dzien_wody.pdf

(4832 KB) Pobierz
669619021 UNPDF
Za∏àcznik 4. Instrukcje dla zespo∏ów
C 2.6
Zespó∏ 1. Woda pitna
Potrzebne materia∏y: du˝y arkusz papieru, kredki, flamastry, linijka.
Na du˝ym arkuszu papieru narysujcie kwadrat, który b´dzie mia∏ 10 kratek
w poziomie i 10 w pionie. Ka˝da kratka powinna mieç wymiar 5 centyme-
trów. Pod diagramem narysujcie trzy kratki podobnej wielkoÊci – jedna pod
drugà. Podpiszcie kratki:
– woda s∏ona niezdatna do picia – 97%,
– woda s∏odka niezdatna do picia – 2%,
– woda s∏odka zdatna do picia – 1%.
Pokolorujcie ka˝dà kratk´ na inny kolor. Nast´pnie na diagramie pokoloruj-
cie tym samym kolorem takà liczb´ kratek, ile wskazuje liczba zapisana obok
kratki. Powsta∏y diagram przedstawia ca∏e zasoby wody na kuli ziemskiej 2 .
Pod diagramem zapiszcie: Zaledwie jedna cz´Êç wody ze stu nadaje si´ do picia .
Zespó∏ 2. Brak wody w Afryce i na Pó∏wyspie Arabskim
Potrzebne materia∏y: du˝y arkusz papieru, flamastry, kredki, klej roÊlinny.
Na du˝y arkusz papieru przyklejcie map´ Afryki (za∏. 5). Wyszukajcie
paƒstwa wymienione w ramce i pokolorujcie ich obszar na ˝ó∏to. Pod mapà
narysujcie kwadrat wielkoÊci 5 centymetrów. Pokolorujcie go tym samym
kolorem i opiszcie: obszar, w którym brakuje wody. Zatytu∏ujcie waszà prac´:
Brak wody w Afryce i na Pó∏wyspie Arabskim .
Mozambik Sudan Czad Gwinea Równikowa
Demokratyczna Republika Konga Niger Nigeria Zambia
Rwanda Somalia Zjednoczone Emiraty Arabskie Jordania
Jemen Uganda Tunezja Kenia Burundi Algieria Kuwejt
Katar Arabia Saudyjska Madagaskar Malawi 3 .
2 Oprac. na podst.: www.wodapitna.pl.
3 Oprac. na podst.: www.maitri.pl.
s. 8
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
669619021.004.png 669619021.005.png
 
C 2.6
Zespó∏ 3. Schemat zu˝ycia wody
Potrzebne materia∏y: du˝y arkusz papieru, kredki, flamastry.
Przeczytajcie informacje zamieszczone w tabeli. Zastanówcie si´, w jaki spo-
sób za pomocà rysunków przedstawiç, ile litrów wody zu˝ywamy w ciàgu
dnia na poszczególne czynnoÊci. Litr to tyle, ile mieÊci si´ mleka lub soku
w kartonie. Mo˝ecie na przyk∏ad narysowaç krople lub pojemniki z wodà
tym wi´ksze, im wi´cej wody zu˝ywamy na danà czynnoÊç, albo wymyÊliç
w∏asny pomys∏ na rysunek. Nadajcie waszej pracy taki tytu∏, jaki zapisano
nad tabelà.
Zu˝ycie wody w ciàgu jednego dnia na jednà osob´
CzynnoÊç
Zu˝ycie wody w litrach
Picie i gotowanie
3
Mycie pod∏óg, samochodu
8
Mycie naczyƒ
20
Mycie z´bów, ràk
9
Podlewanie ogrodu
11
Pranie
17
Prysznic
44
Kàpiel w wannie
120
Sp∏ukiwanie WC
46
Oprac. na podst.: www.wodapitna.pl, www.architekt.bedzin.pl.
Zespó∏ 4. Ilustracja do opowiadania
Potrzebne materia∏y: opowiadanie Wyprawa po wod´ , du˝y arkusz papieru,
kredki, flamastry.
Przeczytajcie tekst opowiadania otrzymany od nauczyciela i zastanówcie si´,
jak zilustrowaç jego treÊç. Wykonajcie rysunek i nadajcie mu tytu∏: Codzienna
droga po wod´ .
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 9
669619021.006.png
Za∏àcznik 5. Mapa Afryki i Pó∏wyspu Arabskiego
C 2.6
s. 10
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
669619021.001.png
Za∏àcznik 6. Sposoby oszcz´dzania wody
C 2.6
Sposoby oszcz´dzania wody
Sprawdê, czy instalacje wodne w domu sà szczelne. JeÊli tak nie
jest, poproÊ kogoÊ, aby je naprawi∏ lub wymieni∏ uszczelki.
JeÊli mo˝esz powtórnie wykorzystaç wod´, np. do podlania ogródka,
zrób to.
Bierz szybki prysznic zamiast kàpieli w du˝ej iloÊci wody.
Chusteczki wyrzucaj do Êmietnika, aby zbytecznie nie sp∏ukiwaç
toalety.
Zakr´caj wod´, kiedy myjesz z´by albo si´ golisz.
Zmywarki i pralki u˝ywaj tylko wtedy, gdy sà ca∏kowicie zape∏-
nione.
Gdy myjesz naczynia r´cznie, zamknij korkiem jednà komor´,
aby naczynia si´ odmacza∏y. Sp∏ukuj je krótko pod bie˝àcà wodà.
Nie rozmra˝aj mi´sa pod bie˝àcà wodà.
RoÊliny w ogrodzie podlewaj niezb´dnà iloÊcià wody, wczesnym
rankiem, aby woda nie wyparowa∏a tak szybko.
Ziemi´ w ogrodzie okrywaj korà, aby d∏u˝ej utrzymywa∏a wil-
gotnoÊç.
Myj samochód w myjni, która stosuje zamkni´ty obieg wody.
Fontanny w ogrodzie montuj tylko wtedy, gdy istnieje w nich
zamkni´ty obieg wody.
Mów innym, co mogà zrobiç, aby zaoszcz´dziç wod´.
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
s. 11
669619021.002.png
Za∏àcznik 7. Karta pracy
C 2.6
Zadanie 1. Uporzàdkuj sylaby, tak aby utworzy∏y has∏o. Zapisz je pod kro-
pelkami.
krop
czy
to
wo
Ka˝
dy
˝y
jeÊ
da
la
cie.
..................................................................................................................
Zadanie 2. SkreÊl te zdania, które nie mówià o oszcz´dzaniu wody.
A. Bierz prysznic.
B. Kàp si´ w wannie wype∏nionej goràcà wodà.
C. Ogród podlewaj w po∏udnie, ˝eby woda szybciej wyparowa∏a.
D.Mów innym, w jaki sposób oszcz´dzaç wod´.
E. Zakr´caj wod´ podczas mycia z´bów.
F. Zawsze dwa razy spuszczaj wod´ w toalecie.
G. Mi´so rozmra˝aj pod bie˝àcà wodà.
H.Chusteczki wrzucaj do kosza, abyÊ nie musia∏ sp∏ukiwaç toalety.
I. Nie naprawiaj cieknàcych kranów.
J. Wymieƒ p´kni´te uszczelki w kranie na nowe.
s. 12
Atrakcyjne zaj´cia Êwietlicowe i kó∏ka zainteresowaƒ
669619021.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin