istdz.doc

(32 KB) Pobierz

H. Markiewicz: Sposób istnienia i budowa dzieła literackiego

 

-          zazwyczaj dzieło literackie traktowano dualistycznie: heglizm – uzmysłowienie idei, pozytywizm – wytwór ducha ludzkiego, wyrażający myśli, uczucia pięknym słowem;

-          ujęcia dualistyczne ciążą ku psychologizmowi albo idealizmowi obiektywnemu;

-          dzieło literackie to: przedmiot idealny (Waldemar Conrad), obiektywizacja ducha (Hartmann), przedmiot czysto intencjonalny (Roman Ingarden);

-          utwór literacki to całość złożona ze słów. Słowa – byty cielesne, znaczące, wyposażone semantycznie (Tadeusz Kotarbiński);

-          w nowszej nauce o literaturze – akcentowany jest strukturalny charakter dzieła literackiego;

-          dzieło sztuki według Kazimierza Wóycickiego to wyodrębniona, zamknięta w sobie całość, zespół elementów powiązanych przez pewne stosunki, każdy element ma sens dopiero w połączeniu z innymi.

 

Kleiner – 4 warstwy w dziele literackim:

-          treść psychiczna domagająca się uzewnętrznienia;

-          ogólna koncepcja tematyczna;

-          struktura utworu (fabuła i gatunek literacki);

-          forma zewnętrzna – słowne ukształtowanie całości.

 

Ingarden:

1)      warstwy w dziele literackim:

         warstwa brzmień słownych,

         znaczeniowa, zbudowana z sensów zdań,

         uschematyzowanych wyglądów,

         przedmiotów przedstawionych;

2)      związek między warstwami daje jedność strukturalną dzieła;

3)      uporządkowanie następstwa części dzieła => właściwości kompozycyjne i dynamiczne;

4)      dzieło literackie trzeba przeciwstawić jego konkretyzacjom;

5)      dzieło jest tworem schematycznym, zawiera miejsca niedookreślenia;

6)      w konkretyzacjach dokonuje się wypełnienie miejsc niedookreślenia;

Ale Ingarden np. przecenia czynnik brzmieniowy, a nie docenia „napisowego”.

 

Dzieło literackie jako tekst literacki to – s. 82 – swoisty sekwencjonalny układ językowych znaków brzmieniowych lub napisowych oraz związanych z nimi schematów znaczeniowych wyrazów i zdań.

Znaki brzmieniowe to zespół cech fonemicznych (pozwalają odróżniać wyrazy) i delimitacyjnych.

 

Funkcje schematów znaczeniowych:

1)      funkcje zasadnicze:

         przedstawiająca – przekazuje informacje o cechach, stanach, czynnościach przedmiotów zewnętrznych wobec podmiotu wypowiedzi i o samym podmiocie (wtedy to funkcja autoprezentacyjna),

         wolicjonalna – przekazuje postulaty i życzenia podmiotu wypowiedzi;

2)      funkcje uboczne:

         kontaktywna – nawiązuje i podtrzymuje kontakt podmiotu z odbiorcą wypowiedzi,

         wyróżniająca – ujawnia przez styl wypowiedzi (zazwyczaj niezamierzony) – stałe cechy osobowości podmiotu (wiek, płeć itp.),

         autoteliczna (poetycka) – zwraca uwagę na jakość i układ znaków językowych zwykle przez ich niezwykłość / uporządkowanie naddane.

 

 

 

Obok płaszczyzny znaków językowych i płaszczyzny znaczeń wyrazów i zdań są wyższe układy znaczeniowe, związane z rekonstrukcją odbiorcy. Na sferę wyższych układów znaczeniowych składają się:

1)      ujęcia przedmiotów przedstawionych, stanowiące drobne całości:

         bezpośrednio dane ucechowanie zewnętrzne i wewnętrzne,

         dziania się (przeżycia), stan i wypowiedzi,

         związki logiczne między przedmiotami,

         ujęcia mieszane;

2)      jedno- / wieloprzedmiotowe sekwencje, oddzielone zmianą występujących przedmiotów;

3)      sekwencje integrują się w:

         zawartość zdarzeniową / fabułę – ciąg dziań się i stanów,

         przedmioty przedstawione,

         całościowy obraz świata przedstawionego,

         zespół uogólnień poznawczych i postulatywnych wyrażonych bezpośrednio,

         nadrzędny podmiot literacki,

         osobowość czytelnika uobecnioną w utworze;

              4)               uogólnienia o charakterze poznawczym / postulatywnym – ideologie, tezy, tendencje.

 

Fabułę charakteryzuje jej stosunek do prawdopodobieństwa życiowego, sposób motywacje zdarzeń i stopień ich przewidywalności, ilość wątków, więź kompozycyjna i problemowa, ciągłość i przerywalność narracji, czas i miejsce zdarzeń.

O konstrukcji postaci literackiej decydują – stosunek do prawdopodobieństwa życiowego, koncepcja osobowości, motywacja cech charakteru, stopień przewidywalności itp.

Świat przedstawiony cechuje stopień i kierunek transformacji w stosunku do naturalnego świata, wymiary czasowe i przestrzenne, statyczność / dynamiczność, hierarchia wartości.

Składniki sfery wyższych układów znaczeniowych – rzeczywistość przedstawiona.

 

Wyglądy (obrazowość bezpośrednia) w dziele literackim:

         znaczenie każdego zdania jest potencjalnym bodźcem dla powstania u odbiorcy wyglądu wyobrażeniowego,

         przedstawienia wyobrażeniowe to treści przeżyć, które towarzyszą konkretyzacjom dzieł literackich.

 

Struktura dzieła literackiego:

         składniki każdej płaszczyzny wzajemnie się określają,

         płaszczyzna brzmieniowo-napisowa to materialny znak płaszczyzny znaczeń,

         analogie między właściwościami płaszczyzn.

 

Treść i forma:

         s. 95 najpierw trzeba poznać budowę dzieła literackiego, a potem dopiero można się zastanawiać, co w nim nazwać treścią, a co formą;

         treść – między ideą a streszczeniem, akcją, fabułą. Reszta to forma;

         forma wewnętrzna – od Plotyna – ukryta zasada, siła kształtująca od wewnątrz, przejawiająca się w zespoleniu treści i zewnętrznego kształtu;

         zawartość – ogół składników poszczególnych płaszczyzn; struktura – stosunki zachodzące między nimi, forma zewnętrzna – płaszczyzna znaków językowych, treść – najważniejsze składniki zawartości fabularnej / dyskursywnej;

         nie da się stworzyć wyczerpującej monografii dzieła literackiego.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin