Barbara Weigl 2004/2005, wykłady „Psychologia rozwoju i osobowości"
Wykład l i II
Psychologiczna charakterystyka rozwoju osobowości i zadań rozwojowych na różnych etapach życia. Kryzysy psychospołeczne w koncepcji E.H. Eriksona
Literatura:
• Erikson E.H. (2000) Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań, Rebis
• Erikson E.H. (2002) Dopełniony cykl życia. Poznań, Rebis
• Szczukiewicz P. (1998) Rozwój psychospołeczny a tożsamość. Lublin, UMCS
Erik H. Erikson (1902 -1994). Autor teorii rozwoju „ja" i teorii kryzysów psychospołecznych. Piąty po Freudzie, Piagecie, Bandurze i Skinnerze autor, najczęściej cytowany w światowych podręcznikach psychologicznych.
FAZY l KRYZYSY ŻYCIA. ZADANIA ROZWOJOWE
I. NIEMOWLĘCTWO (od O do 1/2 lat)
• przywiązanie do matki (opiekunów), „wewnętrzna pewność" obecności matki
• przejawy inteligencji czuciowo-ruchowej
• uczenie się pobierania pokarmów stałych
• uczenie się chodzenia
• początki mówienia
• opanowanie podstawowej kontroli nad własnym ciałem
• wytworzenie przed refleksyjnej, spontanicznej ufności wobec ludzi, świata i siebie
podstawowy czynnik społeczny : MATKA kryzys psychospołeczny:
BAZOWA UFNOŚĆ VS BRAK UFNOŚCI
główna „cnota": NADZIEJA, ZDOLNOŚĆ WIARY (opozycja: wycofanie)
JESTEM NADZIEJĄ JAKĄ MAM l DAJĘ"
II. WCZESNE DZIECIŃSTWO (od 2 do 3/4 lat)
• uczenie się różnic związanych z płcią
• pojawienie się wstydu
• uczenie się różnicowania dobra i zła
• wstępna koordynacja przeciwstawnych aktywności (wypuszczanie/zatrzymywanie)
• początki samokontroli, zdolność mówienia „tak" i „nie"
• fantazjowanie i zabawa
• opanowanie języka do opisu najbliższej społecznej i fizycznej rzeczywistości
• początki kształtowania się pojęć
• określanie świata jako: ja, ty, moje, mnie
• początki „walki" o samodzielność, początki sądzenia i decydowania
podstawowy czynnik społeczny : RODZICE (imitacja)
kryzys psychospołeczny:
AUTONOMIA VS WSTYD l WĄTPLIWOŚĆ!
główna „cnota": WOLA (opozycja: przymus lub impulsywność)
.JESTEM TYM CO WYRAŻA MOJA WOLNA WOLA"
III. Wiek zabaw (od 4 do 6 lat)
• identyfikacja z własną płcią
• uczenie się zabawy grupowej, wczesny rozwój moralny, uczenie się reguł
• uczenie się „bycia z rówieśnikami" bez dorosłych
• nabywanie sprawności fizycznych niezbędnych w codziennym życiu
• uogólniona ciekawość, „agresywność", eksperymentowanie
• kształtowanie się fundamentalnych sprawności motorycznych i intelektualnych uwikłanych w pisanie, czytanie, liczenie
• ukształtowanie orientacji na cele, etos działania
podstawowy czynnik społeczny : dorośli i rówieśnicy z najbliższego otoczenia (identyfikacja) kryzys psychospołeczny: INICJATYWA VS POCZUCIE WINY
główna „cnota": PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ (opozycja: bierność, wycofanie)
"JESTEM TYM KOGO UMIEM SOBIE WYOBRAZIĆ JAKO SIEBIE"
IV. Wiek szkolny (6/7 do 12 lat)
• uczenie się społecznej roli związanej z płcią
• rozwijanie się postaw społecznych wobec szkoły
• rozwijanie się systemu porównań wobec innych ludzi (dorosłych i rówieśników)
• uczenie się kooperacji i rywalizacji
• kształtowanie się postaw wobec samego siebie; rozwój samooceny
• rozwijanie się pojęć sumienia, pojęć moralnych i skali wartości
• osiąganie względnej niezależności osobistej
podstawowy czynnik społeczny : nauczyciele i rówieśnicy (edukacja)
PRODUKTYWNOŚĆ (ADEKWATNOŚĆ) VS POCZUCIE NIŻSZOŚĆ!
główna „cnota": KOMPETENCJA, UMIEJĘTNOŚĆ ROZSĄDNEGO PODEJMOWANIA DECYZJI (opozycja: inercja, konserwatyzm)
JESTEM TYM CO MOGĘ SIĘ NAUCZYĆ WPRAWIAĆ W DZIAŁANIE"
V. WCZESNA ADOLESCENCJA (od 13 do 17 lat)
• kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego
• zaakceptowanie zmian zachodzących we własnym ciele
• próby emocjonalnej niezależności od rodziców i innych dorosłych
• zachwianie wewnętrznej równowagi postępowania (odnowienie się kryzysów wszystkich poprzednich faz) ... . ... ...._,
• kształtowanie się systemu wartości i systemu etycznego jako przewodników dla zachowania
• rozwój fantazji, marzeń, kształtowanie się ideologii
• nawiązywanie nowych, bardziej dojrzałych relacji z rówieśnikami tej samej i przeciwnej płci
• dążenie do wpływu społecznego
• poszukiwanie stosownych dla siebie grup towarzyskich i społecznych
• podejmowanie decyzji dotyczących przyszłego zawodu i typu kształcenia
podstawowy czynnik społeczny : rówieśnicy (nacisk grupowy)
TOŻSAMOŚĆ GRUPOWA VS ALIENACJA
główna „cnota": WIERNOŚĆ (opozycja: przekonanie o szkodliwości „innych", uprzedzenia)
JESTEM MOJĄ GRUPĄ"
V-1. PÓŹNA ADOLESCENCJA (OD 18 DO 22 LAT)
• dążenie do emocjonalnej i życiowej niezależności od rodziców
• podjęcie studiów lub rozpoczęcie pracy zawodowej
• „zaloty", poszukiwanie partnera
• ugruntowanie tożsamości dotyczącej roli seksualnej
• osiągnięcie uwewnętrznionej, własnej moralności poczucie unikalności i odrębności od otoczenia
• poczucie ciągłości własnego „JA" mimo upływu czasu i zmian
• poczucie wewnętrznej spójności
• osiągniecie odpowiedzi na pytanie KIM JESTEM i KIM MOGĘ BYĆ
podstawowy czynnik społeczny : społeczeństwo (eksperymentowanie z różnymi rolami)
TOŻSAMOŚĆ INDYWIDUALNA VS DYFUZJA RÓL (zagubienie, rozproszenie, zamęt)
główna „cnota": WIERNOŚĆ SOBIE (opozycja: tożsamość negatywna, odrzucenie roli)
JESTEM SO8Ą"
VI. WCZESNA DOROSŁOŚĆ (23 - 34 LATA)
• uczenie się przystosowania do harmonijnego życia z partnerem małżeńskim
• uczenie się nowej roli - rodzica
• uczenie się odpowiedzialności za dzieci i rodzinę i umiejętności zaspakajania ich indywidualnych potrzeb
• zdolność odczuwania takich stanów jak: więź psychiczna, zespolenie fizyczne, wspólnota -nawet jeśli wymagają znacznych poświęceń i kompromisów
• zdolność do miłości bez poczucia utraty własnej tożsamości
• realizacja drogi zawodowej i społecznej
• ukształtowanie się indywidualnego „stylu życia" . ......._._
podstawowy czynnik społeczny : rodzina (JA zmienia się w MY, wzajemność) kryzys psychospołeczny:
INTYMNOŚĆ VS IZOLACJA
główna „cnota": MIŁOŚĆ (opozycja: samotność)
JESTEŚMY TYM KOGO KOCHAMY"
VII. ŚREDNIA DOROSŁOŚĆ (od 35 do 60 lat)
• traktowanie siebie jako OSOBY w relacjach t. partnerem
• towarzyszenie dorastającym dzieciom w stawaniu się szczęśliwymi dorosłymi
• przystosowanie się do swych starzejących się rodziców, podjęcie opieki nad starszym pokoleniem
• prowadzenie domu
• dążenie do (i podtrzymywanie) satysfakcjonującego wykonywania swojego zajęcia, produktywność
• uzyskiwanie stabilności ekonomicznej
• osiągnięcie „doroślej" odpowiedzialności społecznej i obywatelskiej
• transmisja wartości, tradycji, kultury młodszemu pokoleniu
• tworzenie instytucji związanych z humanistycznymi wartościami: edukacyjnych, medycznych, społecznych
• działalność twórcza
• rozwijanie różnych form spędzania wolnego czasu
• przystosowanie się i zaakceptowanie fizycznych zmian organizmu
podstawowy czynnik społeczny : domownicy, współpracownicy, społeczność kryzys psychospołeczny: GENERATYWNOŚĆ VS STAGNACJA
główna „cnota": TROSKA (opozycja: odrzucenie)
JESTEM TYM KOMU ZAPEWNIAM OPIEKĘ, JESTEŚMY TYM CO PRZEKAZUJEMY INNYM"
VIII. PÓŹNA DOROSŁOŚĆ (powyżej 61 roku życia)
• przystosowanie się do wycofania z pracy zawodowej i zredukowanych dochodów
• ustalanie się jasnej przynależności do swojej grupy wiekowej
• przyjmowanie i adaptowanie się do nowych ról społecznych w sposób elastyczny; ukierunkowanie energii na nowe role
• ustalanie satysfakcjonującego porządku życia uwzględniającego zmniejszoną wydolność organizmu
• przystosowanie się do słabnących sił fizycznych i pogarszającego się stanu zdrowia
• przystosowanie się do śmierci partnera małżeńskiego i do problemu własnej śmierci. Kształtowanie poglądu dotyczącego śmierci
• doświadczenia przekraczające czas i miejsce
• poczucie wspólnoty ze światem i człowieczeństwem
• akceptacja losu jakim jest, ustalanie „bilansu życiowego"
główny czynnik społeczny: ludzkość, pokolenie (introspekcja - życie wewnętrzne)
INTEGRACJA VS DESPERACJA l ROZPACZ
główna „cnota": MĄDROŚĆ (opozycja: zgorzknienie)
Barbara Weid 2004/2005. wykłady ..Psychologia rozwoju i osobo\\ości"
WYKŁAD III
Wyjaśnianie zmian zachodzących w toku życia jednostki
LITERATURA:
• Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
• Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Trzy podstawowe kategorie zmian zachodzących wraz z wiekiem:
• Zmiany uniwersalne - zależne od wieku i występujące u każdego przedstawiciela gatunku homo sapiens;
• Zmiany wspólne - dla rozwijających się razem członków pewnej grupy, która może stanowić albo określona kultura, albo pewne pokolenie należące do danej kultury;
• Zmiany indywidualne - wywołane czynnikami oddziałującymi tylko na danąjednostkę.
Zmiany uniwersalne zależne od wieku - zachodzą w każdym z nas i zależą od naszego wieku. Wyróżnić można, co najmniej trzy czynniki wywołujące te zmiany:
• Zmiany uwarunkowane biologicznie - zmiany zachodzące zgodnie ze wskazaniami zegara biologicznego.
• Doświadczenia wspólne - „zegar społeczny" sprawia, że życie większości ludzi układa się we wspólne dla wszystkich sekwencje zmian
• Wspólne zmiany wewnętrzne wynikają ze sposobu, w jaki reagujemy na naciski rozwojowe wywierane przez wskazania zegara biologicznego i społecznego
Wspólne efekty kulturowe i pokoleniowe
W obrębie każdej kultury istnieje wiele uniwersalnych i powiązanych z wiekiem standardów i wzorców, ale nie są one identyczne dla wszystkich społeczeństw.
Należy wystrzegać się założenia, że wzorce rozwojowe występujące w naszej kulturze odno...
kasiunia2101