autocad-pomoc[1].pdf
(
5443 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - AutoCAD-pomoc.doc
3. PODSTAWY POSŁUGIWANIA SI
Ħ
PROGRAMEM
AUTOCAD W RYSUNKU TECHNICZNYM
3.1. WPROWADZENIE
Program A
UTO
CAD jest jednym z popularniejszych w
Ļ
wiecie programów
komputerowych wspomagaj
Ģ
cych proces projektowanie obiektów technicznych w zakresie
kształtowania ich modeli geometrycznych oraz wykonywania zapisów graficznych tych modeli.
Za pomoc
Ģ
programu tworzy si
ħ
w sposób numeryczny w pami
ħ
ci komputera obiekty dwu i
trójwymiarowe z równoczesn
Ģ
ich wizualizacj
Ģ
na ekranie monitora. Wizualizacja polega na
przedstawianiu odpowiednich rzutów obiektu, które s
Ģ
konstruowane indywidualnie przez
operatora programu lub generowane automatycznie przez program na podstawie utworzonego
uprzednio modelu numerycznego obiektu. Zastosowanie odpowiednich procedur programu
A
UTO
CAD pozwala dostosowa
ę
uzyskiwany zapis graficzny do wszelkich wymaga
ı
stawianych
rysunkom technicznym tj. uzupełni
ę
go o wymiarowanie, przedstawienia symboliczne, opisy
tekstowe itp.
Niew
Ģ
tpliw
Ģ
zalet
Ģ
programu A
UTO
CAD jest fakt,
Ň
e współpracuje on z szeregiem
programów, u
Ň
ywanych podczas pracy przy projektowaniu wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci funkcjonalnych,
materiałowych, wytrzymało
Ļ
ciowych i technologicznych rozwa
Ň
anych obiektów.
Informacje zawarte w niniejszym rozdziale stanowi
Ģ
elementarny zestaw wiadomo
Ļ
ciami
o obsłudze programu A
UTO
CAD 2002 Pl umo
Ň
liwiaj
Ģ
cy praktyczne wykorzystanie tego
programu w trakcie
ę
wicze
ı
projektowych realizowanych pod nadzorem nauczycieli
akademickich w ramach przedmiotu „Geometria i grafika in
Ň
ynierska”.
3.2. WYGL
ġ
D EKRANU
Po uruchomieniu programu A
UTO
CAD na ekranie monitora pojawia si
ħ
okno kreatora
zapisu graficznego. Przedstawia go rys. 3.1.
1
Rys.3.1.
Centraln
Ģ
i najwi
ħ
ksz
Ģ
cz
ħĻę
tego okna zajmuje
obszar rysunku
, po którym
przemieszcza si
ħ
za po
Ļ
rednictwem myszy
kursor graficzny
. Od góry obszar rysunku s
Ģ
siaduje
z tzw.
górn
Ģ
belk
Ģ
narz
ħ
dziow
Ģ
składaj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
z dwóch linii: WŁA
ĺ
CIWOSCI OBIEKTU i
STANDARD. Ponad tymi liniami usytuowany jest
pasek rozwijalnego menu górnego
. Od dołu
do obszaru rysunku przylegaj
Ģ
trzy wiersze tzw.
obszaru dialogowego
, poni
Ň
ej których znajduje
si
ħ
linia statusowa
. Lew
Ģ
stron
ħ
obszaru rysunku zajmuj
Ģ
paski narz
ħ
dzi
(standardowo pasek
Rysuj
oraz
Zmiany
), które mog
Ģ
by
ę
przemieszczane, usuwane lub wzbogacane o nowe zestawy
narz
ħ
dzi. Z kolei we wn
ħ
trzu obszaru rysunku u jego dołu i po prawej stronie rozmieszczone s
Ģ
suwaki
pozwalaj
Ģ
ce zmienia
ę
zawarto
Ļę
obszaru rysunku, a ponadto w linii dolnego suwaka
zlokalizowane s
Ģ
zakładki:
Model, Arkusz 1, Arkusz 2, ...
informuj
Ģ
ce o przestrzeni, w której
realizowane s
Ģ
działania programu.
W
obszarze rysunku
wy
Ļ
wietlany jest zapis graficzny tworzonego przy zastosowaniu
programu obiektu geometrycznego.
Menu górne
(rozwijalne), jest skonstruowane jako menu wielopoziomowe, kaskadowe.
Oznacza to ,
Ň
e po wybraniu konkretnej pozycji z tego menu ukazuje si
ħ
podmenu, z którego
mo
Ň
na uaktywni
ę
odpowiedni
Ģ
opcj
ħ
, albo, w zale
Ň
no
Ļ
ci od stopnie rozbudowania
wyró
Ň
nionego polecenia, rozwin
Ģę
kolejne podmenu (nazwa pozycji podmenu rozwijalnego jest
opatrzona z lewej strony czarnym trójk
Ģ
tem). Zarówno podmenu jak i konkretne opcje
wyró
Ň
nianej pozycji menu mog
Ģ
by
ę
sprz
ħŇ
one z odpowiednimi oknami dialogowymi (nazwa
podmenu lub opcji zako
ı
czona jest wielokropkiem), które pozwalaj
Ģ
poda
ę
dodatkowe dane
niezb
ħ
dne do realizacji wyró
Ň
nianego polecenia.
Belka narz
ħ
dziowa
składa si
ħ
z dwóch okien narz
ħ
dziowych STANDARD i
WŁA
ĺ
CIWO
ĺ
CI OBIEKTU. Okno narz
ħ
dziowe STANDARD, jest zbiorem ikon przypisanych
najcz
ħĻ
ciej wykonywanym operacjom, takim jak: otwieranie i zapisywanie pliku, podgl
Ģ
d
wydruku, drukowanie, obsługa schowka ( kopiuj, wklej, wytnij ), odwoływanie ostatniej operacji
itp.
Uwaga: Wskazanie kursorem komend w oknie STANDARD (jak i w ka
Ň
dym pasku
narz
ħ
dzi) konkretnej ikony powoduje po upływie około 1,5 sekundy pojawienie si
ħ
nazwy
symbolizowanego przez t
ħ
ikon
ħ
narz
ħ
dzia, za
Ļ
w linii statutowej wy
Ļ
wietlony zostaje zwi
ħ
zły
opis działania wskazanego narz
ħ
dzia.
Poni
Ň
ej okna STANDARD umieszczone jest okno narz
ħ
dziowe WŁA
ĺ
CIWO
ĺ
CI
OBIEKTU, umo
Ň
liwiaj
Ģ
ce zmiany wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci obiektów, takich jak: warstwa, kolor, typ linii,
grubo
Ļę
linii. Je
Ň
eli w prawym rogu oznaczenia ikony polecenia znajduje si
ħ
znak
V,
to
sygnalizuje on,
Ň
e polecenie mo
Ň
e ulec rozwini
ħ
ciu, udost
ħ
pniaj
Ģ
c wi
ħ
ksz
Ģ
liczb
ħ
narz
ħ
dzi. Aby
rozwin
Ģę
polecenie nale
Ň
y wskaza
ę
jego ikon
ħ
kursorem komend, klikn
Ģę
prawym przyciskiem
myszy i przytrzyma
ę
ten przycisk przez około 1 sek. (rys 3.2.).
Uwaga: Usytuowanie okien narz
ħ
dziowych STANDARD i WŁA
ĺ
CIWO
ĺ
CI
OBIEKTU, jest mobilne, tzn. mo
Ň
na je przenie
Ļę
w dowolne miejsce ekranu lub wył
Ģ
czy
ę
.
Rys.3.2.
W
obszarze dialogowym
(rys.3.1),
zgodnie ze standardowymi ustawieniami programu
znajduj
Ģ
si
ħ
trzy wiersze. Ostatni wiersz to
linia polece
ı
; tutaj wprowadza si
ħ
odpowiednie
teksty polece
ı
. Jest to mo
Ň
liwe wył
Ģ
cznie wtedy, gdy w na pocz
Ģ
tku tej linii widoczny jest napis
2
Polecenie:.
.Brak takiego napisu oznacza,
Ň
e program jest w fazie wykonywania wcze
Ļ
niej
wprowadzonej komendy.
W
linii statusowej
w jej lewej cz
ħĻ
ci wy
Ļ
wietlane s
Ģ
współrz
ħ
dne punktu aktualnie
wskazywanego przez kursor graficzny, za
Ļ
obok znajduj
Ģ
si
ħ
tzw.
przeł
Ģ
czniki trybów
pozwalaj
Ģ
ce precyzowa
ę
bie
ŇĢ
ce ustawienia niektórych narz
Ģ
dzi rysunkowych, jak np.: tryb
skoku – SKOK, tryb w
ħ
złów – SIATKA, tryb ortogonalno
Ļ
ci - ORTO, aktywnej przestrzeni
modelu – MODEL albo papieru – PAPIER. Stan poszczególnych przeł
Ģ
czników (
wł
Ģ
czony/wył
Ģ
czony ) ustalany jest przez podwójne klikni
ħ
cie lewym klawiszem myszy przy
kursorze komend wskazuj
Ģ
cym symbol przeł
Ģ
cznika lub za po
Ļ
rednictwem klawiszy
funkcyjnych klawiatury - rys.3.3.
Rys.3.3.
Wł
Ģ
czanie poszczególnych trybów wi
ĢŇ
e si
ħ
z potrzeb
Ģ
okre
Ļ
lenia ich parametrów. Realizuje si
ħ
to przez ustawienie kursora komend na wybranym przeł
Ģ
czniku i naci
Ļ
ni
ħ
ciu prawego przycisku
myszy co wywołuje wy
Ļ
wietlenie menu kontekstowego zawieraj
Ģ
cego trzy opcje:
-
Wł
Ģ
cz
- wł
Ģ
czenie przeł
Ģ
cznika,
-
Wył
Ģ
cz
- wył
Ģ
czenie przeł
Ģ
cznika
- Ustawienia ...
– po wybraniu tej opcji na ekranie pojawia si
ħ
okno dialogowe umo
Ň
liwiaj
Ģ
ce
okre
Ļ
lenie parametrów wybranego trybu.
Okna narz
ħ
dziowe
rozmieszczane w zasadzie w dowolnym miejscu ekranu, składaj
Ģ
si
ħ
z ikon przypisanych ró
Ň
nym narz
ħ
dziom stosowanym w działaniach przewidzianych w
programie, pogrupowanych tematycznie w paskach:
Rysuj, Zmiana
(wy
Ļ
wietlanych standardowo
po lewej stronie obszaru rysunku),
Zoom, Bryły, Edycja brył, Cieniuj, Widoki, Wymiarowanie
itd. Rysunek 3.4. przedstawia przykładowe okno narz
ħ
dziowe z paskiem
Edycja brył
.
Rys.3.4.
W standardowym ustawieniu na ekranie widoczne s
Ģ
okna belki narz
ħ
dziowej oraz paski
narz
ħ
dzi
Rysuj
i
Zmiana
. W celu wy
Ļ
wietlenia innych okien narz
ħ
dziowych nale
Ň
y wybra
ę
z
rozwini
ħ
cia pozycji WIDOK menu górnego polecenie PASKI NARZ
Ħ
DZIA… i w oknie
dialogowym wskaza
ę
pasek o po
ŇĢ
danym zestawie narz
ħ
dzi, a nast
ħ
pnie zamkn
Ģę
okno.
Opcjonalnym rozwi
Ģ
zaniem jest tutaj wskazanie kursorem komend na jakimkolwiek pasek
narz
ħ
dziowy, klikni
ħ
cie prawym przyciskiem myszy i wybranie w pojawiaj
Ģ
cym si
ħ
rozwini
ħ
ciu
opcji
Adaptacja
umo
Ň
liwiaj
Ģ
cej wybranie w oknie dialogowym po
ŇĢ
danego paska narz
ħ
dzi.
Okna narz
ħ
dziowe mo
Ň
na umieszcza
ę
w dowolnym miejscu ekranu. Okna zlokalizowane
przy bocznych lub górnym brzegach obszaru rysunku nazywa si
ħ
oknami przyczepionymi, za
Ļ
okna usytuowane inaczej – oknami swobodnymi. Chc
Ģ
c przenie
Ļę
okno nale
Ň
y wskaza
ę
kursorem komend jego nagłówek (oznaczony w oknach przyczepionych podwójn
Ģ
, poprzeczn
Ģ
lini
Ģ
za
Ļ
w oknach swobodnych niebieskim, podłu
Ň
nym pasem) klikn
Ģę
lewym przyciskiem
myszy i nie puszczaj
Ģ
c tego przycisku przenie
Ļę
okno w odpowiednie miejsce. W celu
przyczepienia okna swobodnego nale
Ň
y przemie
Ļ
ci
ę
je wcze
Ļ
niej opisanym sposobem w pobli
Ň
e
brzegu ekranu – przyczepienie nast
Ģ
pi automatycznie.
Kursory
wykorzystywane w programie
A
UTO
CAD
maj
Ģ
dwojak
Ģ
posta
ę
.
Kursor
graficzny
działaj
Ģ
cy na obszarze rysunku
ma posta
ę
krzy
Ň
yka pokazanego na rys. 3.5.a,
natomiast drugi kursor, zwany
kursorem komend
, wykorzystywany poza obszarem rysunku, to
3
masywna strzałka (rys.3.5.b) pozwalaj
Ģ
ca wskazywa
ę
i uaktywnia
ę
poszczególne nagłówki
menu górnego oraz ikony polece
ı
w tym narz
ħ
dzi. W przypadku kursora graficznego miejsce
przeci
ħ
cia si
ħ
jego ramion wyró
Ň
nia na obszarze rysunku punkt, którego współrz
ħ
dne s
Ģ
wy
Ļ
wietlane z lewej strony linii statusowej ( lewy, dolny róg ekranu ). Wielko
Ļę
kursora
graficznego mo
Ň
na ustawia
ę
według potrzeb uaktywniaj
Ģ
c okno dialogowe OPCJE... w
rozwini
ħ
ciu pozycji NARZ
Ħ
DZIA menu górnego. Kursor graficzny posiada indywidualne menu
zawieraj
Ģ
ce polecenia ułatwiaj
Ģ
ce realizacj
ħ
zapisów graficznych obiektów poprzez
umo
Ň
liwienie np. wskazywania punktów charakterystycznych dla struktury tych obiektów. Menu
to pojawia si
ħ
po naci
Ļ
ni
ħ
ciu prawego przycisku myszy przy wci
Ļ
ni
ħ
tym klawiszu
Shift
, lub po
naci
Ļ
ni
ħ
ciu
Ļ
rodkowego przycisku myszy.
a)
b)
Rys. 3 .5.
Rys. 3.6.
W dolnym lewym rogu obszaru rysunku wy
Ļ
wietlana jest
ikona układu współrz
ħ
dnych
– rys.3.6. Wskazuje ona orientacj
ħ
aktywnego aktualnie w obszarze rysunku układu
współrz
ħ
dnych.
3.3. KOMUNIKACJA Z PROGRAMEM
3.3.1. Wydawanie polece
ı
Komunikacja u
Ň
ytkownika z programem polega na wydawaniu polece
ı
oraz
odczytywaniu odpowiedzi programu. W przypadku programu A
UTO
CAD porozumiewanie to
jest bardzo uproszczone, poniewa
Ň
odpowiednie polecenia wprowadza si
ħ
albo za pomoc
Ģ
ikon
w poszczególnych oknach narz
ħ
dziowych, albo za po
Ļ
rednictwem komend i ich rozwini
ħę
zawartych w menu górnym, b
Ģ
d
Ņ
wpisywanych z klawiatury.
Okna narz
ħ
dziowe
z wchodz
Ģ
cymi w ich skład ikonami narz
ħ
dzi pozwalaj
Ģ
wprowadza
ę
wi
ħ
kszo
Ļę
polece
ı
A
UTO
CAD-a. Wskazanie ikony kursorem komend i klikni
ħ
cie
lewym przyciskiem myszy uaktywnia przypisane do tej ikony polecenie (narz
ħ
dzie). Polecenia,
których nie mo
Ň
na wprowadzi
ę
w opisany sposób dotycz
Ģ
tylko daleko zaawansowanych
operacji, takich jak edycja bloku z atrybutami czy aproksymacja krzywej 3D.
Korzystanie z
menu górne
stwarza bardziej czasochłonne mo
Ň
liwo
Ļ
ci wydawania
polece
ı
. Uaktywnienia poszczególnych polece
ı
pojawiaj
Ģ
cych si
ħ
w rozwini
ħ
ciach konkretnych
składników menu górnego dokonuje si
ħ
na ogół poprzez wskazanie kursorem komend nazwy
uaktywnianego polecenia i klikni
ħ
cie lewym klawiszem myszy. Taki sposób jest uzasadniony
np. wtedy, gdy polecenie jest wykorzystywane jednokrotnie, bo wówczas wprowadzenie okna
narz
ħ
dziowego z ikon
Ģ
potrzebnego polecenia zabiera zbyt wiele czasu, a ponadto nadmierna
4
liczba jednocze
Ļ
nie u
Ň
ywanych okien narz
ħ
dziowych mo
Ň
e nadmiernie ograniczy
ę
obszar
rysunku.
Klawiatura
pozwala wpisa
ę
i uaktywni
ę
klawiszem
Enter
lub prawym przyciskiem
myszy ka
Ň
de polecenie programu A
UTO
CAD
.
Polecenia wpisuje si
ħ
w oknie dialogowym w
pasku polece
ı
, przy czym wpisywa
ę
mo
Ň
na zarówno całe nazwy polece
ı
jak i ich odpowiednie
skróty. Oto kilka z najcz
ħĻ
ciej u
Ň
ywanych, standardowych skrótów klawiaturowych w polskiej
wersji programu: linia
ŗ
l
, polilinia
ŗ
pl
, kopiuj
ŗ
k
, przesu
ıŗ
prs
, odsu
ı
ŗ
od
, okr
Ģ
g
ŗ
o,
wyma
Ň
ŗ
w,
łuk
ŗ
u
…itd. Program pami
ħ
ta wprowadzane polecenia, a ich historie mo
Ň
na
prze
Ļ
ledzi
ę
przesuwaj
Ģ
c boczny suwak w oknie dialogowym. Ponadto, przez naciskanie
klawisza kursora
Ŗ
, w linii polece
ı
przywoływane s
Ģ
kolejno wcze
Ļ
niej wpisane polecenia.
Po wprowadzeniu polecenia program podaje odpowied
Ņ
, b
ħ
d
Ģ
c
Ģ
reakcj
Ģ
na ewentualny
nieprawidłowy dobór polecenia, lub zapytaniem o dodatkowe informacje niezb
ħ
dne do
wykonania wybranego polecenia. Informacje te dotycz
Ģ
wyboru drogi i parametrów realizacji
polecenia i mog
Ģ
mie
ę
wiele opcji. Nazwy opcji tych dróg czy parametrów wy
Ļ
wietlane s
Ģ
w
obszarze dialogowym w postaci odpowiednich komunikatów, przy czym w ka
Ň
dej z tych nazw
jedna z liter jest liter
Ģ
du
ŇĢ
. Pełni ona rol
ħ
tzw. skrótu klawiszowego, tzn. wpisanie tej litery z
klawiatury i potwierdzenie klawiszem
Enter
lub prawym przyciskiem myszy jest równoznaczne
z wyborem opcji o nazwie zawieraj
Ģ
cej wpisan
Ģ
liter
ħ
(rys.3.7). Na ogół nazwa jednej z opcji
realizacji konkretnego polecenia jest wy
Ļ
wietlana w nawiasach trójk
Ģ
tnych. Jest to opcja
zalecana standardowo i jej akceptacja wymaga jedynie naci
Ļ
ni
ħ
cia klawisza
Enter
.
Rys. 3.7.
Uwaga: Ostatnio aktywne polecenie po jego odwołaniu mo
Ň
na przywoła
ę
ponownie
klawiszem
ENTER
. W przypadku polece
ı
rozwijalnych takie przywołanie nie musi przywoła
ę
tej samej opcji polecenia.
3.3.2. Anulowanie polece
ı
Polecenia dla programu A
UTO
CAD, działaj
Ģ
natychmiast po ich uaktywnieniu, b
Ģ
d
Ņ
potrzebuj
Ģ
w wielu przypadkach dodatkowych informacji. Polecenia, które wymagaj
Ģ
od
u
Ň
ytkownika przekazania dodatkowych danych, mo
Ň
na odwoła
ę
w trakcie ich realizacji
naciskaj
Ģ
c klawisz
Esc
.
Rezultaty wykonywanego polecenia mo
Ň
na wycofa
ę
, u
Ň
ywaj
Ģ
c polecenia COFAJ z okna
STANDARD belki narz
ħ
dziowej (rys. 3.8), b
Ģ
d
Ņ
wciskaj
Ģ
c na klawiaturze klawisze
Ctrl
oraz
Z
.
Kolejne wydawanie, w opisany wcze
Ļ
niej sposób, polece
ı
wycofania skutków dokonanych
wcze
Ļ
niej działa
ı
, prowadzi do wycofania tych skutków a
Ň
do pocz
Ģ
tku sesji rysunkowej.
Jednorazowe cofni
ħ
cie efektów wydanego wcze
Ļ
niej polecenia mo
Ň
na równie
Ň
uzyska
ę
wybieraj
Ģ
c w rozwini
ħ
ciu pozycji EDYCJE menu górnego polecenie COFAJ.
Rys. 3.8.
3.3.3. Okre
Ļ
lenie poło
Ň
enia punktów na rysunku
Istniej
Ģ
sytuacje, w których program oczekuje wskazania wyró
Ň
nionego punktu w obszarze
rysunku. Mo
Ň
na tego dokona
ę
trzema sposobami:
5
Plik z chomika:
XXXwszystkoXXX
Inne pliki z tego folderu:
Bones and Muscles - An Illustrated Anatomy (Malestrom)(1).pdf
(9645 KB)
BLACKWELL'S BASIC SCIENCE COLOR ATLAS(1).pdf
(20369 KB)
SINELNIKOV tom III(2).pdf
(93212 KB)
SINELNIKOV tom II(2).pdf
(183494 KB)
SINELNIKOV tom I(2).pdf
(84849 KB)
Inne foldery tego chomika:
! F1 2012 PL DUBBING POLSKI
! MEGA WYBÓR 1600 filmów porno
! MEGA WYBÓR 1600 filmów porno(1)
!!►007 Legends
!!►LEGO - Władca Pierścieni [ PL ]
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin