"Zabawa w kolory i dźwięki"
Grupa wiekowa: dzieci 5 letnie "Margaretki" Temat kompleksowy: W świecie barw, kształtów i dźwięków Temat szczegółowy: "Zabawa w kolory i dźwięki"
Zabawa w kolory i dźwięki
Cel:
· utrwalane nazw kolorów
· wyrabianie umiejętności szybkiego ich rozpoznawania
· rozpoznawanie liczebników porządkowych i głównych
· utrwalanie figur geometrycznych
· wprowadzenie rebusu fonetycznego
· zapoznanie z wyrazami do globalnego czytania, wyróżnianie głosek w nagłosie
· doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i szybkiej orientacji
· nauka współdziałania w zespole
· kształtowanie wyobraźni muzycznej poprzez improwizacje ruchową
· rozwijanie sprawności manualnej podczas pracy plastycznej.
Metoda: rozmowa, zadaniowa Forma: z całą grupą, w zespołach Środki dydaktyczne: ilustracje do wiersza, wyrazy do globalnego czytanie - imiona dzieci, kolorowe paski do tęczy, kostka do gry oklejona kolorowym papierem, sylwety wiaderek z naklejonymi figurami geometrycznymi, drabinki z kartonu, obrazki do rebusów fonetycznych, ilustracje od "tęczy", elementy w czterech kolorach (parasolki, balony, nuty), czapki malarskie, farby, tusz, korki, słomki, grzebienie, pędzle, CD, instrumenty perkusyjne.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie gości.
2. Śpiew piosenki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
3. Wysłuchanie wiersza "Kolory" - B. Forma. Podczas mówienie nauczycielka umieszcza wyrazy (Adam, Paweł, Ania, Wojtek, Ewa) obok odpowiedniego koloru o którym mowa w wierszu.
4. Rozmowa na temat wiersza:
o Jakiego koloru farby użył Adam, kiedy malował swój obrazek?
o - Co namalował Adam?
Podobne pytania kieruje do dzieci w odniesieniu do następnych kolorów.
5. "Układanie tęczy" - zabawa dydaktyczna. Utrwalanie nazw kolorów w tęczy. Dzieci nazywają kolory i układają paski kolorowego papieru w takim układzie jak występują w tęczy zaczynając od górnego paska: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo (granatowy), fioletowy.
6. "Co nam przyniosły kolory tęczy?" - rozpoznawanie obrazków częściowo zakrytych (słońce, papuga, kogut, motyl, ryba, żaba, żółw, parasol).
7. "Dobieranie skojarzeń do kolorów". W rytm muzyki dzieci tańczą biegają swobodnie po sali. Gdy muzyka milknie nauczycielka pokazuje dany kolor. Dzieci podają jak najwięcej skojarzeń z tym kolorem.
8. "Kolorowe wiaderka" - zabawa ruchowa. Dzieci otrzymują emblematy z wyciętym wiaderkiem w różnym kolorze i z naklejoną na nich figurą geometryczną. Tylko dwa wiaderka są takie same tzn. Mają ten sam kolor i figurę geometryczną. Na przerwę w muzyce dzieci dobierają się w pary. Odkładają wiaderka na drabinki z odpowiednimi literami.
9. Dzieci zajmują miejsca w kole. Nauczycielka trzyma w ręce kostkę do gry oklejoną z każdej strony innym kolorem poznanym przez dzieci. Wybiera dziecko, które rzuca kostką, określa kolor i ile jest oczek. Następnie sprawdza, czy ma coś na sobie w tym kolorze. Jeżeli nie odpowiada przecząco.
10. Muzyka w kolorach Fryderyka Chopina. Nauczycielka przedstawia trzy kolory (brąz, srebrny, zielony: Preludium, Polonez, Mazurek) a zadaniem dzieci jest dopasowanie tytułu do koloru.
11. Podział dzieci na trzy grupy. Pierwszy zespół - otrzymuje parasolki i przy dźwiękach Preludium Deszczowego improwizuje taniec. Drugi zespół - balony do Mazurka no 2 B-moll op. 64. Trzeci zespół - nuty do Poloneza A-dur op.53.
12. "Kolory łączcie się" - zabawa ruchowa. Dzieci biegają po sali przy skocznej muzyce. W momencie jej ustania dobierają się według podanego kodu. Dzieci z pozostałymi kolorami kucają.
13. Polka "Tritsch - Tratsch", op. 279 - zabawa przy muzyce
14. Rebus fonetyczny. Na tablicy umieszczone są obrazki w kolejności: parasol, agrest, lalka, ekran, traktor, arbuz. Dzieci kolejno nazywają przedmioty na obrazkach, wyróżniają głoskę w nagłosie i otrzymują rozwiązanie: paleta.
15. Praca przy stolikach z podziałem na zespoły:
o - dmuchanie plamy, czyli malowanie słomką,
o - stemplowanie korkiem,
o - rysowanie grzebieniem na podkładzie z farby i mąki.
Kolory - B. Forma
Siadły dzieci przy stolikach. Pędzle, kartki, farby mają. Swe marzenia i wspomnienia już na papier przelewają. Żółty kolor wybrał Adaś, namalował duże słońce, żółty piasek, żółty płotek i samochód szybko mknący. Paweł niebieskim kolorem namalował groźne morze. Rzekę rwącą, jasne niebo, kwiaty także w tym kolorze. A czerwony lubi Ania, już rysuje wielkie serce i swą lalkę Karolinę w pięknej, czerwonej sukience. Na zielono stronę całą Wojtek ładnie pomalował. To jest łąka, na niej chętnie każdy by poleniuchował. Biały, czarny i brązowy, te kolory lubi Ewa. Czarny komin, białe kwiatki i brązowa kora drzewa. Każdy kolor jest wspaniały, każdy zawsze coś wyraża. Proszę zatem wszystkie dzieci często bawcie się w malarza.
anna_z