zanim będę uczniem część 1.pdf

(10269 KB) Pobierz
684157357 UNPDF
JOL ANT A K O P A Ł A
E L BIE T A T O K ARS K A
cz. 1
metodyczny
ze scenariuszami zaj
i rozkładem materiału
Przewodnik
684157357.001.png
Autorzy:
Jolanta Kopała, Elżbieta Tokarska
Opracowanie zajęć umuzykalniających:
Klaudia Borys
Konsultacja merytoryczna:
Magdalena Korsak
Projekt okładki:
Monika Pacewicz
Projekt graiczny:
Emilia Malcherek
Redakcja:
Agnieszka Kolankowska
Redakcja techniczna:
Mariola Proch
Skład i łamanie:
Studio BELLE-AMI
Druk i oprawa:
Edukacja Polska S.A.
Oddział Poligraii
Wydawnictwo dołożyło wszelkich starań, aby nawiązać kontakt z osobami, których utwory zostały zamieszczone
w Przewodniku metodycznym . Nie zawsze nam się to udało. Przepraszamy zatem te osoby i prosimy o kontakt z Wydawnictwem.
© Copyright by Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o.
Warszawa 2009
ISBN 978-83-7635-059-2
Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o.
02-231 Warszawa, ul. Jutrzenki 183
tel. 022 781 15 37 w. 152
faks 022 781 15 38 w. 290
684157357.002.png
SpiS treści
Wstęp  ................................................................................................................................  4
Rozkład materiału (wrzesień–listopad)  ..............................................................  8
Scenariusze zajęć  .......................................................................................................  24
Wrzesień   ............................................................................................................................  24
Tydzień 1  W przedszkolu   ..................................................................................................  24
Tydzień 2  Ja i moi koledzy  ................................................................................................  41
Tydzień 3 Owoce są smaczne i zdrowe .............................................................................  59
Tydzień 4  Tu mieszkam  .....................................................................................................  75
Październik    .......................................................................................................................  94
Tydzień 5 Barwy jesieni  ....................................................................................................  94
Tydzień 6 Mały ekolog ....................................................................................................  110
Tydzień 7  Warzywa   .........................................................................................................  129
Tydzień 8 Moja rodzina ...................................................................................................  146
Listopad    ..........................................................................................................................  164
Tydzień 9  Krawcowa  .......................................................................................................  164
Tydzień 10 Co potrafię?  ..................................................................................................  179
Tydzień 11 Polska – moja ojczyzna  ................................................................................  193
Tydzień 12 Andrzejkowe wróżby ....................................................................................  212
Bibliografia .................................................................................................................  230
Scenariusz płyty muzycznej „Przedszkole pięciolatka”  .......................... 231
WSTĘP
Praca z dziećmi przynosi dobry efekt wtedy, gdy dostosowana jest do ich możliwości roz-
wojowych. Dzieci stają się wówczas bogatsze o wiedzę i nowe umiejętności oraz ciekawsze
świata i ludzi.
Zadaniem każdego nauczyciela jest skuteczne wspieranie i ukierunkowywanie rozwoju
wychowanków tak, aby mogli odczuwć satysfakcję z osiąganych sukcesów. Należy zatem
realizować treści programowe wychowania przedszkolnego w sposób przemyślany – pamię-
tać o dostosowywaniu zajęć wychowawczych i edukacyjnych do głównej formy dziecięcej
aktywności, jaką jest zabawa.
Podczas planowania pracy wychowawczej i dydaktycznej uwzględniamy wykorzystanie
naturalnego potencjału dzieci, aby osiągnąć następujące cele:
stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu nowych doświadczeń,
dążenie do sytuacji wywołujących pozytywne przeżycia,
dostarczanie różnorodnych doznań estetycznych,
pokazanie znaczenia wartości uniwersalnych,
rozbudzanie poczucia przynależności regionalnej i narodowej,
kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie,
przygotowanie dzieci do wypowiadania się w sposób aktywny i twórczy w różnych sy-
tuacjach społecznych.
Według tych założeń opracowywałyśmy pakiet Przedszkole pięciolatka . Pożądane umie-
jętności i zakres wiadomości dzieci rozpoczynających obowiązek szkolny określone zostały
w nowej Podstawie programowej wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.). Pakiet Przedszkole pięciolatka jest zgodny
z treścią tego dokumentu, a zatem skutecznie pomoże w przygotowaniu dzieci pięcioletnich
do podjęcia nauki w szkole.
Proponowana pomoc dydaktyczna dla dziecka obejmuje: „Karty pracy” (cz. 1–3), „Książkę”,
„Karty techniczne”, „Ćwiczenia matematyczne” oraz zestaw klocków – „Liczby w kolorach”.
Zadania przygotowane zostały z myślą o pracy indywidualnej z dzieckiem i w małych
grupach, ale mogą być również realizowane w czasie głównych zajęć dydaktycznych jako
podsumowanie omawianych treści.
1. „Karty pracy” stanowią materiał do ćwiczeń i utrwalania wiadomości o środowisku przy-
rodniczym, społecznym, technicznym. W założeniu mają być wykonywane przez dzieci
kolejno, zgodnie z realizowanym rozkładem tematów kompleksowych.
2. „Książka” służy usystematyzowaniu zdobytej wiedzy i utrwaleniu umiejętności dzieci.
Składa się z siedmiu części wyróżnionych kolorami, które odnoszą się do określonych
zagadnień:
kolor fioletowy – ja i moja rodzina,
kolor ciemnoniebieski – Polska i świat,
kolor jasnoniebieski – tradycje,
kolor zielony – jesień i zima,
kolor żółty – wiosna i lato,
kolor pomarańczowy – technika i środowisko społeczne,
kolor czerwony – zawody.
Wstęp
Dzieci same komponują strony w „Książkach” zgodnie z omawianą tematyką – uzu-
pełniają ilustracje naklejkami, elementami wycinanymi z „Kart pracy”, własnymi ry-
sunkami. Miejsce, w którym mają wykonać zadanie, odszukują, kierując się kolorem
i liczbą kulek umieszczonych w prawym lub lewym górnym rogu danej strony. Czynno-
ści te opisane są w „Kartach pracy”. Samodzielne wyszukiwanie stron w „Książkach”
w naturalny sposób utrwala umiejętności rozpoznawania kolorów i liczenia.
Działając w ten sposób, każde dziecko staje się autorem własnej książki, która pozostaje
pamiątką po zakończonym roku w przedszkolu. Tworzenie niepowtarzalnej książki, będącej
jego własnością, motywuje do podejmowania wysiłku, wywołuje radość i dumę z osiągnię-
tych efektów pracy i zabawy. W barwnie ilustrowanej i wzbogaconej wierszami „Książce”
są tytuły stron oraz napisy wprowadzające do czytania globalnego w toku zajęć. „Książka”
rozbudza w dziecku ciekawość i zachęca do wielokrotnego samodzielnego sięgania po nią.
3. „Karty techniczne” mają służyć doskonaleniu sprawności manualnych dzieci i rozwi-
janiu wyobraźni przestrzennej. Zakładamy, że wykonane przez dzieci przedmioty staną
się rekwizytami wykorzystywanymi w zabawach indywidualnych i zainspirują do orga-
nizowania zespołowych zabaw tematycznych.
4. „Ćwiczenia matematyczne” utrwalają omawiane zagadnienia w zakresie pojęć matema-
tycznych (liczenie, dodawanie, odejmowanie, mierzenie, porządkowanie, klasyikowanie).
5. „Liczby w kolorach” – to zestaw kolorowych prostopadłościennych klocków o długości
od 1 do 10 cm wraz z podziałką. Ideę takiej pomocy dydaktycznej opracował w XIX w.
nauczyciel G. Cuisenaire. Najmniejszy klocek odpowiada liczbie 1, wielokrotność dłu-
gości – kolejnej liczbie.
„Liczby w kolorach” doskonale sprawdzają się podczas prowadzenia ćwiczeń mających
na celu zrozumienie przez dzieci pojęcia liczby w różnych jej aspektach. Manipulując klo-
ckami, odwzorowują i porównują liczebność zbiorów, rozpoznają kolejne elementy zbio-
ru, dokonują prostego pomiaru i poznają elementy składowe liczby. Wykonują działania
w zakresie dodawania i odejmowania bez używania nazw i znaków matematycznych.
„Liczby w kolorach” są atrakcyjną pomocą wspomagającą rozwijanie logicznego my-
ślenia i mogą być stosowane zarówno w zajęciach z całą grupą, jak i w pracy indywidu-
alnej z dzieckiem.
5
684157357.003.png 684157357.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin