Podstawy działania samochodowych instalacji elektrycznych - Poradnik Serwisowy.pdf
(
45142 KB
)
Pobierz
372847761 UNPDF
Nr 1/2006
KOMPENDIUM PRAKTYCZNEJ WIEDZY WARSZTATOWEJ
Podstawy działania samochodowych
instalacji elektrycznych
Od autora
Postępująca elektronizacja samochodów i wzbo-
gacanie samochodowych instalacji elektrycznych
o dodatkowe obwody elektryczne, służące do: re-
gulacji pracy zawieszeń, otwierania i zamykania
szyb bocznych i dachu, odmrażania lusterek ze-
wnętrznych, sterowania położeniem foteli, domy-
kania i blokowania drzwi i pokryw, sterowania
anteną radiową itp., skłania wiele osób do choć-
by ogólnego zaznajomienia się z tajnikami samo-
chodowej instalacji elektrycznej. Ten poradnik nie
jest przeznaczony dla elektryków samochodowych,
którzy zawarty w nim materiał znają doskona-
le z racji wykonywanego zawodu. Jest on skiero-
wany do tych warsztatowców, którzy zajmują się
mechaniką lub blacharką samochodową, a dzięki
postępującej elektronizacji samochodów i związa-
nego z tym zagęszczania sieci przewodów, chcą
znać podstawy działania samochodowych insta-
lacji elektrycznych. Poradnik ten daje podstawy
elektryki samochodowej i umożliwia samodzielne
rozwiązywanie najprostszych problemów związa-
nych z funkcjonowaniem instalacji elektrycznych
i samochodowych odbiorników prądu.
Powszechna obawa i niechęć do ingerowania
w instalację elektryczną wypływa z niedostatecz-
nej znajomości zjawisk związanych z elektrycz-
nością. Poznanie tych zjawisk umożliwia zro-
zumienie podstaw funkcjonowania samochodo-
wych urządzeń elektrycznych i daje umiejętność
orientowania się w gąszczu przewodów instalacji
elektrycznej. Drobna usterka instalacji nie będzie
już problemem. Przy pewnym zaangażowaniu
poradzimy sobie także z trudniejszymi naprawa-
mi. Zniknie obawa przed rozłączeniem i ponow-
nym złożeniem instalacji elektrycznej, w razie ko-
nieczności polakierowania elementów nadwozia,
wymontowania zespołu napędowego lub wyko-
nania innej naprawy związanej z rozłączeniem
wiązek elektrycznych lub wymontowaniem od-
biorników prądu.
Jeszcze w latach sześćdziesiątych XX wieku
samochodowe instalacje elektryczne były bardzo
proste. Każdy mechanik lub kierowca, dysponu-
jący podstawową wiedzą, mógł całkowicie ro-
zebrać i ponownie złożyć instalację elektryczną
korzystając z podręcznych narzędzi, bez dostę-
pu do specjalistycznych przyrządów i aparatury
diagnostycznej.
Doraźną, drobną naprawę instalacji elektrycz-
nej współczesnego samochodu też da się prze-
prowadzić bez dostępu do profesjonalnego sta-
nowiska diagnostycznego i bez pomocy samocho-
dowego elektryka-specjalisty. Nie trzeba zawsze
odwoływać się do pomocy autoryzowanego ser-
wisu, ponieważ także w skomplikowanych insta-
lacjach występują banalne i łatwe do usunięcia
uszkodzenia.
Współczesne samochody zawierają wiele zło-
żonych układów elektrycznych. Niektórych z nich
nie naprawia się nawet w warunkach warsztato-
wych, ograniczając się jedynie do ich diagnozo-
wania i wymiany. Potrzebna jest jednak wiedza
umożliwiająca trafne rozpoznanie uszkodzenia i
ustalenie jego przyczyn.
Podstawy działania samochodowych
instalacji elektrycznych
Rafał Dmowski
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES
mgr Wła dysław Po le sińs ki
REDAKTOR NACZELNY
mgr inż. Krzysztof Trzeciak
e-mail: k.trzeciak@automotoserwis.com.pl
SEKRETARZ REDAKCJI
mgr inż. El ż bie ta Woź niak
e-mail: e.wozniak@automotoserwis.com.pl
ADRES REDAKCJI
ul. Koniczynowa 11, 03-612 War sza wa
tel. 022-678-64-90, fax 022-679-71-01
www.automotoserwis.com.pl
REKLAMA
Specjalista ds. reklamy
Roman Celiński tel. 022-678-37-33
e-mail: r.celinski@automotoserwis.com.pl
PRENuMERATA
: tel. 022-678-38-05
prenumerata@ipnet.com.pl
GRAFIKAIŁAMANIE:
MAT-Andrzej Glanda
DRUK:
TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
Spis treści
1. Zacznijmy od podstaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.1.Informacjefizycznezwiązanezelektrycznością .........................5
1.2.Prądstały,prądprzemienny .........................................6
1.3.Natężenie,napięcie,moc,rezystancja..................................6
1.4.Niskieiwysokienapięciewinstalacjisamochodowej.....................7
1.5.Indukcjaelektrostatyczna-zasadadziałaniakondensatora.................8
1.6.Indukcjaelektromagnetyczna-zasadadziałaniacewkiindukcyjnej..........8
1.7.Pobórprądu .....................................................10
1.8.Podstawoweinformacjeosamochodowychinstalacjachelektrycznych......10
2. Obwód ładowania............................................14
2.1.Akumulatory ....................................................14
2.2.Zasadadziałaniaakumulatora.......................................15
2.3.Formowanieiładowanieakumulatora ................................16
2.4.Testowanieakumulatora ...........................................17
2.5.Właściwaeksploatacjaakumulatora ..................................18
2.6.Prądniceprądustałego.............................................19
2.7.Prądniceprąduprzemiennego.......................................20
2.8.Zasadadziałaniaalternatora ........................................20
2.9.Prostowniki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
2.10.Regulatoryalternatorów...........................................23
3. Odbiorniki prądu .............................................24
3.1.Rozruszniki......................................................24
3.2.Oświetlenie,sygnalizacja,wskaźniki .................................25
3.3.Układywspomagającejazdę ........................................26
3.4.Wyposażeniedodatkowe ...........................................27
4. Instalacja zapłonowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
4.1.Zapłonbateryjny .................................................29
4.2.Kątwyprzedzeniazapłonu .........................................36
4.3.Rozdzielaczezapłonu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
4.4.Świecezapłonowe ................................................37
5. Układy wtryskowe sterowane elektronicznie.......................41
6. Instalacja rozruchowa silników wysokoprężnych....................44
7. Uszkodzenia instalacji elektrycznej ...............................45
8. Wskazówki praktyczne do pracy z multimetrem.....................49
4
Poradnik
SERWISOWY
1. Zacznijmy od podstaw
1.1. Informacje fizyczne związane
z elektrycznością
Jeżeli poddamy metal działaniu pola elek-
trycznego, ruch elektronów swobodnych sta-
je się uporządkowany. Mówimy wówczas o
przepływie prądu elektrycznego w metalu
.
Elektronydążądopunktówowyższympoten-
cjale.Opisanysposóbprzepływuprąduwystę-
pujewmetalach,czyliprzewodnikachelek-
trycznychkategoriiI.Przewodnikitenieulegają
zmianomchemicznympodczasprzepływuprą-
du.Mogąnatomiastulegaćzmianomfizycznym
-nagrzewająsię.
PrzewodnikamikategoriiIIsącieczeprzewo-
dzącezwaneelektrolitami.Sątoroztworywod-
nekwasówzasadisoliorazroztopionesole.
Przewodzenie w elektrolitach polega na ruchu
jonów
,czyliatomówlubcząsteczeknaładowa-
nychdodatnio-zwanychkationamilubnałado-
wanychujemnie-zwanychanionami.Przepływ
prąduwprzewodnikachIIkategoriipowoduje
zmianychemiczne.
Pierwiastkiposiadająceprzeważnie5,6lub7
mocnozwiązanychzjądremelektronównaorbi-
ciezewnętrznejsąnazywanedielektrykami(izo-
latorami).
Idealny izolator nie ma elektronów
swobodnych i jest całkowicie pozbawiony zdol-
ności przewodzenia prądu elektrycznego.
Półprzewodniki wykazują właściwości po-
średnie pomiędzy przewodnikami a izolatorami
.
Półprzewodnikamistosowanymidoprodukcji
elementówelektronicznychsąm.in.pierwiastki
-germanikrzemorazzwiązkichemiczne-ar-
senekgaluisiarczekkadmu.Wpółprzewodni-
kachnastępujeprzepływprąduelektronowego
(podobniejakwprzewodnikachkategoriiI)oraz
przepływprądudziurowego.Przepływprądu
dziurowegopoleganatym,żejedenzelektronów
obiegającychjądroatomuwykonujeprzeskokna
orbitęsąsiedniegoatomu,któryniemacałkowi-
tegowypełnieniaorbitelektronowych,czyliist-
niejetamdziura.Poprzeskokuelektronu,dziura
pojawiasięwtymatomie,zktóregopochodził
elektron.Jeżeliprzyjmiemy,żedziurajestładun-
kiemelektrycznymdodatnim,toprzesuwaniesię
Zrozumieniezjawiskzwiązanychzprzepły-
wemprąduwymagaprzynajmniejpobieżnego
poznaniabudowymaterii.
NielsBohr,opierającsięnaplanetarnymmo-
deluatomuErnestaRutherfordaiteoriikwantów
MaxaPlancka,sformułowałw1913r.teorięato-
mudlaatomuwodoru.Wedługtejteorii,
atom
pierwiastka składa się z jądra złożonego z pro-
tonów i neutronów oraz elektronów krążących
po orbitach. Elektron jest nośnikiem ujemnego
elementarnego ładunku elektrycznego o warto-
ści e = 1,6 x 10(-19) C. Protony zawarte w ją-
drze atomu są nośnikiem ładunku dodatniego.
Ładunek dodatni protonu jest równy ładunkowi
ujemnemu elektronu
.Doświadczalniestwierdzo-
no,żewszystkieelektronymająjednakowyładu-
nekelektryczny,podobniejakwszystkieprotony.
Ładunekelektrycznyprotonuielektronuzobojęt-
niasię.Oznaczato,żeładunkitesąrównecodo
wartości,leczoprzeciwnychznakach.Ładunkowi
protonuprzypisanoznak(+),aładunkowielek-
tronu-znak(-).Przyjmujemy,żeneutronysąpo-
zbawioneładunkówelektrycznych.
Elektronyznajdującesięnaorbicienajbardziej
oddalonejodjądraatomunazywamyelektrona-
miwalencyjnymi.Zależyodnichm.in.zdolność
przewodzenia,ponieważpodoprowadzeniudo-
statecznejilościenergiimogąopuścićorbitęwa-
lencyjnąistaćsięelektronamiswobodnymi.Jako
słabiejprzyciąganeprzezjądro,łatwiejulegają
wpływomzewnętrznym.Liczbaelektronówna
orbiciezewnętrznejdecydujeowłaściwościach
elektrycznychichemicznychpierwiastka.Wme-
talachwynosiona1,2lub3.Elektronytesątak
luźnozwiązanezjądrem,żepooderwaniuod
własnegoatomumogąswobodnieprzemieszczać
sięmiędzyinnymiatomami.Takie
elektrony nie
związane z atomem nazywamy elektronami swo-
bodnymi, a atom pozbawiony jednego lub kilku
elektronów zmienia się w jon dodatni.
Poradnik
SERWISOWY
5
Plik z chomika:
mohosowa
Inne pliki z tego folderu:
Dane reulacujne silnika D13B2.pdf
(59 KB)
Honda Civic 1995.pdf
(1182 KB)
HONDA FOG LIGHTS INSTALLATION INSTRUCTION.pdf
(433 KB)
HONDAk2.gif
(78 KB)
Kilka prostych modyfikacji silnika D13B2.pdf
(281 KB)
Inne foldery tego chomika:
E-booki
Filmy
Galeria
Gry
Komputery
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin