penit.PDF

(975 KB) Pobierz
293705252 UNPDF
ZAGADNIENIA
PENITENCJARNE
Spis treści
Krzysztof Jędrzejak: SYSTEM PENITENCJARNY str. 3
Leokadia Stodolska: MIĘDZYNARODOWE STANDARDY POSTĘPOWANIA
Z WIEŹNIAMI ORAZ OCHRONA PRAWNA OSADZONYCH str. 7
Bogdan NOWAK: CELE FUNKCJE I ZASADY WYKONYWANIA KARY
POZBAWIENIA WOLNOŚCI I TYMCZASOWEGO ARESZTOWANIA str. 55
Leokadia Stodolska: TYPOLOGIA JEDNOSTEK PENITENCJARNYCH
I KLASYFIKACJA SKAZANYCH str. 61
leokadia Stodosla: WYKONYWANIE KARY POZBAWIENIA WOLNOŚCI
W ZALEŻNOŚCI OD TYPU ZAKLADU KARNEGO I SYSTEMU WYKONANIA
KARY str. 79
Leokadia Stodolska: STATUS PRAWNY SKAZANEGO str. 98
Leokadia Stodolska: STATUS PRAWNY TYMCZASOWO ARESZTOWANYCH
str. 113
Leokadia Stodolska: PORZĄDEK WEWNĘTRZNY str. 119
Bogdan Nowak: METODY RESOCJALIZACJI str. 122
Bogdan Nowak: ŚRODKI ODDZIAŁYWAŃ PENITENCJARNYCH str. 128
Tadeusz Karczewski: POMOC POSTPENITENCJARNA I PRACA SOCJALNA
str. 138
Eugeniusz Szymczak: PODKULTURA PRZESTĘPCZA str. 145
Leokadia Stodolska: WARUNKOWE PRZEDTERMINOWE ZWOLNIENIE,
PRZERWA W WYKONANIU KARY POZBAWIENIA WOLNOŚCI str. 160
Hanna Chmielewska: PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY IZOLACJI str. 172
1
Wstęp
Oddajemy do rąk czytelników skrypt przeznaczony dla słuchaczy szkoły
podoficerskiej. Będziemy radzi, gdy korzystać będą z niego również inne osoby.
Skrypt ma pomóc w opanowaniu wiedzy penitencjarnej i usprawnieniu
procesu szkolenia. W opracowaniu opieraliśmy się na najnowszej literaturze
przedmiotu i obowiązujących przepisach prawa penitencjarnego. Układ treściowy
opracowaliśmy w oparciu o aktualny program nauczania w COSSW w Kaliszu.
Dla upraktycznienia wiedzy w skrypcie zawarliśmy załączniki (dokumenty
i wnioski). Autorzy skryptu to aktualni i byli wykładowcy zagadnień
penitencjarnych znający oczekiwania słuchaczy w tym zakresie. Prosimy
czytelników o życzliwe przyjęcie naszej pracy, a także o uwagi, które będą pomocne
w ewentualnych korektach w przyszlości.
Autorzy
2
ppłk Krzysztof Jędrzejak
SYSTEM PENITENCJARNY
Przez system penitencjarny będziemy rozumieć.
Całokształt przepisów i instytucji prawa penitencjarnego oraz urządzeń zakładów
penitencjarnych, zmierzających według określonego sposobu do osiągnięcia
zasadniczego celu kary pozbawienia wolności.
Do najważniejszych elementów systemu penitencjarnego należy zaliczyć:
- przepisy określające wykonywanie kary pozbawienia wolności, tymczasowego
aresztowania (np. kodeks karny wykonawczy, regulaminy organizacyjno-
porządkowe, rozporządzenia, zarządzenia),
- instytucje prawa penitencjarnego (np. warunkowe przedterminowe zwolnienie,
przerwa w wykonaniu kary pozbawienia wolności, pomoc postpenitencjarna),
- architekturę - która zależy od typu zakładu karnego. Typy zakładów (zamknięty,
półotwarty, otwarty) różnią się między sobą stopniem zabezpieczenia
ochronnego, izolacją skazanych, ich obowiązkami oraz uprawnieniami w zakresie
poruszania się w ZK i poza terenem.
- podstawowe środki oddziaływania na więźniów (środki oddziaływania związane
z celami i funkcjami kary pozbawienia wolności np. praca, nauczanie, działalność
kulturalno - oświatowa , wychowanie fizyczne i zajęcia sportowe, nagrody, ulgi,
kary dyscyplinarne),
–- status prawny więźnia (zbiór przysługujących praw oraz ciążących na
skazanym obowiązków),
- kadra penitencjarna (zasoby ludzkie o odpowiednich predyspozycjach, cechach
psychofizycznych i poziomie intelektualnym),
–- sposób zarządzania i kontroli (struktura organizacyjna więziennictwa – nadzór
sprawowany przez jednostki nadrzędne więziennictwa, nadzór penitencjarny nad
3
legalnością i prawidłowością przebiegu wykonywania kary pozbawienia wolności
oraz tymczasowego aresztowania),
–- środki ochrony i bezpieczeństwa (uzależnione od typu ZK oraz kategorii
osadzonych). Różnice dotyczą między innymi takich elementów jak: ilość
wygrodzeń wewnętrznych, wysokość muru zewnętrznego, rodzaj zabezpieczeń
techniczno-ochronnych, ilość posterunków ochronnych, liczba personelu
wykonującego zadania o charakterze ochronnym itd.
relacje kadra – osadzeni (uzależnione od realizowanych celów wykonywania
kary pozbawienia wolności).
System celkowy
Pierwszym systemem penitencjarnym, który ukształtował się w procesie rozwoju
więziennictwa, jest system celkowy.
Jest on znany w dwóch odmianach: pensylwańskiej (filadelfijskiej) oraz
auburnskiej.
Podstawową cechą wykonywania kary w systemie celkowym odmiany
pensylwańskiej była :
całkowita całodobowa izolacja więźnia w pojedynczej celi.
Odosobnienie więźniów miało wywoływać w nich refleksje nad swoim dotychczasowym
życiem, a w konsekwencji prowadzić do ich poprawy.
Wprowadzono obowiązek lektury Biblii, jako środka pozwalającego więźniom moralnie
się odrodzić i mającego skłonić ich do życia zgodnego z prawem. Zakładano, że
izolowanie więźniów od siebie skutecznie zapobiegnie ich wzajemnej demoralizacji.
Pierwszym więzieniem, w którym wykonywano karę według założeń systemu
celkowego odmiany pensylwańskiej było więzienie w Filadelfii (1790).
Organizacja odbywania kary oparta na odosobnieniu oraz przymusowej
bezczynności więźniów nie sprzyjały ich poprawie i nie przynosiła spodziewanych
efektów. Skutkami stosowania osamotnienia więźniów były między innymi zaburzenia
psychiczne, niszczenie woli i aktywności. Z tego też względu z czasem zaczęto łagodzić
4
293705252.001.png
warunki wykonania kary w odmianie pensylwańskiej, poprzez wprowadzenie takich
zmian jak: możliwość pracy w celi, korzystanie z więziennej biblioteki, czy kontakty z
krewnymi i przedstawicielami instytucji charytatywnych.
W latach dwudziestych XIX wieku zaczął się kształtować system celkowy
odmiany auburnskiej (Auburn, Stany Zjednoczone). Charakteryzował się on
odosobnieniem więźniów w pojedynczych celach w porze nocnej oraz wspólną pracą w
porze dziennej z obowiązkiem zachowania milczenia.
System celkowy był pierwszym systemem wykonywania kary pozbawienia
wolności, którego deklaratywnym celem była poprawa więźnia. Na uwagę zasługuje
również to, iż w więzieniach celkowych dbano o należyte warunki socjalno-bytowe.
System progresywny.
Istotą systemu progresywnego jest podział okresu wykonania kary pozbawienia
wolności na etapy. Przejście więźnia do kolejnych etapów było uzależnione od jego
zachowania i wiązało się z łagodzeniem warunków odbywania kary pozbawienia
wolności. Celem wykonania kary, przyjętym przez zwolenników systemu
progresywnego, było uspołecznienie więźnia, a nie jego skrajna izolacja. Podstawę
wykonywania kary powinna stanowić odpowiednia klasyfikacja skazanych. System
progresywny, jako ujednolicony sposób wykonania kary, po raz pierwszy wprowadził
Aleksander Maconochie w więzieniu na wyspie Norfolk (położonej u wybrzeży
Australii) około 1840r. Maconochie podzielił okres wykonania kary na trzy etapy.
Przejście przez osadzonego do kolejnego etapu (awans) wiązało się z poprawą jego
sytuacji tzn. ze zwiększonym zakresem uprawnień.
Pierwszy etap polegał na izolacji celkowej typu pensylwańskiego. Etap drugi
polegał na przymusowych robotach wykonywanych według systemu auburnskiego, ale
bez zachowania nakazu milczenia. W ramach tego etapu więzień był oceniany i
otrzymywał każdego dnia określoną liczbę punktów. Oceniano głównie zachowanie i
postawę w pracy. Postępy czynione przez więźnia miały bezpośredni wpływ na
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin