Diagnozowanie osób indywidualnych.pdf

(245 KB) Pobierz
(Microsoft Word - DiagnozowanieOs\363bIndyw..rtf)
CharlesD.Garvin,BrettA.Seabury,Działaniainterpersonalnewpracysocjalnej,Katowice1998.
Rozdział VI
DIAGNOZOWANIE OSìB
INDYWIDUALNYCH
Rozdziałtenprzedstawiazagadnieniadotyczącewszelkichproce
dur diagnostycznych, jak równieŜ ramy diagnozy indywidualnych
osób.Wrozdzialenastępnymomówimydiagnozowanierodziny,małej
grupyiorganizacji.Diagnozowanieiinterwencjasąprocesamipowią
zanymi ze sobą, skuteczna interwencja wspiera się na dobrej
diagnozie.
Procesydiagnozowaniapomagająpracownikowisocjalnemuzro
zumiećsystemklienckiijegointerakcjeześrodowiskiem.Pracownik
jednakniemaczasu,aniteŜniemapotrzebyzrozumieniawszystkiego,
co wiąŜe się z ludźmi i ich sytuacjami Ŝyciowymi. Z tego powodu
prezentowane tu podejście do diagnozy jest zawęŜone przesłankami
naturypragmatycznejiteoretycznej.
Cele diagnozy
Przesłanki pragmatyczne zawęŜają diagnozę do informacji nie
zbędnych dla opracowania rzetelnego planuinterwencji. We wcześ
niejszych modelach praktyki zachęcano pracowników socjalnych do
kolekcjonowaniaolbrzymichilościinformacjioklientach 1 .Nielekce
waŜononiczego,adokumentacjawplacówkachprzypominałaksiąŜki
telefonicznewielkichmetropolii.Obecnieuczymypracownikówwię
kszejselektywnościwzbieraniudanych.Istotainformacjiwodniesie
niudodanejsprawypowinnawyznaczaćproceszbieraniadanych 2 .
216
CharlesD.Garvin,BrettA.Seabury
Diagnozowanieosóbindywidualnych
217
Wprawdziewniektórych placówkachnadalpoddajesiękandydatów
na klientów długim seriom oceniających procedur (historia Ŝycia i
zdrowia,testypsychologiczne,diagnozypsychiatryczne),uwaŜamy,Ŝe
jesttoniepotrzebnyluksuswczasachkurczącychsięzasobów.Poza
tymsątoproceduryczasochłonne,ajakpisaliśmywrozdzialedrugim,
czasuniemazbytwiele,kiedypracujemyzklientami,którychtrawi
kryzysipogłębiaichtrudnąsytuację.
Nadmiernośćproceduroceniającychwydajesięzresztąbardziej
słuŜyćsamymprofesjonalistomiplacówkom,niŜpotrzebomklienta.
Wswoichnajgorszychformachmogąoneuczynićzklientapasywny
obiekt,amaonprzecieŜbyćaktywnympartneremwprocesiewzbo
gacaniarozumieniajegoproblemuprzezniegosamegoiprzezpracow
nikasocjalnego.Takąwłaśniepostawęklientapowinienwzmacniaći
doceniaćpracowniksocjalnywprocesiediagnozowania.
Diagnozajakoproces
Nasze pojmowanie diagnozy zakłada, Ŝe jest to ciągła
działalność, w którą angaŜuje się pracownik i system kliencki w
trakcie całego procesu pomocowego. Mimo zakładanej ciągłości,
diagnozowanie zmienia się w poszczególnych fazach. W fazie
rozpoczynania interwencji diagnoza słuŜy wstępnemu rozpoznaniu
sprawy klienta oraz określeniu, czy zgłosił się on do właściwej
placówki.Klient(afaktyczniekandydatnaklientawtymmomencie)
uzyskujepomocwzrozumieniucharakterudostępnychusługorazich
przypuszczalnej uŜyteczności dla niego. Jeśli problemy klienta nie
przystajądorodzajuusługświadczonychprzezplacówkę,lubteŜnie
chceonznichskorzystać,pomagamusięznaleźćplacówkębardziej
dlaniegowłaściwą.
Wfazierozpoczynaniainterwencjinajistotniejsządecyzjąjest
dobórrodzajupomocydoproblemówklienta,przetownikliwezbiera
niedanychdiagnostycznychniejestpotrzebne.Najbardziejwłaściwa
jesttustrategiaprzesiewu(screening),którawymagadwóchpodsta
wowychdecyzjiklienta.Musionzdecydowaćsię,nadjakimproble
mem chce pracować i zaakceptować pomoc placówki. Po podjęciu
tych decyzji pracownik socjalny wraz z klientem mogą zacząć
rozpatrywaniezgłoszonegoproblemubardziejszczegółowo.
W ten sposób rozpoczyna się druga faza usługi (która jest
przedmiotem obecnego i następnego rozdziału) i w toku tej fazy
pracownikisystemklienckigromadząnajwięcejinformacjioobecnej
sytuacji klienta. Pracownik odgrywa aktywną rolęw rozpoznawaniu
zgłoszonego przez klienta problemu i wyszukiwaniu istotnych
czynników, które mogą pomóc w rozpoznaniu problemu będącego
celeminterwencji.TeinformacjenaleŜytakzbierać,abypracowniki
klient mogli podjąć inne waŜne decyzje: ustalić cele usługi i plan
działańwiodącychdoichosiągnięcia.Diagnozawtejfaziepomaga
pracownikowi i klientowi zadecydować o tym, w jakim układzie
najlepiej pracować (indywidualnym, rodzinnym, grupowym) i jakie
środkizmobilizowaćwprocesiepomocowym.
TakŜe w fazach późniejszych diagnozowanie waŜne jest w
wyborzeimonitorowaniustosowanychstrategiiorazichzmianie,jeśli
zajdzie taka potrzeba. W fazie końcowej diagnoza jest szczególnie
istotna.Pracownikzklientemdokonująocenyrezultatówswejpracy(a
takŜeinnychzaangaŜowanychwniąosóbzsystemudziałań).WaŜne
jest tu takŜe zaplanowanie dalszego, samodzielnego Ŝycia klienta,
chodzioto,byzmiany,którezaszływtrakciepracyzklientem,nie
zanikały.
Diagnozajako " etykieta”
Niektóre modele praktyki kładą nacisk na fazę diagnozy w
początkach procesu usługi (koncepcja badania i diagnozy Holisa 3 ).
Faza ta często kończona jest wtedy, kiedy pracownik formułuje
profesjonalnąocenę(swegorodzajuimpresjędiagnostyczną)kłopotów
klienta.Diagnozatamakierunkowaćzamierzonyprocesinterwencjii
wpewnychidealnychsytuacjachtaksiędzieje.Wprawdzieporadnie
zdrowiapsychicznego,słuŜbymedyczneorazinneplacówki,których
koszty usług są zwracane przez instytucje ubezpieczeniowe, mają
obowiązekprzedstawianiadiagnozyklienta,myuwaŜamy,Ŝejestto
niewłaściwe.Etykietydiagnostycznetownioskiiocenysporządzane
przezspecjalistówdotyczącezachowańklientów.
Czasem te etykiety zaczynają Ŝyć własnym Ŝyciem i
profesjonaliści traktują je jak fundamentalne "prawdy" o klientach.
Jeślisiętakdzieje,topotemtrudnotozmienićimogąoneprzylgnąć
doklientanacałyczasjegokontaktuzorganizacjamipomocynawet
gdyjegozachowaniaipostawyulegnągruntownymprzekształceniom.
Innąwadąetykietdiagnostycznychjestto,Ŝekoncentrująsięonena
indywidualnychzachowaniachisytuacjach.Ztegopowodupomijają
problemyinterakcjiklientazinnymiludźmiluborganizacjamiwjego
otoczeniu. Niektóre instytucje ubezpieczeniowe wymagają od
pracownikaoddzielnychdiagnozkaŜdegoczłonkarodziny,choćjego
podejście do problemu jest systemowe i traktuje rodzinę w sposób
całościowy.
~
218
CharlesD.Garvin,BrettA.Seabury
Diagnozowanieosóbindywidualnych
219
Zbieraniedanych
tłumacza, kiedy język jest barierą, a nawet listownie, kiedy nie
przeszkadza w tym analfabetyzm klientów. Kompetentny pracownik
stosujewtrakciewywiadupytaniaotwarte 4 (tojesttakie,naktórenie
moŜnaodpowiedziećtaklubnie).Naprzykład,pytaniezamknięte:"Czy
kłóciszsięzeswoimirodzicami?"lepiejzmienićna:"Jakcisięukładają
stosunki z rodzicami?". Pytania zamknięte nie dają moŜliwości
ujawniania takiego zakresu odpowiedzi, jaki umoŜliwiają pytania
otwarte.
Innym waŜnym zaleceniem strategicznym stosowanym w
trakciewywiadujestunikaniepytańtypu"dlaczego".PracownikmoŜe
rzeczywiście chcieć dowiedzieć się, dlaczego klient postąpił w
określony sposób, jednak pytania zaczynające się od "dlaczego" są
często mylnie rozumiane przez klientów, mogą oni reagować w
sposób.obronny,usprawiedliwianiemdziałań,októrychmowa.Zbyt
wielepytań"dlaczego"sprawiawraŜenieprzesłuchiwaniaklienta,anie
przeprowadzania wywiadu. Prosta zamiana "dlaczego" na "jak" w
wywiadzie pozwala uniknąć reakcji obronnych. Na przykład,
pracownik moŜe powiedzieć: "Jak to się stało, Ŝe się tak
pokłóciliście?", zamiast oskarŜycielskiego: "Dlaczego tak się
pokłóciliście?".
WsukcesywnymgromadzeniuinformacjitrzebaczęstouŜywać
zarównopytańnawiązujących(responsive),jakisystematycznych(sy
stematic). Pytania nawiązujące mają zwykle charakter empatyczny i
odnoszą się do stwierdzeń wypowiedzianych właśnie przez klienta.
Kiedy klient opowiada o tym, Ŝe został potraktowany poniŜająco w
placówce, pracownik moŜe spytać: "Jak pan zareagował na tę fru
strującąsytuację?".Natomiastpytaniasystematycznemajązazadanie
utrzymaćuwagęklientanaprzedmiocierozmowyizapobiecpobocz
nym wątkom. Oto przykład: "Pani reakcje na szkołę są waŜne, ale
zanimdonichprzejdziemy,skończmyomówienietego,cozaszłow
panisporzezmęŜem."
Zbieraniedanychstanowiistotędiagnozowania.Wniniejszym
podrozdzialeprezentujemypowszechniestosowanesposobykolekcjo
nowaniatychmateriałów,typoweichźródła,zagadnieniaetycznez
procesem tym związane oraz zagadnienia oceny dokładności i rze
telnościzebranychdanych.
Psychiatrastosuje badania stanu umysłowego pacjenta (serie
usystematyzowanych pytań i ćwiczeń), aby określić charakter jego
psychopatologii. Psycholog moŜe zastosować róŜne
wystandaryzowaneiprojekcyjnetestysłuŜącepoznaniuosobowościi
stanówemocjonalnychklientów.Pracowniksocjalny,przeciwnie,w
zdobywaniuinformacjioklientachiichsytuacjiopierasięgłówniena
bezpośrednichwywiadach.
Wprawdzie coraz częściej pracownicy socjalni stosują
narzędzia,któresamiopracowali,waŜnejest,abyposiadalibiegłośćw
technikachwywiadu.WprawdzieteŜnieoczekujesięodnichbadania
stanu umysłowego klientów czy stosowania i interpretacji testów
psychologicznych, to jednak powinni być obeznani z procedurami
zbierania tego rodzaju danych, aby móc ocenić dokładność i
wiarygodność informacji dostarczanych przez innych
profesjonalistów.
Metody
Nie dysponujemy idealnymi i definitywnymi metodami
gromadzenia danych o kliencie. KaŜda metoda cechuje się
ograniczeniami i w jakimś sensie daje skrzywiony obraz badanej
rzeczywistości.Większośćtestówpsychologicznychopracowanodla
białych przedstawicieli klasy średniej, mogą więc być
dyskryminujące pod względem kulturowym, etnicznym i
socjoekonomicznym.Naprzykład,przysłowiauŜywanewjednejz
części standardowego badania stanu umysłowego mogą być
kulturowonicnieznaczącedlaniektórychpacjentów.
A w trakcie bezpośredniego wywiadu nie dysponujemy
pewnymsposobemoceniania,czyklientmówiprawdę,czyteŜjedno
kłamstwozadrugim.
Dane,którezebranozapomocąwięcejniŜjednejmetodyiz
więcejniŜjednegoźródła),stwarzająwiększeprawdopodobieństwo
uniknięciazniekształconegoogląduklienta.Jestprzynajmniejszansa
nato,ŜezniekształceniawynikającezjednejmetodyinneprzewaŜą.
Pracownicy socjalni korzystają z wielu metod zbierania
danych.Realizująwywiadybezpośrednie,przeztelefon,zudziałem
Źródła
Pracowniksocjalnymusinietylkoumiećzbieraćinformacje
werbalne,powinientakŜebyćdobrymobserwatorem.JakjuŜotym
pisaliśmy wrozdzialeoporozumiewaniusię,duŜaczęśćinformacji
wymienianajest poza kanałem werbalnym. UwaŜny praktyk potrafi
czynićuŜytekzinformacjiwizualnych,dźwiękowych,dotykowych,a
nawet węchowych. Te "obserwacyjne" metody mają szczególne
zastosowaniewtrakciewizytwdomu,szkoleimiejscupracy,kiedy
diagnozujemysystemklienckiwinterakcjiześrodowiskiem.
220
CharlesD.Garvin,BrettA.Seabury
Diagnozowanieosóbindywidualnych
221
Dane diagnostyczne gromadzić moŜna takŜe za pomocą
kwestionariuszy. Ich treść, forma i długość mogą być bardzo
zróŜnicowane.Istniejąspecjalnekwestionariuszedozbieraniadanych
demograficznych i innych identyfikacyjnych informacji o systemie
klienckim. Stosuje się je rutynowo w odniesieniu do kandydatów
zwracających się do wielkich organizacji, nie zawsze są one
zapisywane w formularzach, często urzędnik wprowadza je do
komputera w trakcie rozmowy. Przykładami takich danych są:
nazwisko,adres,numertelefonu,wiek,płeć,rasa,stancywilny,liczba
dzieci. Takie wstępne kwestionariusze często zawierają pytania o
powódzwróceniasięopomoclubzgłoszeniasięwdanymczasie.
Pracownik socjalny moŜe stosować szczegółowe
kwestionariuszebiograficznedozebraniadanychztakichdziedzin,jak
historia rodziny, zdrowia, zatrudnienia. Nie sądzimy, Ŝe naleŜy je
rutynowo stosować w odniesieniu do wszystkich klientów. Powinny
być uŜywane tylko wtedy, gdy uzyskana informacja ma istotny
związek z ustalonym do rozwiązania przez pracownika socjalnego
problemem, lub wtedy, gdy takie informacje są potrzebne do
określeniapotrzebpomocysocjalnejwdanejpopulacji.
Jest sprawą jasną, ŜenajwaŜniejszym źródłeminformacjijest
zawszesystemkliencki.Klientjestośrodkiemproblemówipodstawo
wymźródłeminformacjionich.Jakwszystkieinneźródłainformacji,
takiklientprzekazujejewpostacizniekształconej.Zadaniempracow
nika jest identyfikacja zniekształceń, które wymagają korekt oraz
zauwaŜenietychzniekształceńwspostrzeŜeniachklienta,któresamew
sobiesąinformacją.
Powszechne zniekształcenie danych przez klientów polega na
przypisywaniu przez nich albo zbyt duŜego znaczenia zewnętrznym
przyczynomproblemów,albodziałaniomwłasnym6.Niektórzyklienci
podlegająnajbardziejczynnikomemocjonalnymzwiązanymzichpro
blemami,nainnychmająwpływczynnikipoznawcze.Zniekształcenie
zbieranychdanychnastąpizgodniezkierunkiemnastawieniaklienta.
Nadmiernakoncentracjanaczynnikachzewnętrznychutrudniadostęp
doujawnieniaprzyczynwewnętrznychiodwrotnie.
Kolejnym waŜnym źródłem informacji o problemach są
"znaczącyinni",czyliosoby,któreklientówznająiorientująsięwich
problemach.Mogątobyćkrewni,bliscyprzyjaciele,sąsiedzi,koledzy
z pracy i ze szkoły, przełoŜeni i szefowie oraz inne jeszcze osoby
znająceproblemyklienta.Podobniejaksamiklienciiteosobywnosić
będąswojezniekształceniadopodawanychinformacji.UzaleŜnioneto
będzieodstopniaijakościzaangaŜowaniawsprawyklienta.Naprzy
kład, krewny moŜe Ŝywić uczucia negatywne i obwiniać klienta za
swojewłasnekłopoty.Innympowszechnymczynnikiemzakłócającym
informacje pochodzące od osób znaczących jest plotkowanie, czyli
dzieleniesięinformacjaminiepochodzącymizpierwszejręki.Trzebaje
umiećoddzielićodinformacjiwiarygodnych.
Kwestiewykorzystywaniaźródełinformacji
Pracownik niemoŜe,tak po prostu, skontaktować się z osobą
znaczącąipoprosićoinformacjeoproblemachswojegoklienta.Obo
wiązującazasadapoufnościwymaga,abyskonsultowaćzklientemplan
uzyskiwania informacji o nim i uzyskać jego zgodę. W większości
sytuacji klient powinien wiedzieć, z kim nastąpi kontakt, w jakiej
sprawieipowinienwyrazićnatopisemnązgodę?Klientmaprawodo
kontroligromadzonychiujawnianychinformacjionim.ChoćmoŜesię
to wydać niepotrzebnie czasochłonne, popieramy takie procedury,
poniewaŜ są jednym ze sposobów okazywania szacunku klientowi i
zapewniająjegowłączeniesięwpodejmowaniedecyzji.Takaochrona
prawaklientadopoufnościumoŜliwiapracownikowisprawdzenie,czy
inneźródłainformacji,zktórychchceskorzystaćsąwłaściwe,zanim
jeszczesiędonichzwróci.
Informacje moŜna zdobywać takŜe od innych pracowników,
którzybyliwkontakciezklientem.Informacjepochodząceodinnych
pracownikówiplacówekteŜniesąwolneodzniekształceń.Pracownicy
słuŜbpomocowychmająnaogółswojespecjalności,zateminformacje,
którezbierają,sączęstowobszarzeichspecjalności.LekarzmoŜemieć
informacje o zdrowiu klienta, ale nie wiedzieć nic o jego umie
jętnościach społecznych czy zawodowych. Takie wąskie podejście
bywazwodnicze,gdystaramysięzrozumiećklienta.Pamiętamy(zfil
mu Ojciec chrzestny) księdza, który orientował się drobiazgowo we
wszystkich sprawach swych wiernych dotyczących kościoła, ale nie
wiedział nic o ich rodzinach i interesach. Profesjonaliści mają teŜ
tendencjedokoncentrowaniasięnasłabościachklienta,ignorującjego
mocnestronyizdolności.Skrzywieniatesąnieuchronnąkonsekwencją
ról"klienta"czy"pacjenta",zktórymikojarząsiędefekty,ograniczenia
i braki. Dokumenty pochodzące od specjalistów i placówek
specjalistycznych są kiepskimi materiałami do sporządzenia zrówno
waŜonejbiografiiklienta..
Zdanymipochodzącymizinnychplacówek,odinnychspecjali
stówtakŜezwiązanesąkwestiepoufności.Niektóreplacówkiwyma
222
CharlesD.Garvin,BrettA.Seabury
Diagnozowanieosóbindywidualnych
223
gająodklientapodpisaniazgóryzgodynauzyskiwanieinformacjiod
innych specjalistów i placówek, a takŜe przekazywanie ich innym.
Takaproceduraniezapewniapoufnościklientowi.WkaŜdymprzy
padku,kiedypracownikzamierzauzyskaćskądślubprzekazaćgdzieś
informacjeokliencie,powiniengootympoinformowaćiuzyskaćna
tozgodę.
Podkreślamytu,ŜepracownikniemoŜekolekcjonowaćdanych
zdowolnegoźródłaizakładać,Ŝesąonewartościowe.Poskompleto
waniu informacji z róŜnych źródeł naleŜy zorientować się, jaką
wartość przedstawiają pod względem dokładności i rzetelności.
Bardzo łatwo jest o fałszywe wnioski z informacji nierzetelnych i
niedokładnych 8 .
InformacjemoŜnapodzielićnadwaogólnetypy:obserwacyjne
i dedukcyjne 9 . Informacje obserwacyjne (albo faktograficzne) repre
zentująświat doświadczeń,informacje dedukcyjne zaś, subiektywny
światobserwatora.Obarodzajeinformacjiwystępująwprofesjonalnej
dokumentacjiiobasąwaŜne,alebezwarunkowotrzebajerozróŜniać.
Informacje dedukcyjne nie wiąŜą się z faktami, są konkluzjami lub
subiektywnymireakcjamiosoby,którajesporządza.Poprawneinfor
macje dedukcyjne naleŜy poprzeć dowodami (fakty, obserwacje), a
pracownikpowinienbyćwstaniewychwycićprzypadki,wktórychnie
sąoneuprawomocnioneipomijająfakty.
Aby zilustrować te kwestie, prezentujemy poniŜej fragmenty
opisupewnegoprzypadku.Wpierwszychkilkuakapitachpodanesą
informacje obserwacyjne i faktyczne, ostatni akapit przynosi
informacje dedukcyjne, wywnioskowane z opisanej sytuacji.
WaŜniejsze informacje dedukcyjne wyróŜniamy kursywą, a
następującapoopisieprzypadkuanalizawskazujenate,któreniesą
naleŜyciepopartedanymi.
pistolet,którykupiła,bybronićsięprzednarkomanami,którzyjak
twierdziławłamująsiędoniejiwykradająurządzeniadomowe.
WmieszkaniupaniXpiętrzyłosiędowysokościpasadwadzieścia
jedenstosówstarychgazet.Karaluchywidaćbyłowobupokojach,
a kuchnia zarzucona była brudnymi naczyniami. Z czterech toreb
wysypywałysięśmiecinapodłogę.Kiedypracownikzapytałpanią
X, czy nie potrzebuje pomocy, by doprowadzić mieszkanie do
porządku,rozpłakałasięistwierdziła,ŜeoddniaśmiercimęŜanie
wyrzuciłaŜadnejgazety.
Zkoleispytałapracownika,czymajakieśhobbyiczylubizbierać
rzeczy.
PaniXbyłaubranawwytartąbawełnianąsuknię,poplamionąjedze
niem i podziurawioną. W mieszkaniu czuć było mocz, a w rogu
pokojuleŜałastertabrudnejbielizny.PaniXnieodwiedzałalekarza
od dwóch lat. Miała słaby wzrok, a okulary zagubiła. Słabym
wzrokiem się jednak nie martwiła i zapewniała pracownika, Ŝe
potrafistrzelaćcelnie,jeślizaatakująjąnarkomani.Wyjaśniała,Ŝe
nauczyłjąstrzelaćmąŜ,którytrenowałwparamilitarnejjednostce
Ku Klux Klanu. Otworzywszy szafę pokazała przybyszowi
nazistowski uniform męŜa. Pracownik odnotował, Ŝe mosięŜne
guziki lśniły, strój był wyprasowany, a skórzane paski
wyczyszczono pastą. Stwierdziwszy, Ŝe rozmiarem pasuje on na
pracownika, zaczęła nazywać go imieniem męŜa i zapytała, czy
spędzi tu noc. Pracownik odpowiedział, Ŝe musi juŜ iść, ale
powiedział, Ŝe wróci i pomoŜe jej rozwiązać niektóre problemy.
Pani X zaczęła płakać i błagała, Ŝeby "znowu jej nie zostawiał".
Zapewniwszyją,Ŝejeszczetuprzyjdzie,pracownikszybkoopuścił
mieszkanie. Kiedy schodził po schodach, został napadnięty przez
dwóchopryszków,którzyodebralimuportfeliaktówkęorazzranili
noswdwóchmiejscach.
Impresjediagnostyczneizalecenia
PaniXjestwdowąwśrednimwieku,któraniejestwstaniezajmować
się sobą. W swoim mieszkaniu doprowadziła do licznych zagroŜeń dla
zdrowia. Jej paranoiczne myślenie, niemoŜność utrzymania moczu i spła
szczenie uczuć stanowią objawy powikłanej melancholii psychotycznej.
Znajdujesię w depresji,dotejporynieporadziłasobiez uczuciem Ŝalupo
śmierci męŜa. Pani X znajduje się w stanie kryzysuijest niebezpiecznadla
otoczenia.Wymaganatychmiastowejhospitalizacji.
Następujące informacje dedukcyjne wydają się być
potwierdzonewświetledanychzwywiadu:
- "średniwiek"paniXma52lata.
"doprowadziładozagroŜeńdlazdrowiawmieszkaniu"stwierdzenieto
znajdujepotwierdzeniewjejsłabymwzrokuoraznagromadze
PaniXjest52letniąwdową.JejmąŜzmarłprzeddwomalatyiodtego
czasu Ŝyje samotnie w dwupokojowym mieszkaniu. Jej obie córki są
męŜatkamiimieszkająwinnymstanie.PaniXpobieraniewielkąemeryturę
i zasiłek z pomocy społecznej przysługujący osobom owdowiałym.
Zamieszkuje w części miasta, która ma być odnowiona. Ponad połowa
budynkówwjejsąsiedztwiejestjuŜwyludniona.Ten,wktórymznajdujesię
jejmieszkanie,jestprzeznaczonydorozbiórkiimabyć zburzonyzatrzy
miesiące.
Kiedy skontaktował się z nią pracownik socjalny wydziału mieszka
niowego, aby ją o tym poinformować i pomóc w znalezieniu innego
mieszkania, pani X oświadczyła, Ŝe nigdy nie opuści swego mieszkaniai
zabijekaŜdego,ktospróbujejązniegowyrzucić.Pokazałapracownikowi
Zgłoś jeśli naruszono regulamin