Zabawa w kolory i dźwięki.docx

(15 KB) Pobierz

"Zabawa w kolory i dźwięki"


Grupa wiekowa: dzieci 5 letnie "Margaretki"
Temat kompleksowy: W świecie barw, kształtów i dźwięków
Temat szczegółowy: "Zabawa w kolory i dźwięki"

Zabawa w kolory i dźwięki

Cel:

·         utrwalane nazw kolorów

·         wyrabianie umiejętności szybkiego ich rozpoznawania

·         rozpoznawanie liczebników porządkowych i głównych

·         utrwalanie figur geometrycznych

·         wprowadzenie rebusu fonetycznego

·         zapoznanie z wyrazami do globalnego czytania, wyróżnianie głosek w nagłosie

·         doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i szybkiej orientacji

·         nauka współdziałania w zespole

·         kształtowanie wyobraźni muzycznej poprzez improwizacje ruchową

·         rozwijanie sprawności manualnej podczas pracy plastycznej.

Metoda: rozmowa, zadaniowa
Forma: z całą grupą, w zespołach
Środki dydaktyczne: ilustracje do wiersza, wyrazy do globalnego czytanie - imiona dzieci, kolorowe paski do tęczy, kostka do gry oklejona kolorowym papierem, sylwety wiaderek z naklejonymi figurami geometrycznymi, drabinki z kartonu, obrazki do rebusów fonetycznych, ilustracje od "tęczy", elementy w czterech kolorach (parasolki, balony, nuty), czapki malarskie, farby, tusz, korki, słomki, grzebienie, pędzle, CD, instrumenty perkusyjne.

Przebieg zajęć:

1.      Powitanie gości.

2.      Śpiew piosenki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

3.      Wysłuchanie wiersza "Kolory" - B. Forma. Podczas mówienie nauczycielka umieszcza wyrazy (Adam, Paweł, Ania, Wojtek, Ewa) obok odpowiedniego koloru o którym mowa w wierszu.

4.      Rozmowa na temat wiersza:

o        Jakiego koloru farby użył Adam, kiedy malował swój obrazek?

o        - Co namalował Adam?

Podobne pytania kieruje do dzieci w odniesieniu do następnych kolorów.

5.      "Układanie tęczy" - zabawa dydaktyczna. Utrwalanie nazw kolorów w tęczy. Dzieci nazywają kolory i układają paski kolorowego papieru w takim układzie jak występują w tęczy zaczynając od górnego paska: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo (granatowy), fioletowy.

6.      "Co nam przyniosły kolory tęczy?" - rozpoznawanie obrazków częściowo zakrytych (słońce, papuga, kogut, motyl, ryba, żaba, żółw, parasol).

7.      "Dobieranie skojarzeń do kolorów". W rytm muzyki dzieci tańczą biegają swobodnie po sali. Gdy muzyka milknie nauczycielka pokazuje dany kolor. Dzieci podają jak najwięcej skojarzeń z tym kolorem.

8.      "Kolorowe wiaderka" - zabawa ruchowa. Dzieci otrzymują emblematy z wyciętym wiaderkiem w różnym kolorze i z naklejoną na nich figurą geometryczną. Tylko dwa wiaderka są takie same tzn. Mają ten sam kolor i figurę geometryczną. Na przerwę w muzyce dzieci dobierają się w pary. Odkładają wiaderka na drabinki z odpowiednimi literami.

9.      Dzieci zajmują miejsca w kole. Nauczycielka trzyma w ręce kostkę do gry oklejoną z każdej strony innym kolorem poznanym przez dzieci. Wybiera dziecko, które rzuca kostką, określa kolor i ile jest oczek. Następnie sprawdza, czy ma coś na sobie w tym kolorze. Jeżeli nie odpowiada przecząco.

10.  Muzyka w kolorach Fryderyka Chopina. Nauczycielka przedstawia trzy kolory (brąz, srebrny, zielony: Preludium, Polonez, Mazurek) a zadaniem dzieci jest dopasowanie tytułu do koloru.

11.  Podział dzieci na trzy grupy. Pierwszy zespół - otrzymuje parasolki i przy dźwiękach Preludium Deszczowego improwizuje taniec. Drugi zespół - balony do Mazurka no 2 B-moll op. 64. Trzeci zespół - nuty do Poloneza A-dur op.53.

12.  "Kolory łączcie się" - zabawa ruchowa. Dzieci biegają po sali przy skocznej muzyce. W momencie jej ustania dobierają się według podanego kodu. Dzieci z pozostałymi kolorami kucają.

13.  Polka "Tritsch - Tratsch", op. 279 - zabawa przy muzyce

14.  Rebus fonetyczny. Na tablicy umieszczone są obrazki w kolejności: parasol, agrest, lalka, ekran, traktor, arbuz. Dzieci kolejno nazywają przedmioty na obrazkach, wyróżniają głoskę w nagłosie i otrzymują rozwiązanie: paleta.

15.  Praca przy stolikach z podziałem na zespoły:

o        - dmuchanie plamy, czyli malowanie słomką,

o        - stemplowanie korkiem,

o        - rysowanie grzebieniem na podkładzie z farby i mąki.

Kolory - B. Forma


Siadły dzieci przy stolikach.
Pędzle, kartki, farby mają.
Swe marzenia i wspomnienia
już na papier przelewają.

Żółty kolor wybrał Adaś,
namalował duże słońce,
żółty piasek, żółty płotek
i samochód szybko mknący.

Paweł niebieskim kolorem
namalował groźne morze.
Rzekę rwącą, jasne niebo,
kwiaty także w tym kolorze.

A czerwony lubi Ania,
już rysuje wielkie serce
i swą lalkę Karolinę
w pięknej, czerwonej sukience.

Na zielono stronę całą
Wojtek ładnie pomalował.
To jest łąka, na niej chętnie
każdy by poleniuchował.

Biały, czarny i brązowy,
te kolory lubi Ewa.
Czarny komin, białe kwiatki
i brązowa kora drzewa.

Każdy kolor jest wspaniały,
każdy zawsze coś wyraża.
Proszę zatem wszystkie dzieci
często bawcie się w malarza.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin