SCENARIUSZ ZAJĘCIA
POZNAWANIE MOŻLIWOŚCI DZIECKA
TEMAT ZAJĘCIA: „W krainie literek”
Cel główny:
· Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia rozwiązywania problemów, doskonalenia sprawności umysłowych.
Cele operacyjne:Dziecko:
· Doskonali umiejętność czytania,
· Koncentruje uwagę, pamięć, zdolności skojarzeniowe,
· Odczuwa potrzebę komunikacji i współpracy z rówieśnikami,
· Doskonali umiejętność tworzenia i odczytywania sylab,
· Nazywa poznane litery,
· Kształci umiejętność identyfikacji obrazu graficznego ze wskazaną literą
Metody:
· Aktywizujące,
· Problemowe,
· Zadań stawianych dziecku,
· Samodzielnych doświadczeń.
Formy aktywności dziecka:
· Językowa,
· Ruchowa,
· Muzyczna,
· Zabawowo-zadaniowa.
Pomoce:
· Woda
· Szablony wizytówek
· Kartoniki dla każdego dziecka z imionami pociętymi na sylaby
· Klej
· Litery demonstracyjne O, A, I, T
· Kartoniki z przedmiotami rozpoczynającymi się na literę O, A, I, T
· Karty pracy do zadania „Wesołe literki”
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Picie wody; ( każde dziecko wypija jeden kubeczek wody).
Pozycja Dennisona:
· Siadamy, krzyżujemy nogi w kostkach, wyciągamy proste ręce przed siebie i przekręcamy dłonie grzbietami do siebie tak by kciuki były skierowane w dół. Następnie przekładamy jedną rękę przed drugą tak by dłonie dotykały się wewnętrznymi stronami (kciuki nadal są skierowane do dołu), splatamy ręce dłoni, zginamy ręce w łokciach opieramy skrzyżowane ręce na klatce piersiowej.
· Zamykamy oczy i kładziemy język na podniebieniu. Oddychamy swobodnie. Podczas wdechu przyciskamy język do podniebienia, a w czasie wydechu rozluźniamy go nadal dotykając podniebienia.
· Nogi w lekkim rozkroku opieramy o podłogę, końce palców obu dłoni dotykają się. Oczy, język i oddech jak wyżej.
Punkty przestrzeni:
· Końcami palców jednej ręki dotykamy miejsca między górną wargą a nosem, drugą rękę kładziemy na kości ogonowej. Jednocześnie wzrok kierujemy do góry. Czas trwania ćwiczenia około 30 sekund.
Punkty uziemienia:
· Końcami palców jednej ręki dotykamy brody pod dolną wargą, a polce drugiej ręki kładziemy na górnej części kości łonowej. Jednoczenie wzrok kierujemy do dołu. Czas trwania ćwiczenia około 30 sekund.
Leniwe ósemki:
· Ćwiczenie polega na rysowaniu lub wodzeniu oczami za przedmiotem poruszającym się po kształcie położonej ósemki (znaku nieskończoności ∞). Punkt środkowy ósemki znajduje się na linii środka, na poziomie wzroku rysującego. Ruch zaczynamy zawsze od punktu środkowego w górę i dookoła w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Ćwiczenie powtarzamy, co najmniej trzy razy każdą ręką oddzielnie, następnie dwoma rękami połączonymi razem przez splecenie palców i skrzyżowanie kciuków.
2. Zabawa "Wizytówka"
· Dzieci mają na swoich miejscach rozłożone szablony wizytówek i kartoniki ze swoim imieniem pociętym na sylaby
· Dzieci mają z sylab ułożyć swoje imię i przykleić na wizytówkę
· Przypinają wizytówkę do ubrania
· Każde dziecko mówi, na jaką literę rozpoczyna się jego imię i podaje jeden wyraz rozpoczynający się tą samą literą
3. Zabawa tematyczna "Wymień cztery nazwy"
· Ustawienie w kole.
· Przy dźwiękach muzyki dzieci podają sobie piłkę.
· Gdy muzyka milknie, nauczycielka pokazuje literę, dziecko które jest w posiadaniu piłki wymienia 4 nazwy przedmiotów zaczynających się na podaną literę. W tym czasie piłka krąży dalej w kole.
· Gdy dziecko nie może wymienić przedmiotów, prosi o pomoc kolegę.
4. Zabawa "Znajdź słowo na literę…"
· Dzieci losują literę i szukają wśród przedmiotów w sali przedmiotów rozpoczynających się na daną literę O, A, I, T
5. Zabawa "Bingo wyrazowe"
· Każde dziecko otrzymuje kartonik z obrazkiem.
· Nauczyciel pokazuje literę O, A, I, lub T
· Dziecko, którego nazwa przedmiotu na obrazku rozpoczyna się daną literą podnosi go do góry i mówi „bingo”
6. Przejście do stolików – praca indywidualna „Wesołe literki”
· Dzieci dostają karty pracy, na których są wyszczególnione poznane litery
· Zadaniem dzieci jest stworzyć według własnego pomysłu „wesołe literki” dorysowując różne kształty do litery małej lub wielkiej, dzieci samodzielnie piszą literę w oznaczonym polu
7. Podziękowanie za udział w zajęciu.
anna_z