KSIĘGOWOŚĆ I PODATKI z 5 marca 12 (nr 45).pdf

(2941 KB) Pobierz
Poniedziałek 5 marca 2012, nr 45 (3183) gazetaprawna.pl
Księgowość
reklAmA
i podatKi
prenumerata
najnowsze w serwisach
temat tygodnia
ksiegowosc.gazetaprawna.pl
Jak spółki powinny prawidłowo
zamknąć rok obrachunkowy 2011
c7-10
Rozliczenie ksiąg rachunkowych może trwać nawet do 15 lipca. Jednak już teraz,
do końca marca, należy sporządzić sprawozdanie. Wykazany w nim wynik inansowy
po zatwierdzeniu raportu przez właściwy organ zostanie albo podzielony (gdy wystąpi
zysk), albo pokryty (przy stracie). Czas na wykonanie tych czynności minie w czerwcu
podatki i cła
ryczałt z najmu mieszkania nie
wyklucza wspólnego rozliczenia
małżonków
czy faktura otrzymana faksem
uprawnia do odliczenia podatku
odliczenia na dziecko może dokonać
tylko rodzic albo formalny opiekun
prawny
czy przysługuje odliczenie Vat
od nabytej usługi gastronomicznej
oferowanej na szkoleniu
w numerze
Komentarze
FATCA będzie dużym problemem dla europejskich banków c2
rachunkowość
przez trzy lata biegły będzie
przechowywał dowody szkolenia
30 dni na aktualizację danych
w rejestrze
orzecznictwo
Zakończenie inwestycji w lokalu wymaga korekty VAT
c3
sfera budżetowa
Vat a wydatki strukturalne
garaż dla karetek w zoz a rb-wsa
zakup nowych eksponatów do
muzeum
odnawianie licencji programu
płacowego a wydatki strukturalne
zakup żarówek energooszczędnych
zakup lodówki energooszczędnej
przez dps
interpretacje
Nabycie koksu od pośredniczących podmiotów węglowych
nie podlega akcyzie
c4
podatek od towarów i usług
Przy sprzedaży internetowej obowiązki ciążą na portalu
kadry.gazetaprawna.pl
c5
podatki dochodowe
Polskie przedsiębiorstwa korzystające z usług wsparcia
w ramach grupy muszą zadbać o dokumentację
c6
Wystawienia PIT-8C lepiej nie bagatelizować, nawet gdy
brak za to konsekwencji
prawo pracy
Jakie są skutki tymczasowego
aresztowania pracownika w czasie
urlopu wypoczynkowego
czy pracownik, który pozostaje
w nieformalnym związku, ma
prawo do płatnych zwolnień w celu
załatwiania rodzinnych spraw
czy choroba nauczyciela
w czasie ferii daje mu prawo
do uzupełniającego urlopu
c16
Rozliczenia
Jak wykazać płatności dla zagranicznych kontrahentów
c11
ubezpieczenia
Jaki zasiłek otrzyma pracownik
jednocześnie zwolniony z dwóch irm
czy zawarcie umowy o dzieło w czasie
urlopu wychowawczego zmieni tytuł
do ubezpieczeń
procedury
W jaki sposób organy kontrolują irmy działające w sieci
c12
Rachunkowość
Wartość towarów wykazana w bilansie nie może być
wyższa od ceny ich sprzedaży
wynagrodzenia
czy przy ubieganiu się o świadczenia
z zFŚs uwzględniane są dochody
konkubenta pracownika
czy przy ustalaniu wysokości
wynagrodzenia za czas pozostawania
bez pracy trzeba brać pod uwagę
podwyżki pensji
c14
interwencja
Gdzie opodatkować przychód z akcji sprzedanych we Francji
sfera budżetowa
czy likwidacja pracodawcy wpływa
na termin wypłaty trzynastki
c15
Za tydzień Jakie procedury w zakresie PIT i VAT czekają na rozpoczynających działalność Jak firma powinna rozliczyć w CIT dotację otrzymaną w 2011 roku
793265993.134.png 793265993.145.png 793265993.155.png 793265993.166.png 793265993.001.png 793265993.012.png 793265993.023.png 793265993.034.png 793265993.045.png 793265993.055.png 793265993.066.png 793265993.076.png 793265993.087.png 793265993.093.png 793265993.094.png 793265993.095.png 793265993.096.png 793265993.097.png 793265993.098.png 793265993.099.png 793265993.100.png 793265993.101.png 793265993.102.png 793265993.103.png 793265993.104.png 793265993.105.png 793265993.106.png 793265993.107.png 793265993.108.png 793265993.109.png 793265993.110.png 793265993.111.png 793265993.112.png 793265993.113.png 793265993.114.png 793265993.115.png 793265993.116.png 793265993.117.png 793265993.118.png 793265993.119.png 793265993.120.png 793265993.121.png 793265993.122.png 793265993.123.png 793265993.124.png 793265993.125.png 793265993.126.png 793265993.127.png 793265993.128.png 793265993.129.png 793265993.130.png 793265993.131.png 793265993.132.png 793265993.133.png 793265993.135.png 793265993.136.png 793265993.137.png 793265993.138.png 793265993.139.png 793265993.140.png 793265993.141.png 793265993.142.png 793265993.143.png 793265993.144.png 793265993.146.png 793265993.147.png 793265993.148.png 793265993.149.png 793265993.150.png 793265993.151.png 793265993.152.png
 
C2
Dziennik Gazeta Prawna, 5 marca 2012 nr 45 (3183)
gazetaprawna.pl
komentarze
ZFRON, czyli
kosztowe
perturbacje
FATCA ante portas
prawa poza Stany Zjednoczo-
ne i wobec podmiotów spoza
Stanów Zjednoczonych.
FATCA – przynajmniej teore-
tycznie – obejmuje bowiem
swoim zakresem podmio-
ty, które nie mają siedzi-
by w USA, a więc nie mogą
podlegać i nie podlegają ju-
rysdykcji tego państwa. Jest
bardzo wątpliwe, czy taka
ogólna norma obcego prawa
w ogóle może wywołać ja-
kiekolwiek skutki prawne
w państwach innych niż
Stany Zjednoczone, w szcze-
gólności zaś w sytuacji, gdy
przekazanie informacji do-
tyczących amerykańskiego
klienta zagranicznego banku
ewidentnie naruszałoby ta-
jemnicę bankową w pań-
stwie, w którym ma siedzibę
nieamerykańska instytu-
cja inansowa, np. w Polsce.
O ile można zrozumieć na-
kładanie różnorakich obo-
wiązków informacyjnych na
podmioty mające siedzibę
lub miejsce zamieszkania
w Stanach Zjednoczonych
albo na obywateli amerykań-
skich – nawet takich, którzy
nie zamieszkują w Stanach
Zjednoczonych – jak czyni to
amerykańskie ustawodaw-
stwo podatkowe, to jednak
żądanie przestrzegania ame-
rykańskich norm prawnych
przez podmioty nieamery-
kańskie i to poza terytorium
USA musi budzić zastrzeże-
nia. Ustawodawca amery-
kański nie może zobowiązać
zagranicznego banku, który
nie działa na terytorium
USA, do określonego działa-
nia, w tym – przekazywania
informacji o klientach tego
banku. Przekazanie takiej
informacji naruszałoby ta-
jemnicę bankową, obowiązu-
jącą na podstawie krajowego
prawa bankowego. W prak-
tyce więc wydaje się, że bez
stosownej nowelizacji prawa
bankowego takie generalne
przekazanie informacji ame-
rykańskiemu iskusowi nie
jest dopuszczalne. Wymiana
informacji podatkowych
jest możliwa m.in. na pod-
stawie stosownej klauzuli
zwykle zawartej w typowych
bilateralnych umowach
o unikaniu podwójnego opo-
datkowania dochodu. Są
to jednak sytuacje zindy-
widualizowane, dotyczą-
ce dochodów konkretnego
zagranicznego podatni-
ka, uzyskiwanych w obcym
państwie. Nie dotyczą one
jednak blankietowego prze-
kazywania danych objętych
tajemnicą bankową.
FATCA będzie więc dużym
problemem dla polskich,
a szerzej także dla euro-
pejskich banków. Można
się tylko dziwić, czemu do
tej pory nie było zdecydo-
wanych działań w sprawie
FATCA Komisji Europejskiej,
a w Polsce – Ministerstwa
Finansów i Komisji Nadzoru
Finansowego. Zasadniczą
kwestią jest tutaj zgodność
obowiązków nakładanych
przez FATCA z polskimi
przepisami prawa bankowe-
go dotyczącymi tajemnicy
bankowej oraz z regulacja-
mi dotyczącymi ochrony
danych osobowych. Aby było
jeszcze trudniej, wspomnia-
ny wcześniej 30-proc.
quasi-podatek nie jest
– co do swej prawnej istoty
– federalnym podatkiem
dochodowym, a tym samym
nie stosują się do niego po-
stanowienia bilateralnej
umowy polsko-amerykań-
skiej z 1974 r. o unikaniu
podwójnego opodatkowa-
nia i zapobieganiu uchyla-
nia się od opodatkowania
w zakresie podatków od
dochodu.
Dr Janusz
Fiszer
partner w PwC, docent
Uniwersytetu Warszawskiego
Bogna
Olejnik
konsultant, MDDP Michalik
Dłuska Dziedzic i Partnerzy
spółka doradztwa
podatkowego sp. z o.o.
W ostatnim
zawarta przez zagraniczne
instytucje inansowe z IRS.
Zasadniczym celem
regulacji FATCA było
zidentyikowanie – dla
celów podatkowych – zagra-
nicznych rachunków
posiadanych przez
podatników amerykańskich,
dotychczas niekiedy
nieujawnianych władzom
podatkowym USA.
Jednak nowe przepisy za-
wierają także materialny
element podatkowy, polega-
jący na nałożeniu 30-proc.
quasi-podatku na wypłaty
dokonywane z USA na za-
graniczne rachunki z tytułu
dywidend, odsetek oraz
przychody z tytułu zbycia
składników majątkowych,
w tym m.in. papierów war-
tościowych. Sposobem
uniknięcia tego podatku ma
być zawarcie przez zagra-
niczną instytucję inansową
umowy z IRS, umożliwiają-
cej przekazanie stosownych
informacji.
Ustawa FATCA jest bardzo
kontrowersyjna, a dla mię-
dzynarodowych środowisk
bankowych i doradców po-
datkowych jest tym, czym
osławiona umowa ACTA dla
internautów. FATCA jest
bowiem kolejnym przykła-
dem ponadterytorialne-
go zakresu obowiązywania
amerykańskiego prawa sta-
nowionego przez amerykań-
skiego ustawodawcę, który
w przeszłości już wielokrot-
nie kierował normy swojego
tygodniu
w mediach
pojawiło się
kilka doniesień o zagroże-
niach, jakie niesie ze sobą
amerykańska ustawa FATCA
(Foreign Account Tax
Compliance Act). Dla
wyjaśnienia, FATCA oznacza
skrót nazwy amerykańskiej
ustawy o ujawnianiu dla
celów podatkowych
informacji o zagranicznych
rachunkach. Przewiduje ona
nałożenie na zagraniczne
– tj. niemające siedziby
w Stanach Zjednoczonych
– banki i inne instytucje
inansowe (np. irmy
ubezpieczeniowe, domy
maklerskie, fundusze
inwestycyjne itp.)
obowiązku informowania
amerykańskich organów
podatkowych o rachunkach
prowadzonych na rzecz
podatników amerykańskich.
Przy czym deinicja tych
podatników jest
szeroka i obejmuje
obywateli amerykańskich,
w tym też takich, którzy nie
są rezydentami Stanów
Zjednoczonych dla celów
podatkowych, a także
obywateli innych państw
– posiadaczy prawa pobytu
w USA. FATCA wejdzie w życie
od stycznia 2013 r. Podstawą
przekazywania informacji
organom skarbowym
Stanów Zjednoczonych,
czyli IRS (Internal Revenue
Service), ma być umowa
P odmioty mające
widoczne są na pozio-
mie orzecznictwa NSA.
W wyroku z 24 lutego 2009
r. (sygn. akt II FSK 1652/07)
NSA stwierdził, że ustawa
o rehabilitacji, wprowadza-
jąc obowiązek przekazywa-
nia kwot pochodzących ze
zwolnienia z podatku od
nieruchomości w 90 proc.
na ZFRON, umożliwiła po-
datnikom zaliczanie do
kosztów uzyskania przy-
chodów kwot stanowią-
cych równowartość tego
podatku, dodając, że po-
datnik może ująć tę kwotę
w kosztach uzyskania
przychodów dopiero z mo-
mentem jej przekazania
na ZFRON (podobnie NSA
w wyrok z 5 września 2006
r., sygn. akt II FSK 1179/05).
Jednocześnie z ustnego
uzasadnienia do wyroku
NSA z 23 stycznia 2012 r.
(sygn. akt II FSK 1281/10)
wynika, że samo przeka-
zanie kwot ze zwolnień
z podatku na ZFRON jest
czynnością czysto tech-
niczną i nie ma charakte-
ru kasowego, jak wymaga
tego treść art. 15 ust. 1
ustawy o CIT. W praktyce
oznacza to, że ewentual-
ne wyłączenia wynikają-
ce z treści art. 16 ustawy
o CIT mają charak-
ter drugorzędny, wpłaty
na ZFRON nie spełniają
bowiem ogólnej deinicji
kosztu uzyskania przycho-
dów z art. 15 ust. 1 ustawy
o CIT. W niekorzystny
dla podatników sposób
podobne sprawy w ostat-
nim czasie rozstrzygnął
WSA w Gliwicach (wyroki
z 19 października 2011 r.,
sygn. akt. I SA/Gl 696/10,
z 23 marca 2011 r., sygn.
akt I SA/Gl 1144/10).
Aktualny trend w orzecz-
nictwie, polegający na kon-
sekwentnym odmawianiu
podatnikom prawa do roz-
poznawania kosztów po-
datkowych w postaci wpłat
na ZFRON, pochodzących
ze zwolnień z podatku od
nieruchomości, znajduje
potwierdzenie w interpre-
tacji ogólnej ministra i-
nansów z 5 marca 2010 r.
(nr DD6/8213/165/KWW/09/
BMI9/11871). Minister
uznał, że wpłaty na ZFRON,
pochodzące ze zwolnienia
od podatku dochodowe-
go, będą kosztami uzyska-
nia przychodów dopiero
w momencie sinansowa-
nia z tych środków kon-
kretnych wydatków bądź
pośrednio poprzez odpisy
amortyzacyjne.
status zakładów
pracy chronionej
(ZPChr) korzystają
m.in. ze zwolnienia
z podatku od nieruchomo-
ści na podstawie art. 31 ust.
1 pkt 1 lit. a) ustawy z 27
sierpnia 1997 r. o rehabili-
tacji zawodowej
i społecznej oraz zatrud-
nianiu osób niepełno-
sprawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 127, poz. 721 z późn.
zm.). Środki w ten sposób
uzyskane są przekazywane
odpowiednio w 90 proc.
na zakładowy fundusz
rehabilitacji osób niepeł-
nosprawnych (ZFRON),
a w 10 proc. na Państwowy
Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych
(PFRON). Wątpliwości
dotyczą tego, czy na
podstawie przepisów
ustawy z 15 lutego 1992 r.
o podatku dochodowym od
osób prawnych (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 74, poz. 397
z późn. zm., dalej: ustawa
o CIT) podatnicy mogą
zaliczać kwoty wpłat
środków pochodzących ze
zwolnienia z podatku od
nieruchomości do kosztów
uzyskania przychodów już
w dacie ich przekazania na
ZFRON.
Zgodnie z art. 15 ust. 1
ustawy o CIT kosztami
uzyskania przychodów są
koszty poniesione w celu
osiągnięcia przychodów
lub zachowania albo za-
bezpieczenia ich źródła,
poza wymienionymi w art.
16 tej ustawy. Artykuł 16
ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy
o CIT wprowadza wyłą-
czenie z kosztów podatko-
wych odpisów i wpłat na
różnego rodzaju fundusze
tworzone przez podatni-
ka, z wyjątkiem podstawo-
wych odpisów i wpłat na te
fundusze, jeżeli obowiązek
lub możliwość ich tworze-
nia w ciężar kosztów okre-
ślają odrębne ustawy.
Dokonując interpretacji
przepisu art. 16 ust. 1 pkt
9 lit. a) ustawy o CIT, sądy
administracyjne odmawia-
ją zaliczenia do kosztów
uzyskania przychodów
wpłat na ZFRON jako wpłat
na fundusz tworzony
przez podatnika, niebędą-
cy funduszem tworzo-
nym w ciężar kosztów (np.
wyrok WSA w Rzeszowie
z 1 grudnia 2010 r., sygn.
akt I SA/Rz 933/09).
Pewne rozbieżności w za-
kresie oceny przedmio-
towego zagadnienia
Premia pieniężna czy rabat
– w oczekiwaniu na uchwałę NSA
obliczana jest według
zmiennych progów procen-
towych, tym wyższych, im
wyższa jest wartość obrotu
netto (również określona
progowo), a premia nie jest
w żaden sposób związana
z rozliczeniami za konkret-
ne dostawy.
W orzecznictwie sądowo-
administracyjnym powstają
wątpliwości na tle takiego
poglądu. W związku z tym
NSA postanowieniem z 26
stycznia 2012 r. (sygn. akt
I FSK 586/11) przedstawił to
zagadnienie do rozpoznania
składowi siedmiu sędziów.
Uchwała NSA jest potrzeb-
na. Wydaje się, że skoro
skutki podatkowe wyko-
rzystania obu mechani-
zmów są porównywalne
i nie dochodzi do uszczu-
plenia budżetu państwa,
to nie ma ekonomicznego
uzasadnienia dla narzuca-
nia jednej z form wspar-
cia sprzedaży. Co ciekawe,
również od strony prawnej
nie ma ku temu wyraźnych
podstaw, na co zwracają
uwagę niektóre sądy admi-
nistracyjne, wskazując, iż
swoboda obrotu gospodar-
czego, gwarantowana kon-
stytucyjnie, skutkuje tym,
iż w pełni uprawniony jest
pogląd, że to w gestii podat-
nika (dostawcy, producen-
ta, dystrybutora) pozostaje
wybór sposobu motywowa-
nia współpracujących z nim
odbiorców. Co prawda,
inna jest istota premii pie-
niężnej, a inna udzielenia
rabatu, to jednak efekt eko-
nomiczny w danym okresie
rozliczeniowym przyzna-
nia premii pieniężnej lub
udzielenia rabatu może być
zbliżony. Natomiast sko-
rzystanie z rabatu wiąże
się z dodatkowymi uciąż-
liwościami dla podatnika
zmuszonego do dokonania
korekty.
Dariusz
Strzelec
partner w Kancelarii Brzezińska
Narolski Mariański Adwokaci
w Łodzi
W obrocie
optykę spojrzenia na
problem i coraz częściej
zaczęły traktować premie
jako rabat obniżający
podstawę opodatkowania
na podstawie art. 29 ust. 4
ustawy z 11 marca 2004 r.
o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr
177, poz. 1054 z późn. zm.),
który powinien być
dokumentowany za pomocą
faktur korygujących.
Zdarza się, że organy podat-
kowe, a niekiedy nawet sądy
administracyjne skłonne
są przyjmować, iż dla tego
typu sytuacji podatnik po-
winien korygować obrót,
udzielając rabatu, a nie
wypłacać premie pienięż-
ne. Taką argumentację
próbują rozszerzać na przy-
padki, w których premia
gospodarczym
występuje kilka
sposobów
realizowania akcji promo-
cyjnych mających wspierać
sprzedaż towarów. Do
najczęściej wykorzystywa-
nych zaliczyć można premie
pieniężne, rabaty (transak-
cyjne oraz postransakcyjne).
Na gruncie przepisów o VAT
problematyczny jest
charakter premii pienięż-
nych. Po długo trwających
dyskusjach z iskusem, czy
premie pieniężne stanowią
czynność opodatkowaną
VAT, i po przyjęciu na
skutek orzecznictwa sądów
korzystnego dla podatników
stanowiska w tym zakresie,
organy podatkowe zmieniły
Podatnik powinien
sam, bez nacisków,
decydować, w jaki
sposób zmotywuje
kontrahentów
księgowość
i podatki
Redaktor prowadzący:
Ewa Ciechanowska
tel. 22 530 40 44
ewa.ciechanowska@infor.pl
prenumerata
793265993.153.png 793265993.154.png 793265993.156.png 793265993.157.png 793265993.158.png 793265993.159.png 793265993.160.png 793265993.161.png 793265993.162.png 793265993.163.png 793265993.164.png 793265993.165.png 793265993.167.png 793265993.168.png 793265993.169.png 793265993.170.png 793265993.171.png
 
C3
Dziennik Gazeta Prawna, 5 marca 2012 nr 45 (3183)
gazetaprawna.pl
orzecznictwo
Zakończenie inwestycji w lokalu wymaga korekty VAT
Wojewódzki Sąd
Administracyjny
w Krakowie
o rozliczeniach
uzasadnienie Spór sprowa-
dzał się do rozstrzygnięcia,
czy inwestycje w obcym środ-
ku trwałym, które po nabyciu
nie były przedmiotem dosta-
wy (zostaną zlikwidowane),
podlegają opodatkowaniu VAT
oraz czy skarżący powinien
skorygować VAT naliczony.
Sąd wyjaśnił, że zgodnie
z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz.
1054 z późn. zm.), w zakre-
sie, w jakim towary i usługi
wykorzystywane są do wyko-
nywania czynności opodat-
kowanych, podatnikowi VAT
przysługuje prawo do obniże-
nia kwoty podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego.
Prawo to przysługuje więc,
gdy odliczenia VAT dokonuje
podatnik VAT oraz gdy towa-
ry i usługi, z których naby-
ciem podatek został naliczo-
ny, są wykorzystywane do
czynności opodatkowanych.
Sąd stwierdził, że nakłady
na adaptację lokalu należy
uznać za inwestycję w obcym
środku trwałym. Skarżące-
mu przysługuje więc prawo
do obniżenia podatku należ-
nego o podatek naliczony od
nakładów inwestycyjnych po-
niesionych w związku z ada-
ptacją lokalu. Natomiast jeśli
rozwiąże on umowę najmu
lokalu, a nakłady na nieru-
chomość poczynione przez
skarżącego zatrzymuje wy-
najmujący, to w konsekwencji
pozostawione w całości na-
kłady, od których odliczono
podatek naliczony, oczywi-
ście nie będą już służyć czyn-
nościom opodatkowanym.
W tej sytuacji dochodzi bo-
wiem do zmiany przezna-
czenia ulepszenia lokalu. Na-
jemca po rozwiązaniu umowy
najmu musi więc skorygo-
wać podatek naliczony od
inwestycji w obcym środku
trwałym, która nie została
zamortyzowana. Korektę na-
leży dokonać zgodnie z art. 91
ust. 1 – 6 ustawy o VAT, tzn.
w deklaracji podatkowej za
okres rozliczeniowy, w któ-
rym doszło do rozwiązania
umowy najmu lokalu. Nale-
ży jednorazowo zmniejszyć
podatek naliczony o kwotę
odliczonego podatku doty-
czącego prowadzonej w nim
inwestycji ustaloną dla całego
pozostałego okresu korekty.
Sąd wyjaśnił, że art. 91
ust. 7 ustawy o VAT przewi-
duje konieczność korekty VAT
w sytuacji, gdy po zakupie to-
waru lub usługi, od których
odliczono podatek, przezna-
czenie tego towaru lub usługi
się zmieniło.
WSA powołał się też na
orzecznictwo Trybunału
Sprawiedliwości UE w spra-
wie C-37/95 państwo belgij-
skie a Ghent Coal Terminal
NV oraz C-110/94 między In-
tercommunale voor Zeewa-
terontziliting (INZO) a pań-
stwem belgijskim. Oba wyroki
dotyczyły sytuacji, gdy podat-
nik zaniechał inwestycji w ob-
cych środkach trwałych (tak
jak skarżący), ale z przyczyn,
na które nie miał żadnego
wpływu. TSUE przyznał więc
podatnikowi prawo do odli-
czenia VAT. W sprawie roz-
strzygniętej przez WSA to od
podatnika zależało, czy roz-
wiąże umowę najmu. Wyroki
TSUE nie mają więc zastoso-
wania. Podatnik musi zatem
skorygować VAT od części
komentarz eksperta
PAweŁ SKwAreK
doradca podatkowy i radca prawny
w Accreo Taxand
W orzecznictwie polskich sądów administracyj-
teza Podatnik, który roz-
wiązuje umowę najmu, musi
skorygować podatek naliczo-
ny od części inwestycji w ob-
cym środku trwałym, która
nie została zamortyzowana.
nych oraz TSUE podkreśla się, że prawa do
odliczenia VAT nie mogą zmieniać zaistniałe
po skorzystaniu z niego okoliczności zachodzące
niezależnie od woli podatnika. W szczególności
podatnik nie musi dokonywać korekty, jeśli inwestycja
została zaniechana, w związku z decyzją organów
administracyjnych (wyrok TSUE w sprawie C-37/95) lub
wynikami przeprowadzonej analizy opłacalności (wyrok
TSUE w sprawie C-110/94). W podobnym tonie wypo-
wiadają się również polskie organy podatkowe, uznając,
iż zmiana niezależnych od podatnika okoliczności
faktycznych może uzasadniać odstąpienie od inwestycji
(interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie, nr IPPP1-443-755/07-7/S/MP).
Argumentacja WSA w Krakowie zasługuje więc na pełną
aprobatę. Należy podkreślić, że to, dlaczego zaniechano
inwestycji, warunkuje prawo do odliczenia VAT. Jeśli
decyzja ta nie wynika z obiektywnych okoliczności
zewnętrznych, konieczne jest dokonanie korekty.
stan faktyCzny Skarżący
prowadzi sklepy z odzieżą.
Zawarł umowę najmu lokali
handlowych i chciał je dosto-
sować do swoich potrzeb oraz
standardów obowiązujących
w sieci, w jakiej działa. Wpro-
wadził więc zmiany adapta-
cyjne, które zaewidencjono-
wał jako inwestycje w obcych
środkach trwałych. Ponieważ
jednak działalność w niektó-
rych lokalach była nieopłacal-
na, skarżący rozwiązał umo-
wy najmu. Wszystkie nakłady,
których nie zniszczył izycznie
podatnik, zostaną zlikwido-
wane przez kolejnych najem-
ców lokali.
inwestycji w obcym środku
trwałym, która nie została
zamortyzowana.
Wyrok Wsa w Krakowie z 8 lutego
2012 r., sygn. akt I SA/Kr 1842/11,
nieprawomocny.
Wypłata dywidendy rzeczowej nie jest przychodem
Naczelny Sąd
Administracyjny
o CIT
dowy 80 tys. zł. Według sta-
nu na 31 grudnia 2008 r. spół-
ka posiadała majątek trwały
o wartości 923 735,19 zł. W lip-
cu 2009 r. nie miała zaległości
wobec ZUS i wobec zatrudnio-
nych pracowników. Posiada
jednak niepodzielony zysk
z lat ubiegłych, zgromadzo-
ny na kapitale zapasowym,
który po rozwiązaniu uchwa-
łą zgromadzenia wspólni-
ków nie zostanie wypłacony
w formie dywidendy pienięż-
nej, lecz w formie dywidendy
rzeczowej.
być wypłacona w formie pie-
niężnej i rzeczowej.
Wypłata z zysku w omawia-
nej sprawie zostanie zrealizo-
wana przez przeniesienie na
wspólników prawa własno-
ści części nieruchomości, któ-
rej rynkowa wartość będzie
odpowiadała zyskowi, który
został przeznaczony do po-
działu. Zdaniem NSA wypła-
ta z zysku w formie rzeczo-
wej nie różni się, jeżeli chodzi
o konsekwencje podatkowe
od dywidendy pieniężnej. Co
więcej, wypłata przez spół-
kę dywidendy niepieniężnej
nie powinna być utożsamia-
na z umową sprzedaży ani ja-
kąkolwiek podobną umową
o charakterze wzajemnym.
Przeniesienie własności czę-
ści nieruchomości w wyniku
wypłaty dywidendy nie ma
bowiem charakteru odpłat-
nego zbycia prawa rzeczowe-
go. Jak wyjaśnił sąd, jest jed-
nostronną czynnością prawną
polegająca na przeniesieniu
prawa własności nierucho-
mości na wspólnika upraw-
nionego do udziału w zysku
na podstawie uchwały zgro-
madzenia wspólników. Wy-
płata z zysku na rzecz udzia-
łowców spółki nie jest także
czynnością wzajemną, gdyż
świadczeniu spółki na rzecz
wspólników bezpośrednio
nie odpowiada świadczenie
z ich strony. Wypłata z zysku
na rzecz udziałowców spółki
z o.o. nie prowadzi również do
zwolnienia się z długu przez
spółkę. Spółka przekazuje
wspólnikom część posiada-
nego majątku w formie pie-
niężnej bądź rzeczowej z tego
powodu, że spełnione zostaną
przewidziane umową spółki
i przepisami prawa wymogi
dotyczące podziału zysku.
Zdaniem sądu w przypadku
przeniesienia na wspólników
prawa własności części nie-
ruchomości, której rynkowa
wartość będzie odpowiadała
kwocie zobowiązania spółki
z tytułu zysku przeznaczo-
nego do podziału wypłaty
z zysku, nie znajdzie zasto-
sowania art. 14 ust. 1 usta-
wy z 15 lutego 1992 r. o CIT
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz.
397 z późn. zm.). Reguluje on
sposób ustalania przycho-
dów z odpłatnego zbycia nie-
ruchomości, praw majątko-
wych oraz rzeczy ruchomych.
W ocenie sądu przeniesienie
prawa własności w drodze
wypłaty z zysku nie jest bo-
wiem zbyciem, w wyniku
którego powstaje po stronie
spółki przychód, gdyż wypła-
ta z zysku w formie rzeczowej
nie stanowi odpłatnego zby-
cia praw. Przy wypłacie z zy-
sku na rzecz wspólników nie
dochodzi więc do określenia
jakiejkolwiek ceny zbywanej
rzeczy i praw majątkowych.
Wypłata z zysku w formie nie-
pieniężnej w drodze przenie-
sienia własności części nie-
ruchomości na udziałowców
nie spowoduje więc po stronie
spółki powstania przychodu
z odpłatnego zbycia na pod-
stawie art. 12 ust 1 ustawy. Na-
tomiast możliwe jest opodat-
kowanie takiego świadczenia
po stronie wspólników.
Sąd zwrócił też uwagę, że
w wyniku wypłaty z zysku
w formie rzeczowej wartość
rynkowa pozostałych w spółce
aktywów nie wzrośnie. Zmie-
nią się jedynie rodzaj i struk-
tura aktywów spółki. Wypłata
z zysku w formie rzeczowej
spowoduje natomiast prze-
sunięcie danej pozycji z ak-
tywów na pasywa w bilansie
spółki. Nie powstanie jednak
z tego tytułu żadne przyspo-
rzenie majątkowe, a więc
przychód podatkowy w spółce.
teza Po wypłacie z zysku
w formie rzeczowej war-
tość rynkowa pozostałych
w spółce aktywów nie wzro-
śnie. Zmienią się jedynie ich
rodzaj i struktura. Wypłata
dywidendy w naturze nie jest
dla spółki odpłatnym zbyciem
nieruchomości. Wypłata dy-
widendy w formie rzeczowej
przez przyznanie udziału
w nieruchomości nie powo-
duje więc powstania przycho-
du po stronie spółki
uzasadnienie Naczelny Sąd
Administracyjny nie podzie-
lił stanowiska skarżącej, że
podjęcie uchwały o wypłacie
zysku w formie przysługu-
jącego spółce prawa własno-
ści do części nieruchomości
oznacza, że powstał u niej
przychód. Sąd wyjaśnił, że
źródłem dywidendy w spółce
jest zysk, a dywidenda może
stan faktyCzny Spółka pro-
wadzi handel hurtowy, deta-
liczny i wynajmuje nierucho-
mości. Jej udziałowcami jest
dwóch wspólników. Każdy ma
po 80 udziałów o wartości 500
zł każdy, co daje kapitał zakła-
Wyrok nsa z 8 lutego 2012 r., sygn.
akt II FSK 1384/10, prawomocny.
Opr. Łukasz Zalewski
PROmOCJA
e-wydanie
pełna informacja pewny zysk
Prenumerata e-wydania
¹ Dziennika Gazety Prawnejº gwarantuje:
pełny dost p do naj wie szych zmian w prawie i podatkach
praktyczne porady, jak na nich skorzysta
komplet najnowszych informacji z zakresu biznesu i fi nansów
dodatkowe funkcjonalno ci ułatwiaj ce przegl danie e-wydania
nieograniczony dost p do archiwum artykułów
z ponad 2000 wyda ¹ Dziennika Gazety Prawnejº
Teraz oszcz dzasz nawet 280 zł
Zamów prenumerat e-wydania Dziennika Gazety Prawnej
Wi cej informacji na stronie www.edgp.gazetaprawna.pl
Dodatkowe informacje: 801 626 666 oraz 22 761 30 30
e-mail: edgp@gazetaprawna.pl
e
793265993.172.png 793265993.173.png 793265993.174.png 793265993.175.png 793265993.002.png 793265993.003.png 793265993.004.png 793265993.005.png 793265993.006.png 793265993.007.png 793265993.008.png 793265993.009.png 793265993.010.png 793265993.011.png 793265993.013.png 793265993.014.png 793265993.015.png 793265993.016.png 793265993.017.png 793265993.018.png 793265993.019.png 793265993.020.png 793265993.021.png 793265993.022.png 793265993.024.png 793265993.025.png 793265993.026.png 793265993.027.png 793265993.028.png 793265993.029.png 793265993.030.png 793265993.031.png 793265993.032.png 793265993.033.png 793265993.035.png 793265993.036.png 793265993.037.png 793265993.038.png 793265993.039.png 793265993.040.png 793265993.041.png 793265993.042.png 793265993.043.png 793265993.044.png 793265993.046.png 793265993.047.png
 
C4
Dziennik Gazeta Prawna, 5 marca 2012 nr 45 (3183)
gazetaprawna.pl
interpretacje
Certyikat rezydencji zwalnia z obowiązków płatnika
Spółka, wypłacając trenerowi z Czech należności za wykonane usługi, nie powinna pobierać zryczałtowanego
podatku dochodowego od osób izycznych
problem Firma wykonuje za-
dania statutowe w zakresie
uprawiania profesjonalnego
sportu w dyscyplinie piłka
nożna. Podpisała umowę na
świadczenie usług z trenerem
zamieszkałym w Republice
Czeskiej, prowadzącym dzia-
łalność gospodarczą. Trener
przedłożył odpis zaświadcze-
nia o wpisie do rejestru drob-
nej przedsiębiorczości, z któ-
rego wynika, że miejscem
prowadzenia działalności jest
miejsce zamieszkania. Przed-
miotem jego działalności jest
m.in. świadczenie usług z za-
kresu wychowania izycznego
i sportu. Trener przedłożył też
zaświadczenie o rezydencji
podatkowej, która potwierdza,
że jest rezydentem Republiki
Czeskiej. Czy spółka, wypłaca-
jąc trenerowi należności za
wykonane usługi, nie powin-
na pobierać zryczałtowane-
go podatku dochodowego od
osób izycznych?
tem zasady opodatkowania
w Polsce przychodów z tytu-
łu działalności wykonywanej
osobiście przez nierezyden-
ta reguluje art. 29 ustawy
z 26 lipca 1991 r. o PIT (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.). Z przepisu tego
wynika, że podatek dochodo-
wy od uzyskanych w Polsce
przez nierezydentów (w tym
z umowy-zlecenia) oraz z od-
setek, z praw autorskich lub
z praw pokrewnych, z praw
do projektów wynalazczych,
znaków towarowych i wzo-
rów zdobniczych, w tym ze
sprzedaży tych praw, z na-
leżności za udostępnienie
tajemnicy receptury lub
procesu produkcyjnego, za
użytkowanie lub prawo do
użytkowania urządzenia
przemysłowego, handlowego
lub naukowego, w tym tak-
że środka transportu, oraz
za informacje związane ze
zdobytym doświadczeniem
w dziedzinie przemysłowej,
handlowej lub naukowej
(know-how) – pobiera się
w formie ryczałtu w wyso-
kości 20 proc. przychodu.
Zasady te stosuje się
z uwzględnieniem umów
o unikaniu podwójnego opo-
datkowania, których stroną
jest Polska. Jednak zastosowa-
nie stawki podatku wynikają-
cej z takiej umowy lub niepo-
branie podatku jest możliwe
pod warunkiem udokumen-
towania dla celów podatko-
wych miejsca zamieszkania
podatnika uzyskanym od nie-
go certyikatem rezydencji.
W myśl art. 14 ust. 1 umo-
wy między Polską a Czechami
w sprawie unikania podwój-
nego opodatkowania w za-
kresie podatków od dochodu
i majątku dochód, który oso-
ba mająca miejsce zamieszka-
nia w umawiającym się pań-
stwie osiąga z wykonywania
wolnego zawodu albo innej
działalności o samodzielnym
charakterze, podlega opodat-
kowaniu tylko w tym pań-
stwie, chyba że osoba ta dys-
ponuje zwykle stałą placówką
w drugim umawiającym się
państwie dla wykonywania
swej działalności. Jeżeli dyspo-
nuje ona taką stałą placówką,
to dochód może być opodat-
kowany w drugim państwie,
jednak tylko w takim zakresie,
w jakim może być przypisany
tej stałej placówce.
Określenie wolny zawód
obejmuje w szczególności
samodzielnie wykonywaną
działalność naukową, literac-
ką, artystyczną, wychowawczą
lub oświatową, jak też samo-
dzielnie wykonywaną dzia-
łalność lekarzy, prawników,
inżynierów, architektów oraz
dentystów i księgowych.
Trener czeski przedłożył za-
świadczenie potwierdzające,
że jest rezydentem Republi-
ki Czeskiej, zatem w sprawie
będzie miał zastosowanie art.
14 ust. 1 ww. umowy polsko-
-czeskiej, zgodnie z którym
dochód z tytułu wykonywania
wolnego zawodu albo innej
działalności o samodzielnym
charakterze podlega opodat-
kowaniu tylko w państwie
zamieszkania, jeśli osoba nie
posiada stałej placówki w dru-
gim państwie.
komentarz eksperta
JOAnnA PATyK
doradca podatkowy, właścicielka
Kancelarii Podatkowej Tax & Business
W przedstawionej interpretacji dyrektor izby zajął
stanowisko w trudnej, lecz istotnej kwestii, tj.
zbiegu przepisów podatkowych krajowych i prze-
pisów poszczególnych umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania w odniesieniu do rozliczeń podatkowych
wypłat dokonywanych na rzecz nierezydentów.
Podatnicy mają niejednokrotnie problemy ze stosowa-
niem przepisów umów podatkowych, gdyż najpierw
należy ustalić, czy płatnik wynagrodzenia ma prawo do
stosowania umowy, czy nie. W dalszej kolejności należy
ustalić, jak zakwaliikować daną wypłatę na rzecz nierezy-
denta na gruncie umowy zawartej z państwem rezydencji
podatkowej otrzymującego wynagrodzenie.
W przedmiotowej interpretacji ustalono zasady rozlicza-
nia wypłat wynagrodzeń z wolnych zawodów. Przed-
miotową interpretację należy ocenić pozytywnie, gdyż
obszernie i w sposób niebudzący wątpliwości wyjaśnia
zasady stosowania umów w stosunku do nierezydentów
otrzymujących wynagrodzenie w ramach własnej działal-
ności gospodarczej.
To na podmiocie wypłacającym wynagrodzenie jako płat-
niku ciążą obowiązki związane z prawidłowym wylicze-
niem, pobraniem i odprowadzeniem podatku. Kwestia
opodatkowania takich wypłat jest więc szczególnie
istotna z punktu widzenia podatnika.
odpowiedź izby W przed-
miotowej sprawie trener
jest osobą mającą miejsce za-
mieszkania w Czechach. Za-
interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie z 29 grudnia 2011 r.
(nr IPPB4/415-756/11-4/SP).
Rodzaj działalności decyduje o odliczeniu podatku
Jeśli zakupione w ramach projektu sprzęt i pomoce dydaktyczne nie będą służyły wykonywaniu czynności
opodatkowanych, to prowadzący punkt przedszkolny nie odzyska VAT naliczonego
problem Podatnik prowadzi
niepubliczny punkt przed-
szkolny i zamierza złożyć
wniosek o doinansowanie.
Projekt jest współinanso-
wany ze środków unijnych
w ramach Programu Roz-
woju Obszarów Wiejskich na
lata 2007 – 2013, Oś 4 Leader,
Działanie 413 Wdrażanie lo-
kalnych strategii rozwoju dla
małych projektów. W ramach
jego realizacji zakupione zo-
staną pomoce naukowe i dy-
daktyczne do prowadzenia
zajęć i warsztatów dla dzie-
ci przedszkolnych oraz dzieci
z zewnątrz uczestniczących
w jego realizacji, a korzysta-
nie z nich będzie bezpłatne.
Zakupiony sprzęt i pomoce
nie będą wykorzystywane
do wykonywania czynności
opodatkowanych. Czy istnieje
możliwość odzyskania podat-
ku od zakupionych pomocy?
pów z wykonywanymi czyn-
nościami opodatkowanymi.
Wyklucza to możliwość do-
konania odliczenia podatku
naliczonego związanego z to-
warami i usługami, które są
wykorzystywane do czynno-
ści zwolnionych od podatku
lub niepodlegających temu
podatkowi, oraz w sytuacji
gdy towary i usługi zostały
nabyte przez podmiot inny
niż podatnik VAT czynny
(z wyjątkiem przypadków
przewidzianych w ustawie).
W rozdziale 9 rozporzą-
dzenia ministra inansów
z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie
wykonania niektórych prze-
pisów ustawy o podatku od
towarów i usług (Dz.U. nr 73,
poz. 392 z późn. zm.) ustawo-
dawca przewidział przypadki,
w których kwota podatku na-
liczonego może być zwrócona
jednostce dokonującej nabycia
(importu) towarów lub usług
inansowanego ze środków
bezzwrotnej pomocy zagra-
nicznej, oraz warunki i tryb
dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego roz-
porządzenia określają kata-
log środków, które stanowią
środki bezzwrotnej pomocy
zagranicznej (par. 8 ust. 3 i 4).
Uzyskanie pomocy inansowej
pochodzącej ze źródeł, o któ-
rych mowa w tych przepisach,
daje prawo do ubiegania się
o zwrot podatku na podstawie
przepisów zawartych w roz-
dziale 9 tego rozporządzenia.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24
ustawy o VAT (t.j. Dz.U. z 2011
r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)
zwalnia się z podatku usługi
w zakresie opieki nad dziećmi
i młodzieżą oraz dostawę to-
warów ściśle z tymi usługami
związaną, wykonywane:
– w formach i na zasadach
określonych w przepisach o po-
mocy społecznej oraz w przepi-
sach o systemie oświaty,
– przez podmioty spra-
wujące opiekę nad dziećmi
w wieku do 3 lat.
W konsekwencji z tytułu
nabycia – w ramach realiza-
cji projektu – towarów i usług
nie będzie podatnikowi przy-
sługiwało prawo do odliczenia
podatku naliczonego na zasa-
dach wynikających z ustawy
o VAT, gdyż dokonane zaku-
py nie będą wykorzystywane
do wykonywania czynności
opodatkowanych. Nie będzie
przysługiwało również prawo
otrzymania zwrotu tego po-
datku, gdyż środki uzyskane
na realizację zadania nie są
środkami, o których mowa
w par. 8 ust. 3 i 4 cytowanego
rozporządzenia.
odpowiedź izby Prawo do
obniżenia kwoty podatku
należnego o kwotę podat-
ku naliczonego przysługu-
je wówczas, gdy odliczenia
dokonuje czynny podatnik
VAT, a towary i usługi, przy
nabyciu których podatek zo-
stał naliczony, są wykorzy-
stywane do wykonywania
czynności opodatkowanych.
Warunkiem koniecznym jest
też istnienie związku zaku-
interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Bydgoszczy z 17 lutego 2012 r.
(nr ITPP2/443-1762/11/AP).
Koks trzeba kupić od odpowiedniego sprzedawcy
Przedsiębiorca nabywający od pośredniczących podmiotów węglowych opał niezbędny do produkcji wyrobów
nie musi płacić akcyzy
problem Przedsiębiorca jest
podatnikiem podatku akcy-
zowego, którego wyrobem
dominującym przy opodat-
kowaniu podatkiem akcyzo-
wym jest energia elektryczna.
Jednak głównym przedmio-
tem działalności podatni-
ka jest produkcja i sprzedaż
metalu – miedzi (o czystości
98,5 – 99,99 proc. Cu), która
odbywa się w pełnych cią-
gach produkcyjnych w jego
hutach, przy wykorzystaniu
technologii przetopu kon-
centratów miedzi w piecach
szybowych bądź technologii
przetopu koncentratów w pie-
cu zawiesinowym. Stosowane
przez podatnika technologie
produkcji miedzi wymagają
dla uzyskania produktu koń-
cowego użycia na różnych
etapach produkcyjnych kok-
su stabilizowanego (wielko-
piecowego).
Od 2012 roku podatnik
kupuje koks od podmiotów
dokonujących obrotu tymi
wyrobami, mających status
pośredniczących podmiotów
węglowych. Czy podatnik
musi zapłacić akcyzę?
zm.) w przypadku wyrobów
węglowych przedmiotem
opodatkowania akcyzą jest:
sprzedaż wyrobów węglo-
wych na terytorium kraju;
nabycie wewnątrzwspólno-
towe wyrobów węglowych;
dostawa wewnątrzwspól-
notowa wyrobów węglo-
wych; import wyrobów wę-
glowych; eksport wyrobów
węglowych; użycie wyrobów
węglowych do celów innych
niż wskazane w art. 31a ust. 2
tej ustawy, przy czym za ta-
kie użycie uważa się zarów-
no naruszenie warunków
zwolnienia, jak i sprzedaż,
dostawę wewnątrzwspólno-
tową albo eksport wyrobów
węglowych przez podmiot
korzystający ze zwolnienia,
o którym mowa w art. 31a
ust. 2 ustawy o podatku ak-
cyzowym, niebędący pośred-
niczącym podmiotem węglo-
wym, zamiast użycia go do
celów zwolnionych; użycie
lub sprzedaż wyrobów wę-
glowych uzyskanych w dro-
dze czynu zabronionego pod
groźbą kary; powstanie ubyt-
ków wyrobów węglowych.
Zwolniona z akcyzy jest:
sprzedaż wyrobów węglowych
na terytorium kraju przez po-
średniczący podmiot węglowy
pośredniczącemu podmiotowi
węglowemu lub podmiotowi
korzystającemu ze zwolnienia,
o którym mowa w ust. 2 usta-
wy o podatku akcyzowym; do-
stawa wewnątrzwspólnotowa
wyrobów węglowych przez po-
średniczący podmiot węglowy;
nabycie wewnątrzwspólnoto-
we wyrobów węglowych przez
pośredniczący podmiot węglo-
wy lub podmiot korzystający
ze zwolnienia, o którym mowa
w ust. 2 tej ustawy; import wy-
robów węglowych przez po-
średniczący podmiot węglowy
lub podmiot korzystający ze
zwolnienia, o którym mowa
w ust. 2 wspomnianej ustawy;
eksport wyrobów węglowych
przez pośredniczący podmiot
węglowy.
Nabycie przez podatni-
ka koksu od pośredniczą-
cych podmiotów węglowych
w celu wykorzystania w pro-
cesach produkcji metalu -
miedzi nie może być przed-
miotem opodatkowania.
A zatem do nabycia koksu
od pośredniczących podmio-
tów węglowych nie mają za-
stosowania przepisy ustawy
o podatku akcyzowym.
interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Poznaniu z 15 lutego 2012 r.
(nr ILPP3/443-100/11-2/TK).
Oprac. Ewa Matyszewska
odpowiedź izby W myśl art.
9a ust. 1 ustawy o podatku
akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011
r. nr 108, poz. 626 z późn.
793265993.048.png 793265993.049.png 793265993.050.png 793265993.051.png 793265993.052.png 793265993.053.png 793265993.054.png 793265993.056.png 793265993.057.png 793265993.058.png 793265993.059.png 793265993.060.png 793265993.061.png 793265993.062.png 793265993.063.png 793265993.064.png 793265993.065.png
 
C5
Dziennik Gazeta Prawna, 5 marca 2012 nr 45 (3183)
gazetaprawna.pl
VAT
Przy sprzedaży internetowej obowiązki
ciążą na portalu i świadczeniodawcy
ekSPerCi radzą
Kiedy podatnik może obniżyć
kwotę podatku należnego
Właściciel e-strony nie musi dokumentować transakcji za pomocą kasy
rejestrującej lub faktury. Opodatkowaniu podlega marża lub prowizja
AnetA Drosik
ekspert w kancelarii Prawa Gospodarczego
i Podatkowego r. pr. Czesława sadkowskiego
rodzi żadnych konsekwencji
podatkowych dla konsumen-
ta, obowiązki w zakresie VAT
oraz w podatku dochodowym
obciążają natomiast portal
oraz wykonawcę usługi.
Przykład
Magdalena Stawiarska
dgp@infor.pl
Podatnik świadczy usługi, których miejscem opodatko-
wania jest terytorium państwa trzeciego i w tym celu
dokonuje zakupów. Czy ma on prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych
zakupów?
Jak rozliczyć usługę
Portal zakupów grupowych X podpisał z firmą Y umowę
o świadczenie usług. na jej podstawie pośredniczy w sprzeda-
ży kuponów uprawniających do skorzystania z zabiegów spa
oferowanych przez firmę Y. kupony oznaczone są datą ważno-
ści – 3 miesiące – i nie są imienne. klienci, którzy zdecydują się
na zakup kuponów, dokonują płatności przelewem na konto
portalu X, a ten przekazuje firmie Y z góry 50 proc. łącznej
wartości sprzedanych kuponów. Pozostała płatność ma zostać
dokonana po upływie okresu, w którym nabywcy kuponu
mogli skorzystać z usług firmy Y. Portal X za wykonaną usługę
pobiera prowizję w wysokości 20 proc., liczoną od całości
kwoty netto wszystkich usług wykupionych przez klientów.
kwoty otrzymane przez firmę Y od portalu X nie powinny
być traktowane jako zaliczka powodująca obowiązek wysta-
wienia faktury zaliczkowej, gdyż zarówno dane osób, które
będą korzystać z usługi, jak i data jej wykonania nie są znane
w dacie uzyskania środków pieniężnych. Ponadto, jak stwier-
dził organ podatkowy w piśmie o sygn. akt iPPP1/443-149/11-2/
AW, odpłatne przekazanie bonów nie stanowi otrzymania
zaliczki w rozumieniu ustawy o VAt z uwagi na okoliczność, że
w momencie ich wydania i otrzymania zapłaty strony transakcji
nie wiedzą, jakie towary zostaną nabyte i opłacone przez
klienta bonami. tak więc faktura powinna zostać wystawiona
na całość kwoty po wykonaniu usługi.
Ogromnie popularne w ostat-
nim czasie portale zakupów
grupowych budzą sporo kon-
trowersji. Dla jednych są
świetną okazją do zakupu
usługi lub towaru po dużo
niższej niż normalna cenie,
inni winią je za psucie stan-
dardów oferowanych pro-
duktów i traktują jako pole
do nadużyć dla nieuczciwych
irm. Warto jednak pamiętać,
że do handlu internetowego
mają zastosowanie te same
przepisy prawne i podatko-
we co do transakcji dokony-
wanych w realnym świecie.
Kupony jako bony
W kilku wydanych do tej pory
interpretacjach organy po-
datkowe zgodnie potwier-
dziły, że zarówno wydanie
kuponów konsumentowi,
jak i zapłata za nie uiszcza-
na na konto portalu nie sta-
nowią ani dostawy towa-
rów, ani świadczenia usług
i nie mieszczą się w katalogu
czynności opodatkowanych
VAT wyznaczonym przez
przepis art. 5 ust. 1 ustawy
o VAT. Co za tym idzie wła-
ściciel portalu nie musi do-
kumentować transakcji za
pomocą kasy rejestrującej lub
faktury VAT. Opodatkowaniu
podlega natomiast marża
czy też prowizja pobierana
przez portal w ramach wy-
nagrodzenia za umożliwienie
oferentowi prezentowania
swojej oferty na portalu. Za
datę powstania obowiązku
podatkowego uznać należy
datę faktycznego wykonania
usługi. Powyższe stanowisko
organów wynika z uznania
Tak. Zgodnie z zasadą neu-
tralności VAT, w zakresie,
w jakim towary i usługi są
wykorzystywane do wyko-
nywania czynności opo-
datkowanych, podatnikowi
przysługuje prawo do ob-
niżenia kwoty podatku na-
leżnego o kwotę podatku
naliczonego (art. 86 ust. 1
ustawy o VAT). Zatem
prawo to nie przysługu-
je, gdy podatnik wykonuje
czynności niepodlegające
opodatkowaniu.
Jednak ustawodawca
przyjął także zasadę, że po-
datnik może obniżyć kwotę
VAT należnego o kwotę VAT
naliczonego, jeżeli impor-
towane lub nabyte towary
i usługi dotyczą dostawy
towarów lub świadcze-
nia usług przez podatni-
ka poza terytorium kraju,
jeśli kwoty te mogłyby być
odliczone, gdyby czynno-
ści te były wykonywane
na terytorium kraju, a po-
datnik posiada dokumen-
ty potwierdzające związek
odliczonego podatku z tymi
czynnościami (art. 86 ust.
8 ustawy o VAT). Usta-
wodawca wprowadził
więc rozwiązanie związa-
ne z możliwością odlicze-
nia VAT naliczonego przy
nabyciu (imporcie) towarów
i usług związanych z wy-
konywaniem wybranych
czynności nieopodatko-
wanych (oparte na art. 169
lit. a dyrektywy 2006/112).
Głównym jego adresatem są
usługodawcy wykonujący
usługi na rzecz osób mają-
cych siedzibę bądź miejsce
zamieszkania za granicą,
a usługi te uważane są,
na podstawie art. 28b-28o
ustawy o VAT, za wykona-
ne poza terytorium kraju.
W konsekwencji nie pod-
legają one opodatkowaniu
polskim VAT. Rozwiązanie
to dotyczy nie tylko usług,
ale też dostaw towarów
poza terytorium Polski.
Warunkiem odliczenia jest
posiadanie dokumentów,
z których wynika związek
odliczonego podatku z tymi
czynnościami (wydaje się, iż
mogą to być też dokumenty
wewnętrzne, np. korespon-
dencja handlowa).
Ważne Osoba dokonująca
zakupu kuponu poprzez
portal zakupów grupowych
nie jest obciążona żadnym
ryzykiem podatkowym
W przypadku transakcji za-
wieranych za pośrednictwem
portali zakupów grupowych
można mówić o trzech stro-
nach stosunku prawnego
– serwisie WWW, oferencie
(wykonawcy usługi lub do-
stawcy produktu) oraz użyt-
kowniku końcowym (konsu-
mencie). Nabycie kuponu nie
przedmiotowych kuponów za
tzw. bony towarowe, czyli ro-
dzaj znaków legitymacyjnych
upoważniających do odbio-
ru określonych towarów lub
usług, jednak bezpośrednio
niezaspokajających żadnych
potrzeb i niestanowiących
samodzielnego świadcze-
nia. Takie zakwaliikowanie
kuponów jest niewątpliwie
korzystne dla portali i ich
partnerów biznesowych, gdyż
pozwala uniknąć problemów
związanych z paragonami
zaliczkowymi czy kasami i-
skalnymi i umożliwia wysta-
wienie faktury VAT dopiero
po faktycznym wykonaniu
usługi na rzecz konsumenta.
kupon. Natomiast w sytuacji
gdy w oznaczonym terminie
klient nie zrealizuje bonu to-
warowego, portal ma obowią-
zek rozpoznania przychodu
w wysokości niewykorzysta-
nej przez klienta, na ostat-
ni dzień okresu rozliczenio-
wego. Również jeśli portal
i wykonawcę usług łączy
umowa o stałej współpracy,
strony mogą umówić się na
rozliczanie usług w danych
okresach, których ostatni
dzień będzie uznany za mo-
ment powstania przychodu.
W przypadku wykonawcy
usługi za moment powsta-
nia przychodu należy uznać
datę otrzymania zapłaty od
klientów przekazanej przez
portal. Ponadto, co istotne,
nic nie stoi na przeszkodzie,
aby prowizja pobierana przez
portal mogła zostać uznana
za koszt uzyskania przychodu
przez wykonawcę usług, gdyż
wydatek ten niewątpliwie
zostaje poniesiony w celu
osiągnięcia przychodów lub
zachowania albo zabezpie-
czenia źródła przychodów
[przykład] .
Stanowiska organów podatkowych
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054
z późn. zm.).
Interpretacja nr IBPP2/443-869/10/WN – „Wydawanie
kuponów konsumentom – użytkownikom portalu nie jest
dla prowadzącego portal czynnością podlegającą VAT i to
bez względu na to, czy kupon taki opiewa na konkretny
towar lub usługę, wskazany asortyment, czy też na okre-
śloną kwotę nominalną”.
Jak dokumentować zwrot
kosztów delegacji
Interpretacja nr IBPP2/443-869/10/WN – „Kupon
stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego
do odbioru świadczenia, a więc do otrzymania w ozna-
czonym terminie określonych towarów (usług) (…). Kupon
nie jest towarem, lecz tylko »kwitem«, którym można
zapłacić za nabywane usługi i towary. (…) Fakt pobiera-
nia za wydanie kuponu wynagrodzenia nie ma znacze-
nia, bowiem wynagrodzenie to jest należne partnerowi,
tj. podmiotowi, który faktycznie sprzedaje towar (usługę)
użytkownikowi”.
Moment uzyskania
przychodu
W zakresie podatku docho-
dowego przychód do opo-
datkowania dla portalu
powstanie w wysokości na-
leżnej mu prowizji, pewne
trudności mogą pojawić się
natomiast przy prawidło-
wym określeniu momen-
tu powstania przychodu.
Jak wynika z interpretacji
organów podatkowych, za
datę powstania obowiązku
podatkowego uznać należy
faktyczne wykonanie usłu-
gi, a nie moment zapłaty za
Spółka na podstawie umowy-zlecenia z przedstawicielem
handlowym zwraca mu koszty wyjazdów służbowych.
z jaką stawką powinna być wystawiona przez niego
faktura i czy powinna uwzględniać koszty w kwocie netto
czy brutto?
Faktura wystawiona przez
przedstawiciela powinna
uwzględniać stawkę VAT
jak dla usługi głównej.
Zwrot kosztów dla zlece-
niobiorcy jest elementem
wynagrodzenia za świad-
czone usługi. Zarówno
w orzecznictwie TSUE, jak
i sądów krajowych wskazu-
je się, że jeżeli podatnik do-
konuje więcej niż jednego
świadczenia na rzecz
klienta i są one ze sobą
powiązane tak, że tworzą
z ekonomicznego punktu
widzenia całość, którą
jedynie sztucznie można
by podzielić, to te elementy
lub świadczenia dla celów
VAT stanowią jedną usługę
kompleksową. Nie ma więc
podstaw do wyodrębniania
elementów składających
się na koszty, jak też stoso-
wania stawki właściwej dla
poszczególnych świadczeń.
Wprowadzony 1 kwietnia
2011 r. do ustawy o VAT art.
8 ust. 2a tworzy ikcję pole-
gającą na uznaniu podatni-
ka, który faktycznie usługi
nie wykonał, za podmiot
faktycznie ją świadczący.
Jeśli chodzi o wysokość
podstawy faktury koszto-
wej, ustawa o VAT w art. 29
ust. 1 reguluje tę kwestię,
stanowiąc, że podstawą
opodatkowania jest obrót,
a obrotem jest kwota
należna z tytułu sprzeda-
ży, pomniejszona o kwotę
należnego podatku. Kwota
należna obejmuje całość
świadczenia od nabywcy
lub osoby trzeciej. Kwota
będąca podstawą wysta-
wienia faktury powinna
być kwotą brutto. Do
tak ustalonej należno-
ści należy doliczyć VAT
zgodnie ze stawką do-
tyczącą usługi głównej.
Gdyby wartość należno-
ści stanowić miała wartość
netto, powinno to wyraź-
nie wynikać z umowy (tak
uznał dyrektor Izby Skar-
bowej w Katowicach w in-
terpretacji indywidualnej
z 15 stycznia 2009 r., nr
IBPP3/443-793/08/KO).
Interpretacja nr IPPB3/423-1000/09-2/KK – „Bon towa-
rowy nie jest ani rzeczą, ani prawem majątkowym, nie
mieści się także w pojęciu »usługa«(…) Reasumując, skoro
przychód podatkowy powinien być rozpoznany w momen-
cie wykonania usługi, wydania towaru, to nie może być
rozpoznany powtórnie w momencie otrzymania zapłaty
za bon towarowy”.
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054
z późn. zm.).
Firma sprzątająca stosuje 23-proc. stawkę
Do czynności polegających na sprzątaniu
w domach prywatnych oraz biurach i lokalach
użytkowych należy stosować podstawową
stawkę podatku od towarów i usług
została wyszczególniona kla-
sa 81.29, czyli usługi w zakre-
sie pozostałego sprzątania
i czyszczenia, a w niej pod-
kategoria 81.29.19, zawiera-
jąca pozostałe usługi sprzą-
tania i czyszczenia, gdzie
indziej niesklasyikowane.
Do tej też podkategorii na-
leży zaliczyć usługi związa-
ne z utrzymaniem czystości,
które polegają na sprzątaniu
w domach prywatnych oraz
biurach i lokalach użytko-
wych. Podstawowa stawka
dla takich usług wynosi 23
proc., gdyż przepisy ustawy
o VAT i aktów wykonawczych
nie przewidują stawki obni-
żonej. Co prawda w tekście
ustawy o VAT w art. 41 ust. 1
zapisana jest stawka 22-proc.
(obowiązująca przed 2011 r.),
ale właściwą jej wysokość na
lata 2011 – 2013 przewidu-
je art. 146a pkt 1 tej ustawy.
Zgodnie z nim od 1 stycznia
2011 r. do 31 grudnia 2013 r.,
stawka, o której mowa w art.
41 ust. 1 ustawy o VAT, wy-
nosi 23 proc.
podatku od towarów i usług
związanego z usługami sprzą-
tania domów prywatnych oraz
innych lokali użytkowych (np.
biur). Dotyczyć to też będzie
przykładowo czyszczenia, my-
cia i odkurzania pomieszczeń
oraz mebli, czyszczenia dywa-
nów, pastowania i froterowa-
nia podłóg.
W Polskiej Klasyfikacji
Wyrobów i Usług (PKWiU)
Bogdan Świąder
bogdan.swiader@infor.pl
Towary lub usługi będące
przedmiotem czynności opo-
datkowanych, wymienione
w klasyikacjach wydanych na
podstawie przepisów o staty-
styce publicznej, są identyiko-
wane za pomocą tych klasyi-
kacji. Przepis ten będzie miał
zastosowania przy rozliczeniu
Podstawa prawna
Art. 5a, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a
pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054
z późn. zm.).
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054
z późn. zm.).
793265993.067.png 793265993.068.png 793265993.069.png 793265993.070.png 793265993.071.png 793265993.072.png 793265993.073.png 793265993.074.png 793265993.075.png 793265993.077.png 793265993.078.png 793265993.079.png 793265993.080.png 793265993.081.png 793265993.082.png 793265993.083.png 793265993.084.png 793265993.085.png 793265993.086.png 793265993.088.png 793265993.089.png 793265993.090.png 793265993.091.png 793265993.092.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin