SZKOLNY PROGRAM WSPIERANIA UZDOLNIEŃ.doc

(174 KB) Pobierz

SZKOLNY PROGRAM WSPIERANIA UZDOLNIEŃ

I ROZWIJANIA ZAINTERESOWAŃ UCZNIÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

SPOSOBY ALIZACJIOGRAMU..........................................................................4

FORMY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM...................................................................6

INNE.......................................6

FORMY PROMOCJI UCZNIÓW I SZKOŁY.................................................................7

ZAKRES I OBSZARY DZIAŁAŃ...................................................................................8

W naszej szkole przyjęto następujące...............................................................................8

CECHY UCZNIA ZDOLNEGO.......................................................................................8

ZADANIA UCZESTNIKÓW PROGRAMU..............................................................13

ROLA I ZADANIA.........................................................................................................13

SPODZIEWANE EFEKTY...........................................................................................................17

ZAŁĄCZNIK NR 1...........................................................................................................................18


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

Założeniem nowoczesnej szkoły jest przede wszystkim stymulowanie rozwoju uczniów i wyposażanie ich w bogaty zasób wiedzy oraz umiejętności. Pragniemy, aby nasze gimnazjum było miejscem, w którym stwarza się atmosferę sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi wychowanków, gdzie istnieją optymalne warunki do wykorzystania uczniowskiego potencjału.

Biorąc pod uwagę indywidualność każdego młodego człowieka, zamierzamy umożliwić mu rozwijanie talentów, kształtowanie własnej osobowości, przygotowanie do dalszego zdobywania wiedzy. Wszystko przebiegające w serdecznej, przyjaznej atmosferze.

Zakładamy stosowanie aktywnych metod nauczania podczas pracy z uczniem, co pomoże nam w zaobserwowaniu preferowanych przez nich ról a także wyłonieniu uczniów uzdolnionych.

Za priorytet przyjmujemy rozwój postaw i zdolności twórczych.

Mamy nadzieję, że przy pomocy działań wynikających ze Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnień uczniowie Gimnazjum Nr odkryją swoje uzdolnienia, nawet te najmniejsze i każdy z nich osiągnie sukces na miarę swoich możliwości.

CELE PROGRAMU:

1.

CEL STRATEGICZNY: ułatwianie nauki i pomoc w procesie uczenia się pozwala na odkrywanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, nawet tych najmniejszych, by każdy uczeń odnosił sukces na miarę swoich możliwości.

 

2.

CELE OGÓLNE:

 

Uczeń biorąc udział w programie:

osiąga umiejętność ułatwiania sobie nauki,

osiąga osobistą satysfakcję z różnorodnych, podejmowanych przez siebie działań,

osiąga umiejętność twórczego myślenia i działania.

 

Nauczyciel biorąc udział w programie uczy lepiej (efektywniej) oraz dostrzega i wspiera

rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny każdego ucznia.


 

REGULACJE PRAWNE

rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2002r. Nr 3, poz. 28)

rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. Nr 13, poz. 125)

rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów (Dz. U. Nr 92, poz. 1016)

rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 41, poz. 362)

rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 14, poz. 131)


 

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU

Zadaniem nauczycieli i szkoły jest stwarzanie uczniom sprzyjających warunków do realizacji zamierzonych celów niniejszego programu przez:

1.

Motywowanie i inspirowanie uczniów poprzez

stosowanie różnych form pracy i metod nauczania

dostosowanie metod nauczania do stylów uczenia się i kanałów percepcji

dostrzeganie i nagradzanie najdrobniejszych osiągnięć i sukcesów

stwarzanie okazji do aktywności i twórczego działania (praca w samorządzie, udział w konkursach, kołach, otwartych zajęciach edukacyjnych, rozwiązywanie zadań problemowych na lekcji i w domu, wykonywanie prac długoterminowych, udział w projektach, organizowanie przez uczniów imprez, wyjść, praca w grupie i.t.p.)

2.

Kontakty z instytucjami lub osobami, dzięki którym uczeń będzie mógł rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności (np. wyjścia na wykłady a następnie dzielenie się wiedzą i wrażeniami z innymi uczniami, zapraszanie do szkoły rodziców i innych osób z ciekawym formami prezentacjii i.t.p. ).

3.

Gromadzenie i uzupełnianie literatury z zakresu pracy z uczniami zdolnymi (będą mogli korzystać z niej zarówno nauczyciele jak i zainteresowani problematyką rodzice).

4.

Stwarzanie uczniom możliwości prezentacji swojej wiedzy i umiejętności w szkole i poza nią – np. poprzez organizowanie konkursów, wystaw prac uczniów w szkole i poza szkołą, publikacje.

5.

Pozyskiwanie środków i finansowanie działań: fundacje promujące uzdolnienia (Dolnośląska Fundacja Wspierania Uzdolnień, , Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej...), organy samorządu terytorialnego, szkolna fundacja stworzona przez rodziców, pozyskiwanie sponsorów, aukcje młodych twórców.

6.

Doskonalenie zawodowe nauczycieli: udział w warsztatach, szkoleniach, wykładach, konferencjach poświęconych problematyce uzdolnień, co pozwoli na efektywniejszą pracę z uczniami.

7.

Współpracę diagnostyczno-wspierającą z rodzicami (stowarzyszenie rodziców wspierających uzdolnienia), , Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, Otwartą Pracownią Wspierania Uzdolnień przy DODN

8.

Promocję osiągnięć uczniów i nauczycieli


 

PROCEDURY IDENTYFIKACJI I KWALIFIKOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH

1. Ścisła współpraca wychowawców i nauczycieli.

2. Przegląd dokumentacji każdego ucznia pod kątem osiągnięć, zainteresowań i uzdolnień

3. Rozmowy z rodzicami lub ankieta dla rodziców.

4. Rozmowy z uczniami, ankieta dla uczniów- badanie stylów uczenia się oraz profilu uzdolnień i zainteresowań

5. Przekazanie sugestii nauczycielom uczącym.

6. Nauczyciele przedmiotowi decydują wspólnie z wychowawcą, czy uczeń ma zostać objęty programem/opieką indywidualną.

7. Przekazanie zgłoszenia ucznia do Zespołu ds. Ucznia Zdolnego.

8. Zespół ds. Ucznia Zdolnego dokonuje przeglądu zgłoszonych kandydatów i określa formy pracy pozalekcyjnej.

9. Założenie karty ucznia objętego programem dla dokumentowania wszystkich zdarzeń związanych z osiągnięciami i rozwojem ucznia.

10.Każdy wychowawca i nauczyciel uczący otrzymuje informację zwrotną o swoim uczniu.

11.Zespół ds. Ucznia Zdolnego monitoruje przebieg programu.


 

FORMY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM

SZKOLNE

POZASZKOLNE

INNE

na lekcji

pozalekcyjne

 

Konkursy, przeglądy, olimpiady

Zawody międzyszkolne

Obozy naukowe

Wycieczki edukacyjne

Olimpiady przedmiotowe

 

 

Edukacja przyspieszona (indywidualizacja programu, indywidualizacja toku nauczania)

Projekty edukacyjne dla uczniów zdolnych

Klasy autorskie

Obozy naukowe

Kształcenie na odległość

 

Różnicowanie treści i wymagań

Stawianie problemów

Referaty

Projekty uczniowskie

Asystent

Przedmiotowy

Grupa ekspercka

Zadania indywidualne

Listy zadań (rozszerzające)

Opieka nad grupą uczniów

Kapitan drużyny

Analiza literatury przedmiotu

Grupy zaawansowania

Koła zainteresowań

( uczestnictwo i prowadzenie)

Indywidualny trening

Szkolne olimpiady, konkursy, przeglądy

Sesje popularno-naukowe, debaty

Szkolna liga zadaniowa

Rozgrywki przedmiotowe

Spotkania z ekspertami

Zajęcia pozalekcyjne


 

FORMY PROMOCJI UCZNIÓW I SZKOŁY

PROMOWANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

PROMOCJA SZKOŁY

 

Organizowanie wystaw prac

Upublicznianie osiągnięć

Galeria „POD 12”

Prezentacja w mediach

Tablica „NASI MISTRZOWIE”

Nominowanie do nagród, stypendiów ( np. Szkolny Nobel)

Zapiski w kronice szkolnej

Zapis w „Księdze mistrzów”

 

 

• współudział w organizowaniu międzyszkolnych zawodów sportowych i konkursów

• udział uczniów naszej szkoły w konkursach i zawodach

• podjęcie starań o włączenie do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia

• nawiązanie kontaktu i współpracy z innymi szkołami wspierającymi uzdolnienia

• prezentacja na Festiwalu Nauki

• prezentacja w mediach np. Szkoła z Klasą

• udział uczniów w życiu kulturalnym miasta i osiedla

• Dzień Otwartych Drzwi

• działalność w Sieci SUS

• prezentacja szkoły na lokalnych uroczystościach

• zapraszanie na imprezy szkolne rodziców, uczniów z innych szkół, gości np. z Rady Osiedla, Rady Miasta

 


 

ZAKRES I OBSZARY DZIAŁAŃ

Każdy uczeń Gimnazjum Nr jest traktowany jako potencjalnie zdolny człowiek, który posiada wszystkie możliwości i warunki rozwoju. Zadaniem pedagogów jest znalezienie indywidualnej drogi rozwoju specyficznej dla danego ucznia.

W naszej szkole przyjęto następujące

CECHY UCZNIA ZDOLNEGO

UCZY SIĘ CHĘTNIE I ŁATWO

MA DOBRĄ PAMIĘĆ

POSIADA WIEDZĘ OGÓLNĄ

JEST DOCIEKLIWY

MA ŻYWĄ WYOBRAŹNIĘ TWÓRCZĄ

STAWIA SOBIE NOWE WYZWANIA

WIDZI PROBLEMY DO ROZWIAZANIA

JEST SAMODZIELNY

JEST KREATYWNY

STAWIA SOBIE I INNYM WYSOKIE WYMAGANIA

 

OBSZARY UZDOLNIEŃ, którymi zajmujemy się w Gimnazjum Nr

ALENT

Y

ALENT

NO-Y

T

TWÓRCZTALENT

TWÓRCZY

T

SPOŁECZTALENT

PRZYWÓDCZ SPOŁECZNO-PRZYWÓDCZY

TALENT

HUMANISTYCZNY

TALENT

ARTYSTYCZNY

TALENT

SPORTOWY

TALENT

TECHNICZNO-PRZYRODNICZY

TALENT

MATEMATYCZNO-INFORMATYCZNY


 

OKREŚLANIE OBSZARU UZDOLNIEŃ

Tabela przedstawia cechy charakterystyczne dla danego obszaru uzdolnień. Nie oznacza to jednak, że dany uczeń ma posiadać wszystkie te cechy, by zostać zakwalifikowany jako uzdolniony w danym obszarze.

Obszar uzdolnień

Przykładowe cechy ucznia

TWÓRCZY

 

• dziecko jest pełne pomysłów w zakresie różnych przedmiotów

 

i zainteresowań

• ma inwencję

• wymyśla oryginalne dzieła (opowiadania, sztuki...)

• wykorzystuje materiały i środki mowy w nowy, niezwykły sposób

• chętnie eksperymentuje, by uzyskać odpowiedź na nurtujące je pytania

• zadaje dużo, dociekliwych pytań

• jest otwarte na nowe pomysły i metody

• jest wytrwałe w każdym podejmowanym przez siebie przedsięwzięciu

• może ubierać się lub zachowywać w sobie tylko właściwy sposób

• jego pomysły są niekonwencjonalne

 


 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin