materialy do kolokwium z podstaw pomocy psychologicznej 2010.doc

(57 KB) Pobierz
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

 

REHABILITACJA PSYCHOLOGICZNA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

 

Rehabilitacja jest złożonym procesem obejmującym oddziaływania lecznicze, społeczne i zawodowe, a w przypadku dziecka – pedagogiczne, zmierzające do przywrócenia sprawności i umożliwienia samodzielnego życia w społeczeństwie człowiekowi, który takich możliwości nie miał /niepełnosprawność wrodzona/ lub je utracił /przebyty uraz, choroba/ /Kowalik, 2000/

 

Rehabilitacja psychologiczna to celowe i świadome oddziaływanie psychologiczne, skierowane na osoby niepełnosprawne fizycznie lub psychicznie. Chodzi o :

 

- przystosowanie jednostki do otoczenia społecznego

- przygotowanie jej do uczestnictwa w życiu społecznym 

-optymalne przystosowanie psychicznym do istniejącego kalectwa i niepełnosprawności

 

Przez SPRAWNOŚĆ rozumiemy zdolność całego organizmu lub poszczególnych jego układów /np. ruchowego, percepcyjnego, oddechowego itd./ do wypełniania właściwych im funkcji.

Problem braku sprawności osoby niepełnosprawnej ma dwa wymiary :

-obiektywny /dotyczy działania jednostki niepełnosprawnej w środowisku/

-subiektywny /odnosi się do jej przeżyć psychicznych i do definiowania przez nią sytuacji problemowej/

 

Mówimy o niepełnosprawności wrodzonej lub nabytej.

 

 

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ WRODZONA-charakterystyczne mechanizmy:

 

-w dzieciństwie dziecko praktycznie dominuje życie rodzinne

-izolacja społeczna dzieci niepełnosprawnych

-niewłaściwe postawy osób z otoczenia: nadmierne ochranianie, niechęć, wrogość, ciekawość lub litość

-duże prawdopodobieństwo kształtowania się takich cech jak: egocentryzm, lękliwość, bierność i wrogość

-pozytywny wpływ pobytu w normalnej szkole

 

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ NABYTA – charakterystyczne mechanizmy:

 

-ogromna zmiana dla dotychczasowego trybu życia jednostki

-pojawienie się często bardzo znacznych ograniczeń

-frustracja i mechanizmy obronne

-apatia, uzależnienia

-utrata możliwości samodzielnego lub całkowicie samodzielnego zaspokajania swoich potrzeb bytowych i psychicznych.

-koncentracja na sobie

-ryzyko chorób psychicznych

 

Reakcje na niepełnosprawność są zależne od:

         sytuacji życiowej

         cech indywidualnych

         rodzaju stanu zdrowia i dysfunkcji

 

 

Osoba przystosowująca się do zaistniałego w jej organizmie

uszkodzenia somatycznego przechodzi przez 6 kolejnych etapów:

(koncepcja Kerr)

1.Szok – „To nie ja”

2.Oczekiwanie poprawy – „Jestem chory, ale wyzdrowieję”

      3.Lament – „Wszystko jest stracone”

4.Obrona A (zdrowa) – „Idę do przodu bez względu na to”

5.Obrona B (neurotyczna) – wyraźne stosowanie mechanizmów obronnych w celu zaprzeczenia skutkom inwalidztwa

6.Przystosowanie – „To jest trudne, ale nie takie znów złe”

 

STYLE RADZENIA SOBIE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

 

          Ukierunkowane na emocje

         zaprzeczanie (nie przyjmowanie do wiadomości swojej niepełnosprawności)

         nie branie pod uwagę konsekwencji (unikanie informacji na temat swojej dysfunkcji )

         adaptacja poznawcza (trzy fazy: przypisanie dysfunkcji znaczenia i przyczyny oraz przewartościowanie życia; odzyskanie poczucie kontroli nad sytuacją; odzyskanie poczucia własnej wartości poprzez porównania społeczne „w dół”)

         ekspresja emocji (zachowanie werbalne lub niewerbalne; ma na celu rozładowanie stanów emocjonalnych, bywa niekontrolowana)

 

          Style radzenia sobie z informacjami

         konfrontacja (koncentruje osobę niepełnosprawną na dysfunkcji jako źródle stresu, szukaniu informacji na jej temat i wykorzystywania ich w działaniu)

         unikanie (osoba niepełnosprawna stara się nie zwracać uwagi na źródło stresu oraz własne reakcje z nim związane. Unika informacji i koncentruje się na strategiach nie związanych ze stresem )

          Instrumentalne (zadaniowe)

         strategie poznawcze (orientują się wokół gromadzenia wiedzy o swojej niepełnosprawności, kształtowania jej obrazu oraz opracowywania i inicjowania strategii działania

         strategie behawioralne (dające się zaobserwować czynności zmierzające do poprawy stanu zdrowia )

 

 

POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

 

          niepełnosprawność fizyczna nie wywołuje charakterologicznych zmian w organizacji osobowości człowieka

 

          niepełnosprawność zawsze niesie ze sobą uczucie niespełnienia

 

 

          osoby niepełnosprawne odczuwają takie same potrzeby, jak pełnosprawne

 

          u wielu osób niepełnosprawnych wyższe, niż u zdrowych ludzi, jest nasilenie potrzeby poniżania się

 

 

          wysokie jest nasilenie potrzeby unikania urazu psychicznego

 

          bardzo mocne nasilenie potrzeby unikania urazów fizycznych

 

 

          stosunkowo niskie natężenie potrzeby seksualnej

 

Dezorganizacja psychiczna osoby niepełnosprawnej jest zazwyczaj czasowa – po okresie nieprzystosowania następuje powrót do normalnego funkcjonowania.

Nadmierna koncentracja na niesprawności ciała i depresja są objawami przeżywania kalectwa, chociaż stopień nasilenia tych przeżyć bywa mniejszy, niż to się zwykle uważa.

 

Zdarza się i tak, że doświadczenia negatywne związane z kalectwem są KORZYSTNE dla dalszego rozwoju osobowości.

 

Wiedza uzyskiwana z przekazów społecznych o funkcjonowaniu psychicznym i społecznym  innych osób niepełnosprawnych czasem wpływa konstruktywnie na sposób reagowania na własne kalectwo.

 

 

 

Skuteczność rehabilitacji psychologicznej zależy od wielu czynników:

 

-im młodsza osoba niepełnosprawna, tym chętniej uczestniczy w procesie rehabilitacji

 

-im młodsza osoba, tym skuteczniejsze oddziaływania rehabilitacyjne

 

-osoby będące w związkach partnerskich chętniej poddają się oddziaływaniom rehabilitacyjnym niż osoby w stanie wolnym

 

- ogólny zły stan zdrowia nie sprzyja rehabilitacji

 

-mężczyźni chętniej uczestniczą w procesie rehabilitacji niż kobiety

 

-wyższe wykształcenie i wyższy poziom kompetencji zawodowych osoby niepełnosprawnej sprzyja podjęciu przez nią decyzji o włączeniu się w proces usprawniania

 

 

-im wyższy poziom inteligencji osób

niepełnosprawnych, tym częstsza tendencja do uczestnictwa w rehabilitacji

 

-im lżejszy stan kalectwa, tym chętniej pacjenci poddają się procesowi usprawniania /ale są też badania, ukazujące ten związek w sposób przeciwstawny/

 

-im większa akceptacja kalectwa, tym większa tendencja do poddania się procesowi usprawniania

/Wright, 1965/

 

 

 


PROMOCJA ZDROWIA

Promocja zdrowia ma obejmować wszystkich ludzi i dotyczyć ich codziennego życia.
Publiczny udział w określaniu problemów, podejmowanie decyzji dotyczącej poprawy lub zmiany czynników warunkujących zdrowie to naczelne zadania promocji zdrowia.

W ten sposób promocja zdrowia ma integrować wszystkie sektory społeczne, a także rząd w celu ścisłej współpracy i zapewnienia działania na rzecz zdrowia dla wszystkich.

Promocję zdrowia można określić jako nową strategię na polu zdrowia i życia społecznego, która z jednej strony jest działaniem w zakresie polityki społecznej, a z drugiej dążeniem do osiągnięcia i utrzymania zdrowia w oparciu o odpowiedni styl życia.

Aby zrealizować plany i zamierzenia w dziedzinie promocji i poprawy zdrowia Światowa Organizacja Zdrowia zaprojektowała i rozpowszechniła szereg projektów, które szybko zostały zaadoptowane do warunków poszczególnych krajów. Do działań na rzecz zdrowia włączyły się jednostki i społeczności lokalne, a także określone siedliska.

UWAGA: Na kolokwium nie będzie pytań z poszczególnych projektów.

DO TAKICH PROJEKTÓW NALEŻĄ:
“ZDROWE MIASTA”
“ZDROWE MIEJSCE PRACY”
“SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
“SZPITAL PROMUJĄCY ZDROWIE”
“SZPITAL PRZYJAZNY DZIECKU”.

Projekt “Zdrowe Miasta” powstał w pierwszych latach 1980-tych, a w Polsce rozwija się od 1991 roku, początkowo jako Sieć Zdrowych Miast Polskich, a od 1994 roku jako Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich. Liczba miast i gmin członkowskich zarówno Sieci jak i Stowarzyszenia utrzymuje się stale na poziome około 30. Miasta takie jak Poznań, Toruń, Gdańsk, Białystok i Kraków należą również do Europejskiej Sieci Zdrowych Miast.

Zdrowiem w miejscu pracy w Polsce jak i w innych krajach Europy Wschodniej i Środkowej zajmowano się “z urzędu” od wielu lat w ramach tzw. medycyny przemysłowej. Dziedzina ta z definicji miała się zajmować przede wszystkim działaniami profilaktycznymi, jednak z upływem czasu rozrastał się pion leczniczy do tworzenia łóżek szpitalnych przy większych zakładach pracy włącznie. Rzeczywiste promowanie zdrowia w miejscu pracy rozpoczęło się w Polsce również z początkiem lat 1990-tych.

Projekt “Szkoły Promującej Zdrowie” w Polsce rozwija się od początku 1992 roku. Początkowa liczba 16 szkół tworzących Polską Sieć Szkół Promujących Zdrowie rozrosła się szybko działając zgodnie z celami i zadaniami projektu ŚOZ, a w ostatnich latach została znacznie wzmocniona wychowaniem zdrowotnym w szkole, wprowadzonym i rozpowszechnionym na mocy ustawy o systemie oświaty. Równoległe działania prowadzi od szeregu lat Szkolny Związek Sportowy odnosząc nie małe osiągnięcia w rozwoju sportu i turystyki wśród dzieci i młodzieży.

Promowaniem zdrowia w środowisku szpitalnym zajęto się początkowo (1989/90) na zasadach ogólnych działań profilaktycznych w miejscu pracy. Dopiero z upływem czasu powstał “czysty” projekt “Szpitala Promującego Zdrowie” Warto zaznaczyć, że pierwsza Międzynarodowa Konferencja Szpitali Promujących Zdrowie odbyła się w Warszawie w 1993 roku. Polska Sieć Szpitali Promujących Zdrowie powstała w 1992 roku jako jedna z pierwszych w Europie i obecnie liczy ponad 80 szpitali członkowskich z całego kraju co czyni ją największą siecią europejską.

W konsekwencji powstania Europejskiej Karty Dziecka w szpitalu i innych dokumentów rangi międzynarodowej opracowano projekt Szpitala Przyjaznego Dziecku, którego celem jest stworzenie jak najkorzystniejszych warunków pobytu dziecka w szpitalu. Realizacja programu odbywa się poprzez stworzenie odpowiedniej atmosfery, stałego kontaktu dziecka z rodzicami, najbliższymi osobami, wzajemne uczenie się personelu i opiekunów bycia z dzieckiem w chorobie. W Polsce projekt ten uzyskuje coraz większe rozpowszechnienie.

Działalność w dziedzinie promowania zdrowia w Polsce ulega stałemu rozwojowi dzięki zaangażowaniu ludzi pochodzących z różnych środowisk naukowych i zawodowych przy stale rosnącym zaangażowaniu takich sektorów jak: opieki zdrowotnej, edukacji narodowej i ochrony środowiska. W szeregu instytucji i instytutów naukowych resortu zdrowia powstały zakłady promocji zdrowia, w każdej z dzielnic Warszawy oraz kilku innych większych miastach w kraju istnieją biura promocji zdrowia, szereg stowarzyszeń zawodowych i organizacji pozarządowych ma w swoich programach promocję zdrowia jako zadania statutowe.

 

 

Udział psychologii w promocji zdrowia to zespół działań profesjonalnych psychologów, których celem jest kształtowanie i utrwalenie zachowań potrzebnych do rozwoju i utrzymaniu zdrowia jednostki.

 

Wyróżniamy 2 sposoby wykorzystania psychologii w realizowaniu zadań promocji zdrowia:

 

-upowszechnianie wiedzy psychologicznej /edukacja/

Nowoczesna wiedza psychologiczna powinna być upowszechniana wśród pracowników zawodów medycznych, nauczycieli, organizatorów życia społecznego, dziennikarzy – u tych, których zadania zawodowe polegają między innymi na kształtowaniu zachowań w procesie wychowania, edukacji i leczenia.

Działania polegające na podnoszeniu jakości życia i umacniające dobrostan psychiczny uznawane są za najistotniejsze dla promocji zdrowia.

 

- udział psychologów w promocji zdrowia – psychologowie biorą udział w tworzeniu i realizowaniu programów nastawionych na edukację zdrowotną i wspomaganie rozwoju.

Są to programy mające na celu uczenie takich umiejętności jak nawiązywanie i utrzymywanie relacji z innymi, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów itp.

Psychologowie pełnią też coraz częściej funkcje doradców i ekspertów, działających w krajowych i lokalnych radach promocji zdrowia.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin