Definiowanie w reklamie.doc

(33 KB) Pobierz

Definicje i definiowanie w reklamie

(autorka artykułu: Iwona Loewe)

Reklama wykorzystuje wiele kodów: werbalny, muzyczny i ikoniczny. Tekst powstał
w oparciu o analizę reklam prasowych, więc autorka wzięła pod uwagę kody à werbalny + ikoniczny.

Wszystkie elementy przekazu reklamowego służą przede wszystkim – PERSWAZJI.

Definicje w reklamach są:

·         Gatunkiem autonomicznym

·         Wyróżnia je zaimek to , który łączy definiensa (członu definiującego, jest to ta część definicji, dzięki której określa się znaczenie członu definiowanego)  i definiendum (człon definiowany;) .

 

Definiowanie zmierza do jednoznacznej charakterystyki jakiegoś przedmiotu. Możemy wyróżnić np.: definicje nominalne (logiczne wyjaśnienie wyrazu poprzez podanie wyrazów równoznacznych),  realne (charakterystyka danego przedmiotu zawierająca łącznik – to)  -à myślę, że jest to mało istotne ;].

Definicje w stylu naukowym

Cechuje je precyzja, wyrazistość i ścisłość wywodu. Przykład:

Reportaż podróżniczy to gatunek mowy o jednorodnej warstwie stylistycznej.

 

Definiowanie w reklamie

Reklama (jako gatunek hybrydyczny) nie jest gatunkiem tekstu nastawionym na definiowanie, a jednak znajdujemy w niej definicje. Biorąc pod uwagę perswazyjność, jako główną cechę reklamy należy określić definicje w niej występujące mianem : RETORYCZYCH.

5 cech reklamy, o których zapomnieć nam nie wolno ;) :

·         Perswazyjność ( cel illokucyjny i perlokucyjny)

·         Bezosobowość ( brak możliwości aktywnej wymiany ról nadawczo – odbiorczych)

·         Masowość

·         Multimedialność ( różne formy przekazu)

·         Komercyjność

Definicja może zatem znakomicie służyć komunikatywności ( funkcja poznawcza) , jak
i perswazyjności(funkcja impresywna).

Definicje realne

W zdecydowanej mierze definicje w reklamie dotyczą reklamowanych produktów, nie ich nazw.

Definicje przedmiotowe

Definicja produktu powinna być charakterystyką przedmiotu, która pozwoli odróżnić go od innych.

 

Wasa to pieczywo wypiekane z niełuskanych ziaren zbóż.

Kinder czekolada to pyszna czekolada ze zwiększoną zawartością mleka.

 

----à Ambicją reklamy jest wyróżnienie produktu z całej gamy produktów do niego podobnych.

 

Zderzenie obiektywizmu i subiektywizmu definicji realnych – reklama systemu operacyjnego Windows NT, która zbudowana jest na dwóch definicjach:

… to najsilniejszy, 32- bitowy system operacyjny w języku polskim, o szerokim zastosowaniu. Cechuje go wysoka intuicyjność i skuteczność w działaniu. Łączy on w sobie łatwość użytkowania Microsoft Windows ze stabilnością, mocą przetwarzania i niezawodnością systemu M. W. Zapewnie całkowite bezpieczeństwo danych.

Ten rodzaj definicji przedmiotowych stanowi większość zgromadzonych w reklamach. Definicje przedmiotowe wykorzystywane są w reklamach, w których przewagę nad funkcją perswazyjną, ma funkcja poznawcza.

 

Definicje retoryczne

Nie spełniają wymogów logicznej funkcji definicji.

Minipop to zabawa nie z tej ziemi.

Echinacea to naturalna profilaktyka.

Tego typu definicje nie pozwalają odróżnić definiowanego przedmiotu od innych, nie przekazują wiedzy o przedmiotach, ani nie precyzują „genus proximum”(gatunek przedmiotów, określona klasa).

Tekstor liczy na zaangażowanie odbiorcy w proces rozumienia, sięgając (kiedy tworzy tekstJ) do wspólnej z przewidywanym odbiorcą wiedzy.

Definicje retoryczne a poetyckie..

Niebo to jest  małe miasteczko w niedzielę.

Jesień to skrzypce potłuczone.

·         Definicje poetów : )

Przewartościowują oni w swoich tekstach znaczenia wyrażeń językowych, definiują na nowo to, co zostało zdefiniowane wcześniej.

Podobieństwa: definicja retoryczna również nie wytycza zakresu pojęcia, nie charakteryzuje funkcji i właściwości definiendum.

Tadeusz Pawłowski ( kimkolwiek jest..) stworzył pojęcie: definicja perswazyjna. Chciał nim objąć definicje terminów należących do języka potocznego, które przewartościowują stosunek odbiorcy do definiendum. Zmierzają do zmiany postawy emocjonalnej adresata za pomocą zmodyfikowania zakresu definiowanego pojęcia (zawężenia, bądź rozszerzenia) i używania elementów oceniających. W tych 2 cechach są one podobne do definicji poetyckich, nie zaś reklamowych.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin