NOWE PRAWO z 6 lipca 10 (nr 129).pdf

(207 KB) Pobierz
Nowe Prawo Przepisy_129.qxd
nr 129 (2760) 6 lipca 2010
przepis PRAKTYKA
nowe prawo
PRZEPISY
SPIS TREŚCI
OBYWATEL URZĄD Zasady zachowania tajemnicy
Przedsiębiorca uzyska dostęp do informacji niejawnych,
jeżeli spełni warunki określone w ustawie
Interpretacje mogą dotyczyć
tylko podatków
» strona D2
Wykreślenie danych dotyczących
decyzji to nie jest omyłka
» strona D2
Dostęp przedsiębiorcy do informa-
cji niejawnych w związku z wykony-
waniem umów albo zadań wynika-
jących z przepisów będzie uzależ-
niony od jego zdolności do ochrony
takich danych – przewiduje nowa
ustawa.
Sejm uchwalił 24 czerwca 2010 r. nową
ustawę o ochronie informacji niejaw-
nych. Jej tekst został przekazany do Se-
natu. Ustawa przewiduje, że informa-
cje niejawne mogą być udostępnione
wyłącznie osobie dającej rękojmię za-
chowania tajemnicy i tylko w zakresie
niezbędnym do wykonywania przez nią
pracy lub pełnienia służby na zajmowa-
nym stanowisku albo wykonywania
czynności zleconych.
Zgodnie z nowymi przepisami warun-
kiem dostępu przedsiębiorcy do infor-
macji niejawnych w związku z wykony-
waniem umów albo zadań wynikają-
cych z przepisów prawa jest zdolność
do ochrony informacji niejawnych. Do-
kumentem potwierdzającym zdolność
do ochrony informacji niejawnych
o klauzuli „poufne” lub wyższej jest
świadectwo bezpieczeństwa przemy-
słowego, zwane dalej świadectwem, wy-
dawane przez Agencję Bezpieczeństwa
Wewnętrznego (ABW) albo Służbę
Klauzula tajności
Zaświadczenie potwierdzi
wysokość wygranej
» strona D2
Informacje niejawne, którym nadano określoną klauzulę tajności:
mogą być udostępnione wyłącznie osobie uprawnionej zgodnie z przepisa-
mi ustawy dotyczącymi dostępu do określonej klauzuli tajności,
muszą być przetwarzane w warunkach uniemożliwiających ich nieupraw-
nione ujawnienie zgodnie z przepisami określającymi wymagania dotyczą-
ce kancelarii tajnych, bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych,
obiegu materiałów i środków bezpieczeństwa fizycznego, odpowiednich
do nadanej klauzuli tajności,
muszą być chronione, odpowiednio do nadanej klauzuli tajności, z zasto-
sowaniem środków bezpieczeństwa określonych w ustawie i przepisach
wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Były wspólnik odzyska
nadpłacony podatek
» strona D2
Przy ulepszaniu towaru trzeba podać
wartość surowców niepowierzonych » strona D2
Kontrwywiadu Wojskowego (SKW) po
przeprowadzeniu postępowania bez-
pieczeństwa przemysłowego.
W przypadku przedsiębiorcy wyko-
nującego działalność jednoosobową
i osobiście zdolność do ochrony infor-
macji niejawnych potwierdza po-
świadczenie bezpieczeństwa upoważ-
niające do dostępu do informacji nie-
jawnych o klauzuli tajności „poufne”
lub wyższej, wydawane przez ABW al-
bo SKW, i zaświadczenie o odbytym
przeszkoleniu w zakresie ochrony in-
formacji niejawnych wydawane przez
ABW albo SKW.
Wspomnianego przepisu nie stosuje
się, jeżeli obowiązek uzyskania świa-
dectwa wynika z ratyfikowanej przez
Polskę umowy międzynarodowej lub
prawa wewnętrznego strony zawiera-
jącej umowę.
Podatnik musi się
wyrejestrować
Ekspert GP » strona D3
Oznakowania wyrobów
medycznych nie mogą
wprowadzać w błąd
Krzysztof Tomaszewski
Ekspert GP » strony D4–D5
Podstawa
Ustawa z 24 czerwca 2010 r. o ochronie
informacji niejawnych. Tekst ustawy został
przekazany do Senatu.
Za czas nauki pracownik
będzie otrzymywał
wynagrodzenie
Prawo – strona D8
Ekspert GP » strona D6
Centra integracji społecznej
nie będą likwidowane
» strona D7
FIRMA PROCEDURY Udostępnianie informacji gospodarczych
Do rejestru dłużników można zgłosić nawet sąsiada
Dla osób w radzie
miesięczne wynagrodzenie
» strona D7
Możliwość złożenia wniosku o wpi-
sanie na listę dłużników mają także
osoby fizyczne. W tym przypadku
konieczne jest posiadanie sądowe-
go tytułu wykonawczego stwier-
dzającego wierzytelność.
14 czerwca 2010 r. weszła w życie no-
wa ustawa o udostępnianiu informacji
gospodarczych i wymianie danych go-
spodarczych, która rozszerzyła grupę
podmiotów mogących współpracować
z biurami informacji gospodarczej
(BIG). Jeszcze do niedawna zgłosze-
nia do rejestru dłużników mógł doko-
nać jedynie przedsiębiorca.
Dzięki zmianom informacje o dłuż-
nikach mogą przekazywać wszyscy
wierzyciele. Ustawa rozumie poprzez
niego osobę fizyczną, której wierzytel-
ność została stwierdzona tytułem wy-
konawczym, osobę fizyczną wykonu-
jącą działalność gospodarczą, osobę
prawną lub jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej,
której w związku z wykonywaną dzia-
łalnością gospodarczą lub stosunkiem
prawnym przysługuje wierzytelność,
a nawet jednostki samorządu teryto-
rialnego.
Warunkiem zgłoszenia dłużnika do
rejestru jest to, aby wierzytelność
przysługiwała w związku z prowadzo-
ną działalnością gospodarczą lub sto-
sunkiem prawnym.
Przekazanie informacji o dłużnikach
w celu ich ujawnienia jest możliwe do-
piero po wcześniejszym zawarciu umo-
wy o udostępnianie informacji gospo-
darczych z BIG. Umowę taką trzeba
sporządzić na piśmie pod rygorem nie-
ważności. Aby wpis do rejestru dłużni-
ków był możliwy, to w przypadku kon-
sumentów łączna kwota wymagalnych
zobowiązań dłużnika wobec wierzycie-
la musi wynosić co najmniej 200 zł. Do-
datkowo muszą być one wymagalne od
co najmniej 60 dni. Warunki te muszą
być spełnione łącznie.
Wyższy limit zadłużenia występuje
w przypadku podmiotów niebędących
konsumentami, czyli najczęściej przed-
siębiorców. Zobowiązanie musi po-
wstać w związku z określonym stosun-
kiem prawnym, w szczególności z tytu-
łu umowy związanej z wykonywaniem
działalności gospodarczej. Łączna kwo-
ta wymagalnych zobowiązań dłużnika
niebędącego konsumentem wobec wie-
rzyciela musi wynosić co najmniej 500
złotych oraz musi być także wymagal-
na od co najmniej 60 dni.
Warunkiem koniecznym do wysłania
informacji do biura informacji gospo-
darczej jest także pisemne uprzedzenie
dłużnika o takim zamiarze. Przed zgło-
szeniem do BIG musi upłynąć co naj-
mniej miesiąc od wysłania przez wie-
rzyciela listem poleconym albo dorę-
czenia dłużnikowi będącemu konsu-
mentem wezwania do zapłaty, zawiera-
jącego ostrzeżenie o zamiarze przeka-
zania danych do biura, z podaniem fir-
my i adresu siedziby tego biura. Pismo
należy doręczyć do rąk własnych, na
adres do doręczeń wskazany przez
dłużnika będącego konsumentem, a je-
żeli nie wskazał takiego adresu – na ad-
res miejsca jego zamieszkania.
Możliwość zgłaszania danych o swo-
ich dłużnikach mają także osoby fizycz-
ne nieprowadzące działalności gospo-
darczej. Jest to dopuszczalne pod do-
datkowymi warunkami, gdy ich zobo-
wiązanie zostało stwierdzone tytułem
wykonawczym, a wierzyciel przekazał
do biura informację określającą dane
organu orzekającego, datę wydania i sy-
gnaturę tytułu wykonawczego stwier-
dzającego to zobowiązanie. Musi tutaj
upłynąć ponadto co najmniej 14 dni od
wysłania ostrzeżenia o zamiarze prze-
kazania danych do BIG.
Przygotowanie kandydatów
na rodziców zastępczych
» strona D7
Urzędy pracy muszą ocenić
realizowane projekty
» strona D7
Tylko 30 proc. jednostek
otrzyma wyższe dotacje
» strona D7
Nie zawsze można rejestrować
dane osób legitymowanych
» strona D8
Pomoc finansowa na tworzenie
i rozwój mikroprzedsiębiorstw
» strona D8
Adam Makosz
Elektroniczny protokół
zamiast tradycyjnego
» strona D8
Podstawa prawna
Ustawa z 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu
informacji gospodarczych i wymianie da-
nych gospodarczych (Dz.U. z 2010 r. nr 81,
poz. 530).
Ujednolicono wymagania
programowe dla studiów
» strona D8
Prawo – strona D8
325702942.015.png 325702942.016.png
 
D 2
Nowe prawo – Przepisy
6 lipca 2010 nr 129 (2760) www.gazetaprawna.pl
Podatki
PODATNIK ORDYNACJA Urzędowe wyjaśnienia
Interpretacje mogą dotyczyć
tylko podatków
FIRMA HAZARD Obowiązki urządzających gry i zakłady wzajemne
Zaświadczenie potwierdzi wysokość wygranej
Oryginał zaświadczenia o wysoko-
ści wypłaconej wygranej otrzymu-
je uczestnik gry. Odpis przecho-
wuje podmiot urządzający grę ha-
zardową.
Obowiązuje już nowy wzór zaświad-
czenia o uzyskanej wygranej w grach
i zakładach wzajemnych. Zaświad-
czenie wydają podmioty urządzające
gry hazardowe na żądanie uczestni-
ka gry. Dokument taki może być
przydatny m.in. w celu udokumento-
wania źródła przychodu przed orga-
nem podatkowym. Wzór zaświad-
czenia obowiązujący od 1 lipca 2010
r. oraz sposób jego wydawania został
określony w rozporządzeniu mini-
stra finansów z 22 czerwca 2010 r.
Zmiany we wzorze dotyczą przede
wszystkim nazewnictwa w celu dosto-
sowania do ustawy o grach hazardo-
wych (dotychczasowy wzór ustalony
był w oparciu o przepisy wykonawcze
do ustawy o grach i zakładach wza-
jemnych). Zaświadczenie jest dru-
kiem ścisłego zarachowania. Może
być wystawione najpóźniej w dniu na-
stępującym po dniu, w którym uzy-
skano wygraną, lub po dniu, w którym
nastąpiła wypłata (wydanie) wygra-
nej. Dokument ten sporządza się
w dwóch egzemplarzach: oryginał
otrzymuje wygrywający, a odpis prze-
chowuje urządzający gry. Zaświad-
czenie nie może zawierać skreśleń ani
poprawek. W przypadku błędu lub
oczywistej omyłki urządzający grę
ma obowiązek anulować zaświadcze-
nie (anulowane zaświadczenie dołą-
cza się do ewidencji zaświadczeń).
Rozporządzenie określa również
zasady prowadzenia ewidencji za-
świadczeń. Ewidencja zaświadczeń
musi być prowadzona na każdy rok
kalendarzowy w formie książkowej,
zgodnie z wymogami rozporządze-
nia. Powinna zawierać m.in. datę wy-
stawienia lub anulowania zaświad-
czenia, wartość wypłaconej wygra-
nej i dane uczestnika gry, w tym nu-
mer PESEL.
Minister finansów odrębnym roz-
porządzeniem wyznaczył również
naczelnika urzędu celnego właściwe-
go do wydawania druków zaświad-
czeń o uzyskanej wygranej. Jest nim
naczelnik Urzędu Celnego II w War-
szawie.
Organ podatkowy wydający in-
terpretacje indywidualne nie ma
podstaw do dokonywania wy-
kładni przepisów dotyczących
opłaty planistycznej, ponieważ
nie są to przepisy podatkowe.
Podstawą prawną do wydawania
przez ministra interpretacji jest art.
14 b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U.
z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn.zm.).
Przepis ten stanowi, że minister wy-
daje interpretację przepisów prawa
podatkowego w indywidualnej spra-
wie zainteresowanego na jego pi-
semny wniosek. Na mocy art. 14j
ordynacji, stosownie do swojej wła-
ściwości, interpretacje indywidual-
ne wydaje wójt, burmistrz (prezy-
dent miasta), starosta lub marsza-
łek województwa.
Jak podkreślił w wyroku z 23
czerwca 2010 r. Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Białymstoku
(sygn. akt I SA/Bk 118/10), przepisy
ordynacji wyraźnie określają, że in-
stytucja indywidualnych interpre-
tacji dotyczy wyłącznie przepisów
prawa podatkowego. Pojęcie prze-
pisów podatkowych należy rozu-
mieć zgodnie z art. 3 pkt 2 ordyna-
cji. Są to więc przepisy ustaw podat-
kowych, postanowienia ratyfikowa-
nych przez Rzeczpospolitą Polską
umów o unikaniu podwójnego opo-
datkowania oraz ratyfikowanych
przez Rzeczpospolitą Polską innych
umów międzynarodowych dotyczą-
cych problematyki podatkowej,
a także przepisy aktów wykonaw-
czych wydanych na podstawie
ustaw podatkowych.
Sąd wyjaśnił też, że akt ma charak-
ter ustawy podatkowej, jeżeli doty-
czy problematyki podatkowej, tzn.
określa podmiot, przedmiot opodat-
kowania, powstanie obowiązku po-
datkowego, podstawę opodatkowa-
nia, zwolnienia i ulgi podatkowe,
stawki podatkowe, a także określa
prawa i obowiązki organów podat-
kowych, podatników, płatników i in-
kasentów, a także ich następców
prawnych oraz osób trzecich.
W omawianej sprawie burmistrz
dokonał jednak wykładni przepisu
art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzen-
nym (Dz.U. z 2003 r. nr 80, poz. 717
z późn. zm.). O wykładnię przepi-
su dotyczącego opłaty za wzrost
wartości nieruchomości wynikają-
cy ze zmiany planu zagospodaro-
wania przestrzennego wystąpił
skarżący.
Zdaniem WSA przepisy Ordyna-
cji podatkowej nie dają jednak orga-
nom podatkowym wydającym inter-
pretacje uprawnień do ich wydawa-
nia w sprawie ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzen-
nym, ponieważ nie są to przepisy
prawa podatkowego.
Magdalena Majkowska
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 21
czerwca 2010 r. w sprawie wyznaczenia na-
czelnika urzędu celnego właściwego do wy-
dawania druków zaświadczeń o uzyskanej
wygranej (Dz.U. nr 113, poz. 750).
Rozporządzenie ministra finansów z 22
czerwca 2010 r. w sprawie zaświadczeń
o uzyskanej wygranej oraz ewidencji za-
świadczeń i ewidencji wypłaconych (wyda-
nych) wygranych (Dz.U. nr 113, poz. 751).
FIRMA VAT Zasady dokonywania rozliczeń
Były wspólnik odzyska nadpłacony podatek
Osoby, które były wspólnikami
spółki cywilnej w chwili jej rozwią-
zania, będą mogły otrzymać
zwrot nadpłaty w VAT.
Prawo do zwrotu nadpłaty byłym
wspólnikom spółki cywilnej zostanie
wyraźnie uregulowane w przepisach
Ordynacji podatkowej. W Sejmie
znajdują się dwa projekty dotyczące
tej kwestii: rządowy i senacki.
Wraz z wnioskiem o zwrot nadpła-
ty trzeba będzie złożyć korektę ze-
znania (deklaracji) oraz umowę
spółki, aktualną w chwili jej rozwią-
zania. Organy podatkowe będą do-
konywały zwrotu nadpłaty w pro-
porcjach wynikających z prawa do
udziału w zysku określonego w umo-
wie spółki. Jeżeli z dołączonej umo-
wy udziały te nie będą wynikały, by-
li wspólnicy otrzymają zwrot w czę-
ściach równych.
Projekt rządowy zawiera przepis
przejściowy, zgodnie z którym w ciągu
miesiąca od wejścia w życie zmian by-
li wspólnicy mogą złożyć wniosek
o wznowienie postępowania, jeżeli
przed dniem wejścia w życie projekto-
wanej regulacji w sprawach nadpłaty:
odmówiono im wszczęcia postępowa-
nia, postępowanie zostało umorzone
albo odmówiono stwierdzenia nadpła-
ty. Wspólnicy, którzy w ogóle nie skła-
dali takiego wniosku, będą mogli sku-
tecznie domagać się zwrotu nadpłaty
po wejściu w życie nowelizacji, jeżeli
ich roszczenie się nie przedawniło.
Konieczność uregulowania możli-
wości zwrotu nadpłaty podatku dla
byłych wspólników spółki cywilnej
wynika z wyroku Trybunału Konsty-
tucyjnego (sygn. akt P 80/08). Try-
bunał uznał za niezgodne z ustawą
zasadniczą przepisy Ordynacji po-
datkowej w zakresie, w jakim nie re-
gulują trybu złożenia korekty dekla-
racji i wniosku o stwierdzenie nad-
płaty VAT przez byłych wspólników
rozwiązanej spółki cywilnej będącej
podatnikiem tego podatku.
Oba projekty czekają na drugie
czytanie na posiedzeniu Sejmu.
Łukasz Zalewski
Podstawa prawna
Art. 14b, art. 14j ustawy z 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r.
nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
URZĄD ORDYNACJA PODATKOWA Uprawnienia
Wykreślenie danych dotyczących
decyzji to nie jest omyłka
Magdalena Majkowska
Podstawa
Projekt ustawy o zmianie ustawy Ordyna-
cja podatkowa oraz ustawy o zasadach
ewidencji i identyfikacji podatników i płat-
ników (druk sejmowy nr 3106).
Do oczywistej omyłki nie można
zaliczyć wykreślenia danych do-
tyczących jednej decyzji i wpisa-
nia w to miejsce danych dotyczą-
cych drugiej decyzji.
Organ podatkowy może sam pro-
stować pewne dane podawane
przez podatników, np. w zezna-
niach podatkowych. W rezultacie
podatnik nie musi w oczywistej
sprawie udawać się do organu po-
datkowego. Zgodnie bowiem z art.
215 par. 1 ustawy z 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa
(t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.), organ podatkowy mo-
że – z urzędu lub na żądanie strony
– prostować w drodze postanowie-
nia błędy rachunkowe oraz inne
oczywiste omyłki w wydanej przez
ten organ decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Gorzowie Wielkopolskim w wyro-
ku z 17 czerwca 2010 r. (sygn. akt
I SA/Go 332/10) zwrócił jednak
uwagę, że do oczywistej omyłki,
o której mowa w powyższym prze-
pisie, nie można zaliczyć wykreśle-
nia danych dotyczących określonej
decyzji i wpisania w to miejsce da-
nych dotyczących innej decyzji.
Sąd podkreślił, że nawet gdyby
uznać w takim przypadku, że wy-
stąpiła omyłka, to z pewnością nie
była ona oczywista. A więc organ
podatkowy nie mógł sam jej spro-
stować.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że
za błąd rachunkowy w rozumieniu
art. 215 ordynacji uznawana jest
omyłka w działaniu matematycz-
nym, którą wprowadzono do decy-
zji. Natomiast oczywistymi omyłka-
mi o których mowa w art. 215 par. 1
Ordynacji podatkowej, są w szcze-
gólności różnego rodzaju drobne
błędy pisarskie, przeoczenia lub zły
dobór słów. Za taką omyłkę, można
również rozumieć taki błąd słowny,
który nie budzi najmniejszej wątpli-
wości.
PODATNIK INTRASTAT Prawo celne
Przy ulepszaniu towaru trzeba podać
wartość surowców niepowierzonych
Minister finansów dostosował
krajowe przepisy dotyczące zgło-
szeń INTRASTAT do zmian wpro-
wadzonych w przepisach wspól-
notowych.
Zmiana rozporządzenia w sprawie
zgłoszeń INTRASTAT, obowiązują-
ca od 25 czerwca, doprecyzowała
instrukcję wypełniania deklaracji
oraz dokonywania zgłoszeń (załącz-
nik nr 3 do rozporządzenia) związa-
nych m.in. z uszlachetnianiem towa-
rów. Do tego typu działań zalicza się
przetworzenie, budowę, montaż,
udoskonalenie, renowację, które
mają na celu wytworzenie nowego
lub faktycznie ulepszonego towaru.
Do tej pory towary przywożone
lub wywożone po uszlachetnianiu
były zgłaszane do systemu INTRA-
Ważne
INTRASTAT to system statystyki
handlu towarami pomiędzy pań-
stwami członkowskimi UE. Dane
do tego systemu przekazywane
są bezpośrednio przez przedsię-
biorców w formie deklaracji.
Ponadto do załącznika nr 3 do
aneksu E, określającego kody ro-
dzajów transakcji, wprowadzono
pojęcia rezydenta i nierezydenta ja-
ko podmiotów uczestniczących
w obrocie towarowym. Ustalono
także, że dla celów INTRASTAT po-
jęcie rezydenta i nierezydenta bę-
dzie tożsame z definicja przyjętą
w przepisach prawa dewizowego
(Dz.U. z 2002 r. nr 141, poz. 1178
z późn. zm.).
STAT z podaniem wartości wszyst-
kich powierzonych i zużytych su-
rowców i materiałów oraz kosztu
usługi. Po zmianach w zgłoszeniu
trzeba będzie również podać war-
tości wszelkich surowców lub ma-
teriałów – nawet tych niepowierzo-
nych – które zostały zużyte w pro-
cesie uszlachetniania.
Przemysław Molik
Łukasz Zalewski
Podstawa prawna
Art. 215 ustawy z 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U.
z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn.zm.).
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 17
czerwca 2010 r. zmieniające rozporządze-
nie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz.U.
nr 113, poz. 749).
Tygodnik Prawa
Administracyjnego
Odbudowa budynków w gminach poszkodowanych przez powódź
Obowiązki samorządu związane ze zbywaniem nieruchomości publicznych
Środa
7 lipca 2010 r.
325702942.017.png 325702942.001.png 325702942.002.png 325702942.003.png
6 lipca 2010 nr 129 (2760) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Przepisy
D 3
Ekspert GP
PODATKI VAT Trwałe zaprzestanie działalności
Podatnik musi się wyrejestrować
„DGP” ODPOWIADA
Podatnik VAT, który zaprzestał wykonywania czynności podlegających
opodatkowaniu, powinien zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego
w celu wykreślenia go z rejestru podatników VAT.
Czy trzeba rozliczyć VAT
po likwidacji firmy
jących opodatkowaniu podat-
kiem od towarów i usług doko-
nuje się na urzędowym formu-
larzu oznaczonym symbolem
VAT-Z. Jego wzór został okre-
ślony w rozporządzeniu mini-
stra finansów z 5 kwietnia
2004 r. w sprawie wzorów do-
kumentów związanych z reje-
stracją podatników w zakresie
podatku od towarów i usług.
Ustawa o VAT nie określa
terminu, w którym trzeba
złożyć zawiadomienie VAT-Z.
W orzecznictwie przyjmuje
się, że powinno być ono doko-
nane niezwłocznie po zaprze-
staniu wykonywania czynno-
ści podlegających opodatko-
waniu. Przepisy nie definiują
pojęcia zaprzestania, ale ma-
jąc na uwadze funkcję przepi-
su, uznać należy, że przesłan-
ką złożenia wniosku VAT-Z
jest zaniechanie, czyli odstą-
pienie, zrezygnowanie z wy-
konywania czynności podle-
gających opodatkowaniu.
W praktyce zwykle oznacza
to zaprzestanie wykonywania
prowadzonej dotychczas
działalności gospodarczej. To
podatnik uznaje, czy takie za-
przestanie rzeczywiście ma
miejsce i do niego należy oce-
na, czy przerwa w wykonywa-
niu czynności opodatkowa-
nych ma charakter trwały
(por. WSA w Gliwicach z 18 lu-
tego 2009 r., sygn. akt III
SA/Gl 1416/08).
Podatnik musi zlikwidować jednoosobową działalność
gospodarczą. Czy w związku z tym ciążą na nim dodat-
kowe obowiązki związane z rozliczeniem VAT od towa-
rów, które pozostały na magazynie?
TAK Przedsiębiorca, który zaprzestaje wykonywania czyn-
ności podlegających opodatkowaniu VAT i zgłasza ten fakt
urzędowi skarbowemu, musi opodatkować towary własnej
produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem
dostawy towarów. Dotyczy to przypadku rozwiązania spół-
ki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej
oraz zaprzestania wykonywania czynności podlegających
opodatkowaniu przez podatnika będącego osobą fizyczną.
Celem tej regulacji jest opodatkowanie towarów, które po
nabyciu nie zostały odsprzedane, a podatnikowi przysługi-
wało prawo do odliczenia podatku przy ich nabyciu. Prze-
pis mówi o opodatkowaniu towarów własnej produkcji oraz
tych, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towa-
rów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obni-
żenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczone-
go. Dotyczy on zatem wszystkich towarów – tak środków
trwałych, jak środków obrotowych – przy nabyciu których
podatnik miał prawo odliczyć VAT (bez względu na to, czy
z tego prawa skorzystał), a które nie zostały sprzedane do
dnia likwidacji.
Podstawa prawna
Art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.
nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Spadkobierca musi wyrejestrować zmarłego
Zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci
podatnika dokonuje – zgodnie z art. 96 ust. 7 ustawy o VAT
– jego następca prawny. Zgodnie z Ordynacją podatkową
w przypadku osób fizycznych funkcje następców prawnych
pełnią spadkobiercy.
Jednym z podstawowych
obowiązków podatników VAT
jest rejestracja w urzędzie
skarbowym na potrzeby rozli-
czania tego podatku. Zaprze-
stanie wykonywania czynno-
ści opodatkowanych podat-
kiem od towarów i usług, np.
na skutek zmiany przedmiotu
działalności czy likwidacji fir-
my, powoduje konieczność
wyrejestrowania się z tej ewi-
dencji. Wymaga to dokonania
w urzędzie skarbowym sfor-
malizowanego zgłoszenia. Nie
ma natomiast obowiązku wy-
rejestrowywania się z VAT
firma, która działalność go-
spodarczą zawiesiła czasowo.
podatnik zaprzestał wykony-
wania czynności podlegają-
cych opodatkowaniu – mogą
o tym świadczyć w szczegól-
ności takie okoliczności, jak
nieskładanie deklaracji po-
datkowych przez dłuższy
czas czy zerowe stany ewi-
dencji VAT.
Naczelnik urzędu skarbo-
wego ma również prawo wy-
kreślić podatnika z rejestru
VAT bez konieczności zawia-
damiania go o tym, jeżeli
w wyniku podjętych czynno-
ści sprawdzających okaże się,
że podatnik nie istnieje lub
mimo podjętych udokumen-
towanych prób nie ma możli-
wości skontaktowania się z
podatnikiem albo jego pełno-
mocnikiem. Takie uprawnie-
nie daje organom podatko-
wym art. 96 ust. 9 ustawy
oVAT.
czy wykonywał jakiekolwiek
czynności podlegające opo-
datkowaniu, czy też nie.
Należy także wiedzieć, że
wykreślenie podatnika z reje-
stru VAT-UE nie skutkuje
równoczesnym wyrejestro-
waniem z ewidencji podatni-
ków VAT.
Zawieszenie i powrót
Przedsiębiorca nie musi się
wyrejestrowywać z rejestru
podatników VAT w przypad-
ku zawieszenia działalności
gospodarczej. Podatnik, który
zawiesił działalność gospodar-
czą na podstawie przepisów
o swobodzie działalności go-
spodarczej, jest zwolniony
z obowiązku składania dekla-
racji VAT za okresy zawiesze-
nia. Podatnik taki pozostaje
w rejestrze podatników VAT,
lecz bez konieczności składa-
nia za te okresy deklaracji po-
datkowych. Działalność moż-
na zawiesić na okres od 1 do 24
miesięcy.
Podatnicy zarejestrowani
jako podatnicy VAT czynni,
którzy następnie zostali zwol-
nieni podmiotowo z VAT lub
zgłosili, że będą wykonywać
wyłącznie czynności zwolnio-
ne z podatku, pozostają w re-
jestrze jako podatnicy VAT
zwolnieni. W tym wypadku
konieczna jest aktualizacja
zgłoszenia rejestracyjnego,
w której przedsiębiorca doko-
nuje zmiany swojego statusu
z podatnika VAT czynnego na
zwolnionego z VAT. Zmianę
należy zgłosić do urzędu
skarbowego w terminie 7 dni
od dnia, w którym zaistniała.
Obowiązek wyrejestrowania się
Przedsiębiorcy przed dniem
wykonania pierwszej czynno-
ści opodatkowanej VAT są zo-
bowiązani złożyć w urzędzie
skarbowym zgłoszenie reje-
stracyjne, zgodnie z ustanowio-
nym wzorem formularza VAT-R.
Podatnicy zwolnieni podmioto-
wo z VAT ze względu na niskie
obroty (także ci, którzy rozpo-
czynają działalność w trakcie
roku) lub wykonujący wyłącz-
nie czynności zwolnione z VAT
mogą dobrowolnie złożyć zgło-
szenie rejestracyjne.
Jeżeli podatnik zarejestro-
wany jako podatnik VAT za-
przestał wykonywania czyn-
ności podlegającej opodatko-
waniu, jest on obowiązany
zgłosić to naczelnikowi urzę-
du skarbowego. Powyższy
obowiązek, wynikający z art.
96 ust. 6 ustawy o VAT, doty-
czy zarówno podatników
VAT czynnych, jak i podatni-
ków VAT zwolnionych. Zgło-
szenie to stanowi dla naczel-
nika urzędu skarbowego pod-
stawę do wykreślenia podat-
nika z rejestru.
Kiedy fiskus musi poinformować
podatnika o wykreśleniu z rejestru
Podatnik zajmujący się działalnością wytwórczą ze
względu na brak zamówień od dwóch miesięcy faktycz-
nie nie prowadzi działalności, a w deklaracjach VAT nie
wykazuje obrotu. Czy w takim wypadku organ podatko-
wy może wykreślić podatnika z urzędu, nie powiada-
miając go o tym?
NIE Przepis ten dotyczy przede wszystkim firm nieistnie-
jących. Jeżeli zachodzi jakiekolwiek podejrzenie, że zareje-
strowana firma nie prowadzi działalności gospodarczej,
urząd skarbowy jest obowiązany podjąć czynności spraw-
dzające wobec tych firm, w celu wyjaśnienia zaistniałej sy-
tuacji. Przyczyny wszczęcia takich czynności mogą być róż-
ne, np. podatnik nie składa deklaracji, nie wpłaca podatku,
w ramach kontroli krzyżowej do urzędu skarbowego wpły-
nęło zapytanie z innego urzędu. Jeżeli w wyniku podjętych
czynności sprawdzających okazuje się, że dany podatnik nie
istnieje lub mimo udokumentowanych prób nie ma możli-
wości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełno-
mocnikiem, wówczas naczelnik urzędu skarbowego wykre-
śla danego podatnika z rejestru podatników VAT. Wydawa-
nie decyzji lub postanowienia czy też powiadamianie podat-
nika w takiej sytuacji jest niemożliwe, skoro działania takie
urząd podejmuje właśnie wskutek braku możliwości kon-
taktu z podatnikiem.
Faktyczne zaprzestanie działalności ze względu na brak za-
mówień, jeżeli podatnik nie zamierza likwidować działalno-
ści, może być podstawą do jej zawieszenia w oparciu o prze-
pisy o swobodzie działalności gospodarczej. Podatnik, któ-
ry zawiesi działalność, zwolniony jest z obowiązku składa-
nia deklaracji VAT.
Podstawa prawna
Art. 96 ust. ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Podatnicy VAT UE
W praktyce wątpliwości po-
datników budzi możliwość wy-
kreślania podatników dokonu-
jących transakcji wewnątrzu-
nijnych z rejestru podatników
VAT UE w przypadku. Wyja-
śnijmy, że podatnicy VAT pro-
wadzący obrót z krajami Unii
Europejskiej są zobowiązani
do posiadania numeru identy-
fikacji podatkowej VAT UE.
Zgodnie z art. 97 ust. 15
ustawy o VAT w sytuacji, gdy
taki podatnik nie złoży za
sześć kolejnych miesięcy lub
dwa kolejne kwartały dekla-
racji podatkowej, naczelnik
urzędu skarbowego z urzędu
wykreśla podmiot z rejestru
jako podatnika VAT-UE i za-
wiadamia go o powyższym.
Podkreślić należy, że przepis
ten nie stanowi podstawy do
wykreślenia podatnika z ww.
rejestru VAT-UE z powodu
braku obrotu z krajami UE.
Podatnik zostaje wykreślony
z rejestru VAT-UE z powodu
niezłożenia za dane okresy
deklaracji w VAT, do czego
jest obowiązany zgodnie z art.
99 ustawy, bez względu na to,
Wykreślenie z urzędu
Podatnik przestaje być zareje-
strowanym podatnikiem VAT
nie tylko wtedy, gdy sam doko-
nana zgłoszenia o wykreśle-
niu. Taki sam skutek może tak-
że nastąpić, gdy zaprzestanie
wykonywania czynności pod-
legających opodatkowaniu nie
zostało zgłoszone zgodnie
z przepisami ustawy (art. 96
ust. 8 ustawy).
Wykreślenie z rejestru po-
datników VAT w tym trybie
może nastąpić, jeśli organ po-
datkowy dysponuje informa-
cjami, które w wysokim stop-
niu uprawdopodobniają, że
Urzędowy formularz
Zgłoszenia o zaprzestaniu wy-
konywania czynności podlega-
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów
z 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzo-
rów dokumentów związanych z re-
jestracją podatników w zakresie po-
datku od towarów i usług (Dz.U. nr
55, poz. 539).
Art. 96 ust. 6–9, art. 97 ust. 15, art. 99
ust. 7a ustawy z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług (Dz.U.
nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Zgłoszenie zaprzestania działalności
Podatnik w składanym zgłoszeniu VAT-Z wpisuje przede
wszystkim datę oraz przyczynę zaprzestania wykonywania
działalności (likwidacja, upadłość, śmierć podatnika lub
inna przyczyna), a także urząd skarbowy, w którym
złożona została ostatnia deklaracja.
Magdalena Majkowska , ekspert „Dziennika Gazety Prawnej”
325702942.004.png 325702942.005.png 325702942.006.png 325702942.007.png
D 4
Nowe prawo – Przepisy
6 lipca 2010 nr 129 (2760) www.gazetaprawna.pl
Ekspert GP
PRAWO WYMOGI BEZPIECZEŃSTWA Odpowiedzialność wytwórców, importerów i dystrybutorów
Oznakowania wyrobów medycznych
„DGP” ODPOWIADA
Nowa ustawa zabrania wprowadzania do obrotu wyrobów medycznych, których
nazwy lub oznakowania mogą wprowadzać w błąd, m.in. przez stwarzanie
fałszywego wrażenia, że leczenie lub diagnozowanie za pomocą danego wyrobu
na pewno się powiedzie.
Jak wydawane są pozwolenia
W jaki sposób będą wydawane pozwolenie na prowadze-
nie badania klinicznego?
Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wy-
robów Medycznych i Produktów Biobójczych, w drodze de-
cyzji administracyjnej, w terminie nie dłuższym niż 60 dni
od dnia złożenia wniosku, wyda pozwolenie albo odmówi
wydania pozwolenia na prowadzenie badania klinicznego
albo na wprowadzenie zmian w badaniu klinicznym.
Prezes urzędu odmawia wydania pozwolenia na prowa-
dzenie badania klinicznego albo pozwolenia na wprowadze-
nie zmian w badaniu klinicznym, jeżeli:
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
podstawie aktualnego stanu
wiedzy, kiedy są prawidłowo
dostarczone, zainstalowane,
utrzymywane oraz używane
zgodnie z ich przewidzianym
zastosowaniem.
Zabrania się również wpro-
wadzania do obrotu, do uży-
wania, dystrybuowania, do-
starczania, udostępniania
czy instalowania wyrobów,
dla których upłynął termin
ważności lub został przekro-
czony czas lub krotność bez-
certyfikaty zgodności utraci-
ły ważność, zostały wycofane
lub zawieszone.
czane profesjonalnym użyt-
kownikom miały oznakowa-
nia lub instrukcje używania
w języku angielskim, z wyjąt-
kiem informacji przeznaczo-
nych dla pacjenta, które po-
daje się w języku polskim lub
wyraża za pomocą zharmoni-
zowanych symboli lub rozpo-
znawalnych kodów.
Jeżeli oznakowanie wyrobu
jest w języku polskim, to rów-
nież instrukcja używania wy-
robu powinna być po polsku
lub w postaci zharmonizowa-
nych symboli lub rozpozna-
walnych kodów.
Wyrób niezgodny z wyma-
ganiami określonymi w usta-
wie może być prezentowany
na targach, wystawach, poka-
zach, prezentacjach oraz
sympozjach naukowych lub
technicznych, pod warun-
kiem że nie będzie używany
do pobierania ani do badania
próbek pobranych od uczest-
ników tych imprez oraz że za-
mieszczona na nim będzie in-
formacja wskazująca, że nie
może być wprowadzony do
obrotu i do używania do cza-
su spełnienia wymagań okre-
ślonych w ustawie.
badanie kliniczne nie spełnia albo po wprowadzeniu zmian
nie będzie spełniało wymagań określonych w ustawie;
ocena zgodności wyrobu przeznaczonego do badania kli-
nicznego została przeprowadzona nieprawidłowo;
wyrób nie spełnia wymagań zasadniczych innych niż ob-
jęte zakresem badania klinicznego albo zakresem zmian
w badaniu klinicznym;
Nowa ustawa o wyrobach
medycznych wprowadza
postanowienia kilku unij-
nych dyrektyw. Ustawa –
generalnie – zacznie obo-
wiązywać od 18 września
2010 r. Jedynie niektóre jej
przepisy wejdą w życie 19
września 2011 r., a także
1 maja 2011 r.
W przepisach ustawy okre-
ślono m.in. zasady: wprowa-
dzania do obrotu i do używa-
nia wyrobów medycznych,
dokonywania ich oceny kli-
nicznej, a także obowiązki
importerów i dystrybutorów
wyrobów.
Odpowiedzialność wytwórcy
Za wyrób, za wykonanie oce-
ny jego zgodności przed
wprowadzeniem do obrotu
oraz za wprowadzenie wyro-
bu do obrotu odpowiada wy-
twórca wyrobu. Jeżeli wy-
twórca nie ma miejsca za-
mieszkania lub siedziby
w państwie członkowskim,
wyrób lub jego badanie kliniczne albo zmiany w jego ba-
daniu klinicznym mogą stwarzać nieakceptowalne ryzy-
ko dla życia, zdrowia lub bezpieczeństwa uczestników ba-
dania lub badaczy klinicznych;
Ważne Wyroby przeznaczone do używania na terytorium Polski powinny mieć
oznakowania i instrukcje używania w języku polskim lub wyrażone za
pomocą zharmonizowanych symboli lub rozpoznawalnych kodów.
Dopuszcza się, aby wyroby przeznaczone do używania na teryto-
rium Polski dostarczane profesjonalnym użytkownikom miały
oznakowania lub instrukcje używania w języku angielskim, z wy-
jątkiem informacji przeznaczonych dla pacjenta, które podaje się
w języku polskim lub wyraża za pomocą zharmonizowanych
symboli lub rozpoznawalnych kodów
nie wykazano celowości lub naukowej zasadności prze-
prowadzenia badania klinicznego albo wprowadzenia
zmian w badaniu klinicznym.
Podstawa prawna
Ustawa z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz.U. nr 107,
poz. 679).
Co stanowi dokumentację badania
Określenie wyrobu
Zgodnie z nową ustawą wy-
rób medyczny to narzędzie,
przyrząd, urządzenie, opro-
gramowanie, materiał lub in-
ny artykuł, stosowany samo-
dzielnie lub w połączeniu,
w tym z oprogramowaniem
przeznaczonym przez jego
wytwórcę do używania spe-
cjalnie w celach diagnostycz-
nych lub terapeutycznych
i niezbędnym do jego właści-
wego stosowania, przezna-
czony przez wytwórcę do sto-
sowania u ludzi w celu:
piecznego używania, określo-
ne przez wytwórcę.
Na tym nie koniec. Nowa
ustawa zabrania wprowadza-
nia do obrotu, dostarczania
i udostępniania wyrobów,
których nazwy, oznakowania
lub instrukcje używania mo-
gą wprowadzać w błąd co do
właściwości i działania wyro-
bu przez:
przypisanie wyrobowi wła-
ściwości, funkcji i działań,
których nie posiada;
odpowiedzialność tę ponosi
autoryzowany przedstawiciel
dla tego wyrobu. Jeżeli wy-
twórca nie wyznaczył autory-
zowanego przedstawiciela al-
bo jeżeli wyrób nie jest wpro-
wadzany do obrotu na odpo-
wiedzialność wytwórcy lub
autoryzowanego przedstawi-
ciela, odpowiedzialność tę po-
nosi podmiot, który wprowa-
dził wyrób do obrotu.
Nazwę i adres wytwórcy po-
daje się w oznakowaniu wy-
robu i w jego instrukcji uży-
wania, a nazwę i adres auto-
ryzowanego przedstawiciela
podaje się w oznakowaniu
wyrobu lub w jego instrukcji
używania.
Wytwórca mający miejsce
zamieszkania lub siedzibę na
terytorium Polski jest zobo-
wiązany przechowywać wy-
kaz wszystkich świadczenio-
dawców i dystrybutorów, któ-
rym dostarczył wyroby,
przez przewidziany przez
niego okres używania wyro-
bu i udostępniać podczas
kontroli oraz niezwłocznie
udostępniać na żądanie pre-
zesa Urzędu Rejestracji Pro-
duktów Leczniczych, Wyro-
bów Medycznych i Produk-
tów Biobójczych.
Wyroby przeznaczone do
używania na terytorium Pol-
ski powinny mieć oznakowa-
nia i instrukcje używania
w języku polskim lub wyrażo-
ne za pomocą zharmonizowa-
nych symboli lub rozpozna-
walnych kodów.
Dopuszcza się, aby wyroby
przeznaczone do używania
na terytorium Polski dostar-
Jakie dokumenty, zgodnie z nową ustawą, będą stano-
wiły dokumentację badania klinicznego?
Ustawa z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych stano-
wi, że dokumentację badania klinicznego są:
dokumenty źródłowe;
inne dokumenty, na podstawie których można ocenić pra-
widłowość prowadzenia badania klinicznego oraz jakość
otrzymanych danych i które służą potwierdzeniu zgodno-
ści działań badacza klinicznego, sponsora i monitorujące-
go z wymaganiami ustawy.
Dokumentami źródłowymi są oryginały dokumentów, da-
nych i zapisów lub ich kopie, po sprawdzeniu i poświadcze-
niu ich zgodności z oryginałem, mające związek z badaniem
klinicznym, w szczególności historia choroby, wyciąg ze
zbiorczej dokumentacji wewnętrznej ośrodka prowadzące-
go badanie kliniczne, dokumentacja wynikająca z protoko-
łu badania klinicznego, wyniki badań laboratoryjnych, kar-
ty zleceń lekarskich, wydruki wyników badań z automatycz-
nych urządzeń medycznych, zdjęcia rentgenowskie, podpi-
sane i datowane formularze świadomej zgody.
Podstawa prawna
Ustawa z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz.U. nr 107, poz. 679).
diagnozowania, zapobiega-
nia, monitorowania, lecze-
nia lub łagodzenia przebie-
gu choroby,
Importerzy i dystrybutorzy
Importer i dystrybutor są zo-
bowiązani działać z należytą
starannością w celu zapew-
nienia bezpieczeństwa wyro-
bów, w szczególności nie do-
starczając i nie udostępniając
wyrobów, o których wiedzą
lub o których, zgodnie z po-
siadanymi informacjami i do-
świadczeniem zawodowym,
powinni wiedzieć, że nie speł-
niają one wymagań określo-
nych w ustawie.
Przed wprowadzeniem wy-
robu do obrotu importer jest
zobowiązany m.in. spraw-
dzić, czy:
stwarzanie fałszywego
wrażenia, że leczenie lub
diagnozowanie za pomocą
wyrobu na pewno powie-
dzie się, lub nieinformowa-
nie o spodziewanym ryzy-
ku związanym z używa-
niem wyrobu zgodnie z jego
przewidzianym zastosowa-
niem lub w okresie dłuż-
szym niż przewidziany;
sugerowanie zastosowania
lub właściwości wyrobu in-
nych niż deklarowane przy
wykonaniu oceny zgodno-
ści.
Także materiały promocyj-
ne, prezentacje i informacje
o wyrobach nie mogą wpro-
wadzać w błąd.
W przypadku wyrobów me-
dycznych do diagnostyki in
vitro pozbywanie się, zbiera-
nie i wykorzystywanie tka-
nek, komórek i substancji po-
chodzenia ludzkiego powinno
być zgodne z zasadami etycz-
nymi dotyczącymi ochrony
praw człowieka i godności
istoty ludzkiej.
Zabronione będzie również
wprowadzanie do obrotu wy-
robów, jeżeli dotyczące ich
diagnozowania, monitoro-
wania, leczenia, łagodzenia
lub kompensowania skut-
ków urazu lub upośledze-
nia,
badania, zastępowania lub
modyfikowania budowy
anatomicznej lub procesu
fizjologicznego,
Czy potrzebny jest wykaz dostawców
regulacji poczęć
– których zasadnicze zamie-
rzone działanie w ciele lub na
ciele ludzkim nie jest osiąga-
ne w wyniku zastosowania
środków farmakologicznych,
immunologicznych lub meta-
bolicznych, lecz których dzia-
łanie może być wspomagane
takimi środkami.
wytwórca lub autoryzowa-
ny przedstawiciel przepro-
wadzili właściwą procedu-
rę oceny zgodności wyrobu;
Kiedy trzeba załączyć do wyrobu wykaz dostawców
części zamiennych lub materiałów eksploatacyjnych?
Wyrób powinien być właściwie dostarczony, prawidłowo
zainstalowany i utrzymywany oraz używany zgodnie z prze-
widzianym zastosowaniem, a użytkownik wyrobu jest obo-
wiązany do przestrzegania instrukcji używania.
Zabrania się uruchamiania i używania wyrobu mającego
wady mogące stwarzać ryzyko dla pacjentów, użytkowni-
ków lub innych osób.
Wytwórca, importer i dystrybutor wprowadzający do ob-
rotu na terytorium Polski lub sprowadzający na terytorium
Polski w celu używania na tym terytorium wyrób, który dla
prawidłowego i bezpiecznego działania wymaga specjalnych
części zamiennych, części zużywalnych lub materiałów eks-
ploatacyjnych określonych przez wytwórcę wyrobu, załącza
do wyrobu wykaz dostawców takich części i materiałów.
Podstawa prawna
Ustawa z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz.U. nr 107, poz. 679).
Krzysztof Tomaszewski , ekspert „Dziennika Gazety Prawnej”
wytwórca wyznaczył auto-
ryzowanego przedstawicie-
la dla wyrobu;
informacje dostarczane
przez wytwórcę spełniają
wymagania zasadnicze.
Importer i dystrybutor są
również zobowiązani spraw-
dzić, czy wyroby, które wpro-
wadzają do obrotu, do używa-
nia, dostarczają lub udostęp-
niają, są właściwie oznako-
wane i mają odpowiednie
instrukcje używania.
Importer mający miejsce
zamieszkania lub siedzibę na
Wprowadzanie do obrotu
Regulacje ustawy zabraniają
m.in. wprowadzania do obro-
tu i używania wyrobów, które
stwarzają zagrożenie dla bez-
pieczeństwa, życia lub zdro-
wia pacjentów, użytkowni-
ków lub innych osób, prze-
kraczające akceptowalne
granice ryzyka, określone na
325702942.008.png 325702942.009.png 325702942.010.png
6 lipca 2010 nr 129 (2760) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Przepisy
D 5
nie mogą wprowadzać w błąd
Słownik
sa urzędu dokumentację
niezbędną do ustalenia po-
chodzenia i jednoznacznej
identyfikacji wyrobów;
PRAWO PROCEDURY Oddziaływanie wyrobu na pacjentów
Wytwórca powinien
dokonać oceny klinicznej
Użyte w ustawie określe-
nia oznaczają:
badanie kliniczne – za-
projektowane i zaplano-
wane systematyczne ba-
danie prowadzone na lu-
dziach, podjęte w celu we-
ryfikacji bezpieczeństwa
lub działania określonego
wyrobu medycznego, wy-
posażenia wyrobu me-
dycznego albo aktywnego
wyrobu medycznego do
implantacji;
certyfikat zgodności
dokument wydany przez
jednostkę notyfikowaną
w zakresie wyrobów, po-
świadczający przepro-
wadzenie procedury
oceny zgodności, po-
twierdzającej, że należy-
cie zidentyfikowany wy-
rób, jego projekt, typ,
proces wytwarzania, ste-
rylizacji lub kontroli i ba-
dań końcowych jest
zgodny z wymaganiami
zasadniczymi;
deklaracja zgodności
– oświadczenie wy-
twórcy lub jego auto-
ryzowanego przedsta-
wiciela, stwierdzające
na jego wyłączną od-
powiedzialność, że wy-
rób jest zgodny z wy-
maganiami zasadni-
czymi;
państwo członkowskie
– państwo członkowskie
Unii Europejskiej lub
państwo członkowskie
Europejskiego Porozu-
mienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – stronę umowy
o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, lub Kon-
federację Szwajcarską;
dystrybutor – podmiot,
mający miejsce zamiesz-
kania lub siedzibę w pań-
stwie członkowskim, któ-
ry dostarcza lub udostęp-
nia wyrób po jego wpro-
wadzeniu do obrotu; za
dystrybutora uważa się
także świadczeniodawcę,
który sprowadza na tery-
torium Rzeczypospolitej
Polskiej z terytorium in-
nego państwa członkow-
skiego wyrób przezna-
czony do udzielania
świadczeń zdrowotnych
przez tego świadczenio-
dawcę;
importer – podmiot
mający miejsce za-
mieszkania lub siedzibę
w państwie członkow-
skim, który wprowadza
do obrotu wyrób spoza
terytorium państw
członkowskich; za im-
portera uważa się także
świadczeniodawcę, któ-
ry sprowadza na teryto-
rium Rzeczypospolitej
Polskiej spoza teryto-
rium państw członkow-
skich wyrób przezna-
czony do udzielania
świadczeń zdrowotnych
przez tego świadczenio-
dawcę.
przechowywać przez prze-
widziany przez wytwórcę
okres używania wyrobu
i udostępniać podczas kon-
troli oraz niezwłocznie
udostępniać na żądanie
prezesa urzędu wykaz
wszystkich świadczenio-
dawców i dystrybutorów,
którym dostarczyli wyroby;
uczestnik badania, a w
przypadku gdy osoba ta
nie jest zdolna do wyra-
żenia świadomej zgody –
jej przedstawiciel usta-
wowy, po poinformowa-
niu go o istocie, znacze-
niu, skutkach badania kli-
nicznego i związanym
z nim ryzyku wyraził
świadomą zgodę na
uczestniczenie w bada-
niu; dokument potwier-
dzający wyrażenie świa-
domej zgody przechowu-
je się wraz z dokumenta-
cją badania klinicznego;
prowadzone, jeżeli są speł-
nione dodatkowo następują-
ce warunki:
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
realizować działania doty-
czące bezpieczeństwa
przewidziane przez wy-
twórcę.
Nowa ustawa przewiduje,
że importer i dystrybutor są
obowiązani zapewnić, aby
w czasie gdy ponoszą odpo-
wiedzialność za wyrób, wa-
runki jego przechowania
i przewożenia nie wpływały
ujemnie na jego zgodność
z wymaganiami określonymi
w ustawie.
uzyskano świadomą zgo-
dę małoletniego i jego
przedstawiciela ustawo-
wego na zasadach okre-
ślonych w odpowiednich
przepisach ustawy o za-
wodach lekarza i lekarza
dentysty;
Nowa ustawa wymaga, aby
wytwórca lub autoryzowa-
ny przedstawiciel dokonał
oceny klinicznej wyrobu
medycznego lub aktywne-
go wyrobu medycznego do
implantacji, w celu potwier-
dzenia jego zgodności
z obowiązującymi wymaga-
niami.
Badanie kliniczne przepro-
wadza się z uwzględnieniem
zasady, że dobro uczestnika
badania jest nadrzędne
w stosunku do interesu na-
uki lub społeczeństwa, jeże-
li w szczególności:
porównano możliwe do
przewidzenia ryzyko
i niedogodności związane
z badaniem klinicznym
z przewidywanymi korzy-
ściami dla poszczegól-
nych uczestników bada-
nia oraz dla obecnych
i przyszłych pacjentów,
a komisja bioetyczna
uznała, że przewidywane
korzyści terapeutyczne
i korzyści dla zdrowia pu-
blicznego usprawiedli-
wiają dopuszczenie ryzy-
ka, przy czym badanie kli-
niczne może być kontynu-
owane tylko wtedy, gdy
zgodność z protokołem
badania klinicznego jest
stale monitorowana;
badacz kliniczny lub osoba
wskazana przez badacza
klinicznego posiadająca
doświadczenie w postępo-
waniu z małoletnimi
udzielił małoletniemu zro-
zumiałych dla niego infor-
macji dotyczących bada-
nia klinicznego oraz zwią-
zanego z nim ryzyka i ko-
rzyści;
badacz kliniczny zapew-
ni, że w każdej chwili
uwzględni życzenie mało-
letniego, zdolnego do wy-
rażania opinii i oceny tych
przewidziano postępowa-
nie zapewniające, że wyco-
fanie się uczestnika z ba-
dania klinicznego nie wy-
rządzi mu szkody;
sponsor i badacz kliniczny
zawarli umowę obowiąz-
kowego ubezpieczenia od-
powiedzialności cywilnej
za szkody wyrządzone
Ocena zgodności
Wytwórca przed wprowadze-
niem wyrobu do obrotu oraz
przed przekazaniem wyrobu
do badań klinicznych lub do
oceny działania jest obowią-
zany do przeprowadzenia
oceny zgodności wyrobu
w wymaganiami.
Wytwórca może powierzyć
autoryzowanemu przedsta-
wicielowi prowadzenie nie-
których procedur oceny
zgodności.
Zgodnie z ustawą użytkow-
nik przed pierwszym uży-
ciem wyrobu wykonanego
przez siebie jest obowiązany
przeprowadzić ocenę zgod-
ności wyrobu.
Przeprowadzając ocenę zgod-
ności wyrobu, wytwórca, au-
toryzowany przedstawiciel
i jednostka notyfikowana bio-
rą pod uwagę wyniki każdej
oceny i weryfikacji, które zo-
stały przeprowadzone zgod-
nie z ustawą na pośrednich
etapach wytwarzania.
Wytwórca jest obowiązany
przechowywać dokumenta-
cję oceny zgodności wyrobu
przez okres pięciu lat od dnia
zakończenia jego produkcji.
Okres przechowywania do-
kumentacji oceny zgodności
wyrobu medycznego do im-
plantacji i aktywnego wyrobu
medycznego do implantacji
wynosi 15 lat od dnia zakoń-
czenia ich produkcji.
Jeżeli wytwórca nie ma
miejsca zamieszkania lub sie-
dziby w państwie członkow-
skim, wspomniane obowiąz-
ki wykonuje autoryzowany
przedstawiciel.
Ważne Uczestnik badania może w każdej chwili bez szkody dla siebie
wycofać się z badania klinicznego
w związku z prowadzeniem
badania klinicznego.
informacji, dotyczące jego
odmowy udziału w bada-
niu klinicznym lub wycofa-
nia się z tego badania;
Zakres ubezpieczenia
Nowa ustawa przewiduje, że
minister właściwy do spraw
instytucji finansowych w po-
rozumieniu z ministrem wła-
ściwym do spraw zdrowia, po
zasięgnięciu opinii Polskiej
Izby Ubezpieczeń, określi,
w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres ubezpie-
czenia obowiązkowego, ter-
min powstania obowiązku
ubezpieczenia oraz minimal-
ną sumę gwarancyjną, biorąc
pod uwagę ryzyko szkody
związane z prowadzeniem
badania klinicznego.
Uczestnik badania może
w każdej chwili bez szkody
dla siebie wycofać się z ba-
dania klinicznego.
bezpośrednie korzyści
z badania klinicznego po-
tencjalnie odniesie grupa
pacjentów małoletnich,
a przeprowadzenie takie-
go badania klinicznego jest
niezbędne dla potwierdze-
nia danych uzyskanych
w badaniach klinicznych,
których uczestnikami by-
ły osoby zdolne do wyraże-
nia świadomej zgody, lub
w badaniach klinicznych
prowadzonych innymi me-
todami naukowymi;
terytorium Polski jest zobo-
wiązany posiadać i przecho-
wywać co najmniej przez
okres pięciu lat od dnia wpro-
wadzenia wyrobu do obrotu,
do dyspozycji prezesa Urzę-
du Rejestracji Produktów
Leczniczych, Wyrobów Me-
dycznych i Produktów Bio-
bójczych (zwanego dalej pre-
zesem urzędu), m.in. kopię
deklaracji zgodności.
Podczas odprawy celnej wy-
robu importer jest zobowią-
zany do przedkładania m.in.
kopii deklaracji zgodności
i certyfikatów zgodności.
Importer i dystrybutor ma-
jący miejsce zamieszkania
lub siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej
w zakresie prowadzonej dzia-
łalności są obowiązani współ-
pracować z prezesem urzędu,
z wytwórcą, autoryzowanym
przedstawicielem albo pod-
miotem upoważnionym przez
wytwórcę do działania w je-
go imieniu w sprawach incy-
dentów medycznych i w spra-
wach dotyczących bezpie-
czeństwa wyrobów w celu
uniknięcia lub wyeliminowa-
nia ryzyka stwarzanego
przez wyroby, które wprowa-
dzają do obrotu, wprowadza-
ją do używania, dostarczają
lub udostępniają.
Ponadto importer i dystry-
butor, którzy uzyskali infor-
mację, że wprowadzony do
obrotu wyrób może być nie-
bezpieczny, są zobowiązani
powiadomić o tym niezwłocz-
nie prezesa urzędu.
Importer i dystrybutor są
zobowiązani uczestniczyć
w działaniach dotyczących
bezpieczeństwa wyrobów,
które wprowadzają do obro-
tu, do używania, dostarczają
lub udostępniają, a w szcze-
gólności:
przyjmować od użytkowni-
ków i pacjentów informacje
o zagrożeniach powodowa-
nych przez wyroby i prze-
kazywać je niezwłocznie
wytwórcy lub autoryzowa-
nemu przedstawicielowi
oraz prezesowi urzędu;
uczestnik badania, a w przy-
padku gdy osoba ta nie jest
zdolna do wyrażenia świa-
domej zgody – jej przed-
stawiciel ustawowy, pod-
czas przeprowadzonej
przed badaniem klinicz-
nym rozmowy z badaczem
klinicznym lub z człon-
kiem jego zespołu zapo-
znał się z celami badania
klinicznego, ryzykiem i nie-
dogodnościami związany-
mi z nim oraz z warunka-
mi, w jakich ma ono zostać
przeprowadzone, a także
został poinformowany
o przysługującym mu pra-
wie do wycofania się z ba-
dania klinicznego w każdej
chwili;
badanie kliniczne bezpo-
średnio dotyczy choroby
występującej u danego
małoletniego lub jest moż-
liwe do przeprowadzenia
tylko z udziałem małolet-
nich;
badanie kliniczne zaplano-
wano w taki sposób, aby
zminimalizować ból, lęk
i wszelkie inne możliwe do
przewidzenia ryzyko zwią-
zane z chorobą i wiekiem
małoletniego.
Bez gratyfikacji finansowych
W przypadku badań klinicz-
nych, z wyjątkiem badań kli-
nicznych przeprowadza-
nych na pełnoletnich i zdro-
wych uczestnikach badania,
nie można stosować żad-
nych zachęt ani gratyfikacji
finansowych, z wyjątkiem
rekompensaty poniesionych
kosztów.
Badanie kliniczne z udzia-
łem małoletnich może być
przestrzegane jest prawo
uczestnika badania do
zapewnienia jego inte-
gralności fizycznej i psy-
chicznej, prywatności
oraz ochrony danych oso-
bowych;
przechowywać co najmniej
przez pięć lat od dnia do-
starczenia ostatniego wy-
robu i niezwłocznie udo-
stępniać na żądanie preze-
Podstawa prawna
Ustawa z 20 maja 2010 r. o wyro-
bach medycznych (Dz.U. nr 107
poz. 679).
Podstawa prawna
Ustawa z 20 maja 2010 r. o wyro-
bach medycznych (Dz.U. nr 107,
poz. 679).
325702942.011.png 325702942.012.png 325702942.013.png 325702942.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin