R-E-07.doc

(750 KB) Pobierz
Wstęp

              Dodatek E. u Informacje o języku JavaScript              1055

 

Dodatek E.
Informacje o języku JavaScript

W pierwszej części tego rozdziału umieszczone zostały informacje dotyczące obiektów dostępnych w języku JavaScript, ich właściwości oraz metod. W drugiej opisano funkcje języka niezwiązane z żadnym konkretnym obiektem oraz operatory.

Słów kilka o języku JavaScript 1.2

Język JavaScript 1.2 został zaprojektowany, tak aby bez zarzutów współpracował z przeglądarką Netscape Navigator 4.x. W całym modelu języka zostały wprowadzone zmiany, które, między innymi, obejmują:

n   zdarzenia,

n   obiekty,

n   właściwości,

n   metody.

Netscape Navigator 4.x obsługuje te nowe możliwości języka, jednak w poprzednich wersjach przeglądarki nie można z nich korzystać. Z tego powodu zapewnienie zgodności z wcześniejszymi wersjami przeglądarki jest dużym problemem.

Wszystkie nowe możliwości języka, które są dostępne tylko w przeglądarce Netscape Navigator 4.x (i wersjach późniejszych) zostały wyraźnie oznaczone. W tych przypadkach dołączyłam tekst lub nagłówek o treści „Tylko w Navigator 4.x”.

Należy także pamiętać, iż podczas pisania skryptów trzeba teraz jawnie określić wersję używanego języka JavaScript. W przeciwnym przypadku skrypt może nie działać poprawnie. Do określenia używanej wersji języka służy atrybut LANGUAGE znacznika <SCRIPT>. Poniżej przedstawiłam kilka przykładów:

<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript">     - Zgodny z wersją 2.0 i kolejnymi

<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript 1.1"> - Zgodny z wersją 3.0 i kolejnymi

<SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript 1.2"> - Zgodny z wersją 4.0 i kolejnymi

Nagłówki podrozdziałów zawierają specjalne kody określające rodzaje i wersje przeglądarek, w jakich dane obiekty, właściwości, metody i zdarzenia zostały zaimplementowane. Kody te opisałam poniżej:

n   C: JavaScript wykonywany w przeglądarce (istnieje też wersja języka wykonywana na serwerze, jednak nie opisywałam jej w tej książce),

n   2: Netscape Navigator 2,

n   3: Netscape Navigator 3,

n   4: tylko w Netscape Navigator 4 lub 4.5 (nie oznacza to, że Navigator 4+ obsługuje wyłącznie te możliwości — ta wersja przeglądarki obsługuje wszystkie implementacje),

n   I: Microsoft Internet Explorer 3 i 4.

Obiekt anchor [C|2|3|4|I]

Obiekt anchor jest odpowiednikiem kotwic, umieszczanych w dokumentach HTML za po­mocą znacznika <A>.

Obiekt applet [C|3]

Obiekt applet jest odpowiednikiem apletu umieszczonego na stronie WWW za pomocą znacznika <APPLET>.

Obiekt area [C|3]

Obiekt area odpowiada zdefiniowanemu obszarowi mapy graficznej. Obiekty te występują jako elementy komórek tablicy links, będącej właściwością obiektu document.

Właściwości

n   hash łańcuch znaków określający nazwę kotwicy podaną w adresie URL,

n   hostłańcuch znaków określający nazwę hosta oraz domeny podane w adresie URL,

n   hostname łańcuch znaków określający nazwę hosta, domeny oraz numer portu podany w adresie URL,

n   href łańcuch znaków zawierający pełny adres URL,

n   pathname łańcuch znaków zawierający ścieżkę dostępu do pliku podanego w adresie URL (bez nazwy hosta, domeny oraz numeru portu),

n   port łańcuch znaków określający numer portu podany w adresie URL,

n   protocol łańcuch znaków zawierający nazwę protokołu podanego w adresie URL (włącznie ze znakiem dwukropka),

n   search łańcuch znaków zawierający zapytanie umieszczone w adresie URL (część po znaku „=”),

n   target łańcuch znaków zawierający wartość parametru TARGET znacznika AREA.

Procedury obsługi zdarzeń

n   onDblClick — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie, gdy użytkownik dwukrotnie kliknie obszar zdefiniowany za pomocą znacznika AREA, procedura nie jest zaimplementowana na komputerach Macintosh; (Navigator 4.0, tylko w 4),

n   onMouseOut definiuje kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy wskaźnik myszy opuści obszar zdefiniowany za pomocą znacznika AREA,

n   onMouseOver definiuje kod JavaScriptu, który będzie wykonany, gdy wskaźnik myszy zostanie umieszczony wewnątrz obszaru zdefiniowanego za pomocą znacznika AREA.

Obiekt Array [C|3|I]

Obiekt ten udostępnia metody pozwalające na tworzenie tablic oraz na pracę z nimi. Nowa tablica tworzona jest za pomocą poleceń: nazwaTablicy = new Array() lub nazwaTablicy = new Array(długośćTablicy).

Właściwości

n   index — wartość liczona od zera określająca aktualnie wybrany element (brak w 2|3),

n   input — oryginalny łańcuch znaków dopowiadający wyrażeniu (brak w 2|3),

n   length liczba całkowita określająca ilość komórek w tablicy,

n   prototype pozwala na dodawanie nowych właściwości do obiektu Array.

Metody

n   concat(nazwatablicy)— łączy elementy dwóch tablic i zwraca trzecią, jednowymiarową tablicę, dwie oryginalne tablice nie są w żaden sposób modyfikowane, tylko w Navigator 4.0,

n   join(łańcuch_znaków) metoda zwracająca łańcuch znaków składający się z zawartości wszystkich komórek tablicy, oddzielonych od siebie za pomocą łańcucha_znaków (brak w I),

n   pop() — usuwa ostatni element tablicy (brak w 2|3),

n   push() — dodaje nowy element na sam koniec tablicy (brak w 2|3),

n   reverse() odwraca kolejność komórek w tablicy (brak w I),

n   shift() — usuwa pierwszy element tablicy (brak w 2|3),

n   slice(nazwatablicy, początek, koniec) — pobiera fragment tablicy i na jego podstawie tworzy nową tablicę, argumenty początek i koniec oznaczają pierwszy i ostatni element pobieranego fragmentu tablicy, tylko w Navigator 4.0,

 

n   sort(funkcja) — sortuje zawartość tablicy przy użyciu podanej funkcji, przekazanej jako argument funkcja i określającej porządek sortowania, argument ten można pominąć, w takim przypadku domyślnie stosowane jest sortowanie w kolejności alfabetycznej, uwaga: metoda ta jest aktualnie dostępna na wszystkich platformach,

n   splice() — zastępuje jeden element tablicy drugim (brak w 2|3),

n   toString() — zwraca zawartość tablicy w formie łańcucha znaków (brak w 2),

n   unshift() — dodaje do tablicy nowy element umieszczając go na jej początku
(brak w 2|3).

Obiekt boolean [C|3|I]

Ten obiekt reprezentuje wartości logiczne (typu Boolean), które mogą mieć dwie wartości: true lub false.

Właściwości

n               prototype — stosowana do dodawania właściwości i metod do obiektu Boolean (brak w 2).

Metody

n   toString() — zwraca łańcuch znaków reprezentujący obiekt Boolean (brak w 2).

Obiekt button [C|2|3|I]

Obiekt button odpowiada przyciskom umieszczanym na formularzach tworzonych na stronach WWW.

Właściwości

n   form odwołanie do obiektu form, w którym umieszczony jest przycisk
(brak w 2|3),

n   name łańcuch znaków zawierający nazwę przycisku,

n   type łańcuch znaków zawierający wartość parametru TYPE znacznika INPUT
(brak w 2|I),

n   value łańcuch znaków zawierający wartość przycisku.

Metody

n   blur() — emuluje usunięcie miejsca wprowadzania z przycisku,

n   click() emuluje kliknięcie przycisku przez użytkownika,

n   focus() umieszcza miejsce wprowadzania na przycisku (brak w 2|3),

n   handleEvent() — stosowana w celu dodawania do danego obiektu nowych metod obsługi zdarzeń; wprowadzona w wersji JavaScript 1.2 (tylko w 4).

Procedury obsługi zdarzeń

n   onBlur — określa kod JavaScriptu, jaki ma zostać wykonany w momencie usunięcia miejsca wprowadzania z przycisku,

n   onClick określa kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy użytkownik kliknie na przycisku,

n   onFocus określa kod JavaScriptu, który ma zostać wykonany, gdy miejsce wprowadzania zostanie umieszczone na przycisku (brak w 2, tylko w 3),

n   onMouseDown — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie wciśnięcia przycisku myszy,

n   onMouseUp — określa kod JavaScriptu wykonywany w momencie zwolnienia wciśniętego przycisku myszy.

Obiekt checkbox [C|2|3|I]

Obiekt checkbox pozwala na umieszczenie pola wyboru na formularzach HTML.

Właściwości

n   checked wartość logiczna, która określa czy pole wyboru jest zaznaczone,

n   defaultChecked wartość logiczna, która określa czy dany element jest domyśl­nie zaznaczony (odpowiada wartości parametru CHECKED),

n   form odwołanie do obiektu form, w którym umieszczony jest przycisk,
(brak w 2|3),

n   name łańcuch znaków zawierający nazwę przycisku,

n   type łańcuch znaków zawierający wartość parametru TYPE znacznika INPUT
(brak w 2|I),

n   value łańcuch znaków zawierający wartość przycisku.

Metody

n   blur() — emuluje usunięcie miejsca wprowadzania z pola wyboru,

n   click() ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin