W STRONĘ TWÓRCZYCH MASZYN.pdf
(
139 KB
)
Pobierz
Kopia_zapasowa_fopa
tami informatyki i robotyki Politechniki Gdań-
skiej - wpisywały się w badania, które prowadzę
nad
twórczością maszyn
, ze szczególnym zwró-
ceniem uwagi na twórczość pojętą w sensie
artystycznym.
Już na początku drogi nauk o komputerach, w do-
bie rozwoju teorii informacji oraz prac z zakresu
cybernetyki, matematycy wykorzystujący moce
obliczeniowe pierwszych maszyn matematycz-
nych (określanych w tamtych czasach mianem
elektronowych mózgów
), w chwilach zwolnienia
części procesów, wykorzystywali je m.in. do
prac nad... pisaniem wierszy, komponowaniem
muzyki oraz grafiką matematyczną. W komen-
tarzach często pojawiały się wówczas zwroty
sugerujące zdobycie przez maszyny
wyobraźni
maszynowej
, specyficznej dla powstałych w wy-
niku prac programistycznych dzieł
estetyce al
-
2
W STRONĘ
TWÓRCZYCH
płyty z muzyką komputerową ... Podejście do
tzw. sztuki maszynowej zmieniło się - matema-
tycy miast tworzyć, w myśl wyidealizowanych
przepisów, uchwyconych w ramy programów
komputerowych, zaczęli badać samo zjawisko
powstawiania utworów - sam proces twórczości
i możliwości uchwycenia go w matematyczne
przepisy.
maszyn
Sztuczni literaci
Pierwszy sztuczny literat (poeta) został opisany
przez Stanisława Lema w
Dialogach
. Pomysł
Twórczość maszynowa
stochastycznego produkowania tekstów języko-
Zimą bieżącego roku wraz z moim serdecznym
wych spotykamy już u J. Swifta w
Podróżach
kolegą, Tomkiem Kwiatkowskim z Akademii
Guliwera
, a wywieść go można z jeszcze wcześ-
Sztuk Pięknych w Gdańsku, rozpocząłem roz-
niejszego okresu, pracy średniowiecznego filo-
mowy z firmą Intel Technology Polska na temat
zofa i pisarza Rajmunda Lullusa (1234-1315),
budowy robota-malarza. Rozmowy zakończone
pt.
Ars magna generalis et ultima
(
Sztuka wielka
budową Leona - pod auspicjami firmy Intel -
ogólna i najwyższa
). Jednak komponowanie
pierwszego w Polsce (i jednego z nielicznych na
maszynowe tekstów
quasi
-sensownych i poezji
świecie) programowalnego robota-grafika .
1
stało się możliwe dopiero w oparciu o badania
Kilkumiesięczne prace - w tym dwumiesięczne
przeprowadzone w dziedzinie językoznawstwa
73
prace konstrukcyjne, współdzielone ze studen-
matematycznego. Komponowanie maszynowe
gorytmicznej
,
kompozycji maszynowej
, którą
rządziły się
quasi-sensowne teksty
, jak określano
niektóre utwory poetyckie, powstałe na wzór
przepisu dadaistów czy w myśl koncepcji
ży
-
wego automatu
, utworzonej w manifeście
surrealizmu Andre Bretona. A w związku z tymi
pracami powstał nawet kierunek w sztuce,
którego inspiratorzy określili się mianem
algo
-
rytmistów
.
Dzisiaj niewiele pozostało z tamtych prób -
tomiki wierszy gdzieś na półkach, winylowe
3
Marek J. Kasperski
wprowadzenie w t ematykę
K WA R TA L N I K L I T E R AC KO - F I LOZO F I C Z N Y
tekstów
quasi
-sensownych wymaga wprowa-
efekt, który otrzymalibyśmy w myśl funkcjono-
dzenia ściśle określonych reguł dotyczących
wania programu składania ich, niewiele różnił-
budowy zdań poprawnych nie tylko pod wzglę-
by się od niektórych wierszy wywodzących się
dem gramatycznym, ale i semantycznym. Wiele
z kręgu dadaistów. Mamy poezję, lecz sensu
interesujących eksperymentów w tym zakresie
w niej niewiele.
przeprowadzono w ZSSR, USA, Wielkiej Bry-
tanii, Francji i innych krajach. Wykazały one, iż
II.
nierzadko tego rodzaju poetyckiej kompozycji
Przyjmijmy sposób drugi - od matematyki ma-
maszynowej nie można odróżnić od utworów
szyn, opartej na algebrze Boole'a - do języka
żywych poetów. Możliwości kompozycji maszy-
literackiego. Jeśli znaki - litery i symbole przys-
nowej większych tekstów sensownych są jednak
tankowe - opisane są przy pomocy bajtów (kom-
bardzo ograniczone z uwagi na ogromną liczbę
binacji 8 bitów, gdzie jeden ze znaków 0 albo 1
kryteriów selekcji. Próby plastycznych kompo-
jest jednym bitem), to ich ciągi będą odzwier-
zycji maszynowej przyniosły, jak dotąd, udane
ciedlać wyrazy z języka naturalnego. Na przy-
efekty tylko w sztuce abstrakcyjnej, gdzie proces
kład:
imitowania inwencji twórczej metodami sto-
chastycznymi jest stosunkowo łatwy. W szer-
100010010010100011101000110110010001001111.
szym zakresie zastosowano losowość w dziełach
plastycznych o strukturze zmieniającej się w cza-
Zdanie powyższe, zapisane w języku dwój-
sie, zwanych „mobilami”. W sztuce realistycznej
kowym, przetłumaczyć można jako: „ruchoma
metody stochastyczne służą, jak dotychczas,
tkanina rozkazuje, ulega i więzi”. By zrozumieć
transformacji kolorystycznej, deformacji kształ-
sposób tłumaczenia, należy tutaj posłużyć się
tów, zmianie faktury itp.
ideą samego autora tego podejścia - Alberta
W początkowej fazie rozwoju prac nad sztucz-
Ducroq:
nymi literatami, prowadzono badania w myśl
„Aby ominąć (...) trudności, autor założył, że
koncepcji generatywnej . Weźmy alfabet zna-
4
każde zdanie zawiera zmienną liczbę znaków,
ków podstawnych wraz z gramatyką, którą po-
około 64, i że punkt podziału między zdaniami
sługując się można by stworzyć dzieło. Dla
stanowi każda grupa czterech kolejnych zer -
literatury alfabetem tym mogą być poszczególne
zaznaczona już poprzednio grupa języka dwój-
litery i znaki interpunkcyjne a gramatyką sposób
kowego nie mająca dotychczas zastosowania.
układania je w ciągi - na wzór wyrazów; problem
Czyli pierwszym zadaniem, po otrzymaniu ciągu
jednak w tym, że gdyby pozostawić program
znaków, będzie podkreślenie grup czterozero-
komputerowy na takim stopniu ogólności, z rza-
wych, aby rozgraniczyć serie znaków stano-
dka otrzymywalibyśmy sensowne wyrazy, a czę-
wiące zdania. Ponieważ jednak grupa taka może
ściej nic nie mówiące ciągi przypadkowych
znajdować się również między 16 znakami
zbitek liter i znaków przestankowych. Ślepa dro-
stanowiącymi zapis słowa, więc podział między
ga.
zdaniami ustalamy tylko co około 64 znaków.
Odwrotnie: może nie wychodzić od języka na-
Dalej przyjęto, że wewnątrz zdania instrukcja
turalnego i liter jako znaków, ale od języka
zaznaczona jest przez grupę trzech zer (którą
maszynowego wraz z alfabetem dwuznakowym,
rzadko tylko spotykamy w słowie napisanym
opartym na 0 i 1. Całkiem, całkiem...
w języku dwójkowym) lub - w przypadku braku
A może niech znakami będą same wyrazy,
takiej grupy - przez grupę dwóch zer. Jeśli
gramatyką zaś sposób, w jaki należałoby je ukła-
wewnątrz zdania nie ma grupy składającej się
dać ze sobą w celu otrzymania poprawnie zbudo-
nawet tylko z dwóch zer, przyjmujemy, że w zda-
wanych zdań - jak ma to miejsce kiedy to ludzie
niu nie ma czasownika. (...)
budują zdania. Pomysł niezły, tylko jak to zro-
[Zatem:] Słowo 10001001001, które tu jest pod-
bić?
miotem, oznacza tkaninę, krótkie określenie 01
ma znaczenie mało wyraźne, określa ono oder-
Studium przypadków
wane pojęcie ruchu. Można więc przetłumaczyć
I.
całe to słowo jako «tkanina ruchoma». Prze-
Gdyby przyjąć za alfabet podstawowy
chodząc do czasownika, należy odrzucić pierw-
poszczególne litery danego języka naturalnego,
sze zero, które jest tylko znakiem wskazującym
72
przejście od przedmiotu do instrukcji. Poza tym
i samouczących się) oraz algorytmów genetycz-
pierwiastek 0011 należy do klasy «logika»,
nych (posiadających również możliwości re-
a w niej znaki 101 wyrażają pojęcie rozkazy-
organizacji - w ramach samoczynnego bądź
wania. Ostatecznie więc cały podany tekst
prowadzonego metodą nauczania - „wydawania”
można przetłumaczyć jednym zdaniem: «Ocena:
kolejnych generacji algorytmów) doprowadziły
ruchoma tkanina rozkazuje, ulega i więzi»” .
5
do interesujących osiągnięć umożliwiających
naśladowanie wybranych stylów literackich - np.
Utworzone w ten sposób wiersze, podpisywane
pisanie japońskich haiku, czy też tworzenia
imieniem maszyny
Kaliope
, nosiły już znamiona
wierszy w stylu amerykańskiej poetki Emily
utworów z zawartą w nich treścią. Oto jeden
Dickinson.
z nich:
Posługując się metodą II., wykorzystywaną m.in.
„Gniazdo kołysze się, aby poznać kwiat, który je
przy funkcjonowaniu programu
Kaliope
, tema-
unosi. Widzi ono drogę, która się zamyka. Znaj-
tyczność można uzyskać w sposób następujący:
duje
się tam wieśniak, który błąka się myśląc
„Wątkiem podstawowym jest ciąg zer i jedynek
o sztylecie zakazanym, który leżał na marmurze:
wyrzucanych przez urządzenie losowe. Ciąg ten
człowiek ten postanowił zrzucić jedwabną deko-
jest czytany przez „transkryptor” i ten w związku
rację, która go chroni...”.
z odczytanym tekstem opracowuje wątek wtór-
ny. (...)
III.
Można najpierw przyjąć, że położenie transkryp-
Metoda trzecia, odnosząca się do wyrazów jako
tora będzie sterowane przez określoną liczbę
podstawowego alfabetu i poparta gramatyką
wybranych znaków w mowie poprzedzającej.
semantyki tychże wyrazów - sposobowi ich
W ciągu pierwszej próby autor wymyślił stero-
składania w myśl treści, jakie poszczególne
wanie transkryptora przez grupy czterocyfrowe
wyrazy i ich złożenia ze sobą noszą (np. w opar-
z możliwością opóźnionego odczytywania.
ciu o sieci semantyczne), daje najlepsze efekty
W tym celu transkryptor może mianowicie wy-
i - co najważniejsze - pozwala w ten sposób
krywać grupy 0000, które zaznaczają początek
powstałym tekstom przebić granicę oddzielającą
zdań, jeśli w tej chwili pobierze decyzję, to
poezję od prozy. Granicą tą jest w szczególności
będzie reagował na klasę pierwszego słowa sta-
ciągłość wątku, wyznająca fabułę danego
nowiącego, jak wiadomo, podmiot zdania.
utworu.
Omówmy dla przykładu przypadek konkretny;
Brutus
Sejmura Bringsjorda i Davida Ferrucci
6
załóżmy, że chcemy, aby w wątku wtórnym
to pierwszy sztuczny prozaik potrafiący pisać
często występowały zwierzęta. Ponieważ zwie-
opowiadania i krótkie utwory prozatorskie. Naz-
rzęta mają pierwiastek (1110), to znaczy chcemy,
wa jego odnosi się do tematyki, w ramach której
aby taki pierwiastek często występował na
tworzy - specjalizuje się w zdradzie.
początku zdania wtórnego; oddziaływanie takie
Proza od poezji jest trudniejsza do uzyskania,
można uzyskać różnymi metodami i w różnym
gdyż rządzi się rygorystycznym poczuciem fa-
stopniu. Na przykład jeśli chcemy, żeby trans-
buły - z rzadka używa języka metafor, częściej
kryptor dawał automatycznie ten pierwiastek na
posługując się konkretami oraz oparta jest na
początku zdania, to trzeba, żeby sygnał 0000,
ciągłości akcji, w tym spójności bohaterów,
odczytany przez transkryptor w wątku pier-
miejsca akcji i wydarzeń. Aktualnie opowia-
wotnym, wywoływał automatycznie instrukcję
dania tworzone przez Brutusa rozgrywają się
8/8/8/0. Gdyby instrukcja brzmiała 4/4/4/4, nie
w obrębie uczelni (jedno, stałe miejsce akcji)
dawałaby ona pierwszeństwa żadnemu z dwóch
i ograniczone są do 500 słów .
7
znaków; możliwe są oczywiście wszelkie kom-
binacje pośrednie. Na przykład instrukcja
Badania tematu i stylu
8/8/8/6 dawałaby prawdopodobieństwo l do 4, że
Prace w ramach metody II, twórczość sztucznych
otrzymamy na początku zdania wtórnego
literatów została poszerzona o możliwość
pierwiastek 1110 (zwierzę) i prawdopodobień-
utrzymania tematu utworu pisanego. Osobno,
stwo 3 do 4 pierwiastka 1111 (człowiek). Ins-
prace w ramach metody III, często wzmacniane
trukcja 8/4/4/0 daje prawdopodobieństwo l do 4,
metodami programistycznymi z zakresu rozwoju
że wystąpi pierwiastek 1110, pozostałe trzy
71
sztucznych sieci neuronowych (uczących się
przypadki - jednakowo prawdopodobne - są to
K WA R TA L N I K L I T E R AC KO - F I LOZO F I C Z N Y
pierwiastki 1100 (spostrzeganie), 1010 (miejsce)
powiedzi, czy dane dzieło powstało w wyniku
i 1000 (substancja). W każdym razie musimy
prac artysty-człowieka, czy też w wyniku
ustalić taką zależność między instrukcją a wą-
obliczeń maszyny, to czy współcześnie jest
tkiem pierwotnym, aby rozmowa miała pożą-
sposób by rozróżnić jedno od drugiego? A jeśli
dany przez nas charakter” .
8
nie, to dlaczego tym stworzonym przez człowie-
ka nadawać status dzieła artystycznego, a tym
Sposób odwrotny do badania tematu, wsparty
wytworzonym przez maszyny jedynie status
dodatkowo danymi z zakresu statystyki, można
„dzieła”?
zastosować przy wstępnych analizach stylu w ja-
Rozwój badań nad sztucznymi literatami wnosi
ki pisany są utwory danego autora. Dobór sło-
także pewne światło nie tylko do rozwoju lingwi-
wnictwa, tematyczność, sposób konstruowania
styki matematycznej, ale i dla komputerowych
zdań... pozwalają na tworzenie kolejnych wier-
symulacji oraz sposobów modelowania umysłu
szy w stylu nieżyjących już autorów-ludzi .
9
ludzkiego - z uwzględnieniem wewnętrznego
narratora, ujętego jako ludzka świadomość.
Pytania końcowe
Tematyka twórczości maszynowej może też
Dla minikonferencji i warsztatów, które zor-
okazać się interesująca dla tworzenia i eksploa-
ganizowałem wraz z Tomkiem Kwiatkowskim
tacji przyszłych maszyn inteligentnych, jako
wiosną w Gdańsku, w ramach prac nad robotem
takich - bo dlaczego procesy twórcze wykorzys-
zdolnym wykonywać prace plastyczne, zas-
tywane przez malarza w akcie tworzenia obrazu
tosowałem podtytuł:
Czy maszyny mogą być
miałyby się różnić od procesów twórczych wy-
twórcze?
Kilka miesięcy prac technicznych
korzystywanych przy okazji rozwiązywania
i dwa lata prac teoretycznych nad tym zagadnie-
innych problemów?
niem pozwalają mi stwierdzić, że twórczość
Ray Kurzweil po napisaniu swojej wielce
komputerów jest już faktem - poddawana co
poczytnej książki
Era maszyn inteligentnych
,
11
prawda wciąż licznym dyskusjom na forum
kolejną zatytułował
Era maszyn duchowych
.
filozoficznym i artystycznych dokonań, ale już
Powoli, acz pewnie zbliżamy się do zrozumienia
nie dla przykładu na forum matematycznym -
tego, że jedno powiązane jest z drugim.
świetnym argumentem z życia wziętym jest
udowodnienie hipotezy Robbbinsa przez
lipiec 2005
program
EQP
i niezdolność udowodnienia je
przez sztab jednych z najlepszych matematyków
10
XX w. przez okres 70 lat . Tutaj maszyna
wykonała zadanie twórczo - efekt końcowy nie
jest tylko sprowadzalny do sumy poszczegól-
nych części programu, a sam dowód okazał się
nie być wcale taki długi (liczył trochę ponad 20
kroków).
W tematyce twórczości maszyn są jednak ciągle
pytania otwarte, jak na przykład pytanie o pod-
miotowe aspekty tworzącego programu: „czy
jest twórcą?” - wszak brak jej intencjonalności,
„czy jest artystą?” - wszak brak jej namysłu
i zamysłu artystycznego, podmiotowości ludz-
kiej, stąd i jej twórczość nie jest nie tylko opisem
świata zewnętrznego, ale i nie jest (albo przede
wszystkim nie jest) opisem świata wewnętrz-
nego - wypadkową tego, co na zewnątrz do tego,
co wewnętrzne.
W problemie twórczych maszyn jest w końcu
pytanie o status współczesnej sztuki: jeśli
oglądać tylko wynik końcowy - dzieło, z pom-
inięciem procesu twórczego oraz bez pod-
1
W ograniczonym czasie nie udźwignęliśmy problemów malarskich.
Więcej informacji na temat projektu na stronie http://www.asp.gda.pl/
paintbot.
2
G. Stiny, J. Gips,
Algorithmic Aesthetics - Computer Models for Critici-
sm and Design In the Arts
, 1978; wersja elektroniczna: http://www.al-
gorithmicaesthetics.org/, 2003
3
Tak na prawdę jedynie w muzyce sztuka komputerowa zrobiła praw-
dziwy przełom, doprowadzając do rozwoju muzyki stochastycznej
i będąc inspiracją oraz wzorcem do postępowania dla tak wielkich
kompozytorów XX wieku, jak chociażby: Hiller i Baker (
Cantata
,
1963), Isaacsona (wraz z Hullerem:
Illiac Suite
na kwartet smyczkowy,
1957), Barbaud i Blanchard (
Musique Algorithmique
), Xenakis (
ST/10-
1080262
, 1962), Austin (
Ape
, 1969), Cage (
Divertimento for Digital
Computer
, 1968 i
HPSCHD
, 1969).
4
Którą notabene w dużym stopniu przyjąłem za wyznacznik prac nad
naszym robotem-grafikiem.
5
A. Ducroq,
Era robotów
, 1960.
6
Zobacz: http://www.chass.utoronto.ca/~sousa/BRUTUS_rev.html.
7
S. Bringsjord, D. Ferrucci,
Artificial Intelligence and Literaty Cre-
ativity: Inside the Mind of Brutus, a Storytelling Machine
, Lawrance
Erlbaum Assoc. Inc. 1999; obszerne fragmenty zamieszczone są w in-
ternecie.
8
A. Ducroq,
Era robotów
.
9
Najlepszy przykładem jest tutaj program jednego z guru Sztucznej
Inteligencji, Raya Kurzweila -
Cybernetic Poet
. Zobacz: http://www.
kurzweilcyberart.com.
10
Pisałem o tym szerzej w książce M.J. Kasperski,
Sztuczna Inteligencja.
Droga do maszyn myślących
, Helion 2003.
11
R. Kurzweil,
The Age of Intelligent Machines
, 1990. R. Kurzweil,
The
Age of Spiritual Machines. When Computers Exceed Human Intel-
ligence
, Penguin Books, 2000.
70
Plik z chomika:
Neuromanta
Inne pliki z tego folderu:
ZASTOSOWANIE KUHNOWSKIEGO POJĘCIA PARADYGMATU.pdf
(124 KB)
Wykorzystanie metod sztucznej inteligencji w badaniach nad umysłem.pdf
(463 KB)
UMYSŁ, ŚWIADOMOŚĆ I DZIAŁANIA TWÓRCZE.pdf
(328 KB)
UMYSŁ JAKO MODEL ŚWIATA.pdf
(474 KB)
TEST TURINGA.pdf
(387 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biofeedback
Hipnoza
Neurologia
NLP
Pamięć
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin