Adamski Franciszek - Socjologia malzenstwa i rodziny.pdf

(999 KB) Pobierz
FRANCISZEK ADAMSKI
Socjologia
małżeństwa
i rodziny
Wprowadzenie
WARSZAWA 1982
PAŃSTWOWE
WYDAWNICTWO
NAUKOWE
Okładkę projektował Marek
Redaktor
Redaktor techniczny CMszewsko
Korektor Ro:tłt
Tytuł dotowany przez
Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego t TechnUu
Copyright by P.ń-twowe Wydawnictwo Naukowe
Wstęp ............ 9
Część ptert^szc. Małżeństwo i rodzina: wymiar indywidualny i społeczny
...... 13
ni J. Matżeństwo i rodzina: aspekt instytucjonatny i Interaktywny
..........
1. Definicja małżenistwa i rodziny . . . .
a) Elementy konstytutywne i cechy społeczne małżeństwa ...........
b) Definicja rodziny ........
B. Proces powstawania grupy małżeńisko-jwizinnej - jej
instytucjonalizacja i funkcjonowanie ....
a) Działania poprzedzające zawarcie małżeństwa .
b) Formy społeczmo^kułturowe legatizujące zawarcie małżeństwa .........
3. Przystosowanie osobowości partnerów a funkcjonowanie małżeństwa
........
Rozdział IJ. Struktura i funikcje małżeństwa i rodzin.
1. Analiza pojęciowa i kryteria podziałów ...
2. Funkcje rodźmy .........
ina: aspekt instytucjonatny
13 13
15
19
27
28
30
35
44
44
49
7H. Rodzina w różnych kulturach .... 64 jl. Małżeństwo i rodzina w
kulturze chińskiej ... 94
2. System rodzinny w Kraju Wschodzącego Słońca . . 73
3. Małżeństwo i rodzina w społeczeństwie kastowym
Indii ........... 80
ISBN M-01-0&H9-0
357
257
263
265
275
297
304
BiMiagrafia uzupełniająca . . . . . . .318
1'ndeks nazwiistk .......... gzi
4. Rodzina w świecie arabskim ...... 88
a) Cechy rodziny arabskiej przedmuzułmańtsMej . . 88
b) Wpływ Mamu ........ 90
c) Cechy rodziny muzułmańskiej . . . . . M
d) Współczesne przemiamy rodziny w śwłecłe arabskim ........... M
5. Małżeństwo i rodzina u IzfaeMtów ..... 98
6. StmuiktMra małżeństwa i jrottMny w Starożytnej Grecji i Rzymie
........ j . 105
7< Rodzina w chrześcijańiskłej k^Kurze średnłowieciza
. i czatsow mtowożytnyłch . . . . . . . M4
Rozdział JV. Teorie rodźmy . . . . .'-'.'-. 120 ł. Teorie
fHozaficairłe . . . . ... 1B2
a) Kierunek hegłotwBko-tmarłmowtski . . . .132
b) TradycjonMizm ł pozytywizm . , . . . 12&
c) Kierunek anarcMsłyczny ....... 184-
Z. Teorie ewoHucjonistyozne . . . - . . . . 137
a) Fazy rozwojowe małżeńt&wa i rodziny w ujęehł
ewiołucjonistów . . . . . . . " 137
b) Kiryłyłoa koncepcji ewoLucjonMycznybh -.,'!*; M4 B. Teorie
współczesne . . . . . . * . 150
Vif. Małżeństwo i rodziaia w Połsce: sytuacja i kierunek przeobrażeń
........
1. Znamienne cechy rodziny tradycyjnej ....
2. Sytuacja i kierunek przeobrażeń rodziny współczesnej
a) Przemiany w poglądach na charakter związku małżeńskiego ..........
b) Zmiany w strukturze rodziny .....
c) Nowa pozycja dziecka w rodzinie ....
vm. Socjologiczne badania nad rodziną. Ogól-
na charakterystyka .........
159
M9 'HM 173 160
138
,
ł-
#03działV. Ideologie rodziny. . .
,Ł KoWepcja małżeństwa l rodziny w
: a) U6a)to!łoM model małżeńlaŁwa i rodziny . . '.' b) Małżeńistwo w
doJotrynie prawosłaiwłMSj . . c) ProtastancJca koncepcja małżeństwa . .
^ a. LaLchi model rodziny - socjaMatyczne honceptje żeńHłtwa i rodziny
.......
203
203
208
220
334
druga. Rodzima w procesie przemian
Rozdział VJ. Przemiany rodziny w Bpołeczeńgbwie indu-atariałnym i ich
teoretyczne interpretacje .... Q. Zmiany funUoeji rodziny na Me procesów
specjaHzatcji 1. Zmiany w demograficznej atruikłuarze rodziny . . 9.
Firocesy przeobrażeń w wewnętrznej struhturze mał-żeńatwa i rodziny . . .
.... .
Znaczenie rodziny dla jedmotstki i jej .ranga ąpołeczna leżą
nietwątłpdiwie u podstaw szetroikiego nią zainteresowania różnych
dyscyplin naukowych. Rodziną zajmują się historia i etnologia, które
usiłują odtworzyć kolejne fazy rozwojowe m!3tyttucji małżeństwa i
rodziny, \vyka-zać jak .kształtująca <sdę w danym dkreisie kultura tr ny,
zwyczaje, moralność rodzinna oddziałują na ogólny tpoziom kultury
społeczeństwa i t\vyznacząją wzory jego funkcjonowania. Psychologia
interesuje się procesem doboru partnerów do małżeństwa, niektórymi
aspektami stosunków małżeńskich i rodzdnnych, przebie-gietm procesu
rozwoju osobowości małżonków-rodzi-ców i dz'ieci, czyintnikaimi sulkfesu
oraz narastaniem tsy-'tuacji konfliktowych w małżeństwie i rodzimie.
Razem z medycyną psychologia dochodzi przyczyn nie*dc;stotso-wania
tpai^tneróiw tw [małżeństwie, ich niepowodzeń w tak zwanej sferze
imityminej, uświadamia moiżliwośui i uczy metod kierowania płodnością,
kształtuje uznany za właściwy atosunek do dziecka. Ekonomia inaloyniaat
ukazuje materialne podłoże życia rodzinnego, wyjaśnia mechanizmy
konsumpcji rodzinnej, nawyki konsumpcyjne, rozbieżności między
Standardami życia a
kosztami ^trzymania. Jedna z dyscyplin prawnych -*- , prawo rodzinne -
zajmuje się maiżeńąłłwam i rodm^ na w procesie ich powstałwacSa,
futnkcjohohwaoła i rozpadu, określa szczegółowo normy prawne rząjtłzące
rodziną jako anstyttuciją społeczną. Innego rodzaju normy określa tteż
teologia moralna i prawo kościelne, traktujące rodzinę jako "społeczność
zbawienia". Wreszcie demografia analizuje skład cechowy rodźmy, jej
funkcję prokreacyjną i dokonuje uogólnień dotyczących perspektyw
rozwojowych danej populacji.
Zainteresowanie rodziną jako grupą i instytucją społeczną należy do
najdawniejszych tradycji socjologicz-nych. Dociekania nad rodziną idą
zarówno .torem teore-tyczno-analRytsznytm, jak i opisowo-fbadawczym. Bada
się twięc jej istotę, opisuje proces jaj wewnętrznych przeobrażeń i
organizacji, określa wymiar pełnionych przez nią funkcji, ukazuje czynnHd
wyznaczające proces jej burczenia się i poszerzania czy zmiany w poziomie
jej wewnętrznej spoMości.
UberaAura socjologiczna - i to zarówno tteorettyczna, jak i badawcza -
poświęcona małżeństwu i rodzinie stanowi niewadliwie największy dorobek
iteg dyscypliny. Poza niekwestionowanym wkładem w sferę po-znawczo-
jteoretyczną i wzbogaceniem naszej wiedzy o społeczeństwie, jej
praktyczna przydatność dla połKyki społecznej nie jest już dziś podawana
w wątpliwość. Pożytki płynące z uprawiania socjologii rojdbainy są równie
duże dziś, jak w okresie rozpoczęcia przez F. Le Phya w drugiej połowie
XIX wieku dzieła "reformy społecznej".
, LRaraMMra socjologiczna poświęcana rodzinie znajduje ,t, swych
otdbiorców .także poza kręgiem czyteMków zaj-j snujących się rodziną w
ramach swqj pracy badawczej, ^ -dydaktycznej czy praktyceno-społecznej i
publicystycz-1 nej. Sięgają po nią szerokie kręgi "społecznie zorieato-
warnych" czytelników, k'tórzy - być może - (podziela-ją pogląd
Arystotelesa, że w rodzmie jak w soczewce odzwierciedla się życie całego
społeczeństwa.
Polska literatura socjologiczna poświecona r-ody.inie rozrasta się z
każdym rokiem. Przybywa szczególnie dużo pnąc - i to zarówno w formie
arftykułów sprawozdawczych, jak i większych całości o ambicjach te-
orQtycznych - stanowiących podsumowanie badań jednostkowych. Mamy już
także pierwsze próby całoścM-wego pddsufmowainia dotychczasowego dorobku
badawczego. Stanowią je prace: B. Łabodzińiskiej Rodzina M/ Po!sce
(Warszawa 1974), Przemiany rodziny polskiej, pod redakcją J.
Kwnutrowskiej (Warszawa 1975), A. Do-dziuk-Lityńskiej i D. MtarkoWskiej
Współczesna rodz:-7M polska (Warszawa 1975), D. MarkowEkiej Rodzica tu
społeczności tutejskiej; ciągłość i zmiana (Warszawa 1976). Pozwalają one
czyteltnikowi sną wyrobienie sobie mtmej więcej zbliżonego do
rzeczywist^łści, całościowego obrazu współczesnej polakiej rodziiny i
kierunku jej przemian. Z. Tyszka jest autorem pierwszego w polskiej
literaturze socjologicznej podręcanikowego ujęcia ptroihlemaityki rodziny
(SocjoZogia rodziny, Wartszaiwa 1974). Autor czyni to <\vykorzy^tując
metodologiczne założenia ma,rksizmu. Krąg odbiorców tej książki - ze
względu na sposób ujętia, zakres problematyki i język wymagający
określonej fonmacji 'naukowej - musi być z konieczności ograniczony;
zresztą takie były nie-wąLphwie zamierzenia autora.
Trochę odmienne cele przyświecają książce, k)tórą oddajemy do rąk
szerokiego grona Czytelników. Wyobrażamy sobie, że zainteresuje ona rtie
tylko socjologów, studentów )tej dyscypliny i innych kierunków studiów
społecznych, ale -także nauczycieli i wychcłwawców, pracowników
rozrastającej się sieci (poradaikAWa mał-żeńako-rodzMrmego, działaczy
społecznych i wszystkich
rola Todziny, szczególnie <w początkowym okresie życia człcwieToa wydaje
się niezastąpiona *.
Można zatem sciharakfteryzować rodzinę jako grupę złożoną iż osób
połączonych jednym z dwu typów stosunków społecanych: ettosuinkiem
maiżeńe)twa i gto&utn-kiem irodzice-dzieci. Wynikałoby więc z tego, że
jeat ona grupą określaną przez trwałe i zalegalizowane stosunki seksualne
dwojga partnerów dających życie swym dzieciom i uzdŁeżniaijących je od
siebie w po-cząftkowej fazie życia, a jednocześnie przyjmujących ma
siebde zadanie wprowadzenia ich wizycie. .
Te dwa typy stosunków społecznych muszą cię opierać ma stałych wzorach
postępofwania i monmateh wzajemnego oddziaływatnia członków grupy
Mdzinmej. Znaczy to, że role małżonków i członków rodziny są okireśla<ne
nie lyłko wzajemnym zaangażowaniem uczu-ciowy)m, pochodzącym ze stosunku
małżeństwa i ro-dzicielsttwa, ale także przez szersze zbiorowości, do
których ci członkowie należą: państwo, gm^pajrelligj{jna, społeczność
MkaOna*. Stosunki te są więc określane
* Teza powyżaza jezt już trućcmem wobec niepodważalnych uataleń
pochodzących z badań psychologów i pedagogów. Wyntka to ł faktu, że
najlepszy nawet zakład opiekuńczo-wy-chowawczy nie wychowuje inaczej jak
w atmosferze bezosobowej instytucji, w 'której dziecko nie potrafi się
poczuć "kimś", nie może w pełni rozwijać swych psychicznych możliwości.
Stad - pisze A. Szymborsha - J..-l żaden zakład t...] nie jeat w stanie
udrzeć dziecka przed katastrofalnymi skutkami tej separacji tod matki - f
.A/ {..J Tylko rodzina może zapewnić dziecku warunki niezbędne dla
pomyślnego jego rozwoju" (Stefoctiao społeczne, Warszawa 1969, s. 49).
Nie-zastępowalność rodziny w dostarczaniu tspołeczeństwom nowych dobrze
uformowanych obywateli akcentuje Dełcłaracjo Praw Dziecka wydama przez
ONZ w 1959 roku.
' Por. J. Szczepański, Ełetnewtarne pojęcia MC^ohnyM, War-azawa 1963, a.
149.
przez aiły wewnętrznie, do [których należy za-Hczyć osobiste potrzeby
człowieka, jego dążemia i popędy, uczucie miłości, przykazania i azac-
unktu, jakie
nych członków swej rodziny, praż przez formy kontroli zewnętrznej, a wdęc
prawo, obyczaj, tradycję czy nakazy i nommy rełigijjtne '. -
a)
i cechy społeczne wtałźedłftoa
Definicja małżeństwa była do niedawna sprowadzania do zeąpołu praw
gwa<rain{tłł(jących .^prawość" pochodzenia dziecka i obdarowujących
partnerów uprawnieniami seksualnymi*. Dziś akcentuje się inne jeszcze
momenty, a ich zakres i ranga wyznaczane są typem kultury, w obrębie
której funkcjonują określone zwiądki nazywane łnałżeńekami. Uwagłędmiając
powyższe, należy włączyć do definicji małżeństwa wszystkie te jego
elementy, !qtóre występują wszędzie, niezależm&e od* zróżnicowań
kulturowych. Z tego punktu widzenia musi tu w grę wchodzić: reprodukcja
biologiczna i uprawnienia seksualne partnerów, przekazywanie wartości
kulturowych z pokolenia na pokolenie, przekazywanie dóbr materialnych. A
zattem, każdy związek ludzki, kttó-ry spełnia owe zadania winien być
nazywany małżeństwem. Małżeństwo jest załtem związkiem, ma mocy
Zob. A. Aohinger, La płace de ta fatniiłe dam łes
w: Redecouuette de ła łamMe d trauer! łe Parls 1968, s. M.
^ Ten element w definicji rodziny akcentuje szczególnie G. P. Murdock w
awych analizach dotyczących funkcjonowania małżeństwa i rodziny w
społeczeństwach historycznych i współczesnych (Sociał StructMre, New York
1949, s. 27 i nasi.)
L
którego zostaje nadane partnerom prawo do współżycia seksualnego,
dzieciom najtomiast prawo do dziedziczenia dóbr matteriaihnych i wamtości
kuTiturowych *. inaczej mówiąc, małżeństwo jest instytucją, przy pomocy
której ąpołeczeństtwa zapewniają sobie zrodzenie i wy-
chowametnafs^ępnychpok^eńorazpaizefkazanieiimdzie-dziclłwa majteriaOnego
i kułturalnego.
Mótwiąc jeszcze bardziej szczegółowo, małżeństwo jest instytucją, poprzez
którą społeczeństwo: określa członkoattwio społeczne każdego
nowonarodzonego dziecka; określa więzy jego powinowacttwta; określa
sposób dziedziczenia włatsności; wprowadza każde nowonarodzone dziecko w
sferę kultury grupy, do której nałe-ży i kultury całej społeczności;
[wyznacza zakres u-prawnień seksualmych swych cztonków; wyznacza sferę
maiteriałnaj i pozamałterialnej pomocy {nowonarodzonym dzieciom, kobietom
ciężarnym, żywiącym i wychowującym dzieci*. Wszystkie wyżej wymienione
Tadania są spełniane w każdym tspołeozeńs^wie, ale ma różny sposób, to
znaczy w różnorakim zakresie są wiązane ze związkiem osób itrdk)bowanym
jako %wiązdk małżeński. Sttąd w poszczególnych kulturach z pojęciem
małżeńatwa może [być wiązana szersza bądź węższa łtnreść.
Małżeństwo zatem to pewien zespół środków instytucjonalnych
umożliwiających społeczeństwu reaHza-cję zadań (wiążących się z
prdkreaoją i socjalizacją swych członków oraz dhreślających stosunki
pokre włeń-s)twa w mamach grupy, w tym przede wszystkim przypisujących
dzieciom ich rzeczywistych lub domtniema-
' Por. G. Madiniar, Naturę et mutere de ta ?omiHe, w: FałUiHM
d'aujourd'hMł. Sitwatiow e( avełłłt, Lyon 1953, s. 199.
' Por. C. C. Handł, The FamHy. Ań IwtfodvctMm, Londoa 1970,a.39inast.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin