altruizm wyk 7.doc

(56 KB) Pobierz
Poznawcze uwarunkowanie altruizmu: rola norm poza-Ja

Strona4

Poznawcze uwarunkowanie altruizmu: rola norm poza-Ja

Wykład VII

 

 

Przejawy regulacyjnej roli norm

Ø                   Obserwacja czyjegoś zachowania jako czynnik aktualizujący normę

                      Badanie Macaulay (1970): częstość ofiarowywanych datków na głodujące dzieci w Biafrze w trzech warunkach: 

Wzór pozytywny

(składający datek)

Brak wzoru

Wzór negatywny

(odmawiający datku)

Brak wzoru

49

4

36

0

 

Wzrost zachowań prospołecznych w sytuacji zetknięcia się z „wzorem” zarówno pozytywnym jak i negatywnym. Obserwacja zachowania a aktualizacja normy. 

 

Przejawy regulacyjnej roli normy wzajemności

Ø                   Otrzymanie coca-coli zobowiązuje a aktualizacja normy wzajemności

                      Badanie Regana (1968): oglądanie i ocena serii zdjęć w parach w przerwie 3 warunki: ”partner” przynosi coca-colę (1) eksperymentator przynosi coca-colę (2) warunki kontrolne (3) zmienna zależna: prośba partnera o zakup losów loterii fantowej 

Partner częstuje napojem

Eksperymantator częstuje napojem

Warunki kontrolne

1,75

1,05

0,96

Pomaganie rezultat aktywizacji normy wzajemności: bezpośrednio (1 war) ale także reguluje zachowanie wobec innych ludzi których zachowanie nie skłania do rewanżu (war.2) we wszystkich angażowali się. Norma ma szerszy zasięg 

 

Regulacyjna rola normy odpowiedzialności

-          nakazuje pomagać osobom potrzebującym ponieważ są zależne

-          uniwersalny charakter normy 

Badanie: 1  osoba badana odpowiedzialna za wielkość zarobków partnera

Warunki: mniejsza vs większa odpowiedzialność  (w 20% 50% 80% - odpowiedzialna)

Wyniki: wzrost odpowiedzialności – większy wysiłek

Badanie 2 : naciskanie guzika wyłączającego prąd uderzający partnera popełniającego błąd

Warunki: kontrolne- naciskanie guzika – nie wyłącza prądu – mierzy czas reakcji w stresie

Wyniki: osoby odpowiedzialne- (warunki eksperymentalne) szybciej reagowali  

 

 

 

Przejawy regulacyjnej roli norm

Ø                   Rozwój poznawczy generuje złożoność mechanizmów poznawczych:

                      badania Turiel (1973): ocena zachowań osób popełniających różne wykroczenia (kradzież, kłamstwo, oszustwo) przez dzieci w wieku 10 – 16 lat zaobserwowano znaczący spadek wraz z wiekiem negatywności ocen innych za popełniane wykroczenia

Interpretacja : posiadanie wzorców poznawczych  - standardów umożliwia ocenę, w miarę rozwoju wzrasta złożoność systemu standardów co sprawia, że ocena zachowania wykracza poza proste przyłożenie wzorca do sytuacji i obejmuje bardziej złożone procesy analizy:

 

Regulacyjna rola norm c.d.

Ø                   Wpływ stopnia: akceptacji normy, wrażliwości na jej naruszenie oraz  jej przestrzegania na dostrzeganie jej naruszania

Ø                   Badanie: prezentacja obrazków zawierających elementy czy sytuacje niezgodności ze standardami (serie obrazków dotyczące kwestii moralnych oraz niezgodności formalne) zmienna zależna - ilość wskazanych elementów; zmienna niezależna  - stopień „nastawienia moralnego” (suma wskaźników w zakresie akceptacji normy, wrażliwości na jej naruszenie oraz jej przestrzegania)

 

Poz. moralny

Niski

średni

wysoki

N. moralna

16,2

26,0

31,3

Niez. formalna

17,9

28,2

33,3

(Maj, 1976, Zieliński, 1979).

 

Istnieje związek pomiędzy zachowaniem moralnym a wrażliwością systemu poznawczego na naruszenie standardów różnego rodzaju. 

 

Normy poza-Ja: dotyczące świata

                      Czy system normatywny reguluje zachowanie tylko wtedy gdy jest powiązany z Ja? (teza Schwartza).

Alternatywa:

 

System normatywny  może działać jako regulator autonomiczny. Jego wpływ zależny od stopnia rozwoju (złożoności, spójności i stopnia rozbudowania reprezentacji poznawczych innych obiektów).

 

                      Reprezentacje poznawcze – treści dotyczące stanu normalnego i idealnego.

                      Mechanizm – zachowanie altruistyczne kontrolowane przez oczekiwanie poprawy sytuacji innego.

                      Poprawa sytuacji innego może mieć immanentną wartość gratyfikacyjną (bez względu na Ja) 

 

 

 

 

 

Normy poza-Ja- koncepcje

Ø      Koncepcja Piageta – rozwój moralny dokonuje się w konfrontacji własnych punktów widzenia z wymaganiami innych;

-  system normatywny rezultat koordynacji różnych dążeń jednostek;

-  różne postaci egzystencji norm: symboliczne opanowanie, podporządkowanie autorytetowi, powiązanie z poczuciem własnej wartości, autonomiczny system normatywny;

-          zdolność do decentracji różnicowania Ja- INNI

Ø      Koncepcja rozwoju moralnego Kohlberg (1984) 3 stadia:

- Prekonwencjonalne - przestrzeganie narzuconych norm w obawie przed karą lub w celu otrzymania nagrody

– konwencjonalne - sztywne przestrzeganie zasad obowiązujących w danej społeczności oraz znajomością tych praw

– postkonwencjonalne –  wyjście poza obowiązujące w danej społeczności konwencje i uznanie, że obowiązujące reguły opierają się na zasadzie umowy społecznej

 

Normy poza-Ja- koncepcje

Kolhberg  - przyjęcie uniwersalnych zasad etycznych - osoba stawia uznawane przez siebie zasady etyczne (uwzględniające dobro innych) ponad konwencjami obowiązującymi w społeczności – i jeśli przestrzeganie zasad stoi w sprzeczności z prawem, jednostka staje po stronie zasad.

Ø      Taksonomia Shwedera (2002) - postuluje min. etykę autonomii. Odnosi się do wymiaru dobra – krzywdy innych osób. Moralne jest zachowanie na rzecz dobra innych osób, czy zmniejszania ich krzywdy, niemoralne a prowadzenie do krzywdy innej osoby. Uniwersalny charakter a może dotyczyć każdego człowieka, który osiągnie określony poziom rozwoju poznawczego, a tym samym moralnego. Reguły postępowania moralnego zmieniają się uniezależniając wybory od Ja obiektywna krzywda innego, uniwersalność zasad a kryterium postępowania.

Ø      Koncepcja empatii Hoffmana

Ø      Koncepcja altruizmu - empatii Batsona

 

Regulacyjna rola norm poza-JA: model Horsteina

§                     Mechanizm: uświadomienie sobie niezaspokojonego dążenia innej osoby aktywizuje napięcie promocyjne ukierunkowane na to by partner mógł osiągnąć cel.

§                     Warunki wystąpienia napięcia promocyjnego:

- cel partnera jest pozytywnie wartościowany przez podmiot-

- spostrzeganie partnera w kategoriach relacji promocyjnej tj. MY

- spostrzegane podobieństwo - podstawowy warunek dla wystąpienia takiej relacji

Badanie: zmienna niezależna - zgubione koperty z 2 dolarami + ankieta zawierająca  w spreparowane odpowiedzi (manipulowano podobieństwem poglądów do mieszkańców tej dzielnicy w zakresie ważnych i błahych kwestii)

Wyniki: im większe podobieństwo w zakresie błahych poglądów tym większa ilość odesłanych kopert. W zakresie poglądów ważnych: częstość odsyłania skokowa: pełne podobieństwo sprzyja odsyłaniu.   

 

 

 

Regulacyjna rola norm poza-ja – koncepcja Lernera

§                     Centralne znaczenie normy sprawiedliwości – wiary w świat sprawiedliwy:

- wymiar adaptacyjny i funkcjonalny takiego przekonania – przewidywalność i możliwość planowania

- reakcja na dostrzeżenie niesprawiedliwości:

  a/ podjęcie działań przywracających status quo

  b/ opuszczenie sytuacji

  c/ reinterpretacja

Badania: ekspozycja badania a kobieta odbiera szoki elektryczne za popełniane błędy. Zmienna niezależna: warunki: 1- badanie z przeszłości 2- badanie aktualne 3-możliwość głosowania za przeniesieniem kobiety do innych warunków że – w wyniku głosowania będzie otrzymywać nagrody za poprawne reakcje części nie przekazano żadnych informacji 4 –brak możliwości wpływu: informacja że badanie zakończone 5- rozpocznie się II tura,6 –eksperyment zakończony kobieta zgłosiła się sama wiedząc na czym on polega. Zm. zależna: sądy o osobie

Wyniki : najprzychylniejsze oceny – w warunkach możliwości wpływu i nagroda; taśma;  badanie się zakończyło; eksperyment będzie kontynuowany; najniżej – gdy informacja, że osoba sama zgłosiła się na badanie wiedząc o jego charakterze.

 

Podsumowanie

                      Dwie kategorie norm mogą pełnić funkcje regulacyjne: normy dotyczące JA vs. poza-JA

                      Odmienne mechanizmy regulacyjne: regulacyjna rola samooceny vs dysonans poznawczy wywołany niezgodnością obserwowanego stanu innego z normą określającą jego stan normalny

                      Dysonans nie dotyczy Ja ale obiektu poza-ja

                      Regulacyjne znaczenie norm dotyczących świata ujawnia się w odniesieniu do „wszystkich” (bez względu na wzajemność) oraz poza modelowaniem

                      Poziom rozwoju poznawczego – jednym z wyznaczników rozwoju systemu norm poza-Ja   

 

 

Bibliografia do wykładu VI i VII

                     Szuster A.(2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN s. 45 – 49.

                     Schwartz S. (1976). Aktywizacja osobistych standardów normatywnych a zachowania prospołeczne. Studia Psychologiczne, 15,

                     Doliński D. (1993). Orientacja defensywna. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN s.56 - 59.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin