12.rtf

(16 KB) Pobierz

Pamiec i uczenie sie, cw12

Striefel ,, jak uczyc przez modelowanie i imitacje,,

 

NAŚLADOWANIE jest jedna z najważniejszych strategii uczenia sie, umizliwia nam nabywanie nowych umjejętności.

-Dzieci które nie potrafia naśladowac, sa opóźnione w rozwoju ich zachowanie nie jest ,,normalne,,

-w procesie naśladowania przyswajamy sobie zdolnośc do systematycznego powielania zachowania modelowego.

-naśladujac nasze zachowanie zostaje wzmocnione przez np. Aprobate, info zwrotna lub inne konsekwencje.

 

MODEL-odnosi sie do osoby(trener, rodzic)

MODEL BEHAWIORALNY- motoryczne lub behawioralne zachowanie frmonstrowane przez trenera tak aby uczen je odtworzył.

 

              Modele planowane

              uprzednio zaranżowane do celów nauczania, moze miec postac wizualna( trener prezentuje) werbalna( trener mówi)

              stosowany do nauczania prostych ale tez bardzo skomplikowanych zachowań

             

              modele nieplanowane

              przypadkowe zachoaania napotykane na codzień.każde dobre czy złe zachowanie moze stac się modelowe.

             

              Modelowanie i naśladowanie: pojawia sie gdy model juz nie jest

              modelowanie to proces w którym trener demonstruje zachowanie a naśladowanie ma miejsce wtedy gdy uczen mówi/robi dokładnie to samo co przedtem nauczyciel

              naśladowanie opóźnione: pojawia sie gdy model juz nie jest obecny.

 

Rozwój naśladowania

1.              Pierwsze próby sa tylko przybliżeniem modelu.

2.              Natychmiastowe naśladowanie u małych dzieci. Dzieci  w 1r.ż nie potrafia naśladowac z opóźnieniem( koniec 2r.ż),poniewaz nie radza sobie z abstrakcjami, rozpoczyna naśladowanie rodzica bezpośrednio po wystapieniu zachowania modelowego a nawet w jego trakcie.

3.              Wczesne próby naśladowania sa kontrolowane przez konsekwencje

              próby naśladowania sa kotrolowane przez natychmistowe zmiany w otoczeniu dziecka, aby zachecic dziecko do dalszej pracy nalezy postarac sie by były to skutki pozytywne.

4.              Niektóre odp imitacyjne sa motywowane wewnętrznie

              to znaczy ze nie nastepują po nich natychmiastowe rozpoznawalne konsekwencje zewnetrzne

             

              Czynniki zwiekszajace prawdopod nauczenia  sie naśladowania

              upewnienie sie ze:

              czy uczen bacznie obserwuje model

                 że uczeń jest dostatecznie dojrzały i sprawny fizycznie

              jest dostatecznie zmotywowany do naśladowania  zachowania

              dostarczenie info zwrotnej w razie  poprawnosci imitacyjnej

              proszenie ucznia o zapamietanie zachowania modelowego

 

! wazne jest dopasowanie modela do np. Wieku np. 17-letnia dziwczyna nie jest dobrym modelem dla 3-latka\

 

              naśladowanie opóźnione

              uczen prezentuje zachowanie wczesniej  dzieki modelowi ale juz bez jego obecnosci( 2r.ż) małe dzieci sa w stanie zapamietac co model powiedział lub zrobił i zaprezentowac zachowanie które nie było wczesniej  cwiczone( uczenie zastępcze/obserwacyjne)

              jesli zachowanie imitacyjne cwiczone wczesniej pojawi sie jakis czas później w innej sytuacji i miejscu to mówimy o generalizacj

 

nastepny krok w rozwoju naśladownictwa (5-7 r.ż )gdy dziecko dobrze posługuje sie mowa, wtedy trener moze uzywac mowy do kontroli zachowania motorycznego.,,zrób tak,,

 

>czynnosci innych osób(obserwowanie) moga posłużyc za modele, prowadzic do uzyskania wzmocnienia.

 

Zasady skutecznego użycia modelowania i naśladowania

1.              okresl jakiego zachowania zamierzasz uczyc w oparciu o modelowanie

2.              zdefiniuj zachowanie za pomoca łatwych do zaobserwowania i zmierzenia wskaźników

3.              wybrane zachowaie musi odpowiadac poziomowi rozwoju osoby.

4.              Zachowanie musi byc uproszczone.(podzielone na poszczególne kroki)

5.              trzeba miec pewnosc ze uczeń jest skoncentrowany zanim zaczeniesz modelowac

6.              zachowanie musi byc modelowane konsekwentnie i czytelnie

7.              po każdej poprawnej imitacji lub przybliżeniu musi nastąpic konsekwencja wzmacniajaca

8.              pewnosc ze stosowane wzmocnienia-konsekwencje sa skuteczne

9.              upewnij sie ze nie modelujesz złych zachowań

10.              konieczne prowadzeni zapisów postepów

             

 

              uczenie regułu naśladowania

,,zrób po mnie to co ja,,. Uczen ma zrobic dokładnie to samo po zakonczeniu prezentacji zahowania( generalizacja)

 

użycie fizycznego kierowania

manualne kirowanie uczniem

 

uczenie zgeneralizowanej odp imitacyjnej

gdy uczen opanuje naśladowanie kilku zachowan  bedzie w stanie wykazac sie zdolnościa imitacyjna na jakies nowe zachowania juz za pierwszym razem.

 

 

Uczeni sie kiedy należ naśladowac zachowanie

uczen powinien odróżnic sytuacje i okolicznosci gdy dane zachowanie jest odpowiednie od takich gdzie inne zachowani sa bardziej właściwe.

 

Stosowanie wskazówek webalnych

wypowiedzeni imienia ucznia+ polecenie,, zrób to,, pomaga skupic jego uwage na czynnosci. Moga byc one bardziej rozwiniete gdy uczen ma trudnosci z nasladowaniem

 

 

uczenie grupowe w klasie

w grupie pomocne moze byc posłużenie sie dziecmi które wykonuja zadanie poprawnie-pokazanie za jakie zachowanie można itrzymac wzmocnienie

w przypadku dzieci uposledzonych nauczyciele opracowuja Indywidualny Program Edukacyjny

zawiera on cele dobrane do konkretnego dziecka, dobrane sa do potrzeb i wytrzymałości dziecka.barzo wazny jest okres pierwszych 5 lat gdy dziecko wielu rzeczy uczy sie w domu.

 

Klinicze, praktyczne zastosowania modelowania i naśladowania

-dzieki połaczeniu tych procesów pacjenci z urazami głowy szybciej odzyskuja funkcje jezykowe, szybciej ucza sie reagowac na instrukcje werbalne, pomaga odzyskac utracone na skutek wypadku zachowania

 

przezwycieżanie fobii i lęków

dośc długotrwały proces, szczególnie gdy leki/fobie sa poważne albo sa rezultatami bolesnych przeżyc. Tutaj niezbedna jest asysta terapeuty. Proces przezwycieżania fobii znalezienia zachowania  o przeciwnym znaczeniu niz strach lub wzmacnianiu przeciwnej (do lekowej )reakcji

 

kontrolowanie bólu

prezentowanie kolejnych stadiów relaksacji aby nastepnie po do kazac jak można zwiekszyc napiecie miesni, do momentu w któreym można rozróznic napiecie od stresua nastepnie zrelaksowac kazd mięsień

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin