PADMASAMBHAWA - PRZYJĘCIE SCHRONIENIA.pdf

(105 KB) Pobierz
259739445 UNPDF
Padmasambhawa
PRZYJĘCIE SCHRONIENIA
Mistrz Padmakara z Uddijany, który pojawił się w postaci osoby jako
Nirmanakaja, został zapytany przez księżniczkę z Kharchen, Panią Tsogyal:
Wielki Mistrzu, bądź tak miły, proszę, i nauczaj podstaw praktyki Dharmy,
dzięki której można zakończyć narodziny i śmierć, tej niewielkiej
przyczyny, która ma niezmierzony pożytek, metody łatwej do zastosowania i
nie wymagającej wiele trudu.
Mistrz, Nirmanakaja, odparł: Tsogyal, podstawą wszelkiej praktyki Dharmy
jest przyjęcie schronienia. Podporą wszelkiej praktyki Dharmy są Trzy
Klejnoty. Środkami, które pozwalają zakończyć narodziny i śmierć, są
przyjęcie schronienia wraz z uzupełniającymi go aspektami.
Pani Tsogyal zapytała: Na czym polega istotne znaczenie przyjęcia
schronienia? Jaka jest jego definicja? Ile jest rodzajów schronienia?
Mistrz odparł: Istotne znaczenie przyjęcia schronienia polega na
zaakceptowaniu Buddy, Dharmy i Sanghi jako twego nauczyciela, twojej
ścieżki i twoich współtowarzyszy na ścieżce, a następnie na ślubowaniu, że
osiągnie się ich owoc. W ten sposób przyjęcie schronienia oznacza
ślubowanie czyli akceptację. Dlaczego tego rodzaju akceptacja nosi nazwę
przyjęcia schronienia? Jest zwana przyjęciem schronienia, ponieważ
akceptacja Buddy, Dharmy i Sanghi jako podpory, schronienia i ochrony czy
też wybawienia, uwalnia z wielkiego strachu przed cierpieniem i
splamieniami. Na tym polega istotne znaczenie przyjęcia schronienia.
Definicja przyjęcia schronienia to poszukiwanie ochrony przed strachem
jaki budzą trzy niższe światy i od niższego poglądu wiary w ego w obrębie
przemijającego zbioru (skandha), co utrzymują niebuddyjscy
filozofowie.
Przy podziale możemy wyróżnić trzy rodzaje schronienia: zewnętrzny sposób
przyjęcia schronienia, wewnętrzny sposób przyjęcia schronienia i tajemny
sposób przyjęcia schronienia.
ZEWNĘTRZNY SPOSÓB PRZYJĘCIA SCHRONIENIA
Pani Tsogyal zapytała: Jeżeli chodzi o zewnętrzny sposób przyjęcia
schronienia, to co jest przyczyną chęci przyjęcia schronienia? W jakim
obiekcie przyjmuje się schronienie? Jakiego rodzaju osoba przyjmuje
schronienie? Jakie są sposoby albo metody, z pomocą których przyjmuje się
schronienie? Z jaką określoną postawą przyjmuje się schronienie?
Mistrz Padma odparł: Przyczyną chęci przyjęcia schronienia jest obawa
przed cierpieniem samsary, ufność w Trzy Klejnoty jako miejsca
schronienia, i, co więcej, zaakceptowanie Trzech Klejnotów jako obiektów
schronienia i obrońców schronienia. Poprzez te trzy pozwalasz powstać
intencji przyjęcia schronienia. Ogólnie mówiąc, schronienie pragnie się
przyjąć z powodu strachu przed śmiercią.
Jest tylu ludzi, którzy nie dostrzegają nawet tego, że połowa ich życia
przeminęła i którzy nawet przez chwilę nie pomyślą o swej przyszłości.
Tacy ludzie nie mają schronienia.
Gdybyś wiedziała, że nie umrzesz, lub miała pewność, że odrodzisz się w
postaci człowieka, nie byłoby potrzeby przyjmowania schronienia. Jednak
wskutek śmierci i trasmigracji pojawia się przytłaczające cierpienie
niższych światów.
W jakim obiekcie przyjmuje się schronienie?
Powinnaś przyjąć schronienie w Trzech Klejnotach.
Kto może doprowadzić do kresu narodziny i śmierć?
Wyłącznie wszechwiedzący Budda, wolny od wszelkich wad i posiadający
wszystkie doskonałe zalety. Dlatego też wyłącznie Dharma, której naucza
[Budda] i Sangha, która podtrzymuje Jego naukę, są w stanie zakończyć cykl
narodzin i śmierci u siebie i innych. Ponieważ są to jedyne obiekty
schronienia, powinnaś przyjąć schronienie właśnie w nich.
Na ogół jest wielu ludzi, którzy uważają, że nauki prawdziwie i doskonale
oświeconego nie są niczym więcej jak tylko słowami wróżbity i którzy,
znalazłszy się pod przymusem, poszukują schronienia u duchów. Takim
ludziom trudno jest przyjąć schronienie.
Jakiego rodzaju osoba przyjmuje schronienie?
Jest to ktoś, kto wykazuje zainteresowanie, oddanie i ufność, a także kto myśli o zaletach Trzech
Klejnotów.
Powinno się posiadać trzy poniższe postawy:
Ponieważ samsara nie ma początku ani końca, muszę odwrócić się od niej już
w tej chwili! Bogowie niebuddystów itd., nie są obiektami mojego schronienia!
To sam wszechwiedzący Stan Buddy jest prawdziwym obiektem mojego
schronienia!
W ten szczególny sposób przyjmuje się schronienie.
Bezużyteczne jest, jeżeli podczas przyjmowania schronienia angażuje się
wyłącznie wargi. Wówczas jest to tylko puste mamrotanie. Nie jest pewne
dokąd cię to doprowadzi.
W jaki sposób przyjmuje się schronienie?
Schronienie powinnaś przyjmować z wypełnionym szacunkiem ciałem, mową i umysłem.
Schronienie należy przyjmować z tymi trzema myślami: strachem przed niższymi światami i
samsarą, zaufaniem do pochodzących od Trzech Klejnotów błogosławieństw
oraz niezachwianą ufnością i współczuciem. Osoba, która wierzy, że to życie jest doskonałe i że
następne również będzie takie, po prostu umrze, tylko myśląc o praktyce Dharmy. Samo
myślenie nie wystarczy.
W tym kontekście powinnaś poznać rytuały przyjęcia schronienia.
Z jakim szczególnym nastawieniem przyjmuje się schronienie?
Powinnaś przyjąć schronienie z poczuciem odpowiedzialności dla dobra innych.
Z tą postawą powinnaś przyjąć schronienie, ponieważ prawdziwego i pełnego
oświecenia nie osiągnie się poprzez samo wyrzeczenie się samsary i chęć
zdobycia rezultatów Nirwany.
Przyjmuję schronienie, aby wyzwolić wszystkie czujące istoty z cierpienia
samsary, dopóki ja i wszystkie czujące istoty trzech światów nie osiągną
najwyższego oświecenia!
Mówiąc ogólnie, wszelkie życzenia są dualistycznymi życzeniami. Przyjęcie
schronienia bez uwolnienia się od dualistycznego związania, (tyb:
'dzin pa - mentalny akt uchwycenia się materialnego obiektu,
doświadczenia, pojęcia lub zbioru filozoficznych idei) jest
niewystarczający.
Wówczas Pani Tsogyal spytała mistrza: Jak wielu rodzajów treningu wymaga
zewnętrzny sposób przyjęcia schronienia?
Mistrz odpowiedział: Wkrótce po przyjęciu schronienia musisz zacząć
skutecznie praktykować osiem rodzajów treningu, aby uchronić swoje
zobowiązania od zwyrodnienia.
[Pani Tsogyal] zapytała: Jakich jest tych osiem rodzajów treningu?
[Mistrz] odparł: Po pierwsze, są to trzy specjalne rodzaje treningu: Po
przyjęciu schronienia w Buddzie, nie powinnaś skłaniać się przed innymi
bogami po przyjęciu schronienia w Dharmie, powinnaś przestać szkodzić
czującym istotom, po przyjęciu schronienia w Sandze, nie powinnaś
współdziałać z niebuddystami. Takie są trzy specjalne rodzaje treningu.
Chcąc to przybliżyć należy powiedzieć, że jeżeli po przyjęciu schronienia
w Buddzie pokłonisz się światowym bogom takim jak Mahadewa, Wisznu,
Maheśwara czy inni, twoje ślubowanie schronienia zostanie złamane. Jeżeli
udajesz się po schronienie do takich bogów, niszczysz swoje ślubowanie
schronienia.
Po drugie, jeżeli po przyjęciu schronienia w Dharmie angażujesz się w
zabijanie, oznacza to, że twoje ślubowanie schronienia zostaje
definitywnie zniszczone. Zostaje ono zniszczone nawet wtedy gdy po prostu
bijesz inne istoty w gniewie, zniewalasz je, przekłuwasz im nosy, więzisz
je w oborze, wyrywasz im włosy, zabierasz wełnę, itd.
Po trzecie, jeżeli po przyjęciu schronienia w Sandze dotrzymuje się
towarzystwa ludziom, którzy utrzymują pogląd eternalistyczny lub
nihilistyczny i postępują stosownie do niego, jest to równoznaczne ze
złamaniem ślubowania. Jeżeli twój pogląd i postępowanie pozostają w
zgodzie z nimi, twoje ślubowanie schronienia zostaje zniszczone.
W każdym razie przyjęcie schronienia zawiera w sobie całą praktykę Dharmy.
Ludzie o błędnych poglądach nie posiadają tego zrozumienia.
Istnieje też pięć ogólnych rodzajów treningu.
1. Na początku praktyki złóż bogate ofiary z dużej ilości najlepszego
jedzenia i picia. Czternastego dnia [księżycowego miesiąca] ofiaruj je
Cennym [Klejnotom] i błagaj ich, aby przybyli po nie. Następnie złóż
ofiary piętnastego dnia. Istnieją cztery rodzaje ofiar: ofiarowanie
pokłonów, ofiarowanie materialnych obiektów, ofiarowanie pochwał i
ofiarowanie praktyki.
Na początku mamy ofiarowanie pokłonów. Stań wyprostowana i złącz ręce.
Myśląc o zaletach Buddów i bodhisattwów wyobraź sobie, że podczas
wykonywania pokłonów dotykasz ich stóp ozdobionych wzorem koła.
Z kolei mamy ofiarowanie materialnych obiektów. Złóż ofiary takie jak
całkowicie niczyje kwiaty i wizualizuj ofiary, jak również swoje ciało.
Śpiewaj melodyjne pochwały.
Ofiarę z praktyki czyni się z aspiracją, że korzenie czyli twoje zalety
wynikające z doskonalenia bodhiczitty nierozdzielności współczucia i
śunjaty, mogą posłużyć dla osiągnięcia oświecenia dla pożytku wszystkich
czujących istot.
Mistrz Padma powiedział: Trzy Cenne [Klejnoty] nie odczuwają nawet
atomu potrzeby miseczki z wodą czy szacunku. Celem składania ofiar jest
umożliwienie ci otrzymania świetlnych promieni Buddów.
Odnośnie ofiary najlepszego jedzenia i picia, przygotuj trzy stosy
pożywienia w najlepszym rodzaju i trzykrotnie wypowiedz OM AH HUNG.
Wyobraź sobie, że wskutek tego twoje ofiary stają się oceanem nektaru.
Następnie wizualizuj swojego jidama w otoczeniu nieskończonego
zgromadzenia Trzech Cennych [Klejnotów] i wyobraź sobie, że składasz im w
ofierze ten nektar, prosząc ich, aby go zaakceptowali. Jeżeli nie
potrafisz ofiarować go w ten sposób, po prostu złóż ofiary, mówiąc:
Zaakceptujcie to, Cenne [Klejnoty]!
Jeżeli nie masz niczego do ofiarowania, powinnaś przynajmniej codziennie
ofiarować miseczki z wodą. Jeżeli tego nie uczynisz, twoje ślubowanie
schronienia zwyrodnieje.
Cenne [Klejnoty] nie potrzebują tych ofiar materialnego pożywienia w ten
sam sposób jaki czujące istoty. Torma pożywienia sprawi, że skompletujesz
nagromadzenia, nawet tego nie zauważając.
2. Drugi rodzaj treningu polega na nie porzucaniu wzniosłych Cennych
[Klejnotów] nawet za cenę własnego ciała, życia czy wartościowego daru.
Odnośnie nie porzucenia schronienia nawet za cenę własnego ciała: Choćby
ktoś groził, że wydłubie ci oczy, obetnie nogi, uszy, nos czy ramiona,
powinnaś mu raczej pozwolić, aby to zrobił, niż porzucić Cenne [Klejnoty].
Odnośnie nie porzucania schronienia nawet za cenę swego życia: Nawet jeśli
ktoś grozi ci, że cię zabije, powinnaś mu raczej pozwolić na to, niż
porzucić Cenne [Klejnoty].
Odnośnie nie porzucania schronienia na rzecz wartościowego daru: Nawet
jeśli w zamian za porzucenie schronienia masz obiecany cały świat
wypełniony cennymi kamieniami, nie powinnaś wyrzekać się schronienia.
3. Trzeci rodzaj treningu polega na tym, że bez względu na to, co się z
tobą dzieje, czy jesteś chora, doświadczasz ubóstwa, czy żyjesz w
wygodzie, czy jesteś szczęśliwa czy smutna, powinnaś przygotować mandalę
oraz pięć rodzajów ofiar i ofiarować je Trzem Klejnotom. Następnie
przyjmij schronienie i zwróć się z tą prośbą:
Święty mistrzu, wielki dzierżycielu wadżry, wszyscy Buddowie i
Bodhisattwowie, słuchajcie mnie, proszę! Oby wszystkie moje choroby i to
co zostało spowodowane przez duchy i negatywne siły, nigdy nie miało
miejsca. Stwórzcie, proszę, spokój, pomyślność i dobro.
Poza tym odpowiednią rzeczą jest gromadzenie zasługi poprzez odczytywanie
na głos świętych pism, śpiewy i ofiarowanie torm, ponieważ tego rodzaju
praktyki należą do podstaw przyjęcia schronienia. Jeżeli nic nie pomaga,
nie pozwól, żeby pojawiły się błędne poglądy i nie myśl: "Cenne [Klejnoty]
nie błogosławią! Dharma jest nieprawdziwa!" Zamiast tego pomyśl: "Poczuję
się lepiej, kiedy moja negatywna karma się wyczerpie!" Nie postępując
innymi ścieżkami, takimi jak wróżbiarstwo czy rytuały szamanistyczne,
angażuj się wyłącznie w przyjęcie schronienia.
4. Bez względu na to, w jakim kierunku podróżujesz, pamiętaj o Buddach i
bodhisattwach, składaj im ofiary i przyjmuj schronienie. Jeżeli na
przykład jutro wyruszasz na wschód, już dzisiaj przygotuj mandalę i złóż
ofiary, a także przyjmij schronienie w Buddach i bodhisattwach tego
kierunku.
Jakie prośby należy zanosić? Przed wyruszeniem w drogę, powinnaś odmówić
poniższe słowa:
Mistrzu, dzierżycielu wadżry, wszyscy Buddowie i bodhisattwowie,
wysłuchajcie mnie, proszę! Powstrzymajcie, proszę, przeszkody spowodowane
przez ludzi i istoty pozaludzkie i sprawcie, żeby od chwili, w której
opuszczę to miejsce aż do chwili dotarcia do miejsca przeznaczenia,
wszystko przebiegało pomyślnie.
Jeżeli nie zrobisz tego na dzień przed odjazdem, powinnaś to uczynić w
chwili wyruszenia w drogę. Jeżeli w czasie odjazdu nie pamiętasz o
przyjęciu schronienia po dziesięciu lub siedmiu krokach od chwili
opuszczeniu domostwa, twoje ślubowanie schronienia zostaje zniszczone.
Jeżeli raz powierzysz swój umysł schronieniu, niemożliwe jest, abyś
została oszukana.
5. Pomyśl o pozytywnych cechach, jakie wypływają z przyjęcia schronienia i
ćwicz się w tym raz po raz. Po przyjęciu schronienia w Trzech Cennych
[Klejnotach], uważaj je za miejsce nadziei i patrz na nie jako swoje
miejsce zaufania. Uważaj Trzy Cenne [Klejnoty] za jedyne źródło
schronienia i zwracaj się do nich z błaganiem. Módl się do Trzech Cennych
[Klejnotów], prosząc je o błogosławieństwo.
Pomyśl o tym, że twoje przedstawienie reprezentujące Trzy Klejnoty - bez
względu na to, czy jest to gliniany posążek, płaskorzeźba, obraz, stupa,
księga Dharmy, itd. - jest Dharmakają. Możliwe jest, że istota Dharmakaji
zostanie niespodziewanie zrealizowana podczas wykonywania pokłonów,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin