Protokół z hospitacji zajęć prowadzonych w klasie II „a”
w dniu 26.09.2007
Osoba prowadząca: Aleksandra Wnuk
Osoby wspomagające: Kornelia Witkowska, Iwona Zarzycka
Czas trwania: 4 godziny
Cele ogólne:
· Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
· Rozwijanie sprawności motoryki małej
· Doskonalenie umiejętności obserwacji ukierunkowanej
· Rozpoznawanie kształtów geometrycznych- koło
· Uważne słuchanie poleceń prowadzącego
· Rozpoznawanie kolorów
· Utrwalanie poznanych wiadomości o zasadach przechodzenia przez jezdnie
· Posługiwanie się plasteliną
Metody:
· Metoda Knilla
· Stymulacji polisensorycznej
· Asymilacji wiedzy
· Waloryzacyjna
Formy:
· Indywidualna
· Zbiorowa
Środki dydaktyczne:
· tablica obecności
· ścienny kalendarz pogody
· olejek zapachowy
· plansze ulicy
· plastelina
· szablony sygnalizacji świetlnej
· płyta z podkładem muzycznym dla metody Knilla
· układanki tematyczne na motorykę małą
· plakietka dyżurnego
· kolorowe kółka w kolorach sygnalizacji świetlnej
Przebieg zajęć:
Ø Przywitanie: prowadząca naciera ręce dzieci olejkiem zapachowym śpiewając przy tym piosenkę na przywitanie
Ø Ćwiczenia programem Knilla
Ø Sprawdzenie obecności
Ø Wyznaczenie dyżurnego i przywieszenie plakietki przy odpowiedniej osobie
Ø Układanie na planszy plakietek z nazwami dni tygodnia
Ø Określenie dzisiejszego dnia tygodnia i przyczepienie odpowiedniej plakietki na tablicy
Ø Obserwacja pogody i przyczepienie na ściennym kalendarzu pogody odpowiedniego symbolu
Ø Pokaz ilustracji przedstawiającej ulicę i nazywanie wspólnie z dziećmi tego co się na niej znajduje:
- Jakie pojazdy są na drodze
- Ile jest wszystkich pojazdów?
Ø Liczenie jednakowych pojazdów na ilustracji.
Ø Rozpoznanie na ilustracji sygnalizacji świetlnej i ustalenie jakie znajdują się na niej kolory
Ø Szukanie przez dzieci ukrytych w sali obrazków przedstawiających sygnalizację świetlną, które będą służyły jako wzór do kolejnego zadania.
Ø Wykonywanie modelu sygnalizacji świetlnej w oparciu o znaleziony wzór- dzieci dostają czarną kartkę z trzema białymi kółkami, ich zadaniem jest wyklejenie plasteliną białych pól na odpowiednie kolory
Ø Wywieszenie prac dzieci na tablicy
Ø Czynności porządkowe
Ø Zabawa ruchowa- dzieci zamieniają się w samochodziki, i na różne sygnały prowadzącej (podnosi czerwone lub zielone światło) biegają lub zatrzymują się.
Ø Praca z układankami tematycznymi
Ø Przygotowanie do śniadania, rozstawienie talerzyków, mycie rąk
Ø Śniadanie
Ø Sprzątanie
Ø Przygotowanie do wyjścia, zejście do szatni, zmiana obuwia, nakładanie kurtek
Ø Prowadząca omawia zasady przechodzenia przez jezdnie bez sygnalizacji świetlnej
Ø Pokaz prowadzącej jak należy bezpiecznie przechodzić przez jezdnie beż sygnalizacji świetlnej
Ø Samodzielne ćwiczenia dzieci (z pomocą prowadzących :)
Ø Powrót do szkoły
Ø Pożegnanie
jarzab