Tygodnik BBN nr 109 25–31 października 2012 r.pdf

(444 KB) Pobierz
TYGODNIK BBN
PRZEGLĄD INFORMACJI
O BEZPIECZEŃSTWIE NARODOWYM
W R A Z Z K O M E N T A R Z E M
N u m e r 1 0 9
25–31 października 2012 r.
• Projekt budżetu UE na lata 2014–2020
3
Wybory na Ukrainie
4
Wizyta Sekretarza Rady Bezpieczeństwa Narodowego
Mongolii
5
Pierwsze czytanie prezydenckiego projektu ustawy o
zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej
oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
6
961964953.003.png 961964953.004.png
Kolegium redakcyjne : Zdzisław Lachowski
(przewodniczący), Marek Ajnenkiel, Czesław Juźwik,
Krzysztof Liedel, Jarosław Padzik, Paweł Pietrzak
Redaktor naczelny: Zdzisław Lachowski
Redaktor prowadzący: Marek Ajnenkiel
Redaktorzy : Kamil Sobczyk, Katarzyna Przybyła
W przygotowaniu komentarzy uczestniczyli :
Bartosz Cichocki
Paweł Świeżak
Dominik Jankowski
Jarosław Padzik
Biuro Bezpieczeństwa Narodowego
Departament Analiz Strategicznych
Wydział Monitoringu Informacji o Bezpieczeństwie
ul. Karowa 10, 00-315 Warszawa,
tel. + 48 22 695 18 77, faks + 48 22 695 18 63
e-mail: wmiob@bbn.gov.pl, bbn@bbn.gov.pl
www.bbn.gov.pl
2
TYGODNIK BBN Nr 109
961964953.005.png
STRATEGIA I POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA
Projekt budżetu UE na lata 2014–2020
29 października 2012 r. Cypr, sprawujący prezydencję w Radzie Unii
Europejskiej, przedstawił projekt wieloletnich ram finansowych UE na lata 2014-
2020. W porównaniu z wcześniejszą propozycją Komisji Europejskiej, która
zakładała wydatki UE w wysokości 988 mld euro, projekt złożony przez
prezydencję cypryjską przewiduje oszczędności sięgające 50 mld euro 1 .
Zaproponowany przez Cypr projekt budżetu UE jest próbą pogodzenia
interesów płatników netto do budżetu UE (m.in. Niemiec, Wielkiej Brytanii,
Francji, Holandii, Austrii, Szwecji i Danii) oraz państw, które są jego
beneficjentami (m.in. Polski, Czech, Węgier, Słowacji, Bułgarii i Rumunii).
Płatnicy netto do tej pory opowiadali się za redukcją budżetu unijnego w latach
2014-2020 o 100-150 mld euro w porównaniu z propozycją Komisji
Europejskiej. W takim przypadku największe redukcje dotknęłyby funduszy
przeznaczanych na politykę spójności UE, a w dalszej kolejności na wspólną
politykę rolną.
Przyjęcie ograniczeń na poziomie proponowanym przez płatników netto
negatywnie wpłynęłoby na pozycję polityczno-ekonomiczną Polski w UE oraz jej
konkurencyjność gospodarczą względem lepiej rozwiniętych państw unijnych.
W interesie RP leży utrzymanie na niezmienionym poziomie wydatków przede
wszystkim na unijną politykę spójności, która w dużym stopniu wpływa na
zmniejszenie dysproporcji ekonomicznych między krajami Europy Zachodniej
a krajami Europy Środkowo-Wschodniej. W interesie całej Unii leży zwiększanie
konkurencyjności gospodarczej wewnątrz wspólnoty, która w długim okresie
przyczyni się do stabilizacji pozycji UE na arenie międzynarodowej. Kryzys
finansowy w strefie euro i problem zbytniego zadłużenia w niektórych
państwach członkowskich nie jest bowiem pokłosiem ich nadmiernych wpłat do
budżetu UE (ok. 1 proc. PBK wszystkich państw członkowskich), ale
prowadzenia wadliwej polityki wewnętrznej. Poprawa sytuacji gospodarczej na
Starym Kontynencie wymagać będzie zatem reform gospodarczych w państwach
członkowskich, a także dalszego pogłębienia integracji gospodarczej. Temu
ostatniemu służyć będzie m.in. pakt fiskalny, do którego przystąpiła także
Polska.
Mogłoby się wydawać, że budżet UE nie ma bezpośredniego wpływu na
Wspólną Politykę Bezpieczeństwa i Obrony, gdyż wydatki obronne pochodzą
z budżetów narodowych. Jednak ewentualne zmniejszenie wieloletnich ram
finansowych grozi – w szczególności państwom-beneficjentom – spadkiem
wzrostu PKB, co najprawdopodobniej bezpośrednio wpłynie na wartości środków
przeznaczanych na modernizację sił zbrojnych.
3
TYGODNIK BBN Nr 109
961964953.006.png
 
STRATEGIA I POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA
Wybory na Ukrainie
31 października 2012 r. ukraińska Centralna Komisja Wyborcza podała, że
wybory parlamentarne na Ukrainie, które odbyły się 28 października 2012 r.,
wygrała rządząca Partia Regionów zdobywając ok. 30,5 proc. głosów. Po
podliczeniu ponad 97,4 proc. oddanych głosów drugie miejsce zajmowała
opozycyjna koalicja Ojczyzna byłej premier Julii Tymoszenko, uzyskując 25,3
proc. głosów. Na trzecim miejscu uplasowała się partia Uderzenie (UDAR,
Ukraiński Demokratyczny Alians na rzecz Reform) Witalija Kliczki, którą poparło
ok. 13,9 proc. wyborców, natomiast na czwartym miejscu Komunistyczna Partia
Ukrainy z 13,5 proc. głosów. Do parlamentu dostała się także nacjonalistyczna
partia Wolność – 10,3 proc. Frekwencja wyniosła 58 proc. i była najniższa
w historii niepodległej Ukrainy 2 .
Członkowie misji obserwacyjnej OBWE na Ukrainie podczas
poniedziałkowej konferencji prasowej sformułowali wiele zastrzeżeń wobec
prawidłowości procedury wyborczej, oceniając, że niektóre aspekty wyborów są
krokiem wstecz w porównaniu z poprzednimi wyborami parlamentarnymi oraz
prezydenckimi. Do największych uchybień zaliczyli nadużywanie swojej pozycji
przez partię władzy, brak przejrzystości w finansowaniu poszczególnych partii i
kandydatów, brak równego dostępu do mediów, wadliwy system formowania
składu komisji wyborczych, uniemożliwienie kandydowania liderom opozycji
oraz nieskuteczny tryb zgłaszania naruszeń praw wyborców. Samo głosowanie
oceniono natomiast jako spokojne i przebiegające sprawnie 3 .
Wydaje się mało prawdopodobne, aby zwycięstwo rządzącej Partii
Regionów (PR) zostało nad Dnieprem podważone, gdyż jej przewaga
w głosowaniu na listy partyjne jest nazbyt wyraźna. Poza tym bardzo dobry
wynik zanotowali sprzymierzeni z PR komuniści. Należy się spodziewać, że PR
zwycięży również w okręgach jednomandatowych (pochodzić z nich będzie
połowa deputowanych do Rady Najwyższej). W efekcie prezydent Wiktor
Janukowycz otrzyma dużą swobodę w konstruowaniu rządu. Potencjał do
zorganizowania ulicznych protestów przez opozycyjną Ojczyznę ogranicza dobry
wynik partii kanalizujących protest – Uderzenia Witalija Kliczki i Komunistycznej
Partii Ukrainy.
Najwięcej zaniepokojenia na Zachodzie wywołuje jednak nie wynik
głosowania, a wątpliwości co do demokratycznego charakteru procedury
wyborczej. Jeszcze przed wyborami wiele sceptycyzmu w tej kwestii wyraziły
wysoka przedstawiciel UE do spraw polityki zagranicznej i bezpieczeństwa
Catherine Ashton i sekretarz stanu USA Hillary Clinton we wspólnym artykule
opublikowanym na łamach „The New York Times” 4 . Nie ulega wątpliwości, że
„pomarańczowa" opozycja nie miała równych szans ze względu na uwięzienie jej
liderów i ograniczony dostęp do środków masowego przekazu. Niezależni
obserwatorzy mówią o kupowaniu głosów, wydłużeniu terminu głosowania,
głosowaniach poza lokalami wyborczymi, kursujących autobusach z „wyborcami”
itp. Eksperci zauważają jednak, że niezależnie od nieprawidłowości wyborczych,
oficjalne wyniki oddają w przybliżeniu układ sił politycznych na Ukrainie.
Rozpatrując toczące się nad Dnieprem wybory w kontekście strategicznym,
należy stwierdzić, że nie przesądzą one o zasadniczym kierunku procesu
4
TYGODNIK BBN Nr 109
961964953.001.png
 
STRATEGIA I POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA
transformacji Ukrainy. Istotne jest to, że Partia Regionów nie będzie miała liczby
mandatów koniecznych do zmiany konstytucji.
Wizyta sekretarza Rady Bezpieczeństwa
Narodowego Mongolii
28-29 października 2012 r. na zaproszenie szefa Biura Bezpieczeństwa
Narodowego Stanisława Kozieja wizytę w Polsce złożył sekretarz Rady
Bezpieczeństwa Narodowego Mongolii Cagaandarijn Enchtuwszyn. Ministrowie
S. Koziej i C. Enchtuwszyn podpisali memorandum o współpracy BBN
i Sekretariatu Rady Bezpieczeństwa Narodowego Mongolii. Przewiduje ono m.in.
prowadzanie konsultacji między obiema instytucjami oraz określa ich zakres
tematyczny 5 .
W trakcie rozmów szef BBN S. Koziej podkreślił sukcesy Mongolii
w ostatnich latach: dobrze funkcjonujący system demokratyczny oraz
kilkunastoprocentowy wzrost gospodarczy. Zwrócił też uwagę, że osiągnięcia te
udało się zrealizować w trudnym otoczeniu strategicznym. Mongolia, granicząca
z Rosją i Chinami, określa swoją strategię jako „poszukiwanie trzeciego
sąsiada” (patrz Koncepcja Bezpieczeństwa Narodowego Mongolii z 2010 r.)
i w jej ramach stara się aktywnie rozwijać relacje z państwami UE i NATO. W
wymiarze bezpieczeństwa elementem realizacji tej strategii jest udział sił
mongolskich w misjach stabilizacyjnych pod egidą ONZ i NATO oraz w tzw.
koalicji chętnych. W marcu 2012 r. Mongolia jako pierwsze państwo partnerskie
podpisała Indywidualny Program Partnerstwa i Współpracy z NATO.
Wizyta w Warszawie delegacji mongolskiej, w skład której weszli wysocy
rangą urzędnicy resortu obrony i innych agend odpowiadających za
bezpieczeństwo, stanowiła wartościową okazję do wzmocnienia kontaktów obu
państw m.in. w zakresie współpracy wojskowej. Na wyróżnienie w tej ostatniej
dziedzinie zasługują wspólna realizacja zadań w Iraku w połowie pierwszej
dekady XXI w., kiedy to kontyngent mongolski wchodził w skład Wielonarodowej
Dywizji Centrum-Południe, którą dowodziła Polska, współpraca wyższych szkół
wojskowych oraz perspektywy współpracy w procesie modernizacji Mongolskich
Sił Zbrojnych.
Przedmiotem rozmów w siedzibie BBN były także kwestie bezpieczeństwa
regionalnego, w tym zagrożeń dla Azji Środkowej w kontekście zakończenia
misji ISAF w 2014 r. i aktywizacji ruchów ekstremistycznych w tym regionie.
Ministrowie S. Koziej i C. Enchtuwszyn wymienili także opinie na temat
planowania strategicznego. Szef BBN podzielił się doświadczeniami, które
wynikają z zakończonego w sierpniu 2012 r. Strategicznego Przeglądu
Bezpieczeństwa Narodowego.
5
TYGODNIK BBN Nr 109
961964953.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin