2008_1.pdf
(
6747 KB
)
Pobierz
43857874 UNPDF
Droga Prawda Życie
DPŻ
droga prawda Życie
Dwumiesięcznik chrześcijański
W numerze
Wierzyć – znaczy „pewnie stać” –
Anna Białęcka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Z Bożej łaski weszliśmy w 2008 rok –
Roman Jawdyk
. . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Etiopia –
Lidia i Takele Kebede
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Faith – kobieta, która zaufała Bogu –
Honorata Ławrynowicz
. . . . . . . . . . 7
Dzieci Ugandy –
Honorata Ławrynowicz
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Co tutaj robisz? –
Wiesław Janik
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Moc modlitwy na afgańskim froncie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Wejść przez wąską bramę –
Waldemar Świątkowski
.. . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Pochwała Biblii w wierszu Jędrzeja Gałki Pieśń o Wikleie
–
prof. Krzysztof Biliński
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Biblia – Pismo Święte tj. Boże Słowo –
Joachim Polk
. . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Uzdrowienie głębokich ran przeszłości –
Jan Herba
. . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Dane z pola misyjnego na świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Biblia – ciekawostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Świadectwo –
Stenia Waniek
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Kim był Nabal? –
Stefan Matuszewski
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Spoza granic naszego kraju –
Mieczysław Kubejko
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Ordynacja w Salzgitter –
Arkadiusz Borejszo
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Wieści z Gliwic –
Irena Kubiczek
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Skazani skazanym –
Jan Stypuła
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Jerzy Müller – mąż, który ufał Bogu –
Jerzy Ratz
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Rada Redakcyjna:
Andrzej Poręba
(pandre@poczta.onet.pl)
,
Andrzej Nazimek
(zimeryt@interia.pl)
,
Redaguje:
Andrzej Poręba
WydaWca:
Chrześcijańska Wspólnota
Zielonoświątkowa,
ul. Sudecka 3, 59–220 Legnica
adRes Redakcji:
ul. Czechowa 1, 41–807 Zabrze;
RedakTOR Wydania:
Jan Stypuła
(redaktor@lupa.chwz.pl)
Redakcja Techniczna:
Andrzej Gocyła
(aango@konto.pl)
kOmpuTeROpisanie:
Mirosława Poręba, Aneta Zerbe,
Nazariusz Zerbe, Daniel Flis
Redakcja TeksTu:
Jeremiasz Zerbe
(nimrod@epf.pl)
,
Andrzej Poręba, Ewelina Gocyła
,
Okładka:
Robert Bartlewski
zdjęcia na Okładce:
Honorata Ławrynowicz – Uganda 2007
cena pRenumeRaTy:
Prenumerata roczna wynosi 30,00 zł,
cena jednego egzemplarza 5,00 zł.
pOczTa e–mail:
dpz@chwz.pl
inTeRneTOWe aRchiWum:
http://dpz.chwz.pl
Materiałów nie zamówionych redakcja nie zwraca.
Zastrzegamy sobie prawo do skracania i adiustacji
tekstów, oraz do zmiany tytułów. Kopiowanie i po-
wielanie dozwolone pod warunkiem druku tekstu
w całości z podaniem tytułu oraz numeru pisma.
Wierzyć – znaczy „pewnie stać”
A
nnA
B
iAłęckA
Wiara to nie wysiłek umysłu,
„pobożne życzenie” lub „pozytywne
myślenie”. Wiara to niezachwiane
„stanie na” słowie
rema
(obietnicy
wypowiedzianej przez Boga), zwłasz-
cza wtedy, gdy ze względu na zewnętrz-
ne okoliczności trudno jest ufać Panu.
Niezachwiana ufność w Boże obietnice
będzie nam coraz bardziej potrzebna
w nadchodzących trudnych czasach.
Możemy być bowiem świadkami
wydarzeń, które napawać nas będą
trwogą. Hebrajskie słowo
emuna
(tłu-
maczone jako wiara), znaczy dosłow-
nie „być podtrzymywanym”.
Heemin
(wierzyć) to „pewnie stać”. Bóg jest
tym, który daje i podtrzymuje, a my
mamy stać niezachwianie przy Jego
Słowie. Słowo
heemin
po raz pierwszy
jest użyte w Biblii w Rdz 15, 6:
Abra-
ham
heemin
Bogu, a On poczytał mu
to ku usprawiedliwieniu
. Innymi
sło-wy: Abraham byt podtrzymy-
wany przez Boga w pewnym „staniu
na otrzymanej od Niego obietnicy”.
Natomiast słowo
emuna
po raz pierw-
szy występuje w Wj 17, 12:
Aaron zaś
i Chur podpierali jego [Mojżesza] ręce
(...) i tak ręce jego były stale
emuna
.
In-
nymi słowy, ręce Mojżesza były wiarą!
Drodzy Czytelnicy i Orędownicy,
życzymy i Wam
emuna
(Bożego pod-
trzymania), abyście
heemin
(pewnie
stali).
WieRzymy W:
1. Jedynego Wszechmogącego Boga: Ojca, Syna
i Ducha Świętego.
2. Pismo Święte jako Słowo Boże, natchnione
przez Ducha Świętego, jako najwyższy autory-
tet w sprawach: prawdy, wiary i życia chrześci-
jańskiego.
3. Jezusa Chrystusa – Syna Bożego, który przy-
szedł w ciele na ten świat rodząc się z Marii
Panny, jako jedynego Pośrednika i Orędownika,
zbawiającego grzeszników dzięki swej męczeń-
skiej śmierci i zmartwychwstaniu.
4. Zbawienie z łaski przez wiarę jako daru Bożej
miłości. Wiara w Jezusa Chrystusa jest całko-
witym zaufaniem Bogu i potwierdzona zostaje
dobrymi uczynkami wypływającymi z tej
wiary. Taka wiara jest czynna w miłości.
5. Nowonarodzenie z wody i Ducha, jako bez-
względnego warunku wejścia do Królestwa
Bożego.
6. Chrzest Duchem Świętym, w Jego prowadzenie
i dary (charyzmaty)
7. Konieczność przyjęcia chrztu wodnego przez
zanurzenie, Wieczerzy Pańskiej pod postacią
chleba i wina wraz z umywaniem nóg.
8. Kościół jako ciało Jezusa Chrystusa, którego
głową i budowniczym jest Jezus Chrystus.
9. Powszechne zmartwychwstanie wszystkich
ludzi i sąd Boży oraz życie wieczne zbawio-
nych i wieczne potępienie niezbawionych.
Droga Prawda Życie
Z Bożej łaski weszliśmy w 2008 rok
R
omAn
J
Awdyk
Jako ludzie ograniczeni czasem,
rozpoczynamy i kończymy pewne
etapy życia, które wyznaczane są rów-
nież przez daty kalendarzowe. Pewne
daty naszego życia zmuszają nas do
releksji i zadania sobie pytania: co
oczekuje ode mnie mój Pan? Przełom
starego i nowego roku jest właśnie
takim momentem. Każdy zakończony
rok pobudza nas do zadumy nad tym
co minęło. Każdy rozpoczęty rok wią-
że się z oczekiwaniami i planami które
mają być zrealizowane.
Chciałbym złożyć życzenia nowo-
roczne Siostrom, Braciom i wszystkim
czytelnikom tego pisma oraz podjąć
próbę odpowiedzi na często zadawane
sobie pytanie Czego nasz Pan Jezus
oczekuje od nas w naszym życiu w tym
2008 roku?
Przyjście Pana Jezusa to wypełnio-
na miłość naszego Boga do każdego
człowieka.
Albowiem tak Bóg umiło-
wał świat, że Syna swego jednorodzo-
nego dał, aby każdy, kto weń wierzy,
nie zginął, ale miał żywot wieczny
(Jn 3:16).
Miłość która przekazała drogie
i największe obietnice dla wiernego
człowieka. Przez które darowane
zostały drogie i największe obietnice
(I Pt 1, 3-11).
Miłość która uczy nas życia god-
nego naszego mistrza Jezusa
Abyście
postępowali w sposób godny Pana ku
zupełnego jego upodobania
(Kol 1, 10).
Co pragnie oglądać Pan Jezus w na-
szym pielgrzymowaniu w roku 2008:
1. Życia podobnego do Naszego
Ojca Boga
Świętymi bądźcie, bo Ja jestem
Święty
. Mamy być świętymi, to znaczy
oddzielonymi od wszystkiego tego co
nie pochodzi od Pana Boga, dotyczy to:
ducha, duszy i ciała.
...a cały duch wasz i dusza, i ciało
niech będą zachowane bez nagany na
przyjście Pana naszego Jezusa Chrystu-
sa
(1Ts 5, 23)
Etyka chrześcijańska nie podąża za
ewoluującą etyką tego świata, gdyż Bóg
nie zaakceptował zmiany pojęcia mo-
ralności, etyki w Sodomie i Gomorze
ani za dni Noego. Biblia jest ponadcza-
sowa i trwała w swoim zwiastowaniu
i oczekiwania są niezmienne.
Ale choćbyśmy nawet my albo anioł
z nieba zwiastował wam ewangelię
odmienną od tej, którą myśmy wam
zwiastowali, niech będzie przeklęty
(Gal.1:8)
.
2. Małżeństwa podobnego do
Chrystusa i Kościoła (Ef 5, 22-33).
Chrystus oczekuje na:
Uległe żony mężom swoim
Żony, bądźcie uległe mężom swo-
im jak Panu. Bo mąż jest głową żony,
jak Chrystus jest Głową Kościoła…
(Ef 5, 22-23)
Biblijna uległość, to nie jest nie-
wolnictwo, poniżanie lub pozbawienie
wartości. Jest to otwarcie się na obite
błogosławieństwa i prowadzenie życia
małżeńskiego w obecności Bożej.
Mężów miłujących żony, ota-
czających szacunkiem
Mężowie, miłujcie żony swoje, jak
i Chrystus umiłował Kościół i wydał
zań samego siebie.
Miłość do żony
wzmocniona obecnością Pana Jezusa
wprowadza w gotowość oddania życia
za żonę, obronę i zagwarantowanie
wspólnego podążania do bram króle-
stwa (Ef 5, 25).
Dzieci posłuszne rodzicom
i Jezusowi
Dzieci, bądźcie posłuszni rodzicom
swoim w Panu, bo to rzecz słuszna
(Ef 6, 1-3).
Dzieci w miłości będąc po-
słusznymi rodzicom otrzymują Boże
gwarancje w drugim i trzecim wer-
secie:
Czcij ojca swego i matkę, to jest
pierwsze przykazanie z obietnicą: Aby
ci się dobrze działo i abyś długo żył na
ziemi
.
Rodziców wychowujących
dzieci w posłuszeństwie i miłości dla
Stworzyciela
A wy, ojcowie nie pobudzajcie do
gniewu dzieci swoich, lecz napominaj-
cie i wychowujcie je w karności, dla
Pana
(Ef 6, 4).
Dzisiaj często popełniany błąd to:
wychowywanie, nie dla Pana ale dla
siebie.
Wychowuj chłopca odpowiednio
do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie
z niej nawet w starości
(Prz 22, 6)
3. Budowania siebie i rodziny na
Bożym autorytecie, gdzie:
Nauka wynika wyłącznie
z treści ewangelii, przyniesionej przez
Pana Jezusa.
Albowiem nie wstydzę się ewangelii
Chrystusowej, jest ona bowiem mocą
Bożą ku zbawieniu każdego, kto wierzy
(Rz 1, 16 )
Pan Jezus uczy nas wierności do
Bożego słowa.
Bo Ja nie z siebie mówiłem, ale Oj-
ciec, który mnie posłał, On mi rozkazał,
co mam powiedzieć i co mam mówić
(Jn 12, 49).
Nauczanie wynika z szacunku do
całej treści Pisma Świętego.
Całe Pismo przez Boga jest nat-
chnione i pożyteczne do nauki, do
wykrywania błędów, do poprawy, do
wychowywania w sprawiedliwości. Aby
człowiek Boży był doskonały, do wszel-
kiego dobrego dzieła przygotowany
(2Tm 3, 16).
Nie można stosować zasady wy-
biórczego nauczania, dlatego też Biblia
uprzedza:
Albowiem przyjdzie czas, że
zdrowej nauki nie ścierpią, ale według
swoich upodobań nazbierają sobie
nauczycieli, żądni tego, co ucho łechce
(2Tm 4, 3)
Proszę zwrócić szczególną uwagę
na zwrot
nie ścierpią.
Niejednokrotnie
nauka biblijna u niektórych ludzi, wy-
wołuje agresję i podziały.
Trwanie w Społeczności Bo-
żej:
– w służbie dla Pana
A jeśli wam się wydawało, że źle
jest służyć Panu, to wybierzcie sobie dzi-
siaj. Lecz ja i dom mój służyć będziemy
Panu
(Joz 24, 15)
– w usługiwaniu, gościnności
… jaką okazaliście dla imienia Jego,
gdy usługiwaliście świętym i gdy usłu-
gujecie
(Hebr.6, 10).
Okazujcie gościnność jedni drugim
bez szemrania
(1Pt 4, 9).
– w modlitwach
Bez przestanku się módlcie. Za
wszystko dziękujcie; taka bowiem
jest wola Boża w Chrystusie Jezusie
względem was
(1Ts 5, 17-18).
– w słowie ewangelii
Droga Prawda Życie
I ponieważ od dzieciństwa znasz
Pisma Święte, które mogą obdarzyć
mądrością ku zbawieniu przez wiarę
w Jezusa Chrystusa
(1Tm 3, 15).
4. Życia i budowania zboru,
zgodnego z przykładem zboru w Jero-
zolimie i nauką ewangeliczną:
Gdzie życie jest odzwiercie-
dleniem zboru w Jerozolimie:
I trwali w nauce apostolskiej i wspól-
nocie, łamaniu chleba i modlitwach
(Dz 2, 42).
Jeżeli ktoś dołoży coś do nich, dołoży
mu Bóg plag opisanych w tej księdze.
A jeżeli ktoś ujmie coś z tej księgi
proroctwa, ujmie Bóg z działu jego
z drzewa żywota i ze świętego miasta
(Obj 22, 18-19).
Gdzie służba przebiega zgod-
nie z nauczaniem apostoła Pawła:
A On ustanowił jednych aposto-
łami, drugich prorokami, innych
ewangelistami, a innych pasterzami
i nauczycielami. Aż dojdziemy wszy-
scy do jedności wiary i poznania Syna
Bożego, do męskiej doskonałości, i do-
rośniemy do wymiarów pełni Chrystu-
sowej
(Ef 4, 11-13)
Wzywam was tedy, bracia, przez
miłosierdzie Boże, abyście składali
ciała swoje jako oiarę żywą, świętą,
miłą Bogu, bo taka winna być duchowa
służba wasza
(Rz 12, 1-2)
Gdzie głoszona nauka jest
oparta na mocy i autorytecie Bożym:
… nie przyszedłem z wyniosłością
mowy lub mądrości, głosząc wam
świadectwo Boże. ... A mowa moja
i zwiastowanie moje nie były głoszone
w przekonujących słowach mądrości,
lecz objawiły się w nich Duch i moc.
Aby wiara wasza nie opierała się na
mądrości ludzkiej, lecz na mocy Bożej.
Ale głosimy mądrość Bożą...
(1Ko 2, 7)
… Gdzie jest mądry? Gdzie uczony?
Gdzie badacz wieku tego? Czyż Bóg
nie obrócił w głupstwo mądrość świa-
ta? ... świat przez mądrość swoją nie
poznał Boga, ... upodobało się Bogu
zbawić wierzącego przez głupie zwia-
stowanie... Zwiastujemy Chrystusa,
który jest mocą Bożą i mądrością Bożą
.
(1Ko 1, 18-29)
Jeżeli ktoś dołoży coś do nich, doło-
ży mu Bóg plag opisanych w tej księdze.
A jeżeli ktoś ujmie coś z tej księgi pro-
roctwa, ujmie Bóg z działu jego z drze-
wa żywota i ze świętego miasta
(Obj
22, 18-19 )
.
Gdzie każdy rozumie wspa-
niałość powołania Bożego:
- do jedności ciała, składające-
go się z członków
Albowiem ciało jest
jedno, a członków ma wiele, ale wszyst-
kie członki ciała, chociaż ich jest wiele,
tworzą jedno ciało, tak i Chrystus. …
Wy zaś jesteście ciałem Chrystusowym,
a z osobna członkami
(1Ko 12, 2-27).
- do wzajemnej troski
Z którego całe ciało spojone i zwią-
zane przez wszystkie wzajemnie się
zasilające stawy, według zgodnego
z przeznaczeniem działania każdego
poszczególnego członka, rośnie i buduje
siebie samo w miłości
(Ef 4, 16)
-
stusowej
O, jak dobrze i miło, Gdy bracia
w zgodzie mieszkają! Jest to jak cenny
olejek na głowie …
(Ps 133)
Życzenie Jezusa skierowane w mo-
dlitwie do Ojca:
Aby wszyscy byli je-
dno, jak Ty, Ojcze, we mnie, a Ja w Tobie,
aby i oni w nas jedno byli, aby świat
uwierzył, że Ty mnie posłałeś
(Jn 17, 21).
Dałby dobry Pan Bóg przez Syna
Jezusa Chrystusa w łasce Ducha
Świętego spełnić te skierowane ocze-
kiwania do Ciebie kochana Siostro,
Bracie i Ty który jesteś czytelnikiem
tego pisma.
Myślę że najlepszymi życzeniami
na ten Nowy Rok 2008 skierowanymi
z mojego serca będą słowa Bożego bło-
gosławieństwa z 4Mo 6, 24-26:
Niech
ci błogosławi Pan i niechaj cię strzeże;
Niech rozjaśni Pan oblicze swoje nad
tobą i niech ci miłościw będzie; Niech
obróci Pan twarz swoją ku tobie i niech
ci da pokój.
Niech dobry Bóg prowadzi w życiu
osobistym, rodzinnym i duchowym
wzrastaniu w mocy Ducha Świętego.
Niech będzie to Rok Bożego działania
w Twoim życiu.
Pozostańcie w pokoju Pana Nasze-
go Jezusa Chrystusa.
Etiopia
L
idiA
i
T
AkeLe
k
eBede
Pisząc o Etiopii, nie łatwo jest po-
minąć zagadnienia dotyczące ukształ-
towania i rzeźby terenu, podziału et-
nicznego, językowego, sprawę pisma,
kalendarza, klimatu, nadawania imion
i wielu innych, wartych poznania.
Tym razem chcielibyśmy się
skupić na zagadnieniu dotyczącym
rozwoju chrześcijaństwa w Etiopii.
Chcielibyśmy przedstawić ją jako kraj,
gdzie chrześcijaństwo jest panującym
i oicjalnym wyznaniem. Postaramy
się dokładnie przyjrzeć dzisiejszemu
obliczu chrześcijaństwa. Należy też
wspomnieć o tym, że z dnia na dzień
powiększa się liczba wyznawców isla-
mu.
Etiopska wieś – domki z drewna
do utrzymania jedności Chry-
Droga Prawda Życie
Oicjalną nazwą kraju jest Etiopia
– Historycznie słuszniejsze jest okre-
ślenie „Abisynia” W Europie jeszcze
w XIX w. panowało w tej sprawie za-
mieszanie-Nazwą „Etiopia” obejmo-
wano terytoria Północno-Wschodniej
Afryki (Sudan, Nubia i Etiopia właści-
wa), a to z powodu znaczenia nazwy
pochodzącej od greckiego
aithiopes
– „brunatne twarze” .Nazwa „Etiopia”
występuje i w Biblii.
Nazwa „Abisynia” natomiast wy-
wodzi się od miana jednego z plemion
południowo arabskich Habesz, które
z Półwyspu Arabskiego przywędro-
wało na kontynent afrykański praw-
dopodobnie jeszcze przed naszą erą.
0d określenia „Habesz” pochodzi
nazwa kraju przekształcona przez eu-
ropejskich podróżników w „Abisynia”.
Z biegiem czasu zaniechano nazwy
„Abisynia” jako oicjalnej na korzyć
znanego z Biblii określenia „Etiopia”,
które stopniowo w literaturze europej-
skiej zaczęto stosować wyłącznie do
Abisynii. Podobno jedną z przyczyn
zaniechania przez Etiopczyków naz-
wy „Abisynia” jest pogardliwe znacze-
nie związane w języku arabskim ze sło-
wem
habesz
(mieszaniec, włóczykij),
używanego w obraźliwej intencji przez
wyznawców islamu.
Wyjaśniwszy pochodzenie nazwy
kraju przybliżymy historię chrześci-
jaństwa na podstawie Biblii, a także
w oparciu o literaturę świecką. Oicjal-
nie wiadomo, że Etiopia jako państwo
przyjęła chrześcijaństwo w IV wieku
n.e. z rąk Frumencjusza z Bizancjum
za panowania Ezany, władcy aksum-
skiego królestwa. Od 1948 roku Orto-
doksyjny Kościół Etiopski (OKE) jest
autokefaliczny (czyli „własnogłowy”)
i nie podlega żadnej metropolii. Pod
względem teologicznym Ortodok-
syjny Kościół Etiopski zbliżony jest
do koptyjskiego, ale o identyczno-
ści doktrynalnej dwóch Kościołów
w ciągu wieków trudno mówić z pew-
nością. Odłamów w Ortodoksyjnym
Kościele Etiopskim było wiele, a dwa
z nich
tewahdo
oraz
kybat
zapisały
się poważnie w dziejach politycznych
kraju. Kościół miał zasadniczy wpływ
na życie społeczne i polityczne Etiopii,
nie mówiąc już o życiu kulturalnym.
Wyznawcy
tewahdo
(dosł.: Unia Zjed-
noczenia) wierzą w połączenie dwóch
natur Jezusa przez unię, natomiast
wyznawcy
kybat
(dosł. Namaszczenie)
wierzą w połączenie ludzkiej i boskiej
natury Chrystusa przez namaszczenie
Duchem Świętym. Tajemnica po-
dwójnej natury Chrystusa wzbudzała
nieustanne spory i konlikty, co spo-
wodowało głęboki rozłam w OKE.
Monoizycka doktryna OKE już na
soborze chalcedońskim została przez
Kościół Rzymsko-Katolicki potępiona
jako herezja. Wg ogólnych zasad du-
chowieństwo w Etiopii uznało jedynie
boską istotę Chrystusa, odrzucając
ludzką.
Jednak prawda, którą przyniósł
na ziemię Pan Jezus dotarła do Etiopii
znacznie wcześniej. To dzięki zwiasto-
waniu dostojnika królewskiego kró-
lowej Kandaki (Hyndeki), o którym
czytamy w Dziejach Apostolskich 8:26,
możemy wnioskować, że Ewangelia
Chrystusowa znalazła więcej wyznaw-
ców. Nowocześni wierzący pochodzą
z Ameryki, gdzie miało miejsce prze-
budzenie na Azusa Street. Znacz-
ną część wierzących stanowią byli
członkowie OKE, który w mniejszych
grupach przeszedł reformację, a także
osoby nawrócone poprzez ewangeliza-
cję zborów ewangelicznych.
Obok chrześcijaństwa wyznawany
jest islam, którego centrum znajduje się
w Harerze, oraz animizm. Ten ostatni
wyznawany jest głównie na południu
kraju.
z wojska, Jemaneh’a Admassu, który
obecnie jest Pastorem zboru Miskana
w Bonga. Radosć była ogromna – po
tylu latach rozstania, w tak nieprzewi-
dywalnym miejscu, Bóg zaaranżował
spotkanie dwojgu ludziom, którzy
teraz stali się sobie jeszcze bliżsi przez
krew naszego Pana Jezusa Chrystusa.
Nabożeństwo w Zborze
Miskana.
Udajemy się do zboru Miskana
(tzn. Dziękczynienie, Chwała). Mia-
sto Bonga jest otulone gęstą mgłą,
z dachów chat wydostaje się siwy dym,
który oznacza, porę śniadaniową.
W oddali słychać ptasi śpiew, prze-
krzykujący głos immama z pobliskie-
go meczetu. Mijamy kilku otulonych
białymi netelami tubylców. Stajemy
na progu kaplicy. Nie jesteśmy pierw-
si, choć pora wczesna. Schodzący się
wierni klękają na maleńkich matach
i modlą się aż do godziny czwartej
(10 naszego czasu). Rozglądamy się po
sali. Po chwili wzrok przyzwyczaja się
do panującego mroku i wyłaniają się
pochylone do ziemi sylwetki kobiet
i mężczyzn. Modlą się, słychać szepty,
płacz, modlitwę na językach, po chwili
ktoś podejmuje śpiew, niski, tonalny,
o głębokiej treści... Takele usiłuje mi
przetłumaczyć treść pieśni. Nabożeń-
stwo rozpoczyna się o czwartej. Sala
już jest pełna. Przez pierwszą godzinę
chór prowadzi uwielbienie a kolejna
godzina mija na słuchaniu kazania.
W tę niedzielę (12.10.2003 r.) mieliśmy
zaszczyt wysłuchać kazania, w którym
mowa była o wdzięczności Bogu za to,
co daje nam każdego dnia. Z przera-
żeniem rozglądałam się po sali, która
zbudowana była z nieheblowanych pni
drzewa eukaliptusowego, przykryta
blachą falistą. Pod nogami ślizgało się
błoto (stąd te maty pod kolana), a za-
miast szyb w oknach drewniane okien-
nice. Każdy ubrany był w to, co miał
najlepszego, lecz mimo tego, nie robiło
to specjalnego wrażenia. W oczach
Europejczyka wszystko było liche
i nędzne, ale w Bożych oczach miało
inny wymiar. Patrząc na rozmodlone
twarze sióstr i braci, na ich pląsające
w uwielbieniu sylwetki, nie widziałam
tam wszechobecnej biedy, czy choroby,
ale lud Boży przepełniony Jego chwałą
i Duchem Świętym. Czuliśmy Bożą
Zbór w Bonga
Bóg kieruje nas do zboru Miskana
w Bonga. Po około dwóch tygodniach
pobytu w Etiopii, przyszedł czas by-
śmy udali się do prowincji Kefa, która
leży w południowo-zachodniej części
kraju. Niewielu turystów zapędza się
w tak dzikie i nieprzejezdne tereny.
Mieszkańcy stolicy Addis Abeby czę-
sto pytali nas, po co tam się wybieramy.
Odpowiedź ich zaskakiwała. Jecha-
liśmy do naszej rodziny cielesnej, nie
zdając sobie wtedy sprawy, że wkrótce,
będziemy mieli tam także rodzinę du-
chową.
Z samego rana ok. godziny pierw-
szej (tj. godz.7-ma rano) poszliśmy od-
wiedzić Liceum Ogólnokształcące, do
którego uczęszczał swego czasu Takele.
Tam też doszło do wyjątkowego spo-
tkania. Takele spotkał swojego kolegę
Droga Prawda Życie
Bracia i siostry ze zboru Miskana w Bonga przed domem modlitwy
1. Qale Hiywet – oznaczające: Słowo
Życia
2. Mekane Yesus – ozn.: Miejsce
Jezusa
3. Mulu Wongel – ozn.: Pełna Ewan-
gelia
4. Meserete Kristos – ozn.: Chry-
stus Fundamentem.
Niektóre zbory są pod wpływem
Ortodoksyjnego Kościoła Etiopskie-
go, którego główny strumień wypływa
z tradycyjnego etiopskiego chrześci-
jaństwa z początku IV w., z charak-
terystycznym dla siebie obrządkiem
uwielbiania i teologią.
Inne zbory Zielonoświątkowe mają
charakter lub symbole i zwyczaje za-
czerpnięte z Kościoła Baptystycznego,
Luterańskiego, Metodystycznego lub
Prezbiteriańskiego.
Jednak Kościół Zielonoświątkowy
jest pojednaniem wszystkich tych ma-
łych branży chrześcijaństwa.
obecność. Tam, gdzie życie jest walką
z nędzą, głodem, chorobą, gdzie ludzie
doświadczają przykrości ze strony fa-
natyków innych religii, Bóg w osobie
brata mówił do nas o próbach wiary
i doświadczeniach. Z kazania prze-
bijała wdzięczność za Boże dary, za
Jego hojność i łaskę okazaną tamte-
go dnia, za możliwość uczestniczenia
w nabożeństwie itd. Czytaliśmy:
Jk 1,2-5; 1,12-13, 1Kor 1;28; 10;13; 2Kor 13;5
1Pt 1,7; Job 1,22, Łk 4,l-13. Dziękujemy
Bogu za tamtą społeczność i za tamte
słowa, które utkwiły w naszych ser-
cach. Nauczyliśmy się, że za wszystko
należy Bogu dziękować. Bogu należy
się dziękczynienie za każdy kęs chleba,
za wygody, które dla nas są normą, za
dostęp do medycyny, za pracę i za wiele
innych rzeczy, które często pomijamy
w modlitwach dziękczynnych. To była
lekcja pokory.
Po nabożeństwie spacerowaliśmy
po okolicy, Takele i Jemaneh wspo-
minali dawne czasy, a ja miałam czas
na zadumę. Dlaczego w tak pięknym
kraju, gdzie żyje mnóstwo gatunków
ptaków i roślin, gdzie gleba jest tak
żyzna, że mogłaby wykarmić całą
ludność Afryki, gdzie klimat jest zróż-
nicowany w zależności od wysokości,
wszędzie gdzie się spojrzy widać nędz-
ne domostwa, licho ubranych ludzi,
niedożywione dzieci i infrastrukturę
na poziomie sprzed wieków? Tylko
Bóg zna odpowiedź na zadane pyta-
nia. Wiemy, że On wysłuchuje żarli-
wych modlitw swego ludu, a my mamy
szansę być Jego narzędziami w dziele
miłosierdzia.
Zwracamy się z prośbą do wszyst-
kich wierzących ochotnego serca, o
modlitwę i wsparcie inansowe Zboru
w Bonga.
Niech dobry Bóg pokieruje sercami
braci w Bonga, aby mądrze i roztropnie
szafowali przekazanymi im pieniędz-
mi, aby we wszystkim było uwielbione
imię Pana Jezusa, a potrzebujący byli
nasyceni i zaopatrzeni w to, czego im
brakuje na co dzień. Wspominając
słowa apostoła Pawła z listu do Hebraj-
czyków 13, 16 chcemy zachęcić każde-
go, aby skorzystał także z obietnicy
zawartej w Prz 19,17.
Niech Was Bóg błogosławi.
Wiara
Wszyscy Zielonoświątkowcy w
Etiopii wierzą, że tylko w Jezusie Chry-
stusie i w Jego męczeńskiej śmierci
można być zbawionym i otrzymać
odpuszczenie grzechów.
Wierzą również w Ojca, Syna i Du-
cha Świętego jako jedną istotę. (Mt 28,
19-20; Ps 2,7; Mk 9,7, Łk 22,29 i 3,22)
Tak jak pozostali wierzący ewan-
geliczni, etiopscy wierzący również
wierzą w nowonarodzenie (dagem ne-
weled). Demonstrują poprzez chrzest
wodny i chrzest w Duchu Świętym.
W przeciwieństwie jednak do in-
nych Kościołów Zielonoświątko-
wych, Etiopczycy wierzą i utrzy-
mują, że nie wystarczy mówić na
językach aby uważać się za wierzą-
cego, ale całe życie, począwszy od
nowonarodzenia, nawrócenia się
i pokuty, musi być przepełnione Oso-
bą Ducha Świętego z wszystkimi Jego
darami, owocami i atrybutami.
Chociaż niektóre zbory protestanc-
kie różnią się poglądami teologiczny-
mi lub wykładem Biblii, to wszystkie
cztery denominacje wyznają te same
zasady wiary.
Mimo różnic Pastorowie (Megabi)
odwiedzają się wzajemnie, dzielą Sło-
wem Bożym, innymi usługami a także
wspólnie organizują konferencje i kon-
certy chóralne.
P’ent’ay
P’ent’ay jest to gwarowa nazwa
używana w dzisiejszej Etiopii i wśród
Etiopczyków mieszkających poza
granicami swojego kraju, aby określić
wierzących nie będących członkami
Ortodoksyjnego Kościoła Etiopskie-
go.
To określenie pochodzi lub jest
skrótem „pentecostal”. Niemniej jed-
nak jest szeroko używane względem
wierzących kościołów protestanc-
kich.
Wyszczególnia się w Etiopii cztery
główne denominacje:
Plik z chomika:
vip1chomiczek
Inne pliki z tego folderu:
2008_6.pdf
(3655 KB)
2008_5.pdf
(5983 KB)
2008_4.pdf
(3363 KB)
2008_3.pdf
(5745 KB)
2008_2.pdf
(6431 KB)
Inne foldery tego chomika:
1989
1990
1991
1992
1993
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin