ELEMENTY OCENY WSTEPNEJ.doc

(240 KB) Pobierz
ELEMENTY OCENY WSTEPNEJ

ELEMENTY OCENY WSTEPNEJ

1

Ogólne wrażenie

Choroba czy uraz (ustabilizuj kręgosłup)

Brak pewności traktuj jak uraz

Wskazania okoliczności zdarzenia

Wiek

Płeć

2

Kontakt z chorym

Stan świadomości

Czy pacjent jest przytomny w chwili twojego przybycia?

Czy poszkodowany odpowiada na pytania?

Czy sprawdzając przytomność musisz posłużyć się ocena reakcji na dotyk i ból?

Jakie uzyskujesz odpowiedzi lub reakcje?

Czy pacjent nie reaguje na żadne bodźce?

3

Drogi oddechowe

Czy słyszysz jakieś odgłosy w oddechu pacjenta – bulgotanie, charczenie, świsty, chrząkania?

Czy po udrożnieniu dróg oddechowych odgłosy ustąpiły?

4

Oddech

Czy pacjent oddycha?

Czy oddech jest szybki czy wolny?

Czy słyszysz jakieś świsty lub inne odgłosy?

Czy pacjent używa dodatkowych mięsni oddechowych?

Z jak dużym trudem oddycha?

Czy może mówić?

Ile jest slow miedzy poszczególnymi oddechami?

W jakiej pozycji znajduje się pacjent?

5

Krążenia

Czy pacjent ma wyczuwalne tętno?

Czy jest ono wolne czy szybkie, miarowe czy niemiarowe?

Jaki jest kolor i temperatura skory pacjenta?

Czy występują duże krwawienia?

6

Wydolność

Jaki jest wynik w skali Glasgow (GCS)?

7

Priorytet

Czy pacjent jest w stanie zagrożenia?

 

 

 

 

 

 

 

Temat : Oznaki życia

Oceniamy wydolność podstawowych funkcji życiowych z zakresu funkcjonowania układu nerwowego, oddechowego i krążenia.

 

1. Ocena stanu świadomości

Przytomność to całość procesów umożliwiających prawidłowe postrzeganie, analizowanie i uświadamianie sobie wydarzeń zachodzących w otoczeniu. Jest stanem organizmu, w którym występują związane z funkcjonowaniem pnia mózgu i kory mózgu reakcje na bodźce

Przytomność jest zewnętrznym wykładnikiem świadomości. Świadomość to stan psychiczny, w którym jednostka zdaje sobie sprawę ze zjawisk wewnętrznych, takich jak własne procesy myślowe, oraz zjawisk zachodzących w środowisku zewnętrznym i jest w stanie reagować na nie (somatycznie lub autonomicznie).- stan czuwania. Świadomość to dolność poszkodowanego do kontaktu z otoczeniem.

 

Nieprzytomny
brak świadomości (nieprzytomność) to taki stan, w którym poszkodowany nie reaguje na bodźce zewnętrzne.
Przyczyny utraty świadomości są różne i można je podzielić na:
pierwotne, które mają swoje źródło w centralnym układzie nerwowym,
— oraz wtórnie z nimi związane.
Mogą to być:

-urazy (np. głowy),

-wstrząs,

-choroby układu nerwowego (np. padaczka, udar mózgu),

-choroby metaboliczne np. cukrzyca,

- choroby związane z układem krążenia: nagle zatrzymanie krążenia, zaw mięśnia sercowego, omdlenie,

- choroby związane z układem oddechowym prowadzące do ostrej niewydolność oddechowej itp,

-substancje chemiczne (np. alkohol, leki oraz ukąszenia owadów),

-przyczyny środowiskowe (np. przegrzanie, oziębienie, utopienie, porażenie prądem).
Przytomność można utracić na różny okres czasu:
— na kilka minut —jak w omdleniu,
— kilka godzin —jak np. w urazach czaszkowo-mózgowych,
— wiele dni.
Aby ocenić jak głęboko poszkodowany jest nieprzytomny opracowano szereg skał. Najbardziej popularna jest skala Glasgow (Glasgow Coma Scale — GCS)
wprowadzona w 1974 roku.
Skala ta składa się z trzech etapów i ocenia u badanego:
— otwieranie oczu,
— reakcję słowną,
— odpowiedź ruchową

Po zsumowaniu przyznanych badanemu punktów, można ocenić jak głęboko jest nieprzytomny.
Minimalna ilość punktów to 3 i oznacza, że poszkodowany jest bardzo głęboko nieprzytomny. Maksymalna ilość punktów to 15 i oznacza, że poszkodowany jest w pełni świadomy. Jeśli ilość punktów wynosi 8 lub mniej to oznacza, że poszkodowany jest w śpiączce. Na podstawie przyznanych punktów można także ocenić ciężkość urazu głowy (uszkodzenie mózgu):
— -ciężki uraz głowy — 8, lub mniej punktów,
—- średni uraz głowy — 9—l 2 punktów,
— -niewielki uraz głowy — 13—15 punktów.
Należy zaznaczyć, że jednorazowa ocena nieprzytomnego przy użyciu skali Glasgow nie wystarcza. Badanie należy powtarzać oceniając progresję bądź regresję zmian, oraz po upływie określonego czasu, eliminując wpływ np. oziębienia czy trucizn.
W krajach anglosaskich bardzo popularna jest też skala AVPU:
A (alert) -poszkodowany czujny, uważny,

V (vocal) -poszkodowany reaguje na glos,

P (pain) -poszkodowany reaguje na ból,

U (unresponsive) -poszkodowany jest nieprzytomny, nie reaguje.

 

 

 

 

 

 

SKALA AVPU

A (alert)

Czujny

Pacjent jest czujny, przytomny, rozmawia z Toba. Zna swoje imię. Wie, gdzie jest, jaki jest dzień, lub godzina. Wie, co się stało.

V (verbal)

Reaguje na bodźce głosowe

Pacjent reaguje na glos. Może być w ograniczonym kontakcie i nie otwierać oczu samoistnie, ale reaguje adekwatnie, gdy do niego mówisz.

P (painful)

Reaguje na bodźce bólowe

Pacjent reaguje tylko na bodźce bólowe, takie jak ściśnięcie mięśnia czworobocznego szyi, uszczypniecie płatka ucha.

U (unresponsive)

Brak reakcji

Pacjent jest nieprzytomny

 

Skutki utraty przytomności:
-leżący na wznak nieprzytomny może mieć niedrożne drogi oddechowe na skutek opadania nagłośni i języka ku tylnej ścianie gardła. Niezastosowanie odpowiednich rękoczynów udrażniających drogi oddechowe może doprowadzić do narastających zaburzeń wentylacji. zatrzymania oddechu i krążenia,

-leżący na wznak nieprzytomny może „zalać” się własną śliną bądź treścią żołądkową, dlatego jeśli to możliwe, przy zachowanym oddechu i krążenia oraz po wykluczeniu urazów, należy ułożyć go w pozycji bezpiecznej.

2. Ocena układu oddechowego

Obserwując oddech zwracamy uwagę na:

1.      częstość oddechu,

2.      jakość oddechu

3.      rytm oddechu

1.      Szybkość oddechu (częstość) wynosi:
u noworodka- 40 na minutę,
u dzieci- 20—25 na minutę,
u dorosłych- 16—20 na minutę
Mniej więcej jeden oddech (wdech i wydech) przypada na 4—5 uderzeń tętna.
W warunkach fizjologicznych na zmianę szybkości oddechu wpływa:
— wzmożony wysiłek fizyczny, ponieważ zwiększa się wtedy zapotrzebowanie na tlen w organizmie,
— wszelkie stany emocjonalne, które zwalniają lub przyspieszają oddech.
W warunkach patologicznych na przyspieszenie oddechu wpływają:
— stany gorączkowe — z powodu wzmożonego spalania,
— bóle w klatce piersiowej — ponieważ chory oddycha płytko, chcąc zmniejszyć ból,
— zmniejszona powierzchnia oddechowa płuc, w której chory wyrównuje szybkością oddechów brak odpowiedniej ilości tlenu,
upośledzone krążenie —ponieważ tlen jest mniej sprawnie dostarczany tkankom, a dwutlenek węgla mniej sprawnie usuwany; brak tlenu chory stara się wyrównać przyspieszeniem oddechu,
— zmniejszona ilość hemoglobiny, która powoduje, że przy każdym oddechu hemoglobina dostarcza mniejszą ilość tlenu komórkom; organizm wyrównuje ten brak przyspieszonym oddechem.
Na zwolnienie oddechu wpływają:
-zwiększone ciśnienie śródczaszkowe — przez ucisk na ośrodek oddechowy,
-zatrucia wewnątrzpochodne (mocznica, śpiączka cukrzycowa) — gdyż upośledzają sprawność ośrodka oddechowego,
-zatrucia zewnątrzpochodne (opium, morfina) — przez swe szkodliwe działanie na ośrodek oddechowy.
Przyspieszenie oddechu powyżej 40 na minutę i zwolnienie poniżej 8 na minutę jest zawsze objawem niepokojącym, prowadzącym do niedotlenienia organizmu (hipoksja).

2. Jakość oddechu

-oddech regularny z unoszeniem klatki piersiowej,

-równomiernie głęboki,

-wykonywany bez wysiłku,

-wykonywany przez nos,

- bez szmerów,

-bez zapachu,

3. Rytm oddechu

Zaburzenia częstości i rytmu

Szybki powierzchowny oddech (tachypnone)
Szybki powierzchowny oddech ma wiele przyczyn, min. restrykcyjne choroby płuc. gorączkę, niedokrwistość, ból opłucnowy, uniesienie przepony
Szybki głęboki oddech (hyperpnoe)
Szybki głęboki oddech także ma wiele przyczyn, jak wysiłek, lęk, kwasica metaboliczna, np. ketoza cukrzycowa. U chorego w stanie śpiączki z szybkim, głębokim oddechem (dychawica) należy brać pod uwagę jako przyczynę: hipoksję i zawał mózgu, kwasicę metaboliczną (mocznica, ketoza cukrzycowa). hipoglikemie zaburzające ośrodkową regulację oddychania
Oddech powolny (bradypnoe)
Powolny oddech jest wywołany wzrostem ciśnienia śródczaszkowego, polekowym zahamowaniem ośrodków regulacji oddychania
Oddech Cheynego-Stokesa
Oddychanie nasila i spłyca się. Występują cyklicznie okresy głębokiego oddechu, które zmieniają się z okresami oddechu coraz płytszego i bezdechu. U dzieci i osób starszych taki tor oddychania może pojawić się podczas snu. Inne przyczyny: niewydolność krążenia, mocznica, toksyczna depresja nerwowych o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin