Techniki gry na gitarze
Niewątpliwą zaletą gitary jest szeroki wachlarz technik gry, dających ciekawe efekty muzyczne. Z lewą ręką można bowiem zrobić wiele więcej niż tylko przyciskać struny.
Oto one:
Hammer-on
Technika ta, zwana również młoteczkowaniem polega na tym, że dźwięk wydobywasz bez szarpania struny prawą ręką, robisz to poprzez uderzenie w strunę palcem ręki lewej (tak jak młoteczkiem).
Pull-off
Analogicznie jak powyżej, tylko dźwięk powstaje poprzez dynamiczne oderwanie palca od struny.
Wypróbuj to, najpierw hammer-on. Pierwszy dźwięk wydobyj normalnie a drugi tylko poprzez uderzenie palcem. Jest to oznaczone na tabulaturze znaczkiem H:
1 3 1 3
e |-------------------|-------------------|-------------------|
H |-------------------|-------------------|-------------------|
G |-------------------|-------------------|---1-H-3---1-H-3---|
D |-------------------|---1-H-3---1-H-3---|-------------------|
A |-----------1-H-3---|-------------------|-------------------|
E |---1-H-3-----------|-------------------|-------------------|
A teraz pull-off, pierwszy dźwięk trąć normalnie prawą ręką a drugi niech powstanie kiedy oderwiesz palec od gryfu. Aby Ci to wyszło, musisz sobie wcześniej ułożyć oba palce w odpowiednich miejscach:
3 1 3 1 2 2 3 1 3 1
G |-------------------|-------------------|---5-P-3---5-P-3---|
D |-------------------|---2-P-0---2-P-0---|-------------------|
A |-----------3-P-1---|-------------------|-------------------|
E |---3-P-1-----------|-------------------|-------------------|
A teraz oba na raz, pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie, drugi poprzez uderzenie a trzeci poprzez oderwanie palca od gryfu:
G |-------------------|-------------------|---5H7P5---5H7P5---|
D |-------------------|---3H5P3---3H5P3---|-------------------|
A |-------------------|-------------------|-------------------|
E |---1H3P1---1H3P1---|-------------------|-------------------|
Wykorzystaj poznane techniki do zagrania motywu z filmu Sami swoi:
1 3 1 3 1 3 1 3 1 3 1 3 1 1 3 1 3
e |--------------------------|----------------------|-------------------|
H |--------------------------|----------------------|-------------------|
G |-----7--5--------7--5-----|-----7--5-------------|-------------------|
D |--5--------7--5--------7--|--5--------7--5-------|--3H5P3------------|
A |--------------------------|----------------------|---------H5--------|
E |--------------------------|----------------------|-------------------|
Slide
Technika ta polega na tym, że przesuwasz palec wzdłuż struny z jednego progu na inny.
Pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie a następnie robisz wspomniany wyżej slide.
Można to robić zarówno w górę:
e |-------------------|-------------------|------1-/-3--------|
G |-------------------|-----5-/-7---------|-------------------|
D |----5-/-7----------|-------------------|-------------------|
E |-------------------|-------------------|-------------------|
Jak i w dół:
e |-------------------|-------------------|------3-\-1--------|
G |-------------------|-----7-\-5---------|-------------------|
D |----7-\-5----------|-------------------|-------------------|
Czasem też, podczas slide'u w górę nie jest oznaczony próg startowy, wówczas rozpoczynasz grę na dowolnym progu, najczęściej żeby efekt był wyraźny próg ten będzie dość oddalony:
e |-------------------|-------------------|--------/-8--------|
G |-------------------|-------/-7---------|-------------------|
D |------/-7----------|-------------------|-------------------|
Vibrato
Technika ta jest szczególnie lubiana przez gitarzystów 'elektrycznych', ale na akustykach też bardzo fajnie brzmi. Polega na tym, że palec przyciskający strunę wprawiasz w poprzeczne drgania, dzięki czemu otrzymujesz fajnie wibrujący dźwięk. Stosuje się to szczególnie dla dźwięków, które trają długo, wówczas można je ładnie podkreślić.
G |-------------------|--------7~~~~------|-------------------|
D |--------7~~~~------|-------------------|-------------------|
E |-------------------|-------------------|-----5~~-----------|
Muffled string
Jak zobaczysz na tabulaturze takie tajemnicze iksy to oznacza, że lewą ręką masz przytłumić struny. Wykorzystywane jest to szczególnie podczas bicia akordów i daje ciekawy efekt.
e |---------x----x----|
H |---------x----x----|
G |---------x----x----|
D |--x------x----x----|
A |--x------x----x----|
E |--x------x----x----|
nie__tylko__dla