dzien_wody.pdf
(
4832 KB
)
Pobierz
669619021 UNPDF
Za∏àcznik 4.
Instrukcje dla zespo∏ów
C 2.6
Zespó∏ 1.
Woda pitna
Potrzebne materia∏y:
du˝y arkusz papieru, kredki, flamastry, linijka.
Na du˝ym arkuszu papieru narysujcie kwadrat, który b´dzie mia∏ 10 kratek
w poziomie i 10 w pionie. Ka˝da kratka powinna mieç wymiar 5 centyme-
trów. Pod diagramem narysujcie trzy kratki podobnej wielkoÊci – jedna pod
drugà. Podpiszcie kratki:
– woda s∏ona niezdatna do picia – 97%,
– woda s∏odka niezdatna do picia – 2%,
– woda s∏odka zdatna do picia – 1%.
Pokolorujcie ka˝dà kratk´ na inny kolor. Nast´pnie na diagramie pokoloruj-
cie tym samym kolorem takà liczb´ kratek, ile wskazuje liczba zapisana obok
kratki. Powsta∏y diagram przedstawia ca∏e zasoby wody na kuli ziemskiej
2
.
Pod diagramem zapiszcie:
Zaledwie jedna cz´Êç wody ze stu nadaje si´ do picia
.
✄
Zespó∏ 2.
Brak wody w Afryce i na Pó∏wyspie Arabskim
Potrzebne materia∏y:
du˝y arkusz papieru, flamastry, kredki, klej roÊlinny.
Na du˝y arkusz papieru przyklejcie map´ Afryki (za∏. 5). Wyszukajcie
paƒstwa wymienione w ramce i pokolorujcie ich obszar na ˝ó∏to. Pod mapà
narysujcie kwadrat wielkoÊci 5 centymetrów. Pokolorujcie go tym samym
kolorem i opiszcie:
obszar, w którym brakuje wody.
Zatytu∏ujcie waszà prac´:
Brak wody w Afryce i na Pó∏wyspie Arabskim
.
Mozambik
Sudan
Czad
Gwinea Równikowa
Demokratyczna Republika Konga
Niger
Nigeria
Zambia
Rwanda
Somalia
Zjednoczone Emiraty Arabskie
Jordania
Jemen
Uganda
Tunezja
Kenia
Burundi
Algieria
Kuwejt
Katar
Arabia Saudyjska
Madagaskar
Malawi
3
.
2
Oprac. na podst.: www.wodapitna.pl.
3
Oprac. na podst.: www.maitri.pl.
s. 8
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
C 2.6
Zespó∏ 3.
Schemat zu˝ycia wody
Potrzebne materia∏y:
du˝y arkusz papieru, kredki, flamastry.
Przeczytajcie informacje zamieszczone w tabeli. Zastanówcie si´, w jaki spo-
sób za pomocà rysunków przedstawiç, ile litrów wody zu˝ywamy w ciàgu
dnia na poszczególne czynnoÊci. Litr to tyle, ile mieÊci si´ mleka lub soku
w kartonie. Mo˝ecie na przyk∏ad narysowaç krople lub pojemniki z wodà
tym wi´ksze, im wi´cej wody zu˝ywamy na danà czynnoÊç, albo wymyÊliç
w∏asny pomys∏ na rysunek. Nadajcie waszej pracy taki tytu∏, jaki zapisano
nad tabelà.
Zu˝ycie wody w ciàgu jednego dnia na jednà osob´
CzynnoÊç
Zu˝ycie wody w litrach
Picie i gotowanie
3
Mycie pod∏óg, samochodu
8
Mycie naczyƒ
20
Mycie z´bów, ràk
9
Podlewanie ogrodu
11
Pranie
17
Prysznic
44
Kàpiel w wannie
120
Sp∏ukiwanie WC
46
Oprac. na podst.: www.wodapitna.pl, www.architekt.bedzin.pl.
✄
Zespó∏ 4.
Ilustracja do opowiadania
Potrzebne materia∏y:
opowiadanie
Wyprawa po wod´
, du˝y arkusz papieru,
kredki, flamastry.
Przeczytajcie tekst opowiadania otrzymany od nauczyciela i zastanówcie si´,
jak zilustrowaç jego treÊç. Wykonajcie rysunek i nadajcie mu tytu∏:
Codzienna
droga po wod´
.
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 9
Za∏àcznik 5.
Mapa Afryki i Pó∏wyspu Arabskiego
C 2.6
s. 10
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
Za∏àcznik 6.
Sposoby oszcz´dzania wody
C 2.6
Sposoby oszcz´dzania wody
Sprawdê, czy instalacje wodne w domu sà szczelne. JeÊli tak nie
jest, poproÊ kogoÊ, aby je naprawi∏ lub wymieni∏ uszczelki.
JeÊli mo˝esz powtórnie wykorzystaç wod´, np. do podlania ogródka,
zrób to.
Bierz szybki prysznic zamiast kàpieli w du˝ej iloÊci wody.
Chusteczki wyrzucaj do Êmietnika, aby zbytecznie nie sp∏ukiwaç
toalety.
Zakr´caj wod´, kiedy myjesz z´by albo si´ golisz.
Zmywarki i pralki u˝ywaj tylko wtedy, gdy sà ca∏kowicie zape∏-
nione.
Gdy myjesz naczynia r´cznie, zamknij korkiem jednà komor´,
aby naczynia si´ odmacza∏y. Sp∏ukuj je krótko pod bie˝àcà wodà.
Nie rozmra˝aj mi´sa pod bie˝àcà wodà.
RoÊliny w ogrodzie podlewaj niezb´dnà iloÊcià wody, wczesnym
rankiem, aby woda nie wyparowa∏a tak szybko.
Ziemi´ w ogrodzie okrywaj korà, aby d∏u˝ej utrzymywa∏a wil-
gotnoÊç.
Myj samochód w myjni, która stosuje zamkni´ty obieg wody.
Fontanny w ogrodzie montuj tylko wtedy, gdy istnieje w nich
zamkni´ty obieg wody.
Mów innym, co mogà zrobiç, aby zaoszcz´dziç wod´.
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 11
Za∏àcznik 7.
Karta pracy
C 2.6
Zadanie 1.
Uporzàdkuj sylaby, tak aby utworzy∏y has∏o. Zapisz je pod kro-
pelkami.
krop
czy
to
wo
Ka˝
dy
˝y
jeÊ
da
la
cie.
..................................................................................................................
Zadanie 2.
SkreÊl te zdania, które nie mówià o oszcz´dzaniu wody.
A. Bierz prysznic.
B. Kàp si´ w wannie wype∏nionej goràcà wodà.
C. Ogród podlewaj w po∏udnie, ˝eby woda szybciej wyparowa∏a.
D.Mów innym, w jaki sposób oszcz´dzaç wod´.
E. Zakr´caj wod´ podczas mycia z´bów.
F. Zawsze dwa razy spuszczaj wod´ w toalecie.
G. Mi´so rozmra˝aj pod bie˝àcà wodà.
H.Chusteczki wrzucaj do kosza, abyÊ nie musia∏ sp∏ukiwaç toalety.
I. Nie naprawiaj cieknàcych kranów.
J. Wymieƒ p´kni´te uszczelki w kranie na nowe.
s. 12
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
Plik z chomika:
hala12
Inne pliki z tego folderu:
oszczędzaj wodę.JPG
(132 KB)
oszczedzaj wodę zadania.JPG
(102 KB)
H2O_ColoringBook.pdf
(1334 KB)
woda(7).JPG
(144 KB)
woda scenariusz.JPG
(171 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
# krowa i kurczak
►Mapy myśli, schematy
Aerobik dziecięcy
Akademia Ortograffiti Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki z klas IV–VI i kl.1-3 i 4-6
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin