lekcja1.pdf
(
82 KB
)
Pobierz
Lekcja 1.
Zasady pracy z psem
Praca z klikerem
Kliker jest narzędziem służącym do precyzyjnego zaznaczania zachowań.
Jego cechy, to:
1. Szybkość i dokładność
2. Powtarzalność. Kliker zawsze brzmi tak samo.
3. Wyjątkowość. Dźwięk klikera nie jest kojarzony przez psa z niczym znanym
wcześniej.
4. Jednoznaczność. KLIK zawsze oznacza NAGRODĘ. Podstawowa zasada uży
wania klikera:
Nie ma klikania bez nagradzania.
Zawsze po kliknięciu dajemy psu nagrodę. Oznaczamy to niekiedy skrótem
K/S (klik – smakołyk). Po kliknięciu możemy podać kilka smakołyków, albo
nagrodzić piłeczką, zabawą itp. Natomiast NIE MOŻEMY kliknąć i nie dać
nagrody, bo to osłabi działanie klikera.
Timing
W szkoleniu klikerowym ważna jest precyzja w zaznaczaniu zachowania. Nazy
wa się ona timingiem. Kliker należy zawsze nacisnąć podobnie jak migawkę
aparatu fotograficznego dokładnie w MOMENCIE wystąpienia zachowania, tak
jakbyśmy chcieli je sfotografować.
Sposoby uzyskiwania zachowań
Mamy trzy zasadnicze sposoby uzyskiwania zachowań:
1. Naprowadzanie – np. smakołykiem trzymanym w ręce.
2. Wyłapywanie – gdy zaznaczamy kliknięciem zachowanie, które pies prezen
tuje samorzutnie. (np. przeciąganie się).
3. Kształtowanie – gdy budujemy całość zachowania klikając poszczególne,
najdrobniejsze jego elementy. Przypomina to robienie zdjęć poklatkowych,
które składają się na cały film.
Praca w sesjach
Sesja jest to odcinek czasu, w którym pracujemy nad jednym zachowaniem.
JEDNO ZACHOWANIE W JEDNEJ SESJI!
Sesję rozpoczynamy zawsze od uzyskania skupienia psa na nas a kończymy w
momencie, gdy pies wykonał przynajmniej fragment pożądanego zachowania.
Mówimy, że kończymy zawsze „sukcesem psa”. Na zakończenie sesji zawsze
nagradzamy psa, chwalimy, bawimy się z nim.
www.wesolalapka.pl
www.szkoleniepsow.com.pl
1
Wprowadzanie polecenia słownego
Gdy pies prezentuje oczekiwane zachowanie dodajemy polecenie słowne W
MOMENCIE, gdy zachowanie trwa. Nazywamy to, co pies właśnie robi.
Po kilkunastu powtórzeniach możemy poprzez podanie polecenia
wywołać
dane zachowanie. Polecenie powinno być takie samo dla danego zachowania.
Gdy uzyskaliśmy już zachowanie wywoływane naszym poleceniem, możemy
uznać je za nauczone. Nie ma już wtedy potrzeby dalszego używania klikera.
Gdy komendę mamy, to już nie klikamy.
Zamiast klikera używamy sygnału zwalniającego.
Sygnał zwalniający
Sygnał zwalniający jest to krótkie hasło (np. „OK”, SUPER”) oznaczające dla
psa koniec danego ćwiczenia.
Sygnał kończący
Sygnał kończący, np. „DZIĘKUJĘ” jest stosowany na zakończenie serii ćwiczeń
z psem. Jest dla niego informacją, że zakończyliśmy pracę i pora na odpoczy
nek. Pozwala nam on na „wyłączenie” psa z trybu pracy. Po sygnale kończą
cym nie zajmujemy się psem, wracamy do swoich zajęć a pies ma czas dla
siebie.
Kryteria zachowań
Pierwszym kryterium, jakie wpływa na zachowanie są
ROZPROSZENIA
. Roz
proszenia są to czynniki dekoncentrujące psa, konkurencyjne wobec naszego
polecenia, wpływające na motywację psa. Jeśli ćwiczymy tylko w domu, a na
stępnie próbujemy uzyskać podobne efekty poza domem, widzimy, że psu jest
trudnej się skoncentrować, gdy pojawiły się rozproszenia. W takim przypadku
należy zmniejszyć nasze oczekiwania i przećwiczyć całe zachowanie od począt
ku w sytuacji rozpraszającej.
Drugim kryterium jest
CZAS
, czyli długość trwania danego ćwiczenia. Może to
być np. zostawanie w warowaniu lub siadzie.
Trzecim kryterium jest
DYSTANS
, czyli odległość, w jakiej pies wykonuje po
lecenia.
ZASADA TRÓJKĄTA:
Zwiększając oczekiwania wobec psa w zakresie jednego kryterium,
ZMNIEJSZAMY oczekiwania w zakresie dwóch pozostałych.
Np. oczekując od psa warowania, gdy odchodzimy na odległość 20 m. nie
oczekujemy równocześnie wytrzymania w warowaniu przez minutę i nie robi
my tego na dworcu kolejowym.
PRACUJEMY NAD JEDNYM KRYTERIUM
obniżając oczekiwania względem
pozostałych.
Wyprowadzanie zachowania z trybu sesyjnego
www.wesolalapka.pl
www.szkoleniepsow.com.pl
2
Gdy mamy utrwalone zachowanie, które pies potrafi dobrze wykonywać w cza
sie sesji, jak najszybciej przechodzimy do pracy POZA SESJAMI.
W tym celu początkowo w mało rozpraszających warunkach wydajemy psu
znane polecenie, a gdy je wykona – nagradzamy go np. sięgając po smakołyk,
który mamy przygotowany w pobliżu.
UWAGA! Jeśli pies dwa razy pod rząd nie wykona polecenia – oznacza to, że
nie zrozumiał jeszcze wystarczająco jego znaczenia i musimy wrócić do wcze
śniejszego etapu nauki.
Stosujemy
zmienny schemat nagradzania.
Czasami nagrodą za wykonanie
polecenia jest smakołyk, czasami zabawa, pogłaskanie, rzut piłeczki, pochwała
słowna, możliwość podbiegnięcia do innego psa i zabawy z nim itp. Pies nigdy
nie wie, JAKĄ nagrodę dostanie.
Zawsze pamiętaj, że...
1. Ty szkolisz psa, ale też pies szkoli Ciebie przez 24 godziny na dobę.
2. Pies nigdy nie robi niczego „na złość” Tobie.
3. Pies nie wie, że „coś zrobił źle”.
4. Nie zaczynaj szkolenia, jeśli masz zły humor.
5. Zanim zaczniesz pracować z psem – uśmiechnij się.
6. Nie zamęczaj psa! Lepszy jest największy niedosyt, niż najmniejszy przesyt.
7. Twój pies wykonuje wszystko najlepiej jak potrafi. Jeśli czegoś nie zrobił –
to TWOJA wina.
8. Bądź wdzięczny Twojemu psu, że w ogóle chce z Tobą pracować. Często mu
dziękuj za to.
9. Nie ma szkolenia bez skupienia. Poświęć tyle czasu ile trzeba, żeby skupić
psa na sobie. Wtedy nauka pójdzie szybciej.
10.Szkolenie to zabawa. Im lepiej się bawicie, tym lepiej się szkolicie.
A więc.... miłej zabawy!
Jacek Gałuszka
Instruktor
Zadanie domowe
-
Za każde spojrzenie na przewodnika klik – smakołyk. Staramy się „sfoto
grafować klikerem” psa patrzącego na nas.
www.wesolalapka.pl
www.szkoleniepsow.com.pl
3
Plik z chomika:
mysza_bp
Inne pliki z tego folderu:
PTP_lekcja_9.pdf
(173 KB)
lekcja_9_ptp_inter.m4v
(221701 KB)
lekcja 8.pdf
(174 KB)
lekcja 8 kurs interaktywny.m4v
(247682 KB)
lekcja 7.pdf
(15686 KB)
Inne foldery tego chomika:
_Hasło- amen
Aplikacje Android
Architektura
Art
Bajki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin