SPRAWA JĘZYKA**********************

-                    twórcy:

o        Zbigniew Bieńkowski- życie zależne od mowy

o        Jerzy Ficowski- zabawy słowne jak u Tuwima

o        Tymoteusz Karpowicz, Witold Wirpsza- uczniowie Przybosia; nowe: „międzysłowia” i kondensacja poetycka)

ZBIGNIEW BIEŃKOWSKI (1913- 1994)

-                    charakterystyka:

o        poeta i krytyk literacki

o        debiut w kręgu Przybosia

o        poczucie zależności od mowy

o        pieśni miłosne do mowy

o        postulat „najmniej słów” a jednocześnie popadanie w ekstazę słów

-                    twórczość:

o        Trzy poematy 1959

§         Wstęp do poetyki (!!!!)- założycielski tekst dla poezji lingwistycznej

 

JERZY FICOWSKI

-                    charakterystyka:

o        zabawy słowne, jak u Tuwima

 

TYMOTEUSZ KARPOWICZ

-                    Trudny las- nowe reguły gramatyki, etymolgii, bliskodźwięczności

-                    Odwrócone światło- poemat składający się z mnóstwa eksperymentów lingwistycznych

 

WITOLD WIRPSZA

-                    teksty bardziej intelektualne

-                    poezja „gry znaczeń”

-                    językowe penetrowanie struktury świata

 

 

MIRON BIAŁOSZEWSKI (1922- 1983)

-                    charakterystyka:

o        poeta prowincji i codzienności

o        rupiecie, odpadki, śmietnik

o        poeta neoawangardy i pop- artu

o        „Teatr na Tarczyńskiej”

o        debiut ułatwiony przez Sandauera→ jego interpretacje debiutu→ poróżnił ich potem stosunek do języka

o        konceptualizm lingistyczny

-                    język:

o        w odróżnieniu od Przybosia nie upiększał i nie przekształcał języka codzienności

o        język jednocześnie informuje o mówcy

o        donosy, cytaty, przecieki, zapędy, ziewanny, wyrywki, szumy, zlepy, ciągi

-                    metoda:

o        małe formy, narracje

-                    twórczość:

o        Obroty rzeczy 1956

§         Autobiografia- pop- art- „rzeczami pierwszej potrzeby” jest tutaj miejsca warszawiaka po zagładzie miasta

o        Rachunek zachciankowy 1959

o        Mylne wzruszenia 1961

o        Pamiętnik z powstania warszawskiego

 

WISŁAWA SZYMBORSKA (ur. 1923)

-                    charakterystyka:

o        periodyzacja:

§         przed 1949- w czasopismach wiersze o ruchu oporu, powstaniu

§         okres socrealizmu

§         po 1957

o        środki lingwistyczne do ukazania światów urojonych, zaprzeczonych

o        uelastycznienie polszczyzny, liczne zabiegi językowe

-                    tematyka:

o        zachowanie indywidualizmu

o        różnorodna i wielowymiarowa rzeczywistość

-                    twórczość:

o        Dlatego żyjemy 1952

o        Pytani zadawane sobie 1954

o        Wołanie do Yeti 1957

o        Sól 1962

o        Sto pociech 1967

o        Wszelki wypadek 1972

o        Wielka liczba 1976

o        Ludzie na moście 1986

 

o        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin